hjälp mig välja

F

fnorr

Ja sorry alltsâ men här är jag igen med mitt foderdilemma( vad ska dom äta när dom flyttar tilll Sverige)

Har kollat runt och kommit fram till följande (hö och havre kan jag köpa direkt av grannen):

edel hippos var mkt bra pris och smâ pellets som inte behövs blötas(vill ej ge blött) och inte sâ krângligt att fâ tag pâ

krafft musli men mâste dâ ge extra mineraler tillsammans med havre,

krafft pluss behöver dâ ej ge extra vitaminer/mineraler( i vanliga fall),
krafft är garanterat lättast att fâ tag pâ.

Edel innehâller redan havre, vill ge havre själv delvis av ekonomiska skäl.

Snart kommer hästarna och är säkert hungriga!!!!!
 
Sv: hjälp mig välja

Jag försöker alltid att hålla det så enkelt som möjligt med så få fodermedsom möjligt.

Jag skulle valt att köpa från grannen och ge tex havre eller nått pellerterat foder om det passar till höet.
 
Sv: hjälp mig välja

Vad har höet för värden?

Tänk på att färdigfoder är komponerade att ge "perfekta" foderstater tillsammans med ett idealhö, något som väldigt få har i verkligheten.
Därför kan man inte lita blint på att den och den mängden blir bra, eller att ett visst foder ska eller inte ska kompletteras med havre eller mineralfoder.
Det som avgör är ditt eget hö, som ju är grunden i foderstaten och det som din häst äter i störst mängd!
 
Sv: hjälp mig välja

Ja du har rätt men analys har jag inte än och jag mâste ju börja med nâgot liksom....och inte bara havre, havre bör utgöra ca 35-50 % av ktaftfodergivan
 
Sv: hjälp mig välja

havre bör utgöra ca 35-50 % av ktaftfodergivan

Säger vem?
Eller har du bestämt själv att du vill ha det så?

Innan du har analysen är det ju ingen större mening att bestämma sig för något, så jag hade nog köpt lite havre och gett bara det tills jag vet hur höet ser ut. Annars står man ju där med foder som kanske inte går åt, och dessutom foderbyten i onödan.
 
Sv: hjälp mig välja

Detär mest för att dom nu fâr ca 35-50 % havre....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·
Foder & Strö Om du skulle ge en proteinrik foderstat för unghäst (ponny) vad skulle du då välja att "blanda" ihop? Givetvis ges mineraler till...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö ja, vad tycker ni är bäst/bäst om? att köpa färdigfoder med "allt hästen behöver" eller att man själv köper säckar med tillbehören och...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: Mynta2
·
F
Foder & Strö Mina hästar fâr av fodernisse en pellets för sporthästar(behöver ej ge extra vitaminer o mineraler) samt mkt hö. I Sverige vill jag...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp