Bukefalos 28 år!

hjälp mig

d_canario

Trådstartare
Hej alla glada djurägare.

Nu ställer jag säkert den dummaste frågan :o
Men det blir så när man är nybörjare med stor hund..... Jag har små hundar sen förut ;)

Vi har blivit med valp av rasen dogo canario, hon är 8 v, vi bor i hus sen 6 månader tillbaka.

* Hur gör man med motionen för denna stora ras ?
ska man motionera hemma på tomten bara, gå korta promenader så hon vänjer sig vid kopplet.

* trappor ? Får hon gå i dom eller ska man bära upp o ner för trappen ??

Tacksam för svar :o
 
Sv: hjälp mig

Det bästa är om du pratar med uppfödaren. De brukar rekommendera hur man bäst ska göra. Kan vara väldigt olika beroende på ras.

Som regel ska valpar inte motioneras, de ska få gå och lulla i sin egen takt. Gärna med koppel och utan koppel 50/50 om man inte bor vid väldigt trafikerade gator. Rumsrenhetsträning görs på samma plats varje gång som med alla raser oavsett storlek. Trappor = generellt nej. Det beror lite på hur många trappsteg och hur ofta. Ett par trappsteg är inte hela världen att de går på, men inte en hel trappa som i hyreshus eller till/från 2:a vån i villa.
 
Sv: hjälp mig

+ 1
Trappor är helt OK om de inte rusar upp o speciellt ner, efter att de blivit för tunga att bära. I egna hem, inte flera våningar i hyreshus.
Koppelhastighet i trappor mellan våningar. Har iofs inte haft hundar som blivit mer än 30 kg som fullvuxna
mvh
 
Sv: hjälp mig

Hennes bror flyttar hit i helgen som kommer. Då maken vill ha en hund
med sig i lastbilen sen. När kan man börja vänja dom vid det ??
 
Sv: hjälp mig

Jag hade börjat vänja den på en gång. På samma sätt som att jag från det att min valp flyttat in som 8 veckor vande henne vid bilen. Hon fick följa med och åka bil vart jag än skulle. Lämna dottern på dagis, åka till affären, osv. Hon är helt avslappnad så fort hon kommer in i en bil, lägger sig bara och sover.
När hon var ca 4 månader hade jag med henne på jobbet (förvisso lok då, men det är ju ungefär samma sak). Då låg hon bara bredvid mig på golvet och sov hela resan. Hon lärde sig snabbt att så fort vi stannade så skulle man ut och kissa osv så hon ställde sig själv vid dörren och väntade på att jag skulle lyfta ner henne.
Så träna kan ni börja med på en gång. Men ifall att valpen skulle vara åksjuk (inte ovanligt) så kan det nog vara bra att ha med i beräkningen att den kanske inte kan följa med på jobbet på en gång.
 
Sv: hjälp mig

Hennes bror flyttar hit i helgen som kommer. Då maken vill ha en hund
med sig i lastbilen sen. När kan man börja vänja dom vid det ??

Ni ska alltså ha två? En av varje kön?

Ang lastbilen, det är bara att vänja dem på en gång, våran lastbilschaufför hade med sig sin valp dagen efter den kom hem, han hade en bur fastsatt på "baksätet" så valpen kunde vara där under färd. Vi har rätt korta vändor och mycket stopp så det passade dem utmärkt. I dagsläget är hunden vuxen och blir mycket sur när den inte får följa med i lastbilen. ;)
 
Sv: hjälp mig

Jo vi ska ha 2, en av varje, hanen ska kastreras när åldern är inne &
ev ska tiken steriliseras också.

Jag tror ju även att det är lättare att uppfostra dom på varsitt håll, då maken
jobbar i Stockholm i veckorna & han kommer hem på torsdag kvällar
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 272
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 102
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 976
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 932
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp