Bukefalos 28 år!

HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Luff

Trådstartare
Knepigt beteende
Hundskrället är ju inomhus den värsta stalker som finns - är jag på toa så ligger han utanför och får dörrn i ryggen när jag öppnar osv. Går jag någonstans så går han efter.
Klädbyten följs med stooort intresse - försök ta på er ett par byxor med en hundnos PÅ benen - han nosar alltså inte utan ska vara med.

Husse får koppla honom inne i huset då det ska rastas - han ligger hellre kvar under min säng än att går ut och kissar m husse på morgonen trots att han borde vara nödig.

Han försöker hela tiden få uppmärksamhet av mig - vill ligga i knäet, slänger grejer på mig - husses inviter till lek ignoneras ofta tills han verkligen bara inte kan låta bli att bita i trasan eller busa lite - men då får husse verkligen bjuda in honom.
Visar jag dock en halv ansats att gå mot en ytterdörr så är han igång. Fullständigt uppe i varv - stegrar i sin fulla längd vid dörren - JA stegrar, han ställer sig rakt upp, inte på dörren utan bara rakt upp och är då lika hög som jag. Ögonen flackar mellan mig och dörren och han är så nervig som bara en schäfer kan.

Så kopplar jag då honom - och där försvinner jag ur hans hjärna - han vet att han ska sitta innan jag öppnar dörren och att han ska titta på mig innan jag säger varsågod och han får gå ut.

Sen är ögonkontakten NOLL - jag kan korrigera honom - han lyder - men han tittar ICKE på mig - trots att jag kanske försöker gosbusa eller blåser på honom - vilket inne skulle ha utlöst totala glädjefnattet och ett mycket slabbigt pusskalas.
Han tittar alltid bort - lös eller kopplad - om han är nära mig.
Springer han lös kan han snabbt kika på mig, kolla var jag är, men jag får honom inte att fokusera på mig.
Varför så olika beteende - kan man ha ett ledarskap befäst inne som sedan försvinner totalt ute.
Det känns som vi hamnat helt fel i våra positioner - att han vill vara alfahanne är utan tvekan - men han lyder husse väldigt bra även om han inte väljer hans sällskap.
Och jag håller på att bli tokig på denna uppvaktning som sen resulterar i att han ignonerar mig när vi väl "dejtar".
Inte så kul att träna på något när man får noll respons - och att befästa det inne först - jo visst om det nu inte var så att ALL lydnad funkar inne.

VAD SKA JAG GÖRA?

Konkreta övningar mottages tacksamt.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Jag tycker att det låter som du är hans "bitch":p
Inget illa menat utan bara ett uttryck:D
Hoppas du förstår vad jag försöker få fram, för jag har inget bättre sätt:crazy:
Jag skulle prova att totalignorera honom inne! Ingen ögonkontakt och inget prat, fös iväg honom om han gör kontaktförsök..
När du tar ut honom så gör lika i början tills det är han som söker kontakt, gör en lätt övning och beröm! Sedan är det bara att utveckla..
Det är mitt råd, lycka till!:)
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Jag tar inte illa upp för det är prexis vad jag också tror - och hans kontaktförsök ignonerar jag - han får prata med mig när jag bjuder in. Men det hjälper icke.
Fösningarna är inte fösningar direkt - det är kast bort med MYCKET stor hund.
Jag har markerat mycket mot honom - frågan är om min man skulle ta större del i att fösa bort honom - att jag är alfabitchen är det liksom ingen tvekan om - det är nog mer fråga om vem som ska vara alfahanne.

Frågan är hur vi tillsammans markerar mot honom.
Har inte hittat något i litteraturen om just detta dominansproblem.
Vad kan vara en lämplig övning?

Han är verkligen knepig - jag har aldrig upplevt en sådan envis jycke.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Tror inte att det finns så mkt ni tillsammans kan göra. Detta är något du måste komma tillrätta med själv.. Du måste övertyga vovven om att han är längst ner på stegen! Du får "tuffa till dig":D
Bjud inte in till lek eller gos, under en tid (varken inne el. ute)! Ställ lite krav på honom! Kräv att han ska sitta när du ska gå ut med honom (hur du går tillväga är upp till dina egna träningsfilosofier)!
Framför allt: Var konsekvent!!
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Inget nytt under solen alltså - problemet är ju att allt detta är gjort.
Jag vill ha en mirakelmedicin.
Konsekvens är bara förnamnet vad vi använder mot denna hund.

Att isolera honom mer från närkontakt skulle nog kunna tolkas av känsliga som djurplågeri - jag kelar med honom i snitt en gång om dagen och det sker helt på mina villkor.
Just pga av hans dominansbeteende.

Jag har letat och letat efter övningar men så länge jag inte får kontakt så faller en hel del och total isolering blir ganska befängt.
Han är väldigt självständig utomhus - inte så schäfertypiskt.

Han har i tidigare hem suttit delvis i hundgård och i övrigt varit van vid att gå lös runt hus o hem.
Här styr vi över hans liv och han protesterar.

Håhåjaja - omplaceringar ger huvudbry.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Men om du får honom att gå och lägga sig när du gör saker inne då? Tillåt inte att han följer efter överallt! Jag tror att du måste bli så där trist så du får "rya" i åt honom att gå å lägga sig om du ser att han är på väg att följa efter dig någonstans (guud, jag låter som Barbro)! Ha kvar gosestunden men tillåt inte att han "förföljer" dig!
Nu har jag snart slut på ideèr:crazy:
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Istället för att ignorera honom inne skulle jag gå på honom istället. Dvs styra allt han gör, var han ska ligga, var han ska sitta osv. Gå runt mycket och se till att han flyttar sig för mig, inte tvärtom. Ta en omväg bara för att "fösa iväg" honom. Inte kliva över eller runt.
Inte acceptera att han följer efter dig, lägg honom på plats istället.

Kanske krävs en period med kadaverlydnad för att få in det hela så kan ni släppa på det när det gått in i reptilhjärnan på honom.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Har haft liknande problem med min golden, en omplacering som jag tog över vid 9 månaders ålder. Hemma funkar kontaktövningar och även lydnadsmoment hur bra som helst, och även i träningslokalen på hundskolan såvida det inte är andra hundar där (eller i alla fall befinner sig i andra änden av lokalen).

Nu går det iofs allt bättre men i början tycktes jag ramlade ner till botten av hans prioritetslista så fort vi kom utanför dörren :smirk:

Det jag gjorde - och fortfarande gör - är att vara helt stenhård med att inte ge några frikommandon förrän han tittar mig i ögonen.
Ex: vi är ute och jag ber honom sätta sig, vilket han gör utan problem men har fokus på trädet/bilen/hunden/busken/snöflingan eller bara "Molgan". Fine. Han får sitta där medan jag förblir passiv och väntar, utan att försöka påkalla någon slags uppmärksamhet från honom. Precis som hemma måste han titta på mig och be om lov innan han får gå iväg/får en godis/en ny uppgift/bjuds in till lek eller vad det nu kan vara.
Och shit, i början hände det att vi stod där i uppåt 15 minuter, reste han sig så satte jag bara honom igen och väntade lugnt. Till slut tittar ju hunden, och får då en godis och tillåtelse att resa sig och gå iväg och nosa.
Ganska snabbt fattar hunden vad det handlar om.

Jag försöker använda det här i alla situationer, ett annat exempel är när jag öppnar bagageluckan på bilen. Han far upp på fötter och bara :love: :bump: :love: :bump: :d :love: :d ut över den nya platsen jag frestar honom med att utforska, och väntar på helspänn på att få sitt "varsågod"
Det var samma sak här i början - han stod vid den öppna luckanstod i samma position som en tävlingssimmare på avsatsen, och bara väntade på sitt "varsågod". Det tog inte många gånger innan han fattade att ju fortare han söker kontakt med mig desto fortare händer det roliga saker.

Värt att prova, men se till att ladda med mycket tålamod och konsekvens och glöm inte att förbli passiv. Det är hunden som ska söka kontakt med dig och inte tvärtom
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Jag skulle nog till och med gosa mer med den hunden och vara knivskarpt tydlig med att det är på mina villkor. När jag vill, var jag vill.
Jag skulle börja med "grooming". Borsta päls, borsta tänder, klippa klor, rensa öronen. Ofta ofta bara för att hantera honom under min kontroll. Jag får pilla var jag vill, jag får hålla i tassen osv.

Jag skulle inte vilja provovera men på ett lugnt, bestämt och självklart sätt bara visa att jag gör vad jag vill med dig. Hunden ska bara acceptera det. Jag skulle inte lägga in några belöningar till en början (eftersom det är självklara saker som bara ska fungera så). Med tiden bör kontakten bil bättre, hunden vänder sitt intresse och då börjar träningen (trickträning, lydnad - något kul) med belöningar av slag det må vara. Sen får man nog ta ett steg i taget.

Tror inte det finns någon dundermedicin tyvärr. Bara låga förväntningar, höga krav, tålamod och envishet.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

I mångt och mycke skulle det kunna vara min hane du beskrev. Där handlar det dock inte om dominans/alfahane, utan något har hänt. Lös tar han gärna ögonkontakt med mig, men kopplad eller gör något som ens påminner om lydnadsträning och hunden går in i zombiemode. Inte fokuserad på en massa annat, utan stirrar bara rakt fram. Lyder och gör allt jag ber om, men som en svart robot och helt utan geist.

Till på köpet blir föremålsintresset ungefär minus 37 i de där lägena, men efter lite trixande hittade jag rätt föremål, en bitstock. Den använder vi BARA när vi tränar (och inte träna skydd), den är deluxeleksaken numero uno, och man får den BARA när man under arbete söker ögonkontakt med matte, men då blir det bingo. Vi har långt kvar, men det är på väg. Jag 'fuskar' än genom att smyga in lydnadsträningen i moment han inte har någon referens till, vi har lärt in apoort t ex, han tränar massa lydnad utan att fatta det, och ögonkontakten finns, så smugglar vi in en liten bit fotgående etc.

Nu är din hund lite annat låter det som, men jag är inne på kantarellens linje jag!

(Jag skrattade högt åt din toadörresbeskrivning, exakt så är det här, hunden ligger som ett plåster utanför dörren, och får den i dörren när man går ut. Han är väldigt kontaktsökande och tar massvis med ögonkontakt inne med, min herre)
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Istället för att ignorera honom inne skulle jag gå på honom istället. Dvs styra allt han gör, var han ska ligga, var han ska sitta osv. Gå runt mycket och se till att han flyttar sig för mig, inte tvärtom. Ta en omväg bara för att "fösa iväg" honom. Inte kliva över eller runt.
Inte acceptera att han följer efter dig, lägg honom på plats istället.

Kanske krävs en period med kadaverlydnad för att få in det hela så kan ni släppa på det när det gått in i reptilhjärnan på honom.


Är jag besvärlig om jag säger att jag testat detta - han lyder mig alltså inne - dock är det lite svårt att skutta upp från toa bara för att stoppa honom - att träna det genom att fejkgåpåtoa har jag också gjort.

Jag lägger honom plats minst 35 ggr/dag. Och hindrar honom från att resa sig så fort jag rör mig. Men så fort jag glömmer mig så är han där.
Barngrinden måste användas då han måste stanna på plats - då han är skitig tex.
Ska dock testa att fösa runt honom - det där att inte bara flytta på honom då han är ivägen eller jag lessnar på stalkingen.

Grooming är inga problem - eller ja han är inte överförjust men jag tolererar inga undanflykter - jag bara fortsätter med vad som nu ska göras.

Jag har alltså inga problem med att få honom att lyda - det är bara att det är tjafs varje gång - jag upplever honom som väldigt ängslig inne - och väldigt uppkäftig ute.
Inne är jag allt och ute ingen.

Jag låter alltså honom inte gå genom ytterdörren utan tillåtelse - uj vad jag fick vänta i början - in o ut ur bilen likaså.

Inkallningen är naturligtvis vårt stora problem - den finns inte befäst någonstans.
Hit betyder att man tittar sig omkring fast man vet att det betyder kom - men i hunds hjärna betyder det att det finns något som matte är rädd att jag ska jaga (och jag har aldrig ropat Hit om jag insett att det finns intressanta grejer - då springer jag åt andra hållet) och då tittar man först innan man kanske kommer.
Jag har kört med positiv förstärkning så fort jag sett att han rört sig mot mitt håll - och då kommer han - men stannar 2 m ifrån.

Att hämta honom - tja vill man jaga hund så...

Kommandot Stanna är dock befäst - såvida inget som rör sig finns i närheten (det enda fd ägaren lärde honom tror jag) och det är det man får ta till då hit flunkar totalt när man ska ha tag på kraken.

Ska definitivt testa kadavermetoden IGEN - det känns som det är det enda.
Men i hans fall så krävs det evig kamp om att han ska gå fot på timslång promenad - så det är väl bara att äta ordentligt och bita ihop.

Jag vet att jag är trökig men det känns som jag testat allt - och det i långa perioder av konsekvens. Men han studsar tillbaks i dominansbeteendet direkt.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Låter på pricken likt - jag tror inte att någon har varit elak mot honom men det är något som ligger bakom detta fjärrseende.
Pinnar är ju hans allt - det skulle kunna vara hans "bitstock" - ska bara se om jag fixar att förflytta oss framåt alls med en pinne i fokus - och om han genomskådar pinnbärandet - för klipsk är han.

Jag tror att det är flera problem som blivit ett kombinerat enormt problem - och vet inte i vilken ände jag ska börja nysta.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Det är skönt att läsa att det funkar - det är just detta jag kämpar med - passivt vänta ut honom osv.

Efter 1 1/2 år så känns det ganska hopplöst.
Som tur är är han idiotsnäll.
 
Sv: HJÄLP - Möter ej blicken - UTE

Låter på pricken likt - jag tror inte att någon har varit elak mot honom men det är något som ligger bakom detta fjärrseende.
Pinnar är ju hans allt - det skulle kunna vara hans "bitstock" - ska bara se om jag fixar att förflytta oss framåt alls med en pinne i fokus - och om han genomskådar pinnbärandet - för klipsk är han.

Jag tror att det är flera problem som blivit ett kombinerat enormt problem - och vet inte i vilken ände jag ska börja nysta.

Jag vet inte vad som hänt den här killen heller, han är en omplacering. Det är absolut inte säkert att något hänt, men inte omöjligt heller. (Han har en del andra saker för sig, t ex kasta sig på rygg överdrivet om man minsta blir barsk i tonen.. Behöver absolut inte betyda att någon behandlat honom illa, men kan det. Jag har ingen aning och inte heller uppfödaren. Och äg pratade jag inte ens med vid omplaceringen så..). Han är en vek herre dock, så han kan 'bara vara' så, vem vet. Däremot så om man råkar rycka i kopllet KASTAR han sig på backen, och det vetefan om de bara 'kan vara'. Å tredje sidan så möter han en hanhund skulle man nog kunna rycka halsen av honom utan reaktion. Nåja, lite offtopic.

Min är dock inga problem med lydnaden ute (sålänge inga hanhundar är där, vet inte om han bara vill leka, eller om han vill mucka, bara mött hanhundar tre ggr sen han kom, men då han har blivit väldigt PÅ), och får han bara vara lös så håller han noga koll på mig, är där jag är, söker ögonkontakt och kontakt i allmänhet. Han är en sån där enkel hund att ha med i stallet t ex, han håller koll på mig och kommer och 'avrapporterar' med jämna mellanrum (till skillnad från tiken som man får hålla ett öga på annars är hon hux flux någon helt annanstans än hos mig.. *s*)

Så riktigt lika verkar de inte vara, men jag tror man kan knäcka nöten på samma sätt som sagt. Du får gärna uppdatera hur det går. (Klart du kan gömma en pinne, kan jag gömma en stor jäkla bitstock så *s*)

Vi kör btw med det som ofta beskrivit i tråden med, man VÄNTAR på att gå ut genom dörren/in genom dörren/in i bilen/ut ur bilen, och man måste inte bara invänta varsågod, man måste TITTA på matte med. (Vi stod också ganska länge i början. Hunden stirrade stint ut genom den öppna dörren, fullt medveten om att man måste vänta på varsågod. HUnden tittade stiiint ut genom den öppna dörren.. Lääänge.. Sen tittade han äntligen på mig med en min av 'är du död eller varför säger du inget?' *s*)

Lycka till, och jag är övertygad om att ni reder ut det! (hur länge har ni kämpat? Här var det ketchupeffekten, ingenting, ingenting, ingenting och så vips blevd et ett genombrott iaf. Men vi har MASSOR kvar. Jag väntar på snön, tänkte han skulle få dra, ytterligare något att lära sig där han inte har ev negativa referenser, och där man kan smyyyga in det hela)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 443
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 827
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 378
Senast: Migo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 698
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp