Hjälp! Ny dragbil

*kl*

Ang. vad en bil får dra så varierar en hel del mellan olika bilar fast det är av samma märke.
Det kan bero på årsmodell, om den är 2 eller 4-hjuls driven, motorkapacitet, om den går på bensin eller diesel osv osv.

Jag själv har tittat mkt på Kia Sorento, men det är för att den ofta får dra mellan 2,3-2,6 ton, och jag vill kunna få med mig båda mina halvblod. När det gäller Kia Sportage så finns det dem som har max dragvikt på 1,3 ton, men även de som ligger en bit över 2 ton.

Så att säga att det ena märket får, eller inte får dra en viss vikt, är inte riktigt rätt. Man måste helt enkelt se vad den aktuella bilen får dra.
 
Jag har kört många kombinationer av dragbil och hästtransport men den bästa dragbilen har utan tvekan varit Toyota Landcruiser 100 med 250 dieselhästkrafter och automat. Tillsammans med en boogie transport. Man märker inte att man har något efter vilket kan ställa till det ibland. Inga problem med regniga, leriga uppställningsplatser. Det går helt enkelt inte att köra fast. Medans de andra väntade på sin tur att bli bogserad av den lokala traktorn så var vi redan på väg hem. Senaste hästtransporten var en boogie på 2400 kg. Har använt Toyotan som dragbil i 13 år utan problem
 
Jag har kört många kombinationer av dragbil och hästtransport men den bästa dragbilen har utan tvekan varit Toyota Landcruiser 100 med 250 dieselhästkrafter och automat. Tillsammans med en boogie transport. Man märker inte att man har något efter vilket kan ställa till det ibland. Inga problem med regniga, leriga uppställningsplatser. Det går helt enkelt inte att köra fast. Medans de andra väntade på sin tur att bli bogserad av den lokala traktorn så var vi redan på väg hem. Senaste hästtransporten var en boogie på 2400 kg. Har använt Toyotan som dragbil i 13 år utan problem

Håller med, det finns ingen bättre dragbil, eller bil överhuvudtaget, än Toyota Landcrusier.
 
Håller med, det finns ingen bättre dragbil, eller bil överhuvudtaget, än Toyota Landcrusier.
Jag har en Jeep Cherokee Diesel, det är typ en traktor så tror helt klart den är i ungefär samma klass. Riktigt rolig att köra och inte allt för dyra servicekostnader men inte direkt ekonomisk i skatt och bränslekostnad.
Har dragit lite med en Tiguan också, trevlig bil och går absolut att dra två ton med den men kanske inte jättemycket mer om man ska ha den som regelbunden dragbil då dom inte känns jätterejäla.
 
Jag har en Jeep Cherokee Diesel, det är typ en traktor så tror helt klart den är i ungefär samma klass. Riktigt rolig att köra och inte allt för dyra servicekostnader men inte direkt ekonomisk i skatt och bränslekostnad.
Har dragit lite med en Tiguan också, trevlig bil och går absolut att dra två ton med den men kanske inte jättemycket mer om man ska ha den som regelbunden dragbil då dom inte känns jätterejäla.

Nej, Jeep går inte att jämföra med Landcruisern. Toyotan är outstanding.
 
Jag har en Jeep Cherokee Diesel, det är typ en traktor så tror helt klart den är i ungefär samma klass. Riktigt rolig att köra och inte allt för dyra servicekostnader men inte direkt ekonomisk i skatt och bränslekostnad.
Har dragit lite med en Tiguan också, trevlig bil och går absolut att dra två ton med den men kanske inte jättemycket mer om man ska ha den som regelbunden dragbil då dom inte känns jätterejäla.
Jag köpte faktiskt en Jeep Cherokee Diesel först men efter EN resa med hästtransport så ville jag byta till en annan bil eftersom den inte orkade uppför backar utan att farten minskade betydligt. Men som alla vet minskar återköpspriset drastiskt efter man kört ut från bilhallen. Då köpte jag en Toyota Landcruiser hos en annan bilhandlare istället och Jeepen fick bli vår andrabil. Det har jag aldrig ångrat. Efter chiptrimning av Jeepen så gick det att dra ett hästsläp någorlunda bra som reserv. Men den orkade inte driva ljusen på hästsläpet utan en ombyggnad av matningen till släpet. Detta finns för övrigt som standard på Grand Cherokeen och så klart på Landcruisern. Så det är en hel del man måste tänka på.
 
Jag köpte faktiskt en Jeep Cherokee Diesel först men efter EN resa med hästtransport så ville jag byta till en annan bil eftersom den inte orkade uppför backar utan att farten minskade betydligt. Men som alla vet minskar återköpspriset drastiskt efter man kört ut från bilhallen. Då köpte jag en Toyota Landcruiser hos en annan bilhandlare istället och Jeepen fick bli vår andrabil. Det har jag aldrig ångrat. Efter chiptrimning av Jeepen så gick det att dra ett hästsläp någorlunda bra som reserv. Men den orkade inte driva ljusen på hästsläpet utan en ombyggnad av matningen till släpet. Detta finns för övrigt som standard på Grand Cherokeen och så klart på Landcruisern. Så det är en hel del man måste tänka på.

Hur tungt drog du då? Cherokeen får ju ofta dra 3500 men jag tycker jag har gott om "drag" över när jag kör ca 2500 kg. Med 2 ton på kroken märks det knappt.
 
Hur tungt drog du då? Cherokeen får ju ofta dra 3500 men jag tycker jag har gott om "drag" över när jag kör ca 2500 kg. Med 2 ton på kroken märks det knappt.
Jag får erkänna att detta var några år sedan så det kanske har blivit bättre drag i Cherokeen nu för tiden. Det var ett Böckmann släp med en totalvikt på 2400kg. Den väger 1100 kg i egen vikt plus 2 hästar vilket nog blir nära max.
 
Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande:
Subaru Forester
WV Tiguan
Hyundai ix 35
KiA Sportage

Vill inte köpa en ny utan en som gått kring 2-3000 mil-
Min gamla V70 är underbar men har tyvärr gått lite för mkt nu och det är dags att byta. Vad hade du valt och varför? Har inte tagit med nyare Volvo för jag har hört att de är sämre än min V70. Stämmer dte?
TACK för hjälpen!
Hejsan.
Vi kommer att köpa en Hyundai ix 35 nästa gång vi byter. Har en Hyundai tucson diesel nu och är supernöjd :) Hyundai ix 35 får dra 2000 kg så det tycker jag räcker, för oss iaf, och bilen som sådan är underbar att dra med :) Vi är supernöjda med vårt val av bil :D
 
Visserligen inte diesel, men min S80 -01 får dra 2200 på utökad B :) Och drar endast 0,8 på blandat körning, fast det beror väl lite på hur man kör.
 
Senast ändrad:
Har en Passat med backkamera. Vill aldrig byta bil igen. Känner knappt mitt umesläp b60 med två hästar i när man åker, förutom när det blåser men då spelar det inte så jättestor roll vilken bil man har.
 
Det är konstigt det där med dragvikter.
Min gamla SAAB 9000 får dra 1800 kg och gör det bra.
Medan min Audi A6 Quattro med V6a bara får dra 1500 kg.
 
Visserligen inte diesel, men min S80 -01 får dra 2200 på utökad B :) Och drar endast 0,8 på blandat körning, fast det beror väl lite på hur man kör.

Får du verkligen dra 2200 kg med den bilen? Är det inte så att du får dra ett släp som har totalvikt på max 2200 kg?
 
Jag har kört många kombinationer av dragbil och hästtransport men den bästa dragbilen har utan tvekan varit Toyota Landcruiser 100 med 250 dieselhästkrafter och automat. Tillsammans med en boogie transport. Man märker inte att man har något efter vilket kan ställa till det ibland. Inga problem med regniga, leriga uppställningsplatser. Det går helt enkelt inte att köra fast. Medans de andra väntade på sin tur att bli bogserad av den lokala traktorn så var vi redan på väg hem. Senaste hästtransporten var en boogie på 2400 kg. Har använt Toyotan som dragbil i 13 år utan problem

Vågar man fråga hur mycket soppa Landcruisern drar? Med och utan släp.
 
Vågar man fråga hur mycket soppa Landcruisern drar? Med och utan släp.
Jag har inte haft så bra koll på det men säg 1,15 per mil. Det blev mindre efter chiptrimningen. Mer effekt och mindre förbrukning. Men på en diesel skiljer inte förbrukningen så mycket som när man drar med en bensindriven bil. Det är ingen slump att det inte finns några bensindrivna lastbilar.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: Gnapp
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 447
Äldre Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 243
Senast: voltis
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp