Hjälp! Ny dragbil

FH2013

Trådstartare
Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande:
Subaru Forester
WV Tiguan
Hyundai ix 35
KiA Sportage

Vill inte köpa en ny utan en som gått kring 2-3000 mil-
Min gamla V70 är underbar men har tyvärr gått lite för mkt nu och det är dags att byta. Vad hade du valt och varför? Har inte tagit med nyare Volvo för jag har hört att de är sämre än min V70. Stämmer dte?
TACK för hjälpen!
 
Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande:
Subaru Forester
WV Tiguan
Hyundai ix 35
KiA Sportage

Vad jag kan läsa mig till kan Hyundaien bara dra 1200? Det är ju en ganska liten bil.
Kian klarar det om du har värstingmodell.

Två ton - då behöver du en rejäl bil. Få klarar det. Jeep? King Cab?
Jag hade en gammal Nissan Terrano - den fick dra två ton. Men det var en sällsynthet.
 
Finns rätt många bilar som fixar det om man har E-kort, bl a KIA har ngn modell. Jag tror Aftonbladet hade ett reportage om SUV:ar som kanske kan vara intressant?

Min VW passat fick dra 2 ton och KIA sportage med, säkert betydligt fler märken och modeller.
 
Vi har just (IDAG!!! :)) ) köpt en Yeti, fyrhjulsdriven diesel som får dra 2 ton.
Jag har förstått det som att folk varit nöjda med Yeti som dragbil, har du tittat på den?
 
Den Kia sportage jag provkörde (underbar bil fö) fick bara dra 1600(max släpvagnsvikt). Totalt meningslöst för min del, den blev det inte. Vet inte om alla får dra så lite dock. Titta annars på modellen större Sorento, en sådan har vi men jag får inte dra nåt med den utan utökat eller E-kort.

De Forrester jag tittat på får dra 2000-2200 på utökad b. Jag planerar köpa en sådan diesel/Automat om ett eller två år. Deras diesel med automatlåda släpptes första gången 2013 o jag köper aldrig ny bil, vill ha de som är 1-2år gamla. Jag har nu en subaru outback som jag är jättenöjd med, den får dra 1800 på b96 och be. O den får dra hela 1540 på B-kortet!

Tiguan kör jag i bilskolan (ska ta b96), fantastiskt härlig dragbil! Har inte kollat vad den får dra max, men det var nåt på 1400 på B-kort.
 
Vad jag kan läsa mig till kan Hyundaien bara dra 1200? Det är ju en ganska liten bil.
Kian klarar det om du har värstingmodell.

Två ton - då behöver du en rejäl bil. Få klarar det. Jeep? King Cab?
Jag hade en gammal Nissan Terrano - den fick dra två ton. Men det var en sällsynthet.

Njae det räcker med en nyare passat (typ variant alltrack) eller XC70 tex för att kunna dra 2 ton.
 
Vad jag kan läsa mig till kan Hyundaien bara dra 1200? Det är ju en ganska liten bil.
Kian klarar det om du har värstingmodell.

Två ton - då behöver du en rejäl bil. Få klarar det. Jeep? King Cab?
Jag hade en gammal Nissan Terrano - den fick dra två ton. Men det var en sällsynthet.
Gick in på en bilfirma och där fanns 2 bilmodeller som får dra 2 ton (jag har BE) Hyundai 4wd -modell och Subaru Forester.
Glömmer alltid vilken Kia som är störst Sportage elelr Sorrento?
 
Vi har just (IDAG!!! :)) ) köpt en Yeti, fyrhjulsdriven diesel som får dra 2 ton.
Jag har förstått det som att folk varit nöjda med Yeti som dragbil, har du tittat på den?
Spännande, den har jag m issat. Får kolla på den. Pris? Garanti?
 
Den Kia sportage jag provkörde (underbar bil fö) fick bara dra 1600(max släpvagnsvikt). Totalt meningslöst för min del, den blev det inte. Vet inte om alla får dra så lite dock. Titta annars på modellen större Sorento, en sådan har vi men jag får inte dra nåt med den utan utökat eller E-kort.

De Forrester jag tittat på får dra 2000-2200 på utökad b. Jag planerar köpa en sådan diesel/Automat om ett eller två år. Deras diesel med automatlåda släpptes första gången 2013 o jag köper aldrig ny bil, vill ha de som är 1-2år gamla. Jag har nu en subaru outback som jag är jättenöjd med, den får dra 1800 på b96 och be. O den får dra hela 1540 på B-kortet!

Tiguan kör jag i bilskolan (ska ta b96), fantastiskt härlig dragbil! Har inte kollat vad den får dra max, men det var nåt på 1400 på B-kort.
Vill du ha automat när du ska dra? Jag hade det (en Ford Mondeo, drog bara en ponny då) men blev aldrig kompis med den. Hur tungt har du dragit med Tiguanen? Jag såg att den 4.hjulsdrivna varianten klarar mitt släp o då får jag lasta 1150 kg. (Har tung Boj)
 
Automat är så skönt när man drar!!

Vi har en Opel Frontera som är ful som stryk och manuell men eh prisvärd, 2.8 ton på BE, behöver 2.2 för att nyttja släpet till Max.

Annars gillar jag Subaru men drömbilen är en Discovery, dock inte senaste modellen.
 
Automat är så skönt när man drar!!

Vi har en Opel Frontera som är ful som stryk och manuell men eh prisvärd, 2.8 ton på BE, behöver 2.2 för att nyttja släpet till Max.

Håller med om automat, ska aldrig mer köpa manuell.

Har också haft en Frontera, man får väldigt mycket bil och dragvikt för pengarna. Tyvärr så finns dom ju inte nyare än -02(?), det är lite synd.
 
Spännande, den har jag m issat. Får kolla på den. Pris? Garanti?
Gör det! Den har vunnit en massa tester och att den är så sjukt rymlig gör ju inte saken sämre :)
Vi köpte en -13 för 225 000, nybilsgaranti till 201501 och vagnskada till 201601.
Vi valde manuell låda då de drar mindre och har lite lägre skatt. Vi drar inte så ofta att det är värt att den drar extra resten av året :) fick också lite inside info från en VAG-mekare att det är mindre problem med de manuella.
 
Jag drar med en BMW 520d, årsmodell -11, diesel med automatlåda. Den får dra 2 ton på BE. Den är fantastisk! Jag älskar den!

Jag drar inte jättemycket släp (i snitt 1ggn/v) men vi kör desto mer utan släp och behöver få plats med 2 bilbarnstolar och stor barnvagn, så därför valde vi bort SUV:arna.

Vår drar ca 0,55l/mil blandad körning och ca 0,85l/mil med släp (och häst däri), vilket jag tycker är snålt och bra för en så stor bil.

Negativt är att den är rätt dyr i inköp (och förmodligen även att laga), för en som gått 2-3000mil så lägger den sig förmodligen lite över de som du nämnde i ursprungsinlägget. Vi provkörde många innan vi köpte. Hade lagt gränsen på 1800kg så några av dem vi provkörde faller bort för dig, men av de 2-tons vi provade så slog den vi köpte VW Passat, Skoda Superb och Subaru Outback med hästlängder. Tycker vi.

Men då bor vi inte särskilt backigt och jag kan välja bort att dra släp när det är som mest nysnö, så 4WD var inte ett krav för oss. Hade det varit det så hade det kanske varit annorlunda.
 
Gör det! Den har vunnit en massa tester och att den är så sjukt rymlig gör ju inte saken sämre :)
Vi köpte en -13 för 225 000, nybilsgaranti till 201501 och vagnskada till 201601.
Vi valde manuell låda då de drar mindre och har lite lägre skatt. Vi drar inte så ofta att det är värt att den drar extra resten av året :) fick också lite inside info från en VAG-mekare att det är mindre problem med de manuella.

kl och de nya manuella är som en gammal automat. Mina föräldrar köpte en ny Tiguan, den håller emot själv i uppförsbackar osv, du får aldrig det där hacket som med gamla manuella.

Ford Kuga finns också, verkar rätt populär.
 
kl och de nya manuella är som en gammal automat. Mina föräldrar köpte en ny Tiguan, den håller emot själv i uppförsbackar osv, du får aldrig det där hacket som med gamla manuella.

Ford Kuga finns också, verkar rätt populär.
Kugan verkar inte få dra nästan ngnting? Kikade på den häromdagen och tror max släpvagnsvikt är typ 1500 på den största modellen?
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: Gnapp
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 447
Äldre Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 243
Senast: voltis
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp