Bukefalos 28 år!

Hjälp! Probelm...

Sv: Hjälp! Probelm...

Jag håller med. Det där känns som den rimliga lösningen för att få ett slut på konflikten.

Uppenbarligen har ju något gått väldigt snett mellan "Sanna" och stallkamraterna. Jag kan inte avgöra vem som har rätt eller fel och vilka regler som fanns från början och vilka som är en efterkonstruktion, men hade jag varit "Sannas" stallkamrat hade jag hellre valt att låta det bero än att fortsätta bråka.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

När jag sade upp mig från ett kollektivstall, också det med 3 månaders uppsägningstid, så betalade jag hyran och fortsatte ta stallpassen till en början. Mot slutet orkade jag dock inte mer utan betalade en som stod kvar i stallet för att ta mina pass, detta med fortsatta pass stod dock i kontraktet vill jag minnas.
Däremot skulle jag fullkomligt skita i mina s.k. stall"kamrater" om dem betedde sig som i Sannas fall - vägra ta hennes häst och ändå kräva hjälp efter att hon flyttat. Samt hela tiden fryst ut henne som det verkar, om det inte står något i kontraktet så kan hon skratta dem upp i ansiktet och dra därifrån.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Har jag flyttat hästen hade jag inte arbetat i stallet under uppsägningstiden.

Maken till trams!

Däremot hade jag självklart betalat för boxen under uppsägningstiden även om hästen inte står kvar-IFALL stallägaren inte hittar ny hyresgäst per omgående.

Hade hyresvärdel hittat ny inhysing hade jag inte betalt för boxen för den tiden boxen är änvänd.

( Notera att jag följt vad som stod i kontraktet, avtal är avtal... men jag hade gjort som ovan beskrivet om det var ett "luddigt"kontrakt).

/kt
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Ja se där! :D

Ja du har förstått det hela rätt. De vägrar alltså att ta hennes häst men tycker att hon ändå ska ta alla jourerna.

Nu har de dessutom slängt till med att hon inte får nyttja sadelkammaren "för det står inget om det i kontraktet!" :confused: :mad: De börjar uppföra sej som om de äger stället... Suck.

Kan bara svara för mig själv och jag hade ivarje fall sagt några väl valda ord till idioterna i stallet:angel:.

Kan ju undra om det är ett stall eller ett dagis:mad:
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Kruxet med ett avtal eller en installning i ett kollektiv, innebär att man trots avflytten är delaktig i stallets göromål tills dess man är löst från kontraktet genom uppsägning eller att någon annan flyttar in.

I det här fallet kan ju detta diskuteras eftersom kollektivet valt att ställa en medlem utanför.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Har jag flyttat hästen hade jag inte arbetat i stallet under uppsägningstiden.

Maken till trams!

Däremot hade jag självklart betalat för boxen under uppsägningstiden även om hästen inte står kvar-IFALL stallägaren inte hittar ny hyresgäst per omgående.

Hade hyresvärdel hittat ny inhysing hade jag inte betalt för boxen för den tiden boxen är änvänd.

( Notera att jag följt vad som stod i kontraktet, avtal är avtal... men jag hade gjort som ovan beskrivet om det var ett "luddigt"kontrakt).

/kt

Håller med men känner igen problemet, det är vanligt i kollektivstall.
Fattar inte att folk orkar. Bittra, sura jävlar som inte har bättre för sig. jag bryr mig om att vara överrens ang. flytten och ekonomiska aspekten med STALLÄGAREN. resten skiter jag i faktiskt, om det är så att man faktiskt inte under ngra omständigheter kan åka till dubbla stall. Kan man det, tycker jag man kan ställa upp ngra veckor för att ge alla en chans att få komma på bana och kunna planera runt sina scheman. men 3 MÅNADER att lösa andras problem är ju helt befängt.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Nej vår stallägare bryr sig inte heller, eftersom vår stallägare är kommunen.

Därför har kollektivet en förening, och detta kollektiv omfattas av 2 stallar i samma förening.

Om någon skulle strunta i sina åtagande, så har föreningen en möjlighet nämligen att låta någon under betalning sköta de sysslor den av flyttande inte gör och sen debitera personen kostnaden och även gå vidare med dessa vid behov.

Hur kollektivet ser ut i detta fall känner jag inte till, men det ser ut som en stallägare och ett antal inflyttade som delar på allt. I det fallet får Sanna det lättare, detta är ingen uppmaning utan mer ett konstaterande att Sanna faktiskt kan gå därifrån utan att göra så mycket mer än att betala sin box under uppsägningen.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Men isåfall har ni ju ett tydligt kontrakt där detta framgår eller hur, ifall ni har rätten att debitera personen i efterhand osv?
det blir ju en viss skillnad isåfall som jag ser det.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Självklart har vi ett kontrakt, det reglerar allt från inflyttning, vistelse och avflyttning.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

kl

I och med att de inte tar ut hennes häst, står hon ju utanför kollektivet och borde därmed inte behöva ta fler pass efter hon flyttat. Hon borde bara ta son häst och springa så fort hon kan. Vilka människor det finns.:crazy:
 
Sv: Hjälp! Probelm...

*KL*

En tanke som slår mig är att jag vet inte om jag skulle vilja att en person som det tydligen blivit en konflikt med ska fortsätta hantera mina hästar.

För dom som står kvar i stallet är ju uppenbart osams med *Sanna* och hur vet dom att hon inte tar ut det på att inte sköta sina sysslor ordentligt? Nu tror jag inte att *Sanna* skulle äventyra hästarna, men det kan ju inte dom andra veta.

Så jag skulle nog i den här situationen inte vilja att den personen som har flyttat ska ta hand om hästarna.

MVH Russin8
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Man tar pass efter antal hästar man har i stallet. Har man ingen häst i stallet tar man inga pass. Betalar man för sin box ska den stå tom eller man får göra vad man vill med den under tiden man betalar för den. Stolp och tråd mm ingår i hyran, det är hyresvärdens ansvar. Om inget annat är överenskommet och skrivet på kontraktet. Simple as that.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Kl

i mina ögon är det enkelt.
LÄS avtalet!
står det att sanna ska forstätta ta pass under uppsägningstiden eller inte?


Hyresgäster har ingen rätt att "stänga av" någon annan hyresgäst från stall eller vissa delar av stallet. de enda "krav" som har någon verkan är dem som kommer från hyresvärden då vanligast genom avtal, (alltså bindande)
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Hyran ska täcka allmänt slitage.

Ang. jourer och övrigt känner jag: varför i hela friden ska hon göra det när hon inte ens fått vara med på ett möte? Det passar alltså att ta skift men inte att bli delgiven annan information och diskussionen som har kommit fram till detta? Högst märkliga stallkamrater!
Däremot, rent juridiskt, tror jag faktiskt att hon måste åta sig sysslorna eftersom det är ett kollektivt stall, men vågar inte svara hundra.
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Ja du har förstått det hela rätt. De vägrar alltså att ta hennes häst men tycker att hon ändå ska ta alla jourerna.

Nu har de dessutom slängt till med att hon inte får nyttja sadelkammaren "för det står inget om det i kontraktet!"

Suck va trött man blir när man läser sånt här.. :crazy:
Är Sanna inte välkommen i sadelkammaren bör hon således inte vara välkommen i övriga stallet heller och kan därmed inte utföra sina sysslor!
Om Sanna ska ta sina jourer efter flytten så borde hon rimligen också kunna yrka avdrag eftersom de andra får en häst mindre att ta in/ut och fodra på sina pass. Eller varför inte vända på steken? Skulle de andra åka till Sannas nya stall och ta in-ut och fodra hennes häst där? :grin:
Ett kollektiv i min värld handlar väl om att de inhyrda hjälps åt med varandras hästar och sysslor så att inte alla behöver åka dit 3ggr/dag för att ta hand om sin egna. Om någon flyttar, dör eller på annat sätt inte längre existerar i stallet måste ju passen omfördelas på de som står kvar tills någon ny stackare kan ta över.

//C
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Har själv stått i kollektivstall, när jag helt plötsligt fick för mig att sälja min häst så var det en självklarhet att både betala hyran och ta mina fodringar som jag hade kvar (trots att hästen va såld) vill inte sätta de andra i tråkig sits för att jag bestämt mig att sälja min häst med kort varsel innan uppsägningen va klar.

stolpar skulle jag betala om det stod i kontraktet och om jag visste med mig att min häst ensam hade orsakat stolparnas skador.

Mvh Arabizar

står oxå i kollektiv stall! vi gör så att säljer man sin häst eller flyttar så betalar man sin hyra men i största mån försöker vi andra ta passen åt den som har flyttat!
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Men så klart inte!

Varför ska hon joura när hennes häst inte står där?
De tar ju inte hennes häst, så varför ska hon ta deras hästar?

Och slitage får folk räkna med. Sanna kan flytta med gott samvete och de andra kan dra något gammalt över sig!


Jag blir rent av arg när jag hör sådant här!

Kan du följa med Sanna och hjälpa henne flytta hästen, så hon inte är ensam?
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Har jag flyttat hästen hade jag inte arbetat i stallet under uppsägningstiden.

Maken till trams!

Däremot hade jag självklart betalat för boxen under uppsägningstiden även om hästen inte står kvar-IFALL stallägaren inte hittar ny hyresgäst per omgående.

Hade hyresvärdel hittat ny inhysing hade jag inte betalt för boxen för den tiden boxen är änvänd.

( Notera att jag följt vad som stod i kontraktet, avtal är avtal... men jag hade gjort som ovan beskrivet om det var ett "luddigt"kontrakt).

/kt



Håller med kung tulle här.
Vilket trams de hålelr på med!
 
Sv: Hjälp! Probelm...

Håller helt med, det är så kolelktivstall fungerar. Resten av stallet ska inte behöva ta mer arbete för att en flyttar innan uppsägningstiden gått ut. Uppsägningstiden är man väl medveten om när man ingår hyresavtalet.

Sedan kan ju stallkamraterna försöka var sjyssta och se till att den flyttandes pass förläggs innan hon flyttar. Eller så kan man försöka ta något pass var åt denna person, merarbetet blir inte så stort. Så har vi försökt göra. Om det är omöjligt att ta det antal pass man ska ha (pga tid, resvägar etc) ja då är det inte så mycket att göra. Men jag tycker absolut att alla parter ska försöka samverka och lösa situation så gott det går även om det inte blir 100 %.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 603
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 652
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 964
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp