Bukefalos 28 år!

Hjälp, vad är det med henne?

bananabambi

Trådstartare
Kattflickan här hemma har börjat att bete sig väldigt underligt. 10 månader gammal är hon, kastrerad sedan 3 månader tillbaka.

Nu, den sista veckan har hon börjat jama förskräckligt på nätterna, inga småpip, utan lååånga och fruktansvärt höga mauu´n. I början var det bara några minuter, sedan var det över. Men nu håller hon på i en timme, paus, en timme till osv, och idag gjorde hon det även mitt på dagen. Hon "svarar" högljutt om man pratar med henne. Jag har inte lyckats kolla in helt vad hon gör under tiden hon tjuter, för hon kommer alltid när man försöker smyga på henne. Men när man ser henne står hon och piskar med svansen, sådär busigt, eller så vandrar hon omkring, lite rastlöst.

Hon har även blivit keligare och lite mer "mammig" på sista tiden. Semlan är inte speciellt social av sig, men nu sover hon hos mig på nätterna och ligger hos oss i soffan, har hon aldrig gjort förr. Samt att man får kela med henne, hon har sparat sig väldigt på ömhetsfronten tidigare, men nu lägger hon sig gärna i knät och buffar och skuffar och ska klappas.

Vi har inte gjort någon förändring här hemma, allt är som det brukar. Hon är innekatt, men får komma ut i koppel ibland (som hon hatar, hon skriker redan i trapphuset när hon inser vad som är på gång)

Om hon inte vore kastrerad skulle jag tro att det kanske var löpbeteendet, men något sådant ska ju inte finnas kvar när de liksom har tagit bort "allt"? Eller kan det vara så att det är några hormoner i omlopp som spökar? Jag begriper inte. Hon verkar ju inte må dåligt, men hon är väldigt rastlös när hon sätter igång.

Hankatten tar detta med ro, han "purrar" (låter "prrrrrr????") lite om han är vaken, men ligger han så bryr han sig inte om henne. Hon kanske bara vill ha igång honom på lite bus?

Någon som kan förklara detta?
 
Jag har också en kastrerad honkat som har löpbeteendet kvar. Hon jamar precis som din katt, hon har även ett par vantar som är hennes "bebisar" som hon springer omkring och lockar på.
Hon ställer även upp sig mot en av mina hankatter sådär som dem gör när dem vill para sig :confused:

så jag antar väll att löpbeteendet kan finnas kvar hos kastrerade hon katter :confused: :)
 
Om man inte får bort allt så kan
det bli hormonproducerande rester
kvar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 127
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 950
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp