Bukefalos 28 år!

Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Jag här helt på din linje, fast vi ger Hippo Alfa istället för Breed. Utevistelse på gräs så mycket det går, inne när det är knott/flugor el. över natten för vila och återhämtning.

Ingen ridning/tränong förrän fodringen ger resultat och hästen har ökat i vikt.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Tack så jätte mycket för alla svar med tipps och råd.:bow:

Jag ska avmaska nu ikväll när dom får komma in och vila lite och få sin krafft ranson. Rådfrågade vet och hon sa att det nog var klokt att avmaska och att låta henne beta så mycket det går och att det nog inte var någon fara då hon har bra allmänntillstånd.. Även hon trode smrp var boven

Hon är inte supertunn men hon har fallit ur fort och jag vill få stopp på det innan hon blir så som vissa skräckexempel folk har visat här på forumet.

Jag kanske ska ta bort sojan nu då och bara ge lusern och låta henne beta dygnet runt nu då?

Tills nästa år ska jag vara väldigt noga med att få tag på bra grovfoder då jag ser effekten av detta nu. Jag rådfrågade ändå fd ägare och hon tyckte inte att hon skulle ha fallit ut på fri tillgång av detta hö men det gjorde hon ju uppenbarligen. Även min förra häst började tappa mot slutet innan jag sålde honom (även han i flankerna)

Hur ska en ultimat analys se ut på ett bra foder. Tippsa gärna både om hö/ hösilage ts mj smrp. Så att jag vet vad jag ska leta efter:confused:
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Vad fick du recept på för avmaskningsmedel?

Jag gillar hösilage med en TS på runt 60%. Delar du SRP med MJ så vill du ha en kvot på 6 eller mer.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Fast ett grovfoder på 25 med 4 i energi ger mer än 6 på kvoten och ändå skräp till en som behöver hull ;):D

AM
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Avmaska mot all sorts mask.Se till att ge lucern,soja olja eller majsolja,mustang senior eller hippo grön.Låt pållen gå på bete.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Tänderna?
vet en häst som fick hur mkt mat som helst och ändå såg ut att komma från hästarsvärn...tillgodogjorde sig inte maten alls,men han åt som vanligt,inga konstigheter utåt sett.

efter lååång tid utan resultat med div kost,kollades och fixades tänderna på hästen,såg inte ut som samma häst efter det,han gick upp jättefint i vikt och snabbt gick det med.

Mvh Arabizar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 381
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 576
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 477
Senast: Smokey
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 245
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp