Hjälp, vatten i huvudet!

Thaliaste

Trådstartare
Jag är förkyld och tänkte att det skulle vara bra att göra en nässköljning så det gjorde jag. Eller påbörjade i alla fall, för vattnet kom inte ut...! Jag misstänker att det gick upp i bihålorna för jag fick ont i huvudet som vid bihåleinflammation och tryck i ögonen. Nu låter det i ena örat när jag tuggar, kan det ha gått ut i örat också?

Vad ska jag göra för att få ut vattnet? Röra på mig? Ligga ner? Ställa mig på händerna? Kan det orsaka problem om det inte kommer ut?

Har någon varit med om detta eller vet något....? :cry::crazy::nailbiting:
 
Ring 1177 tycker jag.

Hoppa in i duschen och ta en varm dusch? Tycker alltid att det funkar om det är täppt i näsan.
Annars gör som @GotAsecret

1177 brukar mest svara om man bör söka vård eller inte, och så dålig är jag inte. Trycket har minskat lite nu i alla fall så jag antar att vattnet tagit vägen nånstans. Har provat att snyta, hoppa runt och sova men inget har runnit ut. Ska prova en varm dusch!
 
1177 brukar mest svara om man bör söka vård eller inte, och så dålig är jag inte. Trycket har minskat lite nu i alla fall så jag antar att vattnet tagit vägen nånstans. Har provat att snyta, hoppa runt och sova men inget har runnit ut. Ska prova en varm dusch!
Jag har faktiskt aldrig ringt det i Sverige, men däremot i England, då kan man få tips om hur man ska göra innan man söker sig till VC. Eller om det skulle vara helg och man vill klara sig till man kan få sig en tid. Har alltid tänkt att det var likadant här?
Anyway, varm dusch eller wasabi som @Lovisaleonora föreslog hade jag provat. Hoppas det släpper!
 
Jag har faktiskt aldrig ringt det i Sverige, men däremot i England, då kan man få tips om hur man ska göra innan man söker sig till VC. Eller om det skulle vara helg och man vill klara sig till man kan få sig en tid. Har alltid tänkt att det var likadant här?
Anyway, varm dusch eller wasabi som @Lovisaleonora föreslog hade jag provat. Hoppas det släpper!

Nu var det länge sen jag ringde senast men när jag ringt har det varit ganska korta samtal där (deras) fokus varit på om jag behöver söka vård eller inte. Med standardsvaret "ta en Alvedon och se om det går över". Men det beror säkert på vad man ringer för också, standardråd för standardproblem som stukningar, influensa och huvudlöss kan de säkert ge bra råd för. Mycket sånt står på 1177.se så jag brukar läsa där istället för att ringa.

I detta fall tänker jag mig att emperi hos andra är bättre input än standardråd från en sköterska från 1177. Någon mer än jag borde ha varit med om detta och kan komma med tips, nässköljning verkar rätt vanligt nu.

Jag undrar t ex om jag kan förvänta mig att det rinner ut lite försynt, eller om jag ska förvänta mig allt på en gång. Ska nämligen gå och handla någon gång under dagen :D
 
1177 brukar mest svara om man bör söka vård eller inte, och så dålig är jag inte. Trycket har minskat lite nu i alla fall så jag antar att vattnet tagit vägen nånstans. Har provat att snyta, hoppa runt och sova men inget har runnit ut. Ska prova en varm dusch!
Njae, deras jobb är ju mest råd om vård = ungefär vad ts behöver.
Därav min tanke att ringa dit.
Jag har fått all möjlig hjälp och ohjälp därifrån. Så helt onödigt är det ju inte.
 
Händer mig nästan jämt när jag nässköljer. Lugn, det kommer ut igen, oftast om några timmar. Jag tror att det är trycket från sprutan som tvingar in vattnet i de egentligen tillsvullna bihålorna, och det stannar där ett tag pga ingen kraft som pushar ut vattnet igen. Ta en nässpray, vila och när du sedan lutar dig lite framåt om några timmar, så kommer det forsande.
 
Hade du salt i vattnet? Utan salt gör det förbaskat ont. Jag tror inte att vattnet fastnar i bihålorna, det troliga är att du sväljer det så som man gör med snoret. Det brukar vara bra att skölja näsan men som sagt ha salt i vattnet.
 
"Nässköljer"!? :eek:
Det är när man med en kanna eller liknande låter vatten med salt (typ koksalt) rinna genom ena näsborren och ut genom den andra. Rensar från skit, snor och är lite avsvällande. Skitbra när man är förkyld, allmänt snorig eller har en massa skit i näsan efter t ex en stalldag.
 
Prova med avsvällande nässpray. Det kan vara så att vattnet trots allt har kommit ut men att du har vätska bakom trumhinnorna och då hjälper nässprayen. Det kan ta några dagar innan du märker skillnad i öronen, upp till 10 dagar kan man använda nässprayen. Om det inte försvunnit innan dess så ring din VC.
 
Tack alla för svar! :)

Nässpray använder jag redan eftersom jag är förkyld, men det hjälpte inte. Har inte kommit nån fors men har blivit bättre i alla fall, så jag tror att det tagit sig ut det mesta. Inget ljud i örat och bara ont om jag vänder huvudet mellan knäna så bara som en lindrig bihåleinflammation.

I början av förkylningen tyckte jag det var bra komplement till nässpray att skölja också men nu vågar jag nog inte fler gånger :nailbiting:
 
Det är när man med en kanna eller liknande låter vatten med salt (typ koksalt) rinna genom ena näsborren och ut genom den andra. Rensar från skit, snor och är lite avsvällande. Skitbra när man är förkyld, allmänt snorig eller har en massa skit i näsan efter t ex en stalldag.

Exakt så, fast jag kör med spruta.
 
Hade du salt i vattnet? Utan salt gör det förbaskat ont. Jag tror inte att vattnet fastnar i bihålorna, det troliga är att du sväljer det så som man gör med snoret. Det brukar vara bra att skölja näsan men som sagt ha salt i vattnet.

Nej just denna gång fuskade jag och körde utan salt :o Jag är ganska smärttålig så smärtan är jag inte så brydd om men kanske var saltbristen problemet? Kan vätskan ha absorberats ut ur bihålorna när den inte kom ut genom näsan, cellerna har ju högre salthalt..?
 
Nej just denna gång fuskade jag och körde utan salt :o Jag är ganska smärttålig så smärtan är jag inte så brydd om men kanske var saltbristen problemet? Kan vätskan ha absorberats ut ur bihålorna när den inte kom ut genom näsan, cellerna har ju högre salthalt..?

Gör aldrig om det igen, poängen med salt är att det ska vara samma saltbalans som i kroppen och då gör det inte ont. Gjorde det själv en gång och höll på att tuppa av av smärtan. Prova med salt igen och se om det går bättre. Vet in om vattnet kan absorberas, är du säker på att vattnet verkligen kom in i bihålorna? Tänker att om du sprutar in vatten och det inte rinner ut genom den andra näsborren så borde det vara för att det är täppt och då borde vattnet istället rinna tillbaka samma håll. I vilket fall tror jag inte att du behöver vara orolig att du går runt med en massa vatten i bihålorna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 313
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 216
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp