Hjälp, vems ansvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fruktansvärt, oavsett vad lagen säger så bör hästägare ha moralen att hjälpa till när dens häst orsakar sådant. Det är ju en annan sak tycker jag om hästen blir rädd och hoppar till och därför trampar på hunden men en sån attack, det tycker jag ägaren till hästen borde vara med att betala för. Ägaren var ju med liksom, hade det skett i hagen eller liknande så är det ju inte så mycket att göra men inte okej under hantering, så näe dålig stil av den hästägaren. Bättre koll på hästen måste finnas, dom ska inte attackera och bete sig så under hanteringen.

Fast det är ju inte ens säkert ryttaren visste om att hästen skulle reagera på detta viset. Det är ju en häst liksom? Man kan inte alltid styra hur dom ska bete sig med andra djur i närheten!
Vet man om det så säger man ju till hundägaren.
 
Fast det är ju inte ens säkert ryttaren visste om att hästen skulle reagera på detta viset. Det är ju en häst liksom? Man kan inte alltid styra hur dom ska bete sig med andra djur i närheten!
Vet man om det så säger man ju till hundägaren.
Spelar ingen roll tycker jag, hästar ska inte göra så när människor är i närheten, det får bara inte hända sånt. Hästar går att läsa av och uppfostra också och det går förebygga saker och ting. Sånt beteende är inte okej under hantering oavsett hur arg hästen blir på hunden eller vad den nu blir arg på. Går faktiskt inte tycker jag att skylla ifrån sig på mycket där. Hästägare har faktiskt också ett ansvar för sina hästar.

Jag har träffat en hel del hästar med mycket åsikter om saker och ting men dom har inte rört ett öra när människor är med, det är stora djur och det krävs att man faktiskt uppfostrar och har koll på dom utanför hagen. Som sagt, blir hästen rädd så är det en annan sak, men aggressivt beteende så, det är inte okej.

Alldeles för många hästägare skyller ifrån sig på att "det är ju en häst" precis som att dom inte går att faktiskt uppfostra och ha koll på. Som sagt, blir dom rädda och hoppar till eller sticker och någon är ivägen är det en lite annan sak.
 
Jag hade en häst som helt kallblodigt stampade till lite extra på en unghund som sprang och lekte när jag red på en utomhusbana och hamnade mellan benen på henne! Hade ingen aning om att hon var så morbid när det gällde hundar. Min andra häst hade gjort allt för att inte trampa på hunden.

Som tur var det bara svansen som hamnade under hoven.
 
Spelar ingen roll tycker jag, hästar ska inte göra så när människor är i närheten, det får bara inte hända sånt. Hästar går att läsa av och uppfostra också och det går förebygga saker och ting. Sånt beteende är inte okej under hantering oavsett hur arg hästen blir på hunden eller vad den nu blir arg på. Går faktiskt inte tycker jag att skylla ifrån sig på mycket där. Hästägare har faktiskt också ett ansvar för sina hästar.

Det är en häst och ingen uppvridbar leksak, fattar du inte det?
 
Vet man om det så säger man ju till hundägaren.
Lite OT men, jag har sagt till otaliga hundägare "Ta bort din hund från min häst, hästen kommer sparka" när hunden sprungit fram till oss när vi är ute och rider, för att sedan cirkulera runt bakbenen på min häst. Varenda gång, alltså 100% av gångerna, har hundägaren svarat "nämen det går bra, han gillar hästar".

Ibland känns det som att de som är minst rädda om hundar är hundägarna själva.
 
Man har som ägare ansvar för sin hund. Inget konstigt med det. Det är vanligt med hästar som inte är förtjusta i hundar vilket även gäller min annars extremt vänliga unghäst. Hon älskar allt och alla i normala fall men har ingen hundvana vilket gör att hon minst sagt är skeptisk till hundar. Jagar tex gärna valpen om han går in i hagen och hon är lös. Sen går det självklart att ha dom i närheten av varandra när man håller i henne och talar om hur hon ska bete sig men det är ingen uppfostringsgrej att hon inte vill ha ”rovdjur” i hagen. Att valpen är svart gör säkert inte saken bättre heller. Många som är extra skeptiska till mörka djur eftersom det blir svårare att läsa av kroppsspråket. Tillsammans brukar hästflocken även jaga iväg inkräktare i form av vildsvin och älg om dom går för nära staketet.
 
Fy vilket trauma för dig.

Har du pratat med ryttaren? I vissa hästförsäkringar så ingår det en olycksförsäkring som täcker kommande skador och andra människor. Vet inte om det täcker då man har strikt hundägaransvar men man kan ju alltid fråga.

Hoppas din lilla hund kryar på sig snabbt!

Några sådana försäkringar gäller INTE för tex hundar eller "saker", utan är enbart en olycksfallsförsäkring för ryttare/skötare etc.
 
Lite OT men, jag har sagt till otaliga hundägare "Ta bort din hund från min häst, hästen kommer sparka" när hunden sprungit fram till oss när vi är ute och rider, för att sedan cirkulera runt bakbenen på min häst. Varenda gång, alltså 100% av gångerna, har hundägaren svarat "nämen det går bra, han gillar hästar".

Ibland känns det som att de som är minst rädda om hundar är hundägarna själva.
Ja det är så märkligt! Jag har samma erfarenhet! Min ena häst avskydde alla hundar tidigare och varje gång situationen uppstod bad jag hundägaren koppla hunden/hålla undan hunden med hänvisning till att min häst avskyr hundar och kommer sparka men det nonchalerades totalt varje gång. Hundägarna lät ändå sin hund springa runt benen på henne. Vad är det som är så svårt att fatta? Tror de att deras hund ska ha turen att komma undan med livet i behåll trots deras oaktsamhet eller skiter de i vilket?
 
@Grazing hur mkt ska du lägga till i ditt inlägg egentligen? Är det inte bättre att du svarar mig direkt istället för att lägga till massa indirekta svar efteråt?
Det är inte indirekta svar, ursäkta att jag är för snabb med att trycka svara. Visste inte det inte var okej att ändra sitt inlägg.
 
Min häst och dess kompisar springer efter och försöker döda vargkopian i hagen om hunden råka vara i hagen. Hundarna lär sig snabbt att de ska vara utanför hagen. Det är inte på skoj. Uppbundna letar hundarna gärna byte när Hovis är här och blir nonchalanta men inga skador än , ”ta i trä” , och hästarna bryr sig inte egentligen. Stor skaderisk inser jag nu men ingenting har hänt och inga främmande hundar.
 
Om du inte reagerade över att hunden stod så nära hästen att den kunde komma i kläm så pass lätt som den gjorde, känns det lite oansvarigt (även om det låter hårt..). Hade min hund varit " halvblind" hade jag sett till att den inte var så nära en häst. (särskilt eftersom du inte har pengar till veterinärvård heller)
Hästen har väl ingen koll på att din hund är på hemmaplan och din hund därmed är "immun" mot diverse skador ?
Såklart supertrist när det händer olyckor, hoppas att vovve kryar på sig!
 
@TinyWiny Ja visst är det obegripligt? Jag kommer seriöst aldrig förstå det.

Nej, samma här! Så många gånger har jag varit ute och ridit och okopplade kommit framspringande till häst, och hundägarna kommer lunkande en bit bort och bara "det är ingen fara, han tycker om hästar".
Jaha, men du har INGEN ANING om vad min häst tycker om hundar? Och oavsett vad hästen tycker om hundar så räcker det med att han tar ett litet steg åt fel håll för att det ska kunna gå riktigt illa för din lilla hund.
Som sagt, obegripligt.
 
Det går visst att olycksfallsförsäkra gamla hundar. Synd att det i detta fall inte verkat gått fram, eftersom det nu påverkar TS ekonomiskt.

Hade jag suttit på hästen hade jag skämts, såklart. Det är aldrig kul att orsaka skada. Men huruvida jag hjälpt till ekonomiskt är svårt att svara på när man inte har alla detaljer.
Kanske hade jag kollat med mitt försäkringsbolag hur villkoren för skada på tredje part ser ut, och sedan sagt till hundägaren att min försäkring kan hjälpa till mot att hundägaren betalar självrisken. Då är bägge med och delar på ansvaret. Hästägaren betalar då ingenting och hundägaren kommer undan mycket billigare.

Hade jag varit hundägaren hade jag dock ångrat mig djupt att hunden dels varit oförsäkrad och dels varit lös kring en häst. Jag hade aldrig krävt något av hästägaren.

Min unghund busade runt med en av stallets tävlingshästar i hagen för ett tag sedan.
De turades om att jaga varandra, och hästen bockade och fnorkade omkring.
Alla var överens om att hästen inte var stressad. Och en del stod t.o.m. och skrattade.
Jag själv stod i chock och tänkte att: Snart går hästen omkull, eller vrickar sig... Snart bir min hund omkullsprungen, och Oavsett hur detta slutar så är jag ansvarig för allt.

Det gick bra, och bägge djuren kom glatt springandes till grinden efter ett tag.
Men det var sista gången hunden var lös i närheten av hagarna.
 
Det går visst att olycksfallsförsäkra gamla hundar. Synd att det i detta fall inte verkat gått fram, eftersom det nu påverkar TS ekonomiskt.

Hade jag suttit på hästen hade jag skämts, såklart. Det är aldrig kul att orsaka skada. Men huruvida jag hjälpt till ekonomiskt är svårt att svara på när man inte har alla detaljer.
Kanske hade jag kollat med mitt försäkringsbolag hur villkoren för skada på tredje part ser ut, och sedan sagt till hundägaren att min försäkring kan hjälpa till mot att hundägaren betalar självrisken. Då är bägge med och delar på ansvaret. Hästägaren betalar då ingenting och hundägaren kommer undan mycket billigare.

Hade jag varit hundägaren hade jag dock ångrat mig djupt att hunden dels varit oförsäkrad och dels varit lös kring en häst. Jag hade aldrig krävt något av hästägaren.

Min unghund busade runt med en av stallets tävlingshästar i hagen för ett tag sedan.
De turades om att jaga varandra, och hästen bockade och fnorkade omkring.
Alla var överens om att hästen inte var stressad. Och en del stod t.o.m. och skrattade.
Jag själv stod i chock och tänkte att: Snart går hästen omkull, eller vrickar sig... Snart bir min hund omkullsprungen, och Oavsett hur detta slutar så är jag ansvarig för allt.

Det gick bra, och bägge djuren kom glatt springandes till grinden efter ett tag.
Men det var sista gången hunden var lös i närheten av hagarna.

Håller med! Hade jag varit hästägaren hade jag försökt att hjälpa till, lätt!!!
 
Ur ekonomisk synvinkel förstår jag inte hur man kan ha djur utan försäkring eller en okej buffert. Är det så att du inte av ngn anledning får/kan/vill försäkra hunden måste du ju ändå ha en buffert undanlagd om ngt skulle inträffa med hunden?

Jättetråkig händelse verkligen, men ditt djur är ändå ditt ansvar. Sen hade jag som hästägare självklart varit förkrossad över vad som hänt :(
 
Fy vilken hemsk händelse! Hoppas din hund blir bra igen!

Det är inte helt ovanligt med hästar som går till attack mot hundar i rent försvar (även utan att just den hunden just vid det tillfället är ett hot. Bytesdjuret frågar inte först, det reagerar. Hundar är rovdjur och hästar bytesdjur och även i övrigt snälla hästar kan ha en dålig erfarenhet i bagaget.

Vems ansvar det är juridiskt vet jag inte.
Lite OT men, jag har sagt till otaliga hundägare "Ta bort din hund från min häst, hästen kommer sparka" när hunden sprungit fram till oss när vi är ute och rider, för att sedan cirkulera runt bakbenen på min häst. Varenda gång, alltså 100% av gångerna, har hundägaren svarat "nämen det går bra, han gillar hästar".

Ibland känns det som att de som är minst rädda om hundar är hundägarna själva.

Jag har fått svaret att i så fall får hunden skylla sig själv när jag varnade en hundägare vars lösa hund sprang fram till min häst och sniffade på bakbenen (inte aggressiv). Hästen gjorde inget som tur är.
 
Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad. Pappas väninna kommer oväntat upp på sin häst. Vi pratar utomhus, hunden endast fokus på mig då hon är totalt ointresserad utav hästen. När väninnan ska rida hem så står min hund i gräset och tittar på mig , detta vet jag då följande scen återuppspelas i mitt huvud gång på gång. Plötsligt lyfter stoet sitt framben och STAMPAR på min hund - skrikandes av smärta ligger hon under hoven på en 600 kg häst. Ryttaren försöker styra undan hästen, och min lilla hund märker när hon reser sig att hon har våldsamt ont. Hästen står en meter bort, och min lilla hund vinglar förvirrat just åt det hållet då hästen ÄNNU en gång lyfter benet och stampar. Följande timmar är horribla. Mot närmsta djursjukhus och jag tror hela bilresan att min hund ska dö i mitt knä av inre skador. Efter röntgen och smärtlindring visar det sig att hon har ett par frakturer (ett fullkomligt mirakel), men risken för blödning var stor under följande timmar. Då vi omhändertog hunden när hon var 10 så gick det inte att försäkra henne, och därför skulle en natt för min vovve i trygga händer sluta på 14 000 kronor. Pengar vi inte har ens om vi försökt låna av familj. Vi fick med tårar i ögonen ta hem henne med smärtlindring och be för hennes liv. Det kostade oavsett 8000 kronor - och vi fick böna&be kliniken om någon form utav avbetalning då vi nu lever på min sambos lärlingslön då jag har fått ta ett avbrott i studierna pga längre sjukskrivning...
Jag vet att hästen som så brutalt orsakade min hund detta är försäkrad. Om vi inte hade befunnit oss på hemmaplan där min hund alltid är lös, eller om min hund på något sätt provocerat hästen, så hade jag inte skrivit detta. Men hon var helt oskyldig, och jag har inte vågat fråga hästägaren om hon VISSTE att hennes häst avskydde hundar så till den milda grad.
Men min fråga: kan vi få hästägare att bekosta de 8000? Om min hund hade avlidit under natten pga inre blödning eller organkollaps till följd av att vi tog hem henne, då vet jag inte vad jag hade gjort. Världens gladaste lilla hund som älskar alla människor och alla djur - även om hon är ointresserad av vissa djur som te x hästar, kor, katter så skulle hon ALDRIG bete sig elakt/morra/jaga eller liknande. Därför svider det så innerligt att just hon blev utsatt för en så brutal handling som nu orsakat henne sådant lidande, och vi vet fortfarande inte hur och om hennes frakturer kommer att läka. Även om hon är värd de 8000 så att vi fick veta vad det var, så känns det inte ok att hästägaren inte erbjöd sig att stå för iallafall en liten del utav den kostnaden. Hon erbjöd sig att "låna" oss 2000.
Så tacksam för svar om någon vet vad vad lagen säger!
Mvh Karin Titer

Lagen säger att du är ansvarig.
Tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 690
Senast: Lhas
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 983
Senast: mysboll
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 305
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp