Hjälp, vems ansvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fruktansvärt, oavsett vad lagen säger så bör hästägare ha moralen att hjälpa till när dens häst orsakar sådant. Det är ju en annan sak tycker jag om hästen blir rädd och hoppar till och därför trampar på hunden men en sån attack, det tycker jag ägaren till hästen borde vara med att betala för. Ägaren var ju med liksom, hade det skett i hagen eller liknande så är det ju inte så mycket att göra men inte okej under hantering, så näe dålig stil av den hästägaren. Bättre koll på hästen måste finnas, dom ska inte attackera och bete sig så under hanteringen.

Jag håller inte med dig om att hästen orsakade detta.
Båda djuren var inblandade - hunden skulle ha hållits längre från hästen.
 
Ja det är så märkligt! Jag har samma erfarenhet! Min ena häst avskydde alla hundar tidigare och varje gång situationen uppstod bad jag hundägaren koppla hunden/hålla undan hunden med hänvisning till att min häst avskyr hundar och kommer sparka men det nonchalerades totalt varje gång. Hundägarna lät ändå sin hund springa runt benen på henne. Vad är det som är så svårt att fatta? Tror de att deras hund ska ha turen att komma undan med livet i behåll trots deras oaktsamhet eller skiter de i vilket?
+ @niphredil
Kan det vara så att hundägarna inte har en fungerande inkallning? En förvpnande stor andel av de hundar som går lösa går inte att kalla in om de ser nåt spännande.
Skulle min hund träffa en häst lös så skulle jag inte ha en chans att få in honom. Jag skulle dock inte bete mig som en idiot och säga att han gillar hästar, jag skulle skämmas ihjäl och göra allt för att få in honom. (Nej, han går inte lös)
 
Numera går det mer än olycksfallsförsäkra till och med, flera bolag har plockat bort åldersgränsen för att teckna in gammal hund (även häst!).

- Helt rätt. Det är väl upp till kunden hur mycket man är villig att betala, så länge efterfrågan på liv, veterinär och olyckfallsförsäkring finns så är det bara för försäkringsbolagen att tacka och ta betalt.
 
Som flera svarat så går det att olycksfallsförsäkra äldre hundar, hur man vågar ha en oförsäkrad hund när man inte har en mindre förmögenhet på banken övergår mitt förstånd.
Misstänker att TS inte är så kunnig att läsa hund o häst, att de befinner sig på hemmaplan har inget med händelsen att göra ur ansvarsperspektiv. Möjligtvis att hunden sände ut signaler till hästen som TS inte såg/upppfattade.
Sorgligt, men som andra påpekat är det hundägarens ansvar att se till att hunden inte blir skadad av hästar eller andra djur.
Hoppas det går bra för hunden.
 
Som flera svarat så går det att olycksfallsförsäkra äldre hundar, hur man vågar ha en oförsäkrad hund när man inte har en mindre förmögenhet på banken övergår mitt förstånd.
Misstänker att TS inte är så kunnig att läsa hund o häst, att de befinner sig på hemmaplan har inget med händelsen att göra ur ansvarsperspektiv. Möjligtvis att hunden sände ut signaler till hästen som TS inte såg/upppfattade.
Sorgligt, men som andra påpekat är det hundägarens ansvar att se till att hunden inte blir skadad av hästar eller andra djur.
Hoppas det går bra för hunden.
Våran 12,5-åring är oförsäkrad, tog över honom som 11-åring. Förutsatte att han inte skulle gå att försäkra, så jag kollade faktiskt inte ens upp det! Men då har vi den inställningen, händer det något större så tar vi bort honom. (Vi har även möjlighet att lägga ut ganska mycket pengar om det skulle vara nödvändigt såklart).
 
Det är ju en annan sak tycker jag om hästen blir rädd och hoppar till och därför trampar på hunden men en sån attack, det tycker jag ägaren till hästen borde vara med att betala för.

Men hästen attackerade ju inte hunden, den stod där den stod och hunden kom precis intill och då stampade hästen på hunden...dessutom fick ryttaren bort hästen och då virrade hunden efter så om man ska vara petig så måste det ur hästens synvinkel faktiskt kunna räknas som att hunden gjorde en attack då- följa efter.
 
Jag har tyvärr med åren blivit allergisk mot lösa hundar runt hästar. Jag personligen är ganska less på hundägare, det är tyvärr i vårt område väldigt oansvariga och låter sina hundar springa lösa på skogen när hästarna kommer fast de är väl medvetna om att de kan komma hästar ( vår granne har satt upp skyltar längs hela vägen ) och två attacker på hästar har skett under hösten. Vårt varmblod blev biten och nafsad i både haser och under magen och reagerade med att slå bakut såklart och hunden blev träffad. Ägaren fortsätter ändå ha hunden lös efter detta, ett par veckor senare var de grannens kallblod som blev attackerad. Efter ha ägt en häst som var extremt hundrädd både från marken och uppsuttet så har jag blivit tuffare med att säga till hundägarna att är hunden lös så kan inte jag garantera att mina hästar kommer slå efter dem om de börjar springa runt benen. I det här fallet så är de ju som sagt strikt hundägaransvar och ägaren till hunden kommer själv stå för kostnaderna.
 
Jag tycker olyckan som skett är fullständigt hemsk givetvis - fruktansvärt !

Men hundar i allmänhet bör inte hållas nära hästarna oavsett läge, så otroligt lätt att en olycka sker, även om hästarna gillar hundar/är vana vid dem!

En liten dvärgpudel är en otroligt liten varelse som även utan det våldsamma som nu skedde, går sönder på en sekund om den hamnar ikläm/blir trampad/sparkad!
Det finns ju en anledning att så små hundar heller aldrig bör släppas med större hundar den inte känner pga skadorna en så liten hund kan få vid ett angrepp .

Som sagt- oerhört tragiskt och hemskt, men nej - hästägaren kan inte lastas för det som skett.
 
Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad. Pappas väninna kommer oväntat upp på sin häst. Vi pratar utomhus, hunden endast fokus på mig då hon är totalt ointresserad utav hästen. När väninnan ska rida hem så står min hund i gräset och tittar på mig , detta vet jag då följande scen återuppspelas i mitt huvud gång på gång. Plötsligt lyfter stoet sitt framben och STAMPAR på min hund - skrikandes av smärta ligger hon under hoven på en 600 kg häst. Ryttaren försöker styra undan hästen, och min lilla hund märker när hon reser sig att hon har våldsamt ont. Hästen står en meter bort, och min lilla hund vinglar förvirrat just åt det hållet då hästen ÄNNU en gång lyfter benet och stampar. Följande timmar är horribla. Mot närmsta djursjukhus och jag tror hela bilresan att min hund ska dö i mitt knä av inre skador. Efter röntgen och smärtlindring visar det sig att hon har ett par frakturer (ett fullkomligt mirakel), men risken för blödning var stor under följande timmar. Då vi omhändertog hunden när hon var 10 så gick det inte att försäkra henne, och därför skulle en natt för min vovve i trygga händer sluta på 14 000 kronor. Pengar vi inte har ens om vi försökt låna av familj. Vi fick med tårar i ögonen ta hem henne med smärtlindring och be för hennes liv. Det kostade oavsett 8000 kronor - och vi fick böna&be kliniken om någon form utav avbetalning då vi nu lever på min sambos lärlingslön då jag har fått ta ett avbrott i studierna pga längre sjukskrivning...
Jag vet att hästen som så brutalt orsakade min hund detta är försäkrad. Om vi inte hade befunnit oss på hemmaplan där min hund alltid är lös, eller om min hund på något sätt provocerat hästen, så hade jag inte skrivit detta. Men hon var helt oskyldig, och jag har inte vågat fråga hästägaren om hon VISSTE att hennes häst avskydde hundar så till den milda grad.
Men min fråga: kan vi få hästägare att bekosta de 8000? Om min hund hade avlidit under natten pga inre blödning eller organkollaps till följd av att vi tog hem henne, då vet jag inte vad jag hade gjort. Världens gladaste lilla hund som älskar alla människor och alla djur - även om hon är ointresserad av vissa djur som te x hästar, kor, katter så skulle hon ALDRIG bete sig elakt/morra/jaga eller liknande. Därför svider det så innerligt att just hon blev utsatt för en så brutal handling som nu orsakat henne sådant lidande, och vi vet fortfarande inte hur och om hennes frakturer kommer att läka. Även om hon är värd de 8000 så att vi fick veta vad det var, så känns det inte ok att hästägaren inte erbjöd sig att stå för iallafall en liten del utav den kostnaden. Hon erbjöd sig att "låna" oss 2000.
Så tacksam för svar om någon vet vad vad lagen säger!
Mvh Karin Titer
Det är tragiskt att din hund råkat så illa ut men jag har svårt att se det som hästägarens fel även utan strikt ansvar. Din lilla sötnos ser ju illa och har säkert svårt att uppfatta faran att den kom ivägen för hästen och som ryttare så ser man inte det hästen har precis framför fötterna. När hunden är så sårbar så är det viktigt att kunna agera ögon för den och hålla den i säkerhet och då är minst ett par meter från en häst ett rimligt säkerhetsavstånd. Hästen har bara lyft på fötterna och avsiktligt eller oavsiktligt trampat på hunden. Det måste hunden vara mycket nära för att det ska kunna hända utan att den förföljer eller direkt anfaller.

Ta väl hand om den lilla och jag håller tummarna för att läkningen ska gå bra.
 
Intressant..... vad har du för källa på det?
En föreläsare på SLU, kommer inte ihåg om det var en husdjursagronom eller veterinär. Men det var mer än tio år sedan, så med tanke på hur mycket vildsvinen har ökat kanske det inte gäller längre.

Om jag funderar på hur många hundar jag själv varit bekant med eller känner till som blivit ihjälsparkade av hästar, och hur många som blivit vildsvinsdödade så leder hästarna med två-en.

Om man tar bort jakthundarna som lever riskfyllda liv, och bara räknar "vanliga" hundar, leder definitivt hästarna dödsstatistiken, dels på grund att hästar och hundar lever nära varandra, dels för att alldeles för många hundägare saknar all respekt för vad en häst kan ställa till med, både oavsiktligt och avsiktligt.
 
En föreläsare på SLU, kommer inte ihåg om det var en husdjursagronom eller veterinär. Men det var mer än tio år sedan, så med tanke på hur mycket vildsvinen har ökat kanske det inte gäller längre.

Om jag funderar på hur många hundar jag själv varit bekant med eller känner till som blivit ihjälsparkade av hästar, och hur många som blivit vildsvinsdödade så leder hästarna med två-en.

Om man tar bort jakthundarna som lever riskfyllda liv, och bara räknar "vanliga" hundar, leder definitivt hästarna dödsstatistiken, dels på grund att hästar och hundar lever nära varandra, dels för att alldeles för många hundägare saknar all respekt för vad en häst kan ställa till med, både oavsiktligt och avsiktligt.
Min erfarenhet är tvärtom, jag har inget minne av någon hund som har blivit skadad, möjligtvis har det hänt att kattungar har råkat illa ut. Jag upplever att tiden då hundarna sprang runt i stallet vind för våg, har passerat och idag håller folk koll på sina hundar. Vildsvinen däremot har gjort sig ”skyldiga” till många hund skador men ok dessa händer främst när de försvarar sig under jakt. Oavsett så är hundar utsatta både i stallmiljö och i skogen vid jakt med hund.
 
Min erfarenhet är tvärtom, jag har inget minne av någon hund som har blivit skadad, möjligtvis har det hänt att kattungar har råkat illa ut. Jag upplever att tiden då hundarna sprang runt i stallet vind för våg, har passerat och idag håller folk koll på sina hundar. Vildsvinen däremot har gjort sig ”skyldiga” till många hund skador men ok dessa händer främst när de försvarar sig under jakt. Oavsett så är hundar utsatta både i stallmiljö och i skogen vid jakt med hund.

Jag måste säga att jag upplever det helt tvärtom. Folk släpper sina hundar vind för våg såväl i stall som ute där de kan komma i trafiken, under hästar eller bara sticka sönder sig i häckar etc.

Många verkar ha en romantiserad bild över vad hundar klarar av och främst vilken lydnad de har på sina små älsklingar. Och en uppfattning att det alltid är andras fel.
 
Jag måste säga att jag upplever det helt tvärtom. Folk släpper sina hundar vind för våg såväl i stall som ute där de kan komma i trafiken, under hästar eller bara sticka sönder sig i häckar etc.

Många verkar ha en romantiserad bild över vad hundar klarar av och främst vilken lydnad de har på sina små älsklingar. Och en uppfattning att det alltid är andras fel.

Jag har mött båda sorterna. Folk som vet hur farligt det kan vara för hundar i stall och som vet att deras hästar skulle kunna vara farliga för hundarna och att lydnanden de har på sina hundar är bristfällig men även såna som låter sina hundar gå lösa i ett stort stall bland en massa folk och hästar.

Men många hundägare har en uppfattning att just deras hund är ju så snäll och skulle aldrig göra något.
 
Men många hundägare har en uppfattning att just deras hund är ju så snäll och skulle aldrig göra något.

Känner igen det där, det innebär ju att den kan råka ut för massor. Jag är van vid att vårdslösa idioter till hundägare låter sin egen ouppfostrade byracka springa fram till mina när jag är ute - "ingen fara, han är snäll - vill bara leka".

Kul för dig, min är socialt inkompetent och vill döda ditt loppbo. Det är därför jag har den kopplad vid min sida och ber dig kalla in kräket.
 
Annars är det ju bara att stoppa undan en summa varje månad motsvarande försäkring och samla på ett konto vikt åt djuret.

Det gör vi åt katten, han har ett konto med minst självrisken på och en extra ”taxi tusing” dit ett kort är kopplat som vi ger med om någon passar honom, just för att man alltid ska kunna ge honom snabbast möjliga vård om något händer ❤️

Nu var det kanske lite ot pga att han är försäkrad till max, men ändå :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: Lhas
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 975
Senast: mysboll
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 295
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp