T

TurboDevil

Ja det kan man ju säga att jag kan behöva för jag har nämligen e farlig häst. Han är farlig mot mig och mot andra. Han vet att han är stor och det hindrar ju honom inte direkt från att göra sig ännu värre. Det är också ett annat problem med honom jag tror inte att han är trygg i sig själv. Det som har fått mig att förstå detta är hans problem med att skos och bli lastad.Idga var hovslagren uppe och hästen fick panik och jag menar panik...han försökte till och med vid flera tillfällen att sparka eller skada hovslagren för att han var så rädd. Han hade då plegg i kroppen. Det sista hovslagaren sa innan han gav sig av var:Gör dig av med den hästen!ALDRIG i hela mitt liv,varför skulle jag det?jag menar bristerna måste ju ligga hos mig som ledare och det är där allt börjar!Det är varje gång han blir rädd som han försöker att skada någon. han tänker ju inte utan gör bara allt för att ta sig loss.han är också omöjlig att rida ut själv på, för resutltatet blir en spännt häst och ryttare och ibland även sken och bockar! Jag är så uppgiven så jag vet inte vad jag ska göra, jag VILL verkligen förstå den här hästen och jag tar på mig allt ansvar för att det är såhär. Det finns bara en som kan göra något pt saken ...och det är jag! jag tror inte att det är så smrt att jag rider ut ensam utan jag vill ha kontrollen från marken innan jeg ens överväger något annat!!SNÄLLA!!snälla hjälp mig jag älskar den här hösten och jag gör allt för att det ska bli bra :( NH e noh den enda utvägen för mig så snälla alla duktiga människor HJÄLP mig!!
 
Hejsan!
Jag förstår att du inte vill avliva hästen men du kan ju inte ha en häst som är farlig för dig själv och andra.
Jag föreslår att du kontaktar någon kunnig NH-tränare som kan utreda din häst och se vad man kan göra.
Kanske kan du med en tränares hjälp vinna din hästs förtroende. Jag avråder dig ifrån att "ta saken i egna händer", det låter som problemet är för stort för dig att klara på egen hand. Du bör kontakta någon som kan det här med problemhästar eller rättare sagt hästar med problem!
Hoppas att det löser sig :) / Sara
 
Jo men det jag vill är först och främst att få kontakt och ta ledarskapet i lugna situationer.Jag märker klart ocg tydligt tex när man longerar att han går efter mig när jag se går ifrån honom. Han till och med travar efter mig när ja´g springer och då gör han det helt lös och utan staket.Men jag vill vara ledare jät i situationer som jag vet att jag klarar av.Sen så ska jag ta hjälp av en tränare för min kuse ska inte åka iväg det kan jag lova! :mad:
 
Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare som kan träna både DIG och hästen.

Har du läst FAQ:en om vad NH är?
 
jag bor i halmstad så är det någon som har tips på en bra nh tränare så skulle jag ju höja er till skyarna. Vill verkligen göra något åt problemet och inte bara låta dte bli värre. Jag vill verkligen lära mig,och lära mig förstå min häst. Det kommer inte gå enkelt men jag tänker INTE ge upp,han ska inte bli någon handelsvara bara för att han inte kan skos!!!!!Om jag har läst vad??var hittar man det? :confused:
 
FAQ - det är den översta, förankrade tråden på detta forum.
Den beskriver vad NH är och vad NH inte är - alltså bra att veta.
 
hejsan... usch! jag färstår hur du känner, tre olika hhovisar som jag provat, eller de kanske var två, har sagt åt mig att ta bort min häst! Hon har fång och dom klarade tydligen inte av det! Nu har jag en superhovis som verkligen kann! :love: dom andra behövde inte visa sig någe mera...

men att ta hästen till någon som inte redan innan har någon relation till hästen kanske är bra.
då de kan börja om från början. om du försker själv, vet h*n att h*n kan vinna över dig.

föresten, jag håller med dig där, låt inte hästen åka iväg till någon tränare, du borde följa med!
Det finna alltför många historier om hästar som blivit förstörda på det viset!!!

bara en liten fråga... hur gör hovslagaren mot hästen när h*n är dum??

Kramiz/Jossan
 
Ibland så säger han snällt till honom att stå stoll,lugnar honom osv men ibland så blev han arg och röt till,varav min lille häst blev alldeles till sig och inte vågade röra en fena=( Men jag ska börja med att köpa böcker om nh osv för jag VILL få ordning på honom!
 
men är det inte lite egotrippat att inte hovis får bli arg på din häst....å andra sidan verkar det ju som om hästen blir normal med tillrättavisningar, om han nu stod still när han röt till.....du kan inte begära att andra människor vill riskera livhanken för DIN häst...du måste se till själv att din häst inte skadar andra...han verkar feg din häst...dom fega är ofta "farliga"...kaxiga så länge dom har "makten"men så fort nån är "starkare"...så springer dom hem till mamma o gråter :crazy:
Jag tycker inte du ska "förstå" och analysera din häst för mycket...ge han klara besked...vilket sätt nu DIN häst förstår, för det är ju olika på olika hästar, men låt INTE din häst ta överhanden på dig.....då blir han bara chockad när "riktigt" hästfolk tillrättavisar honom...man skall behandla hästar så dom inte blir rädda för andra människor....alltså klema inte.....
 
Nä du mesar mot honom det kan jag inte påstå att jag gör och jag sa aldrig att jag hade något emot att hovslagaren sa till min häst på skarpen,men däremot kan jag få tycka synd om min häst för att han är så rädd för hovlsgaren. Han stog och skakade och hovslagaren sa att han var riktigt riktigt rädd. Och så kan jag få kontra dig med en fråga anldningen till att jag skriver här är väl ndå för att jag inte vill att han ska ta övertaget över mig??Eller har jag missuppfatta mina egna tankar? :confused:
 
Du skriver att din häst är farlig mot dig själv och andra, nu vet jag ju inte vad du menar med farlig...du skriver att han blir livrädd och skakar vid tillrättavisningar...
Kan du utveckla ved du menar med farlig, anfaller han eller är han bara ouppmärksam?
Men om hovis tycker att du skall göra dig av med hästen för att han är farlig...samtidigt som han blir rädd så han skakar...så har du ett problem....felet många gör är att hama med hästarna, en hovslagare eller andra som gör nåt med din häst tar inte hänsyn till en häst som är hamiig eller elak, dom gör det som skall göras, thats it.....det gäller att förbereda hästar för sånt, annars får dom en chock, och det är orättvist emot dom...
Är han lika rädd för andra?? är det bara hovis(dom kan blivit sömstuckna, och blir rädda för det)
 
Nej han skakar inte av till rätta visningar han är RÄDD för hovslagren. Jag har inte haft honom länge och ingen vet vad som hänt med honom för att han ska vara såhär rädd!!!Han anfaller inte han blir nervös stirrig försöker på alla sätt att ta sig ur situationen.Anledningen till att han skakar är för att han är rädd för hovslagren. Nej han är inte rädd för andra saker i stallet. Ingen speciellt utpekad person förutom hovslagaren. Och jag har inget emot att folk sägert till honom på skarpen men det är inte däröfr jag skriver här. Jag vill ha tips och råd på hur hästen kan bli lugnare i sig själv och istället för att bli rädd kanske vända sig till mig för att få stöd. Det är väl det som Nh g¨år ut på att visa respekt för båda parter!!!???
 
Nej han skakar inte av till rätta visningar han är RÄDD för hovslagren. Jag har inte haft honom länge och ingen vet vad som hänt med honom för att han ska vara såhär rädd!!!Han anfaller inte han blir nervös stirrig försöker på alla sätt att ta sig ur situationen.Anledningen till att han skakar är för att han är rädd för hovslagren. Nej han är inte rädd för andra saker i stallet. Ingen speciellt utpekad person förutom hovslagaren. Och jag har inget emot att folk sägert till honom på skarpen men det är inte däröfr jag skriver här. Jag vill ha tips och råd på hur hästen kan bli lugnare i sig själv och istället för att bli rädd kanske vända sig till mig för att få stöd. Det är väl det som Nh g¨år ut på att visa respekt för båda parter!!!???
 
Hmmm, fast du skrev att han var farlig.......det är ju lite skillnad att vara farlig och att vara rädd...läs ditt originalinlägg...det är lätt att missförstå......
 
Ja men en rädd häst är ju oftast farlig för sin omgivning med tanke på att de inte ser utan bara gör allt för att komma bort från de farliga. Det är ju flyktdjur så om de kommer lösa eller om de får panik för att de sitter fast spelar inget roll för om någon kommer ivägen så kan det bli just det FARLIGT!! Så om vi kan sluta disskutera vad jag skrev och inte skrev och istället konsentrera oss på VAD som ska göras för jag behöver HJÄLP inte en uppläxning på hur jag skriver och inte skriver. :smirk: Jag vill ha hjälp med grunderna för NH och vad som kanske skulle kunna passa en sån här häst, INGET ANNAT!! Så snälla om ingen här kan hjälpa mig så får jag skapa en ny tråd och hoppas på bättre tur den gången!!!!!
 
men jag har väl inte läxat upp dig :confused:
men det är ju bra att skriva så utförligt som möjligt vad man vill ha hjälp med..annars är det ju svårt att hjälpa ..

Vill ha hjälp med NH, är inte lätt att definiera om man inte vet vad eller hur hästen beter sig
Hur länge har du haft hästen
Har den nån historia
hur rutinerad är hovis
kan du hålla dig lugn i stressade situationer
..att få hjälp med NH är inte så bara...det mesta lugger i att du är en trygg o harmonisk människa...då blir även din häst det...
 
Indianen Patrick Allori kommer till Slöinge i v8 och 9. Han jobbar med Indianskt horsemanship och är otroligt duktig på "hästar med problem"
Jag har PM at dig!
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 174
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 893
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 943
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp