Bukefalos 28 år!

T

Tilla

Hejsan. Jag har ett 12årigt tinkersto som inte kan lyfta benen utan hela tiden flyttar sig i sidledes å sparkar när du ska pröva lyfta.. Ena hovslagaren rekomendera slakt. men jag vill inte göra mig av med min vänn.. Någon som kan något bra tips?
 
Sv: Hjälp

Hur gamal är hästen? Hur länge har du haft den? Har du aldrig kunnat lyfta hovarna på den, tex för att kratsa hovarna?
Har den ont? I så fall skulle jag be en veterinär titta på den.
Mvh Eva
 
Sv: Hjälp

Hur gamal är hästen? Hur länge har du haft den? Har du aldrig kunnat lyfta hovarna på den, tex för att kratsa hovarna?
Har den ont? I så fall skulle jag be en veterinär titta på den.
Mvh Eva

Hon är 12 år.. jag har hafft henne sen i sommras... Jag kan lyfta fram fötterna.. Tror inte hon har ont...

Hon är importerad från irland...
 
Sv: Hjälp

finns massa åkommor som gör att det inte går så bra att lyfta hovarna, framförallt bak. för att utesluta medicinsk orsak så hade iallafall jag tagit hästen till klinik för utredning/röntgen.
 
Sv: Hjälp

Ena hovslagaren rekomendera slakt.

Den där rekommendationen skulle jag kanske ta med en liten nypa salt. En viss förståelse måste man nog ha för den stackars hovslagaren - h*n var väl trött på sparkande hästar den dagen... Såvida h*n inte baserade rekommendationen på hovarnas skick?

Problemet ska däremot tas på allvar. En grundlig veterinärkoll skulle inte sitta fel, och om den inte avslöjar några fel är det träning, träning och träning som gäller. Har du någon rutinerad hästmänniska du kan få hjälp av?

Med tanke på hästens ålder måste den ju ha gått att verka innan?
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 811
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: Roheryn
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 780
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp