Hjälpa motorisk aktiv bebis att komma till ro/somna?

Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan hon var 3 månader och hon lärde sig rulla runt från rygg till mage så har sömnen blivit allt mer problematisk. Hon har så svårt att komma till ro för hon vill ju bara röra på sig! Jag tänkte att det skulle lugna sig men det fortsätter bara såhär 4 månader senare. Hon rullar runt, sätter sig upp (och ramlar ju sen), kryper, ställer sig upp, ålar och bökar etc i sömnen men vaknar av det och blir ledsen. Det är jättesvårt att i dessa stunder få henne att komma till ro och somna om utan att plocka upp henne och vagga i famnen och hålla henne i ett omhuldande grepp liksom så hon slappnar av. Jag har inga problem med att vi måste ha henne i famnen vid insomningen på kvällen, men att göra om detta x antal gånger nattetid är ganska dränerande.

Vi har provat att vänta ut henne och låta henne böka runt men hon fortsätter och fortsätter och fortsätter och blir allt mer ledsen eftersom hon är så otroligt trött. Liksom bökar och kryper och ålar och gråter samtidigt. Sätter sig upp, somnar till sittande, vaknar, gråter etc. Det är totalt omöjligt att lägga henne på rygg och smeka, sjunga eller bumpa för hon vänder över på 1/10 sekund. Likaså helt omöjligt att få henne lugn på mage för hon ligger aldrig på mage, står bara på alla fyra och gör all möjlig akrobatik.

Men ni andra som haft otroligt pigga och rörliga barn med liknande problem - hur gjorde ni?

Hon är ju liten än, så kanske behöver vi bara stå ut ett tag till så löser det sig av sig själv Men jag vill mest kolla om någon med liknande barn sitter på bra tips.
Vaggade i famnen, tog ca 40, minuter, som ni. (försökte såklart enligt instruktioner lägga ned när han nästan sov inte efter att han sov (lära sig att om man vaknar till i natten är det inte annorlunda än när man somnade), men det gick ju ibland och ibland inte.) Men hade absolut inte klarat att göra om det upprepat mitt i natten. Inte ålade han så mycket som er heller.

Men en sak vi gjorde var att vi minskade sängens yta till att vara precis så stor som han var. Så när han var mini fick han ligga på tvären med en hårt rullad filt som gräns under lakanet. Sedan när han blev äldre rullade vi hårt handdukar som korvar och la längs med sidorna på spjälsängen så att den blev så liten att den blev lagom, dvs att han kunde känna kanterna utan att rulla iväg speciellt långt. Ert barn skulle ju då inte få fart nog att kunna dunsa in hårt i spjälsängens kanter.

Antar att man måste vara försiktig som med lindning så det inte blir för mycket fluffigt tyg att fastna i som duntäcken och sådant i mängder utan vi hade som sagt stenhårt rullade korvar av stora frottéhanddukar, en på varje sida, en kort i huvudänden och sedan grejs i bottenänden så att sängen inte heller var för lång och jag tror de låg under underlakanet så att inte frottén stack och rev. De blir ju inte heller väldigt höga, dvs upp till halva barnet bara, bara så det känns tryggt.

En extremt livlig 7 månaders kanske lyckas riva upp alltihop, men han gjorde aldrig det, iofs hade han ju haft så sedan han var 0 månader så han uppfattade nog inte att det kunde vara något flyttbart. (Tipset kom från Your Baby and Child av någon gammal brittisk professor, så vi avgränsade direkt. https://www.penguinrandomhouse.com/books/98853/your-baby-and-child-by-penelope-leach/ boken har funnits sedan 70-talet eller något och uppdateras ofta till absolut senaste forskningen. Den är extremt praktisk och ofördömande och babyvänlig. Väldigt rak. Vår var vartannat kapitel baby she, och vartannat kapitel baby he. Men det var 10 år sedan så nu är den garanterat uppdaterad två gånger sedan dess.)
 
Senast ändrad:
Alltså lillan klättrar över sin sovorm. Den hjälper henne inte att ligga kvar eller känna sig ombonad...

Hur har du gjort när dina barn vaknat på natten, sövt om dem på samma sätt i filten igen? Nattningarna på kvällen fungerar bra här, men tycker det jobbiga är omsövnigarna nattetid.

Antar att du har en vanlig sovorm? De är för små och hjälper inte, jag skrev stor sovorm för att jag menar just stor sovorm. På bilden är minste sonen 3 månader och ca 8,5 kg, för att ge lite riktlinjer om hur hög ormen är. Denna sovorm är speciellbeställd för att just vara stor, och användes även som babynest när sonen var nyfödd.
Ja, jag har gjort samma om de vaknat nattetid alternativt omfamnat dem i sängen om jag varit för trött.
 

Bifogade filer

  • bebis..jpg
    bebis..jpg
    343,7 KB · Visningar: 132
Finns dock forskning som visar på ökad risk för plötslig spädbarnsdöd om barnets lindats. Framför allt när de blivit så stora att de kan rulla. Så isf bör man kanske ta bort täcket när barnet somnat :)
Men det är om barnet sover på mage. Då barnet somnar så öppnar man ju. Och ingen söver väl lindat barn på mage...
 
Antar att du har en vanlig sovorm? De är för små och hjälper inte, jag skrev stor sovorm för att jag menar just stor sovorm. På bilden är minste sonen 3 månader och ca 8,5 kg, för att ge lite riktlinjer om hur hög ormen är. Denna sovorm är speciellbeställd för att just vara stor, och användes även som babynest när sonen var nyfödd.
Ja, jag har gjort samma om de vaknat nattetid alternativt omfamnat dem i sängen om jag varit för trött.

Vi har en lika stor sovorm, eller exakt lika vet jag ju inte, men även jag har specialbeställt vår från en som syr egna. Ingen match för en bebis som sätter sig upp (och ställer sig upp) att ta sig över en sån. Vår tjeja är väldigt stark i både ben och armar så hon rullar runt och häver sig upp ändå, eller klättrar som sagt.
 
Madrasserad spjälsäng.
Så väl madrasserad att hon alltid faller mjukt.
Min äldsta var sådan och bökade sig till sömns upp i skolåldern. Hon kunde inte ha täcke, allt bara for runt, hon fick ha en tillräckligt varm pyjamas i stället.

Nej, vår sover också bara i pyjamas. Sambon har föreslagit att vi ska slå in hela spjälsängen i något jättetjock och mjukt så vi kanske får prova det helt enkelt och se hur det går att hon inte vaknar och är ledsen när hon dunsar i. Borde ju gå att köpa skumgummimadrass på metervara i sybutik?
 
Vi har en lika stor sovorm, eller exakt lika vet jag ju inte, men även jag har specialbeställt vår från en som syr egna. Ingen match för en bebis som sätter sig upp (och ställer sig upp) att ta sig över en sån. Vår tjeja är väldigt stark i både ben och armar så hon rullar runt och häver sig upp ändå, eller klättrar som sagt.

Som jag skrev så fungerade ormen som ombonad efter de somnat, för annars kunde man hitta barnen lite varstans i sängen med ormen både över dom och allt möjligt :rofl: Hon låter som en vanligt 7 månaders för mig, det händer mycket för dom i den åldern och de har sällan tid att sova. För oss har det funkat att söva med inlindad filt i famnen, och sedan ombonat med ormen för att behålla känslan. Och med de två äldre så hade jag istället filtar/täcken som ombonade runt om. Man får hitta sina knep, för alla barn är olika men jag märker av tråden att vi är flera med liknande sätt.
 
Som jag skrev så fungerade ormen som ombonad efter de somnat, för annars kunde man hitta barnen lite varstans i sängen med ormen både över dom och allt möjligt :rofl: Hon låter som en vanligt 7 månaders för mig, det händer mycket för dom i den åldern och de har sällan tid att sova. För oss har det funkat att söva med inlindad filt i famnen, och sedan ombonat med ormen för att behålla känslan. Och med de två äldre så hade jag istället filtar/täcken som ombonade runt om. Man får hitta sina knep, för alla barn är olika men jag märker av tråden att vi är flera med liknande sätt.

Ja, hon säkert som en vanlig 7 månaders som vill upptäcka allt, men ändå kvarstår ”problemet” och därav mina frågor - för jag tänker ju att många har erfarenhet. Klart jag förstår att vår dotter inte är ensam med att vara såhär rörlig 😂. Känns ju som inprogrammerat i dem att de ska röra sig hela tiden och ta sig vidare till nästa äventyr.

Då förstår jag vad du menar att sovormen ger den ombonade känslan. Det bidrar den säkert med för vår tös, men verkar tyvärr inte hjälpa just henne (tillräckligt) för att komma till ro. Kanske finns det inte så mycket att göra för vår tös just nu annat än att få komma upp i famnen eller prova @vemsomhelst123 variant.
 
@Badger Ska absolut prova att göra sängens yta precis så stor som hon är, även undertill liksom. Det borde ju verkligen öka känslan av att vara omhållen och ombonad ännu mer och kanske minska ”rastlösheten” lite.
 
Mina ville absolut inte somna själv, stora ammade jag till sömns tills han var strax över året, jag låg bredvid honom i sängen och liggammade honom. Lilla har jag för mig somnade på liknande sätt fast utan amningen från 7 mån.
 
Ja, selen är räddningen här också de dagar hon har riktigt svårt att somna in. Jag har funderat på att göra som ni gjort, men undrar mest över hur man löser det rent praktiskt. Lägger ni henne i er säng eller en spjälsäng? Om er säng, lyfter ni hela tiden tillbaka henne när hon är på väg ut ur sängen? Och om egen spjälsäng, hur har det gått med alla huvuddunsar? Alltså jag tänker att det vore självreglerande men när de gör massa akrobatik i sömnen och smäller i spjälsängen så jäkla hårt och blir urbota ledsna så känns det inte så bra/tryggt att låta henne sova där 😥

Älskar förresten att er dotter slänger sig runt och ”sjunger” 😂 Tror vår lilla kan komma dit för hon gör en massa roliga och spännande ljud när hon tumlar omkring!
Hon sover i egen säng (har bara någon enstaka gång somnat i våran på morgonen, men annars tvärvägrat..) hon blir ju inte lika ledsen av att slå sig som er verkar bli, alternativt har bättre koll, ibland låter det som hon dunsar i ordentligt men gråter sällan av det. Vi har inte kunnat ha spjälskydd, hon gillar sina spjälor 🙄🙈.
Ni kan inte prova en resesäng? Den har ju mjuka sidor.
 
Ja, selen är räddningen här också de dagar hon har riktigt svårt att somna in. Jag har funderat på att göra som ni gjort, men undrar mest över hur man löser det rent praktiskt. Lägger ni henne i er säng eller en spjälsäng? Om er säng, lyfter ni hela tiden tillbaka henne när hon är på väg ut ur sängen? Och om egen spjälsäng, hur har det gått med alla huvuddunsar? Alltså jag tänker att det vore självreglerande men när de gör massa akrobatik i sömnen och smäller i spjälsängen så jäkla hårt och blir urbota ledsna så känns det inte så bra/tryggt att låta henne sova där 😥

Älskar förresten att er dotter slänger sig runt och ”sjunger” 😂 Tror vår lilla kan komma dit för hon gör en massa roliga och spännande ljud när hon tumlar omkring!
Och jag får väl tillägga att det inte var jättelätt (det lät ju som det) men vi satte ofta en tidsgräns på 30-40 min, sen åkte selen fram. Anledningen till att det var viktigt för oss att försöka var att vi ofta är ensamma längre perioder >1 vecka med henne och jag behöver ofta jobba när hon lagt sig när jag är ensam, det är skönt att nattningen funkar då. Jag är inte alls säker på att det är en bra metod för alla barn/föräldrar men för oss har det funkat Både hemma, borta och tom vid tältning och jag är väldigt glad för det och barnet i fråga har alltid haft väldigt mkt integritet och ”kan själv”-attityd. Jag vet barn där det inte alls hade funkat. Det funkade ännu bättre när hon fick börja sova med ett snuttedjur som hon bara har vid sömn och i bilen, den blir som en sovsignal och nu går hon ibland själv in och hämtar den när hon blir trött.
 
Men det är om barnet sover på mage. Då barnet somnar så öppnar man ju. Och ingen söver väl lindat barn på mage...

Den studie jag läste (efter diskussion med amerikansk vän där det är väldigt hippt med swaddling) visade att lindning var var ganska säkert med lindning precis i början men risken ökade ju äldre barnet blev och man bör inte linda barn äldre än 4-6 månader. Just på grund av risken att de rullar över till mage. Och det var då barn som fortsatte sova lindade. Placerar ett lindat barn på mage är det nog ingen som gör nej. Men bilden som jag fått av min amerikanska vän är också den som i studien att "man" inte öppnar när barnet somnat.

Och ja det var ju precis det jag skrev att man isf bör öppna när barnet somnat om man vill testa det. Som insomningsmetod tror jag absolut att det kan funka :)
 
Och jag får väl tillägga att det inte var jättelätt (det lät ju som det) men vi satte ofta en tidsgräns på 30-40 min, sen åkte selen fram. Anledningen till att det var viktigt för oss att försöka var att vi ofta är ensamma längre perioder >1 vecka med henne och jag behöver ofta jobba när hon lagt sig när jag är ensam, det är skönt att nattningen funkar då. Jag är inte alls säker på att det är en bra metod för alla barn/föräldrar men för oss har det funkat Både hemma, borta och tom vid tältning och jag är väldigt glad för det och barnet i fråga har alltid haft väldigt mkt integritet och ”kan själv”-attityd. Jag vet barn där det inte alls hade funkat. Det funkade ännu bättre när hon fick börja sova med ett snuttedjur som hon bara har vid sömn och i bilen, den blir som en sovsignal och nu går hon ibland själv in och hämtar den när hon blir trött.

Alltså resesäng!!! Att jag inte tänkt på det själv, vilken jäkla bra idé!! Ska köpa en direkt. Det är just vad vi velat ha, liksom nåt säkert alternativ där hon kan sova. Och kasta sig hur mycket hon vill. Där kan hon ju varken slå sig eller ramla ut. Tack! Jag har någon förhoppning om att vi kanske väcker henne lite under natten när vi samsover, så att hon börjar ibland sover ytligare och då blir väldigt orolig/rörlig och vaknar sen. Kanske kan vi få färre uppvak och omsövningar i egen säng!

Jag förstår absolut att man vill kunna ha fungerande nattningar/nätter, särskilt när man är mycket ensam med de små liven. Utan avlastning blir man lätt tokig dessutom!

Vi har verkligen försökt prägla henne på snutte men inte lyckats än. Vi fortsätter försöka. Men så plockig och pillig som hon är så tror jag hon så småningom kommer fatta grejen. Då blir det säkert till bra hjälp.
 
@cherie Har ni testat lite olika typer av snutte/gosedjur? Min son var väldigt lik din dotter när han var i samma ålder, det som funkade bäst här var faktiskt just att få honom att fokusera på ett gosedjur, och då skulle det vara en med särskilt lurvig och gosig päls, så att han kunde tjorva runt med fingrarna i pälsen. Det blev liksom att han glömde av att härja runt.

Dock, den nallen som funkade bäst "upptäckte" han först vid ca 10-11 månader. Innan dess var det kämpigt, ganska jobbiga nattningar där han hade svårt att komma till ro, utan mest kämpade emot tröttheten (Det där om personlighet som försvårar för sömn passade bra in!) och sen fortsatte han liksom kryp-och gåträningen i sömnen. Selen var ofta nödlösningen...

Men, slutligen, även om mitt svar kanske inte var så superpeppigt, så finns det hopp! ❤️ Sonen är fortfarande ett energiknippe, men han somnar nuförtiden stillsamt och sover oftast som en klubbad säl genom natten. Det kändes avlägset, eller rentav omöjligt när vi var mitt i jobbigaste nattningsperioderna..!
 
@FeatherCloud Tack för uppmuntrande ord ❤️! Och ökade min motivation att försöka hitta någon snutte eller gosedjur som kan fungera. Men hon slänger liksom bara runt dem, hur får man henne att förstå att hon kan pilla på dem som hon gör med typ örngott eller min tröja? Försöker lägga ett gosedjur eller snutte i handen på henne när hon pillar, men nä. Hon gillade snutte när hon var runt 3-4 månader men sen bara försvann det!
 
@FeatherCloud Tack för uppmuntrande ord ❤! Och ökade min motivation att försöka hitta någon snutte eller gosedjur som kan fungera. Men hon slänger liksom bara runt dem, hur får man henne att förstå att hon kan pilla på dem som hon gör med typ örngott eller min tröja? Försöker lägga ett gosedjur eller snutte i handen på henne när hon pillar, men nä. Hon gillade snutte när hon var runt 3-4 månader men sen bara försvann det!
Kan du inte klippa sönder en tröja eller ett örngott som hon kan ha som snutte? Man kanske inte lägger in ett helt örngott ifall de lägger det över huvudet men del av örngott eller tröja kanske?
 
Kan du inte klippa sönder en tröja eller ett örngott som hon kan ha som snutte? Man kanske inte lägger in ett helt örngott ifall de lägger det över huvudet men del av örngott eller tröja kanske?

Kan prova, men har inte lyckats med nåt ”löst” ännu för hon kastar bara omkring dem.
 
Kan prova, men har inte lyckats med nåt ”löst” ännu för hon kastar bara omkring dem.

Fästa i spjälsängens sidor? Viktigt att snutte luktar föräldrar och hemma. Köper ni resesäng så investera i en extra madrass, de är ofta hårda i botten.

det finns manicker som skakar tex vagnen, kanske nåt att ha på spjälsängen så hon får lite rörelse? Runt 7 månader tycker jag sömnen är som stökigast, det är så mycket huvudet ska processa.
 
När min unge var under året var där en period där ungen ”inte alls är trött” och skulle vända på sig och härja runt och vara allmänt stökig. Efter otaliga misslyckade försök så testade jag att lägga ungen i sitt babynest i spjälsängen med sin snuttefilt och höll upp båda långsidorna och liksom vaggade sakta, blev som en hängmatta och ungen kom ingenstans utan kom till ro och somnade efter ca 10min (kändes dock som två timmar i armarna😅).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Småbarn Vi har hamnat i en period då dottern verkar få fler episoder av nattskräck. Jag har svårt att hålla mig lugn, tycker att det är så...
2
Svar
32
· Visningar
3 741
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 805
Senast: Whirlie
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 832
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp