Sova i spjälsängen

För framtida äventyr; börja att nöta in "fötterna först" (eller "rumpan först"). Det är så mycket bättre att fötterna tar i först (även om huvudet kanske går i backen också). Varje gång han så mycket som tittar på en soffkant, sängkant eller ska ner från knät så vänd på honom så fötterna går först. De fattar förvånansvärt snabbt.
Håller med!

Vår unge snurrar som en propeller i sängen och kan få för sig att krypa ut men vi har nött in det där så hon har lyckats ta sig ur sängen rumpan först även i sömnen...
 
Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han tar sats för att klättra över mig som ligger på yttersidan och den dagen han lyckas blir det ett fall på över 70 cm med huvudet före. Inte så hälsosamt kanske...
Vi har alltid samsovit, ända sedan han föddes men med en sådan bedside crib som stoppat fall. Vi slutade ha den till honom vid 6 månader då han tog tag i kanten och försökte luta sig över den...

Sedan dess har jag lagt honom i spjälsängen vid ett tillfälle när han skulle sova på förmiddagen. I 3 timmar bökade han runt, viftade, skrek, grät och ålade innan han somnade och sov i 30 ynka minuter. Han sover normalt 2x60 min under dagen och somnar på max 10 min om jag lägger o vår säng.
Jag fasar för detta men vår säng går ju helt enkelt inte längre. Någon som har något bra tips?
Några metoder som går ut på att han ska ligga ensam och gråta sig till sömns är inte önskvärda. Inte heller sådant som går ut på att han ska "ge upp" och foga sig efter förälderns vilja.
Den gång jag provade satt jag stor del av tiden brevid spjälsängen med händerna in genom spjälorna och klappade rumpan och killade i håret samt sjöng för honom när det verkade behövas. Men jag pallar nog inte att göra det i 3 timmar varje läggning... Gick ut och pysslade lite i köket alldeles utanför ibland med, tanken var att han kanske lugnade sig och somnade om han fick vara ifred men ändå hörde att mamma var precis utanför. Han var ju egentligen inte ledsen-ledsen så att säga utan upprörd över att vi gjorde något nytt. Han är lika envis som mig:angel:
Pga pappans jobb är jag ofta ensam med sonen så att bytas av är inte helt lätt...
Jag lyckades faktiskt åla mig ned i spjälsängen en gång, bredvid barnet. Fast man ska kanske inte vara så lång och jag undrar om de är byggda för vikten.

Plocka ena sidan och ställ den vid sängen första gångerna?

Hiva ned honom när han somnat?

(Vårt var van vid spjälsäng men brukade lägga där när han nästan somnat, oftast (i mina armar, ovanligt obekvämt och krångligt iofs)
 
Hipp hurra han sover i sin säng idag! :banana:

Bestämde mig för att göra ett försök enligt tips från tråden. Han har alltid vaknat helt när man försökt flytta honom i sömnen men idag stålsatte jag mig och gjorde ett försök. La honom som vanligt brevid mig i sängen, väntade tills andningen blev tung och lyfte upp honom i famnen. Vaggade honom en stund och la sen ner honom i spjälsängen där han hade sin vanliga kudde och täcke. Han har nu sovit i 50 minuter :bump:

Nu ska han bara lära sig att hitta nappen själv när han vaknar till på kvällarna så kanske det kan bli lite avkoppling på kvällen. Kanske t o m prova att se en film?!:laugh:
 
Hipp hurra han sover i sin säng idag! :banana:

Bestämde mig för att göra ett försök enligt tips från tråden. Han har alltid vaknat helt när man försökt flytta honom i sömnen men idag stålsatte jag mig och gjorde ett försök. La honom som vanligt brevid mig i sängen, väntade tills andningen blev tung och lyfte upp honom i famnen. Vaggade honom en stund och la sen ner honom i spjälsängen där han hade sin vanliga kudde och täcke. Han har nu sovit i 50 minuter :bump:

Nu ska han bara lära sig att hitta nappen själv när han vaknar till på kvällarna så kanske det kan bli lite avkoppling på kvällen. Kanske t o m prova att se en film?!:laugh:
Jag lade in 5-10 nappar i sängen för att han fort skulle hitta en :up:
 
Hipp hurra han sover i sin säng idag! :banana:

Bestämde mig för att göra ett försök enligt tips från tråden. Han har alltid vaknat helt när man försökt flytta honom i sömnen men idag stålsatte jag mig och gjorde ett försök. La honom som vanligt brevid mig i sängen, väntade tills andningen blev tung och lyfte upp honom i famnen. Vaggade honom en stund och la sen ner honom i spjälsängen där han hade sin vanliga kudde och täcke. Han har nu sovit i 50 minuter :bump:

Nu ska han bara lära sig att hitta nappen själv när han vaknar till på kvällarna så kanske det kan bli lite avkoppling på kvällen. Kanske t o m prova att se en film?!:laugh:

Vad skönt!
Vår son är nu 21 månader och för ett par veckor sen skulle hsn självmant somna i sin säng :up:
Ihop med lite annat villprovasjälv i vardagen, så det kommer kanske också?
Gissar att han inte varit riktigt redo innan, han vill fortfarande hålla handen när han somnar och kan snyfta till men jag trodde för bara men månad sen att somna i egen säng skulle bli ettomöjligt projekt :)
 
Har läst boken "Somna utan gråt" och där finns många bra tips. Jag har själv inte orkat ta tag i vår sovsituation ordentligt så sonen sover fortfarande med mig.

I boken föreslås bland annat att sängen ska göras till en välbekant och trygg plats genom att man varje dag gör trevliga lugna aktiviteter där.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 893
Senast: Marty
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·
Småbarn Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet? Sonen är 1,5 år lite drygt. Samsover sen han var nån...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 758
Senast: et_flickan
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 060
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp