Hjälporganisationer

turbofling

Trådstartare
Jag har länge tänkt att vi ska börja skänka pengar till ngn hjälporganisation regelbundet, nu blir det bara lite da och da.
Men jag känner mig sa osäker, vilka organisationer kan man lita pa att en stor del av pengarna verkligen gar till behövande och inte till chefer som sitter och tar ut stora löner. Att en del maste ga till omkostnader och organisation är klart men jag vill inte stödja vdns miljonvilla.

Skänker ni regelbundet och till vad? Hur valde ni just det organisationen?
 
Tror det är bättre att skänka saker och tid än någonting annat. Kolla på Tahiti t.ex vad hände med alla pengarna man samlade in till dem? Typ ingenting..
 
Jag är månadsgivare till UNHCR för att det är en stor och välkänd organisation. Och SOS barnbyar då jag under en resa i Afrika för många år sedan träffade några i lokalbefolkningen som jobbade i en sådan by och gillade det de berättade. Jag är inte fadder för ett visst barn, jag ger till en hel by och lät organisationen välja vilken.
Utöver det ger jag då och då till Röda Korset, som nu i veckan till jordbävningsoffren.
 
Jag har länge tänkt att vi ska börja skänka pengar till ngn hjälporganisation regelbundet, nu blir det bara lite da och da.
Men jag känner mig sa osäker, vilka organisationer kan man lita pa att en stor del av pengarna verkligen gar till behövande och inte till chefer som sitter och tar ut stora löner. Att en del maste ga till omkostnader och organisation är klart men jag vill inte stödja vdns miljonvilla.

Skänker ni regelbundet och till vad? Hur valde ni just det organisationen?
jag skänker inte regelbundet men nån gång ibland
Jag väljer stora kända organisationer, som (i Sverige) har 90-konto, vilket innebär att de kontrolleras och att det finns en gräns för hur stor andel av inkomna pengar som får gå till administration.
 
Tror det är bättre att skänka saker och tid än någonting annat. Kolla på Tahiti t.ex vad hände med alla pengarna man samlade in till dem? Typ ingenting..
Hur menar du med att skänka tid? Genom att jobba för organisationerna?
Saker kan också vara svårt eftersom det är svårt att veta exakt vad som behövs, då ger jag hellre pengar så att organisationen kan köpa in det som behövs (helst på plats om det är möjligt)
 
Jag har länge tänkt att vi ska börja skänka pengar till ngn hjälporganisation regelbundet, nu blir det bara lite da och da.
Men jag känner mig sa osäker, vilka organisationer kan man lita pa att en stor del av pengarna verkligen gar till behövande och inte till chefer som sitter och tar ut stora löner. Att en del maste ga till omkostnader och organisation är klart men jag vill inte stödja vdns miljonvilla.

Skänker ni regelbundet och till vad? Hur valde ni just det organisationen?
Faktum är tror jag att vi-skogen fungerar under lång tid utan att lägga pengar på reklam. Jag tror på sos barnbyar och naturligtvis röda korset.
 
Jag har länge tänkt att vi ska börja skänka pengar till ngn hjälporganisation regelbundet, nu blir det bara lite da och da.
Men jag känner mig sa osäker, vilka organisationer kan man lita pa att en stor del av pengarna verkligen gar till behövande och inte till chefer som sitter och tar ut stora löner. Att en del maste ga till omkostnader och organisation är klart men jag vill inte stödja vdns miljonvilla.

Skänker ni regelbundet och till vad? Hur valde ni just det organisationen?
Sen i somras ger jag regelbundet till Blågula bilen, eftersom jag gillar gräsrotsinitiativet och det är väldigt transparent vad pengarna går till. Ger då och då pengar till UNHCR eftersom kollega samlar in pengar dit, men stör mig på hur ofta de ringer och vill att jag ska bli månadsgivare. Spelar liksom ingen roll hur många gånger jag sagt nej, så nu klickar jag dem ifall jag råkar svara. Sen lånar jag ut pengar via Kiva också, mikrolån till enskilda individer.
 
Hur menar du med att skänka tid? Genom att jobba för organisationerna?
Saker kan också vara svårt eftersom det är svårt att veta exakt vad som behövs, då ger jag hellre pengar så att organisationen kan köpa in det som behövs (helst på plats om det är möjligt)
Förenklat förklarat: köp kattmat och ge till det lokala katthemmet. Ta med bullar till det lokala soppköket.

Man behöver inte alltid skicka pengar till utlandskatastrofer utan kan göra en hel del redan på hemmaplan 😺
 
Är månadsgivare till Fågelcentralen och Stockholms vildfågel rehab. Älskar fåglar 🐦 Tycker de gör fantastiska insatser för djur som ofta kommer till skada pga oss människor och önskar jag bodde så jag kunde bli volontär. Jag valde dem pga ovanstående och för att mina bidrag verkligen behövs.
 
En grej med de stora, etablerade organisationerna är att de har egna logistikkedjor, de vet hur man snabbt får hjälpen dit den behövs när något händer. De har kunskap om lokala förhållanden och respekt för lokala sedvänjor (väldigt viktigt när människor är i kris)
 
Jag skänker till två katthem jag vet är seriösa, de redovisar tydligt både utgifter och inkomster och jag känner mig trygg med att mina pengar verkligen kommer till katterna.

Har en bekant som kör hjälpsändningar till Ukraina, swishar jag henne vet jag att pengarna går direkt dit de behövs.
 
Jag har varit månadsgivare till wwf under många år men precis avslutat det av ekonomiska skäl. Är annars medlem i Sportfiskarna som jag tycker gör mycket bra för svenskt vatten, och så skänker jag kattmat till lokala katthem.
 
Jag ger främst till miljöorganisationer, eftersom om vi inte får bukt med klimatkrisen så kommer allt annat bara bli värre och värre. Naturarvet är min hjärtorganisation, även vi-skogen, greenpeace - men aldrig WWF.
 
Jag ger till både större organisationer som SOS Barnbyar, Plan och Stadsmissionen och mindre som Blågula Bilen och OperationAid Sweden (de båda sistnämnda arbetar i Ukraina). För mig är mål och transparens viktigt.
 
Jag har ett fadderbarn genom organisationen mittfadderbarn.se
Det är en insamlingsstiftelse som stödjer olika missionsorganisationer i Sydamerika och Asien. Kanske Afrika också, minns inte.
Känner att mina gåvor kommer fram till rätt ställe, får mail ett par gånger/år med bilder och lite info. Får även en tidning med info om flera andra hjälpverksamheter.
När jag blev fadder till den tjejen så bodde de i ett träskjul med glipor i väggarna. Nu har de byggt till med en del så barnen fått egna rum, eller fadderbarnet har iaf eget rum.
Jag har skickat extra gåvor till jul och födelsedag och inte skrivit till vad det ska gå, tänker att de vet väl bäst själv vad de behöver.
Familjen får inte pengarna i handen utan barncentret köper saker de behöver och lämnar över det.

Brukar även stödja barnensraddningsark.se
Det är en liten organisation som grundades av ett par i början av 90-talet. Vad jag vet så används max 3% till administration, resten går till två barnhem i Bolivia där främst gatubarn får hjälp. De slänger inte ut barnen när de blir vuxna utan de som vill kan få fortsätta plugga på universitet tills de kan försörja sig själva. Det finns mycket info på deras hemsida.

Båda de här organisationerna har 90-konto.
Barnens Räddningsark har även insamling i Norge.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 761
Senast: Manji
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 674
Senast: vtok
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 795
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Tjockistråden 3
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp