Bukefalos 28 år!

hjälptygel

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan! Jag har läst flera trådar angående olika former av hjälptyglar, de flesta pratar bara negativt om dem, själv säger jag varken bu eller bä. Men tänkte om någon av kunde hjälpa mig lite med en fråga, jag har nämligen ett sto (gillar att springa fort och vara hård i munnen) och rider för bra tränare (som även ridit henne några gånger utan problem). Hon går bra utan en massa konstiga bett, men problemet är att jag själv har väldigt dålig sits på henne, och kan inte rida henne ordentligt då hon trilskas och kör upp huvudet, men är det då en bra idé att rida med ex. halsförlängare någon gång i veckan för att fokusera på sitsen och lära sig rida stadigare? Har blivit longerad i lina och fått många bra sitsråd, men dt funkar inte på min pålle... Kom gärna med era åsikter :)
 
Sv: hjälptygel

Jag hade hellre använt en graman isåfall. Den känns lite snällare eftersom man som ryttare själv kan reglera den efter behov :)
 
Sv: hjälptygel

jag hade samma problem men min häst innan, kunde inte riktigt fokusera på sitsen när hon körde upp huvudet och då började bråka. fick låna en Goghtygel (tror jag det var) av min tränare, det hjälpte en del med sitsen då jag kunde fokusera på den och ridningen, vilket gjorde att jag lättare kunde kontrollera hästen.

men det som gjort mest för min ridning var 1, byta tränare, 2, byta sadel.
en hjälp tygel är en genväg till att kunna hitta sitsen, men tar man bort hjälp tygeln igen så är det lätt att sitsen blir kass igen och hästen är ännu mer bråkig.
 
Sv: hjälptygel

Neeej, jag skulle säga att hjälptygel är en hjälp att hitta sitsen och när den är hittat lär man ju inte börja om bara för någon rem är borta? dessutom ska ju hästen verkligen inte vara bråkigare för att man tar bort den. Dessutom säger TS att hon inte kommer rida på den varje dag i 4 veckor, utan 1/vecka, alltså ge sig själv en sitslektion i veckan.

Tycker man graman känns svårt (vilket det är) så kan man använda tiedeman-tygeln, som ger samma effekt fast man håller fortfarande i en tygel och den slutar inverka direkt när den inte behövs. (man justerar den så att den bara får effekt när hästen går ur formen). Men gummiband eller liknande funkar utmärkt det med om det är just sitsträningen man vill åt.
 
Sv: hjälptygel

Varför kör hästen upp huvudet?
(i vilka situationer)

Är verkligen inget fan av hjälptyglar, visst kanske de kan fungera ok under korta stunder, men det är inget jag själv skulle använda (hittills iaf ;))
Men om man använder dem med måtta 1g per vecka skadar det knappast.
Tyvärr finns det de som sedan ser hjälpmedlen som en del av ridutrustningen..
 
Sv: hjälptygel

varför bråka med huvudet alls då? låt hästen gå som den går tills du har lärt dig sitta ordentligt? jag antar att gas och broms funkar? tror att du får en mer stabil sits utan att du tar balans i tyglarna ändå :) sen när du kan sitta på hästen i skritt trav och galopp oavsett vart den har huvudet så kommer det bli en pice of cake att rida den mer avslappnat. (Skulle tro att om du slappnar av och fokuserar på dig själv kommer hästen också att slappna av ganska snart). Annars kanske du ska låta dig longeras av någon i dag i veckan istället för att slänga på en graman. Jag tror bara att det i slutändan är en genväg och att du om du väljer att inte ta den, kommer att lära dig väldigt mycket mer på den resan.
 
Sv: hjälptygel

Fast detta resonemang förstår jag inte riktigt? Låta hästen gå med huvudet där den vill gör att det är svårare att hitta sin egen sits och balans. Och innan man hittar sin egen sits och balans är det väldigt svårt att rida hästen till en form i balans. Jag tycker att det är en dålig idé att låta hästen gå i en felaktig form och bygga muskler därefter bara för att hjälptyglar är en "genväg". Hjälptyglar är inte en genväg-dom är HJÄLPtyglar.

Jag tycker att TS är på helt rätt spår att rida på halsförlängare nån dag i veckan och koncentrera sig på sitsen. En halsförlängare är dessutom plättlätt att länga så under passets gång och allteftersom ryttaren får grepp om formen är det bara att länga ut:).
 
Sv: hjälptygel

Håller med dig.
Jag har haft ungefär samma bekymmer som TS. Svårt att få hästen i form pga. min obalans. Fick rådet av min tränare (faktiskt samma råd av dressyr och hopptränaren oberoende av varandra) att rida med en hjälptygel någon gång i veckan för att få in ridkänslan. Nu är det mycket bättre eftersom jag lärt mig slappna av i armar och axlar samt kunnat lägga tid på att stärka min sits. Tid som innan lades på att försöka komma till någon typ av samarbete med hästen. Kan tillägga att även hästen trivs med min nya lugna hand och bättre styrka i sitsen.
 
Sv: hjälptygel

Aldrig nånsin sitta och ha sitsträning med graman - kan man inte sitta i balans själv ska man inte koppla en hävstång till bettet... Thiedeman är ett något bättre alternativ, den inverkar iaf bara till en viss gräns.

TS: är hästen inte inspänd när du longeras för att träna sitsen? Det är bekvämare att sitta på en häst som går lågt med huvudet så ryggen (genom fysikens lagar) längs och lyfts lite. Longera med halsförlängare fastsatt mellan frambenen.

Du kan rida med den också någon gång ibland. Det är inte någon direkt hjälp för hästen, men väl för dig. Så i det långa loppet är det nog ett helt ok alternativ. :)

I teorin håller jag med Elizette, men ibland ger det snabbare resultat att ta lite snörhjälp. Ta ut sitstränare, centrerad ridning, eller någon annan. Uppenbarligen behöver du ju hjälp med detta, du kommer inte vidare i ridningen om du inte kan sitta avslappnat på hästen.

Lycka till! :)
 
Sv: hjälptygel

Byt tränare! Så här kan ni ju inte ha det! Uppenbarligen kan er tränare av någon anledning inte hjälpa dig fort nog. Det ska inte behövas en massa hjälptyglar! Jag har aldrig haft en elev som behövt dem. Det finns gott om andra tränare som kan säga detsamma.

Problemet ligger givetvis i dig som ryttare. Men din instruktör bär lika stor del i det. Denne ska kunna hjälpa dig utan tvångssnören som iaf bara ger en felaktig form.
 
Sv: hjälptygel

Byt tränare! Så här kan ni ju inte ha det! Uppenbarligen kan er tränare av någon anledning inte hjälpa dig fort nog. Det ska inte behövas en massa hjälptyglar! Jag har aldrig haft en elev som behövt dem. Det finns gott om andra tränare som kan säga detsamma.

Problemet ligger givetvis i dig som ryttare. Men din instruktör bär lika stor del i det. Denne ska kunna hjälpa dig utan tvångssnören som iaf bara ger en felaktig form.

Plus 1 på den.
 
Sv: hjälptygel

Jag skulle rekomendera en Chambon...

Den får hästen att slappna av i hals och rygg utan att låsa huvudet i en position...

chambon.jpg


Jag tycker inte att du måste byta tränare... de viktigaste är att man trivs med sin tränare och att man kan föra resonemang med denne... Sen om man vill kompletera sin tränarlista är ju en annan sak... Men jag tycker inte man ska sluta träna för en tränare bara för att den inte kan hjälpa en som ryttare med exakt allt....
 
Sv: hjälptygel

till alla som tycker att jag skall byta tränare; det är inte min tränare som bett mig rida med hjälptygel, dn idén har jag tänkt på själv! Och som sagt, bara typ 1 gång i veckan! Har börjat rida mycket utan stigbyglar och dt funkar redan bättre :D
 
Sv: hjälptygel

Så bra att du börjar hitta balansen! :)

Oavsett hur du väljer att göra med eventuell hjälptygel - det kan ändå vara bra att testa en tränare som riktar in sig på just sitsen. Inte för att byta ut din nuvarande tränare helt. Mer att prova som komplement. Som sagt Centrerad Ridning kan hjälpa till, eller någon "vanlig" som kommer ut och longerar. Det är alltid bra att få en second opinion ibland. :)
 
Sv: hjälptygel

Jätteroligt att läsa det här! :) Har börjat longera min häst som är en fd travare, hon har inte så mycket kondis än och bara "travar på". Jag skulle vilja jobba henne lite mer i form, men jag undrar vad jag kan änvända för inspänning eller nått. Jag har köpt ett longerkit på H**ks men när jag testade inspänningstyglarna så blev hon mest spänd och förstod inte att hon skulle sänka ner huvudet och böja in det utan hon fortsatte som vanligt. (Det var så löst som det gick, ville inte alls börja spänna in huvudet på en gång såklart!) Jag rider henne även på hackamore, kan man rida med typ halsförlängare då också?
 
Sv: hjälptygel

Fast sitsen är ju inte bara en liten grej, kan man inte sitta och inverka på hästen och ens tränare inte har förmågan att lära en det (kanske bara inte klaffar mellan de med utlärning/inlärning) så är det ju att slänga pengar i sjön.
Att ha huvudfokus på att man ska tycka om sin tränare och kunna resonera med denna är ju absurt, ens tränare måste kunna lära en det man inte klarar av. Man ska kunna föra en dialog självklart men kan inte tränaren lära ut är det ju idiotiskt. Spelar ingen roll vilken nivå det är på en själv, ens tränare eller vad man gör, en del personer fungerar inte som tränare/elev. Men det är ju som att luras på pengar. Har äckligt svårt för sådant, folk fortsätter likadant, likadant, likadant i flera år och förstår inte varför ingenting händer. Tränaren borde ju ha förstånd nog dessutom att kunna säga att "hej, du jag vet inte om det funkar, jag tror inte jag når fram till dig".


TS: skönt att det går framåt! jag tycker att du med gott samvete kan rida med någon slags hjälptygel 1/g vecka, mycket hellre det än en häst som du inte kommer åt och går och motarbetar. helt ärligt tror jag många skulle vinna på att göra så!
 
Senast ändrad:
Sv: hjälptygel

Jätteroligt att läsa det här! :) Har börjat longera min häst som är en fd travare, hon har inte så mycket kondis än och bara "travar på". Jag skulle vilja jobba henne lite mer i form, men jag undrar vad jag kan änvända för inspänning eller nått.

Fast - vad menar du med iform? ;) Att enbart dra/tjata ned huvudet på hästen med en rem innebär inte att den börjar hitta takten, hitta balansen, och börjar lossna i kroppen. Det betyder bara att huvudet är nere. Om inte resten av kroppen är med så skapas spänningar.

Jag är inte anti hjälptyglar per se, men man ska vara försiktig, veta hur de fungerar och vad man vill uppnå med just den hjälptygel man väljer. Vad säger din tränare?

Du skriver väldigt lite om din häst, men skogsturer på lång tygel är lösningen på väldigt mycket! Det är ultimat ryggträning för spända hästar som har svårt att varva ned. Stärker senor och ligament på ett lugnt och bra sätt, bygger muskler, och tvingar hästen att sänka nosen och titta vart den går. Mycket bättre, roligare och uppbyggande hästträning är att springa runt runt på volt med en massa remmar på sig. :bump:


Jag har köpt ett longerkit på H**ks men när jag testade inspänningstyglarna så blev hon mest spänd och förstod inte att hon skulle sänka ner huvudet och böja in det utan hon fortsatte som vanligt. (Det var så löst som det gick, ville inte alls börja spänna in huvudet på en gång såklart!) Jag rider henne även på hackamore, kan man rida med typ halsförlängare då också?

Nej - ingen halsförlängare på hack, det är en stång.

Jag tror att du kanske ska backa några steg med din fina häst? :) Ta tränarhjälp, man måste ha någon på marken som hjälper till. Och tänk på utbildningsskalan http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan :

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Du börjar på punkt ett, hästen ska hitta takten (=balansen) i alla gångarter, du ska kunna korta och länga den i alla gångarter och byta gångart utan att den tappar takten. Sedan kan du börja lösgöra (även övergångar/tempoväxlingar är lösgörande) på böjda spår och med lite krusiduller om du vill. Du har kontakt bettet och ungefär här börjar hästen av sig själv ofta att söka sig nedåt om du erbjuder den ett mjukt stöd - för att den mjuknar i kroppen och den vill länga överlinjen, stretcha. Då har du en bra utgångspunkt för att senare kunna börja samla.

Som sagt är jag ingen hjälptygelmotståndare i alla situationer - men rätt ofta så är det egentligen grundarbetet som saknas, och då måste hästen få hitta sin egen takt/balans först. Särskilt om det gäller en häst som håller på att utbildas till någonting nytt, typ en travare som ska bli ridhäst. Det tar ett tag för hästen att fysiskt vänja vid den nya belastningen, och vänja sig psykiskt vid de nya förväntningarna.

Om din häst blir rädd/spänd av inspänningen (jag vet inte hur hööks longerkit fungerar) så ta av den. Kan du inte rida i skogen flera gånger i veckan så är enkla cavaletti/caprilli-övningar ofta väldigt bra. Även här för att hästen måste se sig för lite och inte bara kan ånga på. :D

Lycka till med din häst och berätta hur det går!
 
Senast ändrad:
Sv: hjälptygel

Jag kanske skrev lite flummigt och inte berättade så mycket. Men jag rider ut med henne och hon är jätteduktig, både med sadel och barbacka. Men barbacka så skrittar jag bara.

(Lite bakgrundsfakta, fick hem henne för tre månader sen och hon har fått ta det lugnt hemma för att vi ska lära känna varandra och för att hon flyttade. Jag började med att gå ut och promenera och sen bara skritta när jag red. Började precis börja trava på henne när hennes hästkompis blev sjuk så hon har fått stått nu ett litet tag. Hon har inte så mycket kondition och det är därför som jag har tagit det lugnt. Vi har gått mycket ute i skogen, över stockar och sten och upp och ner just för att bygga upp henne långsamt (Det är jag och en kompis som tog hem två fd travare och hennes häst har varit sjuk och haft sadel problem så vi har inte kunnat göra så mycket på ett tag))

Vi ska börja jobba dom båda smått nu på ridbana också, har inte gjort det förut för att tar ca 20 min för oss att skritta dit och våra hästar är ganska trötta efter det typ :S Men snart så flyttar vi dom närmare och då kan vi börja rida mer där också. (Men vi kommer fortsätta såklart att rida ut, det är ju superroligt. Men så man kan variera träningen med att rida ut, på banan, longera, löshoppa osv osv.) Jättebra tips som du kom med! Det är nog så att jag vill börja med allt på en gång och att det ska gå bra, jag vet att det inte går fort att lära om en häst såklart men efter allt som har hänt dom så vill man bara komma igång :) Vi har gjort massa andra saker än att rida dom under dom tre månaderna vi har haft dom så vi har ju lärt känna varandra. :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 619
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Utrustning Egentligen är jag inte mycket för att mixtra med bett och/eller hjälptyglar när man har problem. Hursomhelst. Jag har haft min ponny i...
2
Svar
33
· Visningar
2 581
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 873
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp