Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Säjer samma som jag gjort i ett tidigare inlägg...

Hjälptygel= Genväg= Senväg

..tycker jag...:D
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Jag håller med Hillevies tränare, "Ju mer utrustning - ju sämre ryttare." Det är väldigt viktigt för mig att jag och hästen kan kommunicera, och klarar man inte av att rida hästen i form utan dylika hjälpmedel är det en tränare man behöver, inte stödtygler.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Jag vet att det finns gråskalor, som folk så ofta påpekar åt mig, jag anser dock att väljer ryttaren att köpa en gråskala väljer den att köpa gråskalans problem med.
Att sätta på hjälptyglar på denna häst är inte att lösa problemen.

men om man inte köpt hästen som hamnar i gråzonen, utan har fått betalt på sitt arbete av sin arbetsgivare för att få hästen ridbar under 2-3 mån. ? (ryttaren som äger hästen har insett att h*n inte klarar av sin häst/har fördärvat den)

lyckas det inte så vill inte ryttaren ha sin häst och den går inte att sälja till någon annan (marknaden för oridbara hästar är ju inte direkt strålande). ska den få gå till slakt istället då ? eller är den inte värd den chansen att kunna bli ridbar under en överskådlig tid. det är ju som bekant ganska dyrt att lämna bort sin häst för svåra problem. antar att det är en häst som reser sig och kastar sig okontrollerat, i det fallet så är ju hjälptyglen även en livförsäkring för både beridare och även för hästen

detta är frågor jag ställt till dig förut men som du aldrig svarat på.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

men jag säger som jag brukar . det är situationen som ska avgöra huruvida det är den bästa lösningen.

även min tränare använde graman på vissa hästar som va där för korrigering, rätt använt så är det just en HJÄLP tygel, för att visa hästen en lättare väg. men det ska inte användas som genväg(då har man missförstått innebörden av det) eller för att det ser snyggt och avancerat ut.

en rätt använd tex. graman fördärvar inga hästar, det är först när folk börjar exprimentera själva utan att veta hur man gör/ska göra.

många som tycker att det är så fel med hjälptyglar kan ju sitta med kraftigt uppbetslade hästar, det har fördärvat lika många hästar. ingenting är starkare/hårdare än den hand som håller i det.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Jag använder graman för att få hästen i början av sin karriär, om den är ovillig eller inte förstår att det är bättre att söka sig neråt framåt för att vägleda hästen. Efter det behövs den inte, o håller med om att hjälptyglar där eftergift inte kan ges är inge bra. Sen för en ryttare med ostadig hand funkar graman utmärkt för att hålla handen helt stilla, det funkar verkligen!
Sedan använder jag alltid fasta inspänningstyglar när jag longerar mina yngre o äldre hästar, på de yngre i början på utsidan för att de ska känna stödet o börja ta stödet direkt från början på yttersidan o bli rak, o sen sätta på insidan också för att få hästen att ha samma stöd på båda sidor så att de jobbar ordentligt o främjar rakställdheten hos hästen utan ryttare, vilket är något av det svåraste i markarbetet. Funkar super på mina unghästar!
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

detta är frågor jag ställt till dig förut men som du aldrig svarat på.




A) Det hjälper inte att skicka en sådan häst på träning, problemet kvarsår eftersom ägaren själv inte lär sig att rida hästen. Det kan ta ett år, eller fem eller tio men det är vanligt att detta beteende kommer tillbaka.
Om ägaren planerar att sälja hästen efter att beridaren kommit till rätta med problemet, är inte det lite av falsk marknadsföring av hästen? De säljer en vara som kan explodera vilken dag som helst.


B) Även om det hjälper för en tid, kort eller lång, vad har ryttaren lärt sig av det?


Jag anser att det är bättre att vara en halvbra ryttare på en häst som man kommit dit man är utan hjälp av hjälptyglar och genvägar, än att man kommer långt med utbildning av en häst med hjälp av hjälptyglar, men där man aldrig lär sig att egentligen rida och utbilda hästen.

Jag föredrar kunskap före framgång.



Som svar, jag förstår att beridare vill tjäna pengar, vad ska de annars leva på. Och att träna någons häst är helt ok. Jag anser dock fortfarande att problemen går att träna bort utan hjälptyglar eller tvång. Hjälptyglar Är tvång, hur ogärna vi änn vill erkänna det, eftersom de hindrar hästen från att uttrycka sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

okej, fast jag håller inte alls med dig.
A.
jag vet ekipage där hästen "tagit över" där hästen korrigerats och ryttaren tagit hjälp av instruktör när det akuta "problemet" blivit avhjälpt för att komma vidare, utan att den typen av problem som varit grundproblemet återkommit.

det är dom ryttare som inte fått insikten om att dom själva har del i vad som blivit tok och fortsätter "som vanligt" när hästen kommit hem där problemen är tillbaks efter ett tag.

om hästen får lära sig att ett visst beteende inte acceptabelt så är det knappast "explosions risk" längre. det är inte märkligare än när en svårlastad häst har lärt sig att den ska gå in och stå där tills den ska gå ut, då är den inte längre svårlastad.

B. ryttaren har förmodligen/förhoppningsvis lärt sig ödmjukhet, och att ingen "kan allt" det är bättre att ta hjälp tidigare, eller byta till en häst man klarar av tidigare. då har korrigeringen tjänat sitt syfte. passar inte ekipaget ihop så är det ju ett tillfälle att låta hästen få en ryttare som passar ihop med just den pållen. och ryttaren kan köpa en som ryttaren klarar av.

för att få framgång krävs kunskap.

jag tycker att det finns hjälptyglar som är ett tvång (dvs. dom som inte går att ge tillräcklig eftergift på) dock inte en tex. graman i händerna på en skicklig ryttare, då denna vet att ge eftergift.

sedan är det ju så att alla hästar vet inte när dom utrycker sig på ett olämpligt sätt för både den egna och ryttarens hälsa och liv.

frågan kvarstår, ska vi slakta dom hästarna då ? dom flesta har tyvärr inte råd att lämna sin pålle på tillridning i så många mån. (ibland år) som skulle behövas för att kunna göra ett bra jobb utan HJÄLPmedel.

hade alla dom som lämnar på korrigering haft den ekonomin så hade det ju varit optimalt för alla beridare, då hade det ju varit MER än fullt i stallet året runt, smidigt att slippa byta hästar hela tiden och kunna jobba utan stress.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

okej, fast jag håller inte alls med dig.
A.
jag vet ekipage där hästen "tagit över" där hästen korrigerats och ryttaren tagit hjälp av instruktör när det akuta "problemet" blivit avhjälpt för att komma vidare, utan att den typen av problem som varit grundproblemet återkommit.

det är dom ryttare som inte fått insikten om att dom själva har del i vad som blivit tok och fortsätter "som vanligt" när hästen kommit hem där problemen är tillbaks efter ett tag.

om hästen får lära sig att ett visst beteende inte acceptabelt så är det knappast "explosions risk" längre. det är inte märkligare än när en svårlastad häst har lärt sig att den ska gå in och stå där tills den ska gå ut, då är den inte längre svårlastad.

B. ryttaren har förmodligen/förhoppningsvis lärt sig ödmjukhet, och att ingen "kan allt" det är bättre att ta hjälp tidigare, eller byta till en häst man klarar av tidigare. då har korrigeringen tjänat sitt syfte. passar inte ekipaget ihop så är det ju ett tillfälle att låta hästen få en ryttare som passar ihop med just den pållen. och ryttaren kan köpa en som ryttaren klarar av.

för att få framgång krävs kunskap.

jag tycker att det finns hjälptyglar som är ett tvång (dvs. dom som inte går att ge tillräcklig eftergift på) dock inte en tex. graman i händerna på en skicklig ryttare, då denna vet att ge eftergift.

sedan är det ju så att alla hästar vet inte när dom utrycker sig på ett olämpligt sätt för både den egna och ryttarens hälsa och liv.

frågan kvarstår, ska vi slakta dom hästarna då ? dom flesta har tyvärr inte råd att lämna sin pålle på tillridning i så många mån. (ibland år) som skulle behövas för att kunna göra ett bra jobb utan HJÄLPmedel.

hade alla dom som lämnar på korrigering haft den ekonomin så hade det ju varit optimalt för alla beridare, då hade det ju varit MER än fullt i stallet året runt, smidigt att slippa byta hästar hela tiden och kunna jobba utan stress.

Den första reaktionen jag har är det om att en svårlastad häst som blir tränad, lika lätt kan gå tillbaka om man inte tränar hästens ägare med...
Det är en av de orsakerna till att jag inte tar emot hästar för lastträning såvida inte hästens ägare är beredd att komma och ta (fria) lektioner under tiden jag har hästen.
Sedan är det även för att jag för tillfället valt att ha häst i ett stall där det inte går att ta emot hästar för träning.


Sedan har jag sagt det förr.
Det är lika bra att börja lära sig rida utan hjälptyglar nu, så kan ryttaren rida alla hästar mycket bättre senare.



Från en annan vinkel...

Om alla elever på ridskola lärde sig att rida, och senare utbilda, hästar utan hjälptyglar, och sedan ta hjälp av en bra instruktör när de köper egen häst, hur många hästar skulle i slutändan behöva hamna hos beridare?
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

hade allt varit svart eller vitt så hade förmodligen ingen häst behövt korrigering. men det är ju knappast hjälptyglars fel att det behövs.(tex. uppbetsling gör om inte mer så lika mkt skada FEL använt, och av FEL hand) snarare det faktum att människor för sent inser att dom inte reder ut den häst dom sitter på (för ofta att "hästen tar över" helt utan hjälptyglar inblandat).

min fråga är fortfarande den samma. vad tycker du ska hända med dom hästar som det blivit problem med ? eftersom du anser att dom kan "explodera" vilken dag som helst efter korrigering så är väl slakt det ända alternativet ? tycker personligen att det skulle vara slöseri med liv och inte att ge varje individ en ärlig chans.

att dessa människor skulle ha råd att betala för beridning i år( för att "slippa" hjälptyglar) är inte realistisk.

det där du skriver om att det är lika bra att lära sig rida utan hjälptyglar nu, så kan ryttaren rida alla hästar bättre sedan är inte heller riktigt tycker jag. att använda hjälptyglar på ett korrekt sätt kräver både kunskap och självinsikt och ödmjukhet.

den som inte har kunskapen kan inte få framgången med hjälp av hjälptyglar, då blir det stjälptyglar och trasiga hästar långt innan det blir "strålande" resultat.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Jag gillar egentligen INTE hjälptyglar!¨
men... ibland är det en nödvändug lösning (se min andra tråd).

löpande Martingal tycker jag är helt OK. lite skeptisk till fast martingal.
Graman är väl den "bästa". För ryttaren kan justera den hela tiden. tycker det är bäst om remmarna sitter mellan frambenen.
rider själv med graman just nu, har lärt mig att det bästa grepppet är att bara hålla den med långfingret. :) och inte "som vanligt"

Denna häst brukar gå med thidemantygel på ridskolan. Jag gillar inte att rida med den, den är för "fast". Men stort sett nödvändigt då hästen ska gå på lektion med nybörjare (alltså längesen:d ) Annars så "älgar han iväg" :D :D
Han har även gått med snodd och martingal. (testat det mesta)


Chambon är väl den mildaste (??)
vanliga inspänningstyglar gillar jag inte!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 502
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 635
Senast: Whoever
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 925
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 825
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp