Hjälptyglar,bra eller dåligt?

L

lillsnorre

Hej.Jag sitter här och funderar på hur ni tänker angående hjälptyglar.
Om ni brukar använda er av det vilken typ av hjälptyglar brukar ni då ha? Vilken anser ni är den skonsammaste hjälptygeln? Den hårdaste?
Vid vilka tillfällen anser ni att det är befogat att använda hjälptyglar?
Och vilka hjälptyglar skulle ni ALDRIG få för er att använd?
Vad känner ni för tex Thiedemann tyglar?
Berätta och förklara hur/varför osv!
Mvh Lillsnorre
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

det finns sååå många trådar om hjälptyglens vara eller inte vara.

personligen tycker jag att det finns tillfällen då hjälptyglar är befogat, men aldrig för en ryttare som inte lärt sig använda den rätt under instruktör och vägledning.

dom hjälptyglar jag tycker är bra är bla. thiedemann tygel (går att ge tillräcklig eftergift på) och även gramanen för den som vet vad den gör.

därimot kan inte jag med tex. "halsförlängare". har aldrig sett en häst gå i rätt form på den då den inte ger tillräcklig eftergift. dom jag sett rida på den har hästar som "böjer på nacken" med för övrigt går som en "damcykel". förr kallades den "formen" (som även går att få på andra hjälptyglar tex. gramanen om den används fel) att hästen är bruten i nacken.

sedan finns det ju ett gammalt talesätt (som min instruktör ofta använde) ju mer utrustning - ju sämre ryttare. men är det befogat så är inte hjälpmedlet skarpare än handen på den ryttare som använder det.

finns ju en hel del bett som gör lika stor skada hos fel användare som en hjälptygel kan göra :smirk:
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Håller med hillevie. Hjälptyglar kan vara bra om man vet VARFÖR och HUR man ska använda dom.
Själv använder jag inga hjälptyglar för jag anser att jag kan jobba min häst på rätt sätt iaf.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

:bow: :bump:

Dock tycke rjag att höas förlängaren kan vaar till hjälp när hästen redan kan,stoet får ibland på sig dem å då fungerar de som en påminnare å hon jobbar jättte duktig å får efter gift då man inte ska spänna så de inte får de :D
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

min upplevelse av gummisnodden är att den inte går att länga tillräckligt (stor häst, så längre finns ju inte), och är hästen inte stark nog att "bära sig" hela tiden så är det lätt att dom släpper bakbenen och ryggen istället. jag vill kunna lägga min häst i låg form även under ridpasset ;)
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Nu har jag nålat denna tråd. Härom veckan hade vi rollkur som tema. Nu tar vi hjälptyglar som tema. Men snälla, håll tråden saklig och vänlig - inga plumpa påhopp, eller dylikt.

Mvh

IngelaH
moderator.

som avnålar tråden någon gång mellan fredag den 1 december och söndag den 3 december, någon gång mellan klockan 08.00-24.00, om det är någon som är orolig över detta... :bow:
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Hej igen! Intressant med era tankar angående detta.
Men är det inte så att det finns tillfällen då hjälptyglar faktisk hjälper också! Nu pratar jag om dem används på rätt sätt av tillräckligt kunniga ryttare,med stadig hand osv.
Det är väl tänkt att dem ska hjälpa ryttaren att få hästen i rätt form för att minska slitaget på hästen,bli bekvämare att rida osv.
Mvh Lillsnorre
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Håller med flera av er, "när hjälptygeln används korrekt kan den vara ett bra hjälpmedel vid enstaka tillfällen"

Själv lärde min ridlärare mig att rida på graman för massa med år sedan och det var tur det, för annars hade jag nog bara suttit upp "precis som många andra okunniga" och ridit på gramanen istället för att använda den som hjälp. Bara för att ta gramanen som ett ex tycker jag den är väldigt bra som vägvisare för hästar som "fastnar" i en form. Ryttaren kan då med hjälp av gramanen visa hästen en ny arbetsform..

Jag är inget fan av hjälptyglar i allmänhet, vet att vissa ridskolor har thideman tyglar på en del hästar för att bespara deras munnar etc, men även där måste såklart ryttaren instrueras om varför hästren har thideman sam hur den ska användas...

Sedan vet jag folk som "uppfunnit" egna hjälptyglar genom att tex sätta martingalen genom bettringarna och fästa tyglarna i martingalringarna (som ju annars ska löpa på tyglen och överhuvudtaget ej träs genom bettringen..ja ni alla vet väl hur en martingal fungerar!!) detta resulterade i att hästarna gick väldigt mycket bakom lodplanet, såfort ryttaren tog i tyglen tvingades hästens huvud nedåt, medans bakdelen var 1 mil bakom och hästen gick med sänkt rygg etc... ett bevis på hur okunniga människor det finns...:crazy:

personligen rider jag min häst på graman någon gång i månaden, till det hör att såfort hon får på sig gramanen blir den gamla damen genast lydig och jag behöver knappt använda gramanen ett dugg under ridpasset men ändå går hon som en gud... :) oftast ialla fall:p


/Nikodemus
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

dom ända hjälptyglar ja använder är gramantyglarna...o d händer väldigt sällan...man måste veta va man gör med dom tyglarna för d är lätt d blir "fel"...måste veta när man ska ge eftergift...finns många som sitter o håller gramanen alldeles för kort oxå...d är som ovanstående sagt innan en liten vägvisare...men ja tycker den e bra...annars e ja inte mycke för hjälptyglar...
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

men hallå. det va ju just det jag skrev, att det finns tillfällen då hjälptyglar är befogat.

därimot så tycker inte jag personligen att den typ av hjälptyglar som inte ger tillräcklig eftergift är att rekomendera då hästen inte kan/klarar att gå i "rätt" form, för att det inte ska uppstår onödigt slitage.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Håller mer er som säger att i rätt hand kan hjälptyglar vara bra,annars förödande.
Jag har ridit i många år nu men törs inte anväbda graman så då gör jag de inte är man oäsker är de ju bättre att låta bli. Just detta med gummisnoddarna kan hålla med att de kanske blir så för större häst min är 165 å jag lånade kompisens för min rä förkorta å då funkade dem de visade att hennes äldre är längre1 2dm å de gör en hel del så jag kan rida honom iform å länga honom,men detta gör jag kanske en gång per kvartal bara :)

Men som sagt rätt hand med rätt tyglar annars är de förödande. Vet en tjej som band ner sin häst helt den hade inte en möjlighet att ta upp huvudet å få vila,men idag har hon insett hur fel de är å rider på graman med fin lätt hand å efter gift,roligt att se liksom att endel kan inse sina misstag.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Igår blev jag osams med min ridlärarvikarie för att jag vägrade rida med hjälptyglar :D
Men såhär: Om man inte kan rida hästen bra utan så varför skulle man kunna rida den bra med? Undantag finns i allt och jag är villig att ge med mig om jag ser att personen som föredrar hjälptyglar har rätt.
Så enkelt är det:p
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Jag tycker nog att man kan klara sig MKT långt utan hjälptyglar. Martingalen är den mildaste hjälptygeln - under förutsättning att den är korrekt spänd och inte på ett sådant vis att den kan dra hästens huvud neråt.
Alla hjälptyglar som drar hästens huvud neråt är eg bara ett bevis på brister hos ryttaren. När jag var yngre tyckte jag om thiedemantygeln, den släpper i alla fall när hästen når ett visst läge. Halsförlängare är ren skit. Chambon kan göra ett bra jobb när man longerar. Graman har jag ytterst sällan sett någon använda på ett bra vis.
Har används det själv ett fåtal ggr. En gång när jag skulle ut i mer trafik med min häst första gången, den hängde hela turen. Ett par ggr på en häst som hade för vana att stå på bakbenen så fort man krävde lite, efter några pass tag jag bort den. Det är dock flera år sedan jag använde hjälptyglar senast. Och jag anser i dagsläget att det är bättre att lära sig rida än att dra ner hästens huvud.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Ingen ska ju bli "tvingad" att använda de helt fel tycke r jag blev så ledsen när jag var på ridskolan å er att alla hästar går med halsförlängare oavsett vilka osm rider :crazy: men men man kan inte påverka alla tyvär.

Alla har sian egna åsikter ju. Jag skulle aldrigdra på hjälptyglar om jag ska rida i trafik,men de är jag de blir hästen rädd så blir de oavsett.

Som sagt jag rider vädligt sällan med dem å ja jag försöker jobba honom å har kommit så långt att när jag sätter till mig å börjar jobba då åker huvudet ner å han är med :D *skryta* men de har tagit tiiid å de får de ta.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Martingal är ju den vanligaste skulle jag tro och mildaste också av alla hjälptyglar...
har det vid hopp och uteritt på min gosse, sen gummisnodd(eller halsförlängare som det kanske heter korrekt) har jag vid longering för annars kutar han alldeles för fort med huvet uppe i vädret..men gummisnodden blir han mer lugn och sansad!

Vad är thiedemann tyglar för någe??aldrig hört om det!
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

en martingal som löper upp genom bettringarna och fästes i önskad längd i vald ring som sitter på tyglarna. den ger dock tillräcklig eftergift när handen ger efter så hästen kan söka sig låg, lång.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Jo jag vill hålla med de flesta, rætt hand rætt tillfælle o endast i utbildnings syfte.
Har faktiskt bara anvænt graman på en hæst (ponny). Han vart in kørd o mkt kørd o vi børjade rida honom lite lætt med. men han va ju rena teleskopet. han gick dær før han trodde de va de bæsta sættet. Han va vældigt snæll o kastade inte med huvudet eller så. Gramanen på i 5 minuter så fatta han att "shit hon e ju lættare om ja bøjer ner huvudet så ja kan lyfta ryggen" de va precis så de kændes. Lixom en aha upplevelse från honom. Rid turen va ju inte ens tvångsartad utan han føljde snællt gramanen o lixom upptæckte sjælv att de va så de skulle va. sedan dess har vi inte anvænt den på honom. DUUUUKTIG hæst:)
Men man har ju som sagt sett både de ena o de andra me dessa "hjælpmedel". vi skulle ju inte kasta skit så de gør ja inte.
Fram før att bættre informera nya ryttare o sæg inte USH de ska du INTE anvænda utan visa varfør o hur de funkar då oftast vill de automatiskt inte ha dessa hjælpmedel till ngt annat æn de va de e till før.
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Hjälptyglar bra eller dåligt...det beror ju på...
Hjälptyglar är ALDRIG en permanent lösning...

Min förra häst(unghäst) var riden både med graman och martingal.
Vilket jag absolut inte förstod varför, men det kanske såg snyggare ut?
Martingalen använde jag aldrig. Och gramanen fick jag vänja av henne under några veckor för att sedan slopa helt!

Jag rider aldrig någonsin med någon form av hjälptyglar, men jag förstår folks som ibland tar sin hjälp av dom, för att få just tillfällig hjälp!

Det händer att jag longerar med halsförlängare. Varför? För att få en lite mer uppmärksam häst, eftersom huvudet fladdrar hit och dit (titta hit, titta dit)

Det händer också att jag spänner in hästar vid tönkörning, men aldrig så att jag "låser" dem i en form eller liknande.

Så jag tycker hjälptyglar kan vara bra när de används som hjälp..

(Skräckex. sann historia)
En ridlärare fick för sig att alla ridskolans hästar skulle ridas konstant med halsförlängare. Hur slutade dettta? Ja ni kan ju tänka er själv...Jag förstår än idag inte vart hon fick "iden" ifrån...
 
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Jag är emot hjälptyglar, och jag har en stark attityd gentemot det med.

Jag finner det aldrig befogat att använda en hjälptygel för att hästen är "besvärlig" eller ryttaren inte klarar av den.
Jag anser att ryttaren istället ska finna det egentliga problemet istället för att sätta på hästen mer utrustning som bara förhindrar hästen från att uttrycka sig.
Tyvärr är inte alla redo att lägga ner den tiden på sin/a häst/ar.




Det finns ett tillfälle då jag anser att det kan vara tolerant att använda hjälptygel och det är martingal om den används enbart som säkerhet Ifall att hästen skulle kasta upp huvudet vid hoppning eftersom detta kan vara skillnaden mellan en bruten näsa/hjärnskaning/skallskada eller inte.

Dock ser jag inte nyttan av att använda någon hjälptygel vid annan ridning, dressyren är som bekannt till för att lära sig kommunicera med sin häst, samt att stärka hästen, att då sätta på hästen hjälptyglar är för mig en motsägelse. Vi ska lära oss att kommunicera med denna häst, men den får inte uttrycka sig och säga att vi gör fel.
Klarar ryttaren inte av hästen ute i skogen bör denna ta det lugnare i skogen samt lägga ner mer tid på dressyrarbete/kommunikation och lyhördhet.


Det är mina åsikter.

Jag vet att det finns gråskalor, som folk så ofta påpekar åt mig, jag anser dock att väljer ryttaren att köpa en gråskala väljer den att köpa gråskalans problem med.
Att sätta på hjälptyglar på denna häst är inte att lösa problemen. Ta ut en instruktör som hjälper ekipaget till rätta istället.
Det är ingen smart ide att köpa en billig häst till sitt barn (eller sig själv) bara för att sedan inte vara beredd att arbeta bort de problem som hästen har. Det är varken just mot sig själv eller hästen.

Folk är för snabba på att sätta på en massa utrustning bara för att de inte klarar av sin häst.
Utrustning löser inte problem, de dövar de sätt hästen har att visa att något är fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälptyglar,bra eller dåligt?

Igår blev jag osams med min ridlärarvikarie för att jag vägrade rida med hjälptyglar :D
Men såhär: Om man inte kan rida hästen bra utan så varför skulle man kunna rida den bra med?


Jag tycker det var starkt av dig att stå emot instruktören, såpass att ni blev osams. Inte för att ni blev osams, utan för att du tror på att det är bättre tat det tar lång tid men du lär dig rätt, än att du ska ta genvägen där du ju egentligen inte lär dig vad du ska göra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 505
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 644
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 001
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 925
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp