Bukefalos 28 år!

Hjärntumör - behandling och utgång

Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Det finns något som heter Närståendevård för sånt här, det är Försäkringskassan du ska prata med.


Min erfarenhet är tyvärr att det inte är lönt att kontakta försäkringskassan. Jag fick inte ett öre de dagarna när jag satt på pappas dödsbädd. Mamma fick avslag på sin sjukskrivning efter hans bortgång (att mista sin livskamrat sen 14 års ålder efter över 40 år tillsammans var tydligen inget bra skäl för att bli sjukskriven). Inte ens utförliga läkarintyg hjälpte. Med facit i hand mådde vi bara sämre att försöka kriga med FK i detta ärende.

Till TS: Jag beklagar verkligen, förstår att du är orolig och mår dåligt nu. Ovissheten är värst. Håller alla tummar!
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Det där gör mig så ledsen att höra. För mig var det inga problem alls med FK när jag var sjukskriven under en månads tid efter pappas bortgång. Om det vore helt konsekvent vore det väl en sak, men varför ska det gå för den ena men inte för den andra?
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Jag är mest ledsen för mammas skull. Hon har trots flera läkarintyg inte fått ett öre från FK och pappa gick bort 5 augusti. Pengarna är inte viktigast i en sånt här läge men jag förstår ju hur ledsen och kränkt hon känner sig när FK ifrågasätter hennes sjukskrivning gång på gång. Hon har gett upp nu tror jag :(
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Du ska säga att du tar ledigt för att vårda din pappa. Det går även när han vårdas på sjukhus. Sedan att du därmed också är närvarande för din mamma är bara en bonus då...

Du måste anmäla till försäkringskassan innan du tar ledigt, du behöver intyg från din pappas läkare, och självklart informera din arbetsgivare det kommer säkert att gå bra...
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Min erfarenhet är tyvärr att det inte är lönt att kontakta försäkringskassan. Jag fick inte ett öre de dagarna när jag satt på pappas dödsbädd. Mamma fick avslag på sin sjukskrivning efter hans bortgång (att mista sin livskamrat sen 14 års ålder efter över 40 år tillsammans var tydligen inget bra skäl för att bli sjukskriven). Inte ens utförliga läkarintyg hjälpte. Med facit i hand mådde vi bara sämre att försöka kriga med FK i detta ärende.

Vad tråkigt. Jag har en helt annan erfarenhet där en anställd fick Närståendebidrag efter att hennes särbo blivit svårt sjuk hastigt.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Det måste klart framgå när man tar ut närståendepenning att döden är nära förestående typ.
Var inga problem när mamma var dålig.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Det måste klart framgå när man tar ut närståendepenning att döden är nära förestående typ.
.

Går inte du och några till händelserna i förväg nu?

TS pappa har fått en hjärntumörsdiagnos, han är inte utredd, TS och andra närstående är djupt oroade. Det känns jag vet inte, men fruktansvärt okänsligt att ni här pratar som om TS far ligger för döden.
Lite fingertoppskänsla måste man ha även över tangenterna.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Min pappa diagnostiserades med en hjärntumör i juni i år. Det tog ungefär 10 dagar (gick tillbaka i kalendern nu och kollade, 10 dagar! Jag hade gissat på tre veckor ungefär.. så lång var väntan) från att vi först åkte in till akuten tills dess att diagnosen ställdes och cellgiftsbehandling påbörjades. Han har den mest aggressiva typen av tumör och den är utspridd som ett spindelnät i stora delar av hjärnan vilket utesluter strålning. Cellgifterna är för att man hoppas på att minska tillväxten, men den skada som tumören gjort på hjärnan kommer inte läka.

På honom märktes först störningar i talet, och sen försämrades närminnet. Sommaren gick bra men nu i höst har det gått fort utför, han klarar sig inte längre själv och pratar ytterst lite. Vi vet inte hur mycket han förstår av vad som händer och av vilken situation han är i. Vi väntar på besked från FK om personlig assistans, och hemmet har boendeanpassats. Det har tillkommit en ramp för att rulla in rullstolen, och nästa steg är en duschkabin på nedervåningen istället för ett badkar.

Det har gått så fort och det är så obegripligt men ville ändå dela med mig litegrann av vår historia. Hör av dig om du undrar något mer, vill prata eller liknande :) jag håller allt jag har för att ni ska få ett bättre besked än vad vi fått!
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Man blir lätt pessimist (eller hur det stavas) när man talar om cancer.

När jag fick min diagnos så hörde folk av sig för att...tja...beklaga sorgen och de drog alla upp en historia med någon faster eller dylikt som avlidit. De första tio historierna surnade jag till på men när det kom fler och fler så började jag förstå att det handlar om människors obehandlade trauman i kombination med rädsla över att det kan även drabba en själv. Så det är en helt normal reaktion.

TS: Jag vet att det är lätt att säga "ha is i magen" men det är det bästa i detta fall. Även en godartad tumör påverkar hjärnan beroende på vart den ligger.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Och se på Marie Fredriksson!!! Hon hade ju en jättetumör och är still going strong :)ff
tänkte också på Marie Fredriksson, ett positivt exempel!

Min pappa diagnostiserades med en hjärntumör i juni i år.
----
Han har den mest aggressiva typen av tumör och den är utspridd som ett spindelnät i stora delar av hjärnan vilket utesluter strålning.
Låter typ som en sån tumör som min pappa fick. Hur länge den tumören hade funnits och vuxit har vi ingen aning om, men han gick hem från jobbet en eftermiddag i april och fick skjuts till sjukan av en vän. Han hade väl främst väldigt ont i huvudet.
Tumören hittades och den växte med rasande fart, man såg skillnad på röntgen från dag till dag. :eek: Det gjordes nån biopsi och man konstaterade just att det inte var en "bollformad" tumör utan en som spred sig som rötter i hjärnan = omöjlig att operera.
Han kom aldrig hem från sjukhuset utan dog mindre än 1½ månad efter att han åkt in.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Låter typ som en sån tumör som min pappa fick. Hur länge den tumören hade funnits och vuxit har vi ingen aning om, men han gick hem från jobbet en eftermiddag i april och fick skjuts till sjukan av en vän. Han hade väl främst väldigt ont i huvudet.
Tumören hittades och den växte med rasande fart, man såg skillnad på röntgen från dag till dag. :eek: Det gjordes nån biopsi och man konstaterade just att det inte var en "bollformad" tumör utan en som spred sig som rötter i hjärnan = omöjlig att operera.
Han kom aldrig hem från sjukhuset utan dog mindre än 1½ månad efter att han åkt in.

Vad fruktansvärt, jag beklagar verkligen.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter på det personliga planet. Min pappa fick "rotvarianten" av hjärntumör, den som flera andra beskriver ovan. Levde ett år efter diagnosen. Opererades, strålades, cyt-behandlades.
På jobbet stöter jag på personer med hjärntumörer av och till, en del går det bra för, andra inte. Beror på tumörsort och var den sitter.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Ingen kan ju svara på hur det kommer att gå, inte ens läkarna kan veta hur fort det går om det visar sig vara en elakartad tumör som inte går att operera. (Vilket vi förstås får hoppas att det inte är)

Ta därför vara på den tid som finns, ingen vet hur morgondagen ser ut. Se på allt han fortfarande kan och gläds över det. Fundera på vad som är viktigast här i livet. Skulle ni sedan få positiva besked så är det ju bara en extra bonus.

Hörde om en en vars pappa dog i cancer, mitt i sorgen var de ändå så glada åt att det var just cancer, de tyckte de fick så mycket tid att prata, gå igenom allt som var viktigt mm innan han dog. De valde att se det som att de fick en massa extra bonustid tillsammans, istället för att han kanske dött en plötslig död utan förvarning...

Du kan få närståendedagar för att vara hos din sjuka pappa, det är läkaren som skriver intyg till försäkringskassan och det är den sjukes dagar som ni närstående får dela på. Tror inte du kan få dagar för att vara hos din mamma tyvärr... Men jag kanske har fel, rätta mig gärna om nån har bättre koll på det.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Men är den säkert elakartad? Man kan operera mycket hjärntumörer, för det är väl troligen ingen metastas? Strålning ger ofta också en bra effekt. Det finns fantastiska cellgifter utan alltför stora biverkningar.

Om din pappa börjar äta kortison kommer troligtvis en hel del av symptomen försvinna, om än tillfälligt. Det finns oftast en svullnad som växer fortare än själva tumören. Kortison har en del bieffekter, men på kort sikt fungerar det ofta bra.

Läkarna förbereder säkert en behandling nu. De gör underverk.

Min väninna begravs på fredag, efter 20 år med cancer. Under dessa 20 åren har utvecklingen gått framåt och jag tror att hon hade kunnat leva ytterligare lite längre om hon blivit sjuk nu.

Tänk positiva tankar!

/A
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Varför väntar man 2 veckor när han försämmras så snabbt? :crazy:

Två veckor är en kort tid även om det inte känns så när man fått ett liknande besked.
Det kan ju vara så att all personal är fullbokad och alla operationssalar är fullbokade i två veckors tid med saker som redan väntat ännu längre och med lika eller mer allvarliga sjukdomar.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Prognosen beror helt på vad det är för slags tumör.

Om det är ett så kallat meningeom, är prognosen mycket god. Det är en godartad tumör som urspringer från hjärnhinnorna. Som regel mycket långsamväxande, och behöver egentligen inte avlägsnas om den inte sitter strategiskt dumt och trycker på känsliga strukturer och därmed ger symtom.

Om det är en malign (elakartad) hjärntumör så är prognosen ofta dålig på vuxna men god när det gäller barn.
Tyvärr.

Sedan beror det ju på om det är en primär tumör eller om det är en metastas från annan cancersjukdom, vilket också påverkar både behandling och prognos.

Det normala, vid snabb symtomutveckling, är att man behandlar med kortison för att svälla av och minska symtom och att neurokirurgisk klinik tar över efter ett par veckor.

Det är som regel bättre att bli opererad "planerat" än "akut" när man ser till resultat.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

Om pappa hamnar på sjukhus, har jag som vuxet barn rätt att ta ledigt från jobbet för att finnas där för min mamma?

Om din arbetsgivare accepterar det så kan du vara ledig från jobbet, men rimligen inte med lön - förutom att ta ut eventuell innestående ledighet.

Du kan inte få ersättning från FK för att vara hemma och stötta din mamma för att din pappa är allvarligt sjuk.

Däremot finns, som någon redan påpekat "närståendepenning" vilket innebär att man kan vara hemma från jobbet för att spendera tid med den som är allvarligt sjuk. Man får ersättning motsvarande sin sjukpenning från FK.
Flera personer kan vara med och dela på de 100 dagarna som finns tillgängliga, och man kan ta ut hel dag eller del av dag.
 
Sv: Hjärntumör - behandling och utgång

KL

Viktigt att komma ihåg att hjärntumör inte är ett enkelt begrepp- det finns flera olika sorter med väldigt olika prognos, likaså är lokalisationen väldigt central när det gäller hjärnan- förstås. Sedan finns det en och annan som fått beskedet att det är en tumör när det varit en blödning, kan vara lite knepigt att veta hundra innan biopsi, även om man ofta har en korrekt uppfattning efter rtg.

Det kan ses okänsligt men det är lik förbaskat sant, att närståendepenningen får du ut om det föreligger ett hot mot livet och inte annars. Har själv skrivit intyg åt anhöriga och fått avslag då FK velat precisera om det just där & då förelåg ett hot mot livet vad det gällde patienten, och har det inte det får de inte ut ngt. Finns det det, har jag aldrig sett avslag.

Lycka till TS, håller tummarna för er..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 459
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Johanna1988
·
Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
927
Senast: Lager
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 323
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp