Bukefalos 28 år!

Hjalp med valp som bits

Jillybean

Trådstartare
Vi skaffade valp for tre veckor sedan. Cosmo ar en springer spaniel/collie/great pyrenees mix. Och Cosmo gillar att bitas. Nar man klappar honom, haller honom pa knat eller borstar honom. Han springer ocksa efter och biter fotter och byxor. Nar man sitter vid matbordet eller framfor tv:n sa kommer han och biter en pa fotterna. Eftersom han var (i mitt tycke) for ung for att lamna mamma nar vi fick honom (endast 5 veckor gammal) sa ar jag lite osaker pa vilken metod att anvanda for att fa honom att sluta bitas. Jag vill inte sabba hans sjalvfortroende vilket ar bra; om t.ex. andra hundar blir for nargangna sa skaller han och hoppar pa dem. Han ar ocksa valdigt kontaktsokande; vill helst vara dar jag eller nagon annan ar. Dagtid gar han ibland undan till sin sovplats och sover men for det mesta vill han vara dar andra ar. Han har ocksa flera tuggleksaker och en nalle.

Hur ska vi hantera bitandet?
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Hejsan. Först vill jag påpeka att jag tycker det är anmärkningsvärt att valpen fick lämna mamman och resten av kullen så tidigt. Det är bla under denna perioden i valpens liv som den lär sig det sociala spelet. Detta har inverkan på valpens beteende nu.

Valpar bits. Min är 12 veckor och hon nafsar på allt och alla som inte har sagt ifrån på skarpen.

I kullen lär sig valpen vilken av syskonen som uppskattar vad och anpassar sitt lek/bus/beteende efter detta. Tex lär sig valpen att syster 1 kanske inte gillar att bitas på, men uppskattar lite mjukare lek. Medan bror 1 gärna biter tillbaka.. osv.. Dessutom är detta en viktig period när det gäller mammans sociala fostran på valpen.

Det jag råder dig att göra är att vara så bestämd och konsekvent som möjligt. Biter valpen under lek så säg ifrån med ett kort och bestämt "NEJ", sluta med leken och gå därifrån. Lär välpen att DU inte uppskattar bitandet och att det roliga är över i samma stund som valpen nafsar. Till slut kommer det att gå upp ett ljus.

Säg åt alla i bekantskapen att göra det samma. "NEJ" och sluta leka.

Min valp biter som sagt också men hon börjar skärpa sig nu, Men hon var dock över 8 veckor när jag fick hem henne så jag antar att det var lite lättare.

Lycka till iaf.
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Förresten, Varför tycker du det är bra med den typen av självförtroende som gör att han "vågar" hoppa efter andra hundar. Det är inget jag skulle eftersträva bland mina hundar.

Jag lär mina hunder att ignorera andra hundar. Vi ska kunna möta ett annat ekipage utan att de hoppar efter de andar hundarna.

Träna istället "fot" med din hund medan ni möter andra. Han/hon ska fokusera på dig.. inte andra.
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Jag tycker inte det ar bra att han hoppar pa andra hundar (jag sager da givetvis ifran) men jag tycker det ar battre an att han visar radsla och springer undan.

Jag vete 17 hur agaren tankte men om vi inte hade tagit honom hade han gatt till ngn annan och det ville vi ju inte.
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Jag tror inte du behöver (BÖR) tänka på rädsla/självförtroende än. Han är ju så ung. Det kan bli en omedveten förstärkning av beteendet bara av att du går och tänker på det när du funderar på hur du ska fostra din hund bäst.

Det finns ju mer än motsatserna "hoppa på andra hundar" och "gömma sig bakom matte".. Försök släppa alla tankar på det.

En normal hund kan möta andra hundar utan vare sig rädsla eller påhopp. TROTS (läs PGA. ;) ) att de fostrats konsekvent..

Du har ju en väldigt psykiskt skör individ att fostra nu eftersom han togs från mamman för tidigt. Så du bör nog traggal "NEJ" & sluta med det roliga ni ev. höll på med. Det ju kan ta väldigt lång tid, men det är det första man provar.
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Väldig konstig ägare som lämnar ifrån sig valpen vid 5 veckors ålder.
Normalt bokar man en valp och betalar handpenning för att sedan hämta den vid 8 veckor. Fostran i kullen av mamman är ju oerhört viktig.
Vi har en collievalp som nu är 4 månader. Hon var väldigt bitig i början när hon lekte. Det bästa var att ignorera henne. Jag märkte att hon blev väldigt uppspelt och ännu bitigare när vi sa ifrån.
LYCKA TILL!!
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Tack till bade dig och Thelma! :bow:
Som tur ar sa har vi redan en aldre hund (3-arig foxhound) som kan lara Cosmo hund-beteende. Annars hade jag aldrig gatt med pa att ta Cosmo sa tidigt. Just nu sa begransar jag deras umgange och overvakar alltid nar de leker eftersom Penny ar valdigt ivrig och lekfull och ibland snubblar over Cosmo som da blir radd *stackars liten* Om nagra manader lar Penny fa passa sig eftersom Cosmo kommer att bli bra mycket storre an henne :devil:

Som tur ar ( :angel: ) sa ar jag arbetslos vilket innebar att jag kan spendera mycket tid med Cosmo. Vi forsoker ocksa vara sa konsekventa som mojligt i vart hanterande av honom; alla i familjen behandlar honom pa samma satt for att undvika forvirring. I en valpbok vi har sa star det att man ska med ena handen halla igen munnen pa valpen och samtidigt saga FY nar den bits men det tycker jag later dumt :confused:
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Min hund var också väldigt bitig i början men nu när hon nästan har bytt alla tänder har hon lugnat sig drastiskt...
Min styvfars tax var exakt likadan men samma sak hände när han bytte tänder... Tipset att säga nej och sluta leka (ignorera) tror jag är bra för då förstår valpen tillslut att det där var inge kul...
Lycka till och berätta gärna hur det har gått.
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Min valp är ca 5 mån men kan fortfarande "valpbita" då hon blir uppspelt. Det är tyvärr många som tror att det bästa är att hålla ihop munnen på en valp som bits, men i värsta fall kan det leda till att allt blir värre. Jag håller med andra som svarat att det bästa är att ignorera. Nu för tiden lyssnar hon på ett NEJ !, men förut brukade jag bara lägga armarna i kors och vända ryggen till och det funkade hur bra som helst. Men valpar är ju alltid valpar :love:
Så länge man inte försöker skrämma dom till att sluta med ett beteende brukar det ordna sig, men det kan ju ta ett tag. Allt handlar om att vara konsekvent och ha tålamod.
Lycka till med nya valpen förresten :)
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Ja ni tog ju honom fårn sin mamma Betydligt för tidigt men valpar bits, de är de de gör när de är små.
Man kan ge dom så frot de börjat bitas en leksak och till slut börjar de fatta....eller så tar man ett löst tag runt deras nos och säger fy...och de kan man behöva upprepa många gånger....men en valp biter mycket...de gör de bara....men kom ihåg....Löst runt nosen...inte kläma hårt...LÖST!
:banana:
 
Sv: Hjalp med valp som bits

Tycker du verkligen att man ge honom en leksak (belöning) när han biter?
 
Sv: Hjalp med valp som bits

5 veckor?? varför sålde dom hunden så tidigt? :mad:
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 392
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 548
Senast: Raderad medlem 120709
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
932
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp