Hjälp mig köpa robotdammsugare!

Bukefalos 30 år!

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har en typ 5 år gammal robotdammsugare men den är inte så effektiv. Den städar mattorna dåligt och den klarar inte av mina högst mediokra trösklar alls så jag blir helt galen på den. Det är dags för en ny och jag misstänker att det hänt en del sedan jag köpte senast. Känns dock som en djungel med priser mellan typ 2-15 tkr?

Det viktigaste är att den har en bra sugkraft, klarar mina 2,5 cm trösklar, har en bra app och att den inte fastnar i grejer. Har gärna en tömningsstation för skräp men behöver inte mopp-funktion, det kan jag göra själv. Antar att alla modeller går att ställa in på någon slags timer eller bestämma vilket rum den ska städa om man inte vill ha hela lägenheten dammsugen jämt?

Vill ogärna betala över 4tkr. Helst under 3! Var har ni? Är ni nöjda? :)

Åååh jag följer! Har en dröm om robotdammsugare, som klarar höga trösklar utan att man behöver lyfta eller bygga ramper.

När jag googlat runt har jag hittat Dreame D20 ultra eller Roborock Qrevo S. Roborocken verkar dock ha sämre sugförmåga men automatisk tömning i stationen vilket det står att Dreamen inte har. Hur funkar det då? Måste man i så fall tömma själva robotdammsugaren till stationen? Vad är poängen med den då? Står också att Roborocken har automatisk självladdning, trodde alla hade det? 🤔

Vi köpte nyligen en roborock qrevo s. Har både katt och hund och den dammsuger bra ändå tycker jag. Vi har några trösklar på 5-10 cm som vi fått sätta ramper på. Mindre trösklar tar den sig över. Gillar att den inte är så högljudd när den dammsuger. Den moppar och byter vatten automatiskt också :up:

När jag googlat runt har jag hittat Dreame D20 ultra eller Roborock Qrevo S. Roborocken verkar dock ha sämre sugförmåga men automatisk tömning i stationen vilket det står att Dreamen inte har. Hur funkar det då? Måste man i så fall tömma själva robotdammsugaren till stationen? Vad är poängen med den då? Står också att Roborocken har automatisk självladdning, trodde alla hade det? 🤔
Jag har en Dreame, och är så nöjd med den att jag rekommenderar alla att köpa den, så nu har även morsan och en vän varsin också :rofl: Dammet kommer upp i en behållare i dammsugaren. Antingen töms det i en stor låda i laddaren, eller så tömmer du den själv. Det är inte mer komplicerat än att öppna ett lock på den, ta ut behållaren och öppna den ovanför soppåsen. T.o.m. min mor som är gammal och i princip blind klarar av det :)

Och ja, alla robotdammsugare letar sig fram till laddaren och laddar vid behov. För egen del är det framförallt Dreames utmärkta app, och hur systematiskt dammsugaren tar sig fram, som gör att jag är nöjd med den. Och så är den tyst. Det gillar jag ännu mer.

@Red_Chili

Jaa min gamla Roborock fick jag också tömma! Jag vill dock minimera det, tömmer hellre en påse än ett fack. :)

Vilken modell har du? Vaskar den något? Tänkte först att jag inte alls behövde vaskning men nu har jag tänkt om ifall jag kan få någon hyfsat bra. 😅 Hur är den över trösklar?

När jag googlat runt har jag hittat Dreame D20 ultra eller Roborock Qrevo S. Roborocken verkar dock ha sämre sugförmåga men automatisk tömning i stationen vilket det står att Dreamen inte har. Hur funkar det då? Måste man i så fall tömma själva robotdammsugaren till stationen? Vad är poängen med den då?
Det va detta som gjorde att jag svarade som jag gjorde angående tömningen

Ja men har den behållare är det en dammsugare med tömningsstation. Finns även modeller utan stor behållare o då tömmer man manuellt.

Det var det jag blev förvirrad om när jag jämförde modeller på Elgigantens hemsida. För där står nämligen att Dreame D20 ultra inte har automatisk tömning av dammbehållaren fast den har en basstation som hanterar dammet. 🧐

Och då undrar jag ju om man ändå måste tömma dem på något konstigt sätt jag inte fattar när det står att den inte har automatisk tömning fast den har en stor ”låda” till.

Det var det jag blev förvirrad om när jag jämförde modeller på Elgigantens hemsida. För där står nämligen att Dreame D20 ultra inte har automatisk tömning av dammbehållaren fast den har en basstation som hanterar dammet. 🧐

Och då undrar jag ju om man ändå måste tömma dem på något konstigt sätt jag inte fattar när det står att den inte har automatisk tömning fast den har en stor ”låda” till.
Jag läste på sidan nu o ser inte det du säger. Det står att den tömmer i påsen.

Det finns för många modeller! 🤯 Jag har liksom svårt att fatta skillnaden på modeller som kostar 4, 7 och 15tusen?
Håller med. Jag är riktigt nöjd med min men en sak som jag hade önskat att den var bättre på är just trösklar. Men tex mop behöver jag inte (min har men aldrig använt). Min kan tyvärr inte ta tröskeln in till mitt sovrum och fastnar ibland på kökströskeln. Min är 3,5 år tror jag. Har roborock S5 max.

Det finns för många modeller! 🤯 Jag har liksom svårt att fatta skillnaden på modeller som kostar 4, 7 och 15tusen?
Jo det är en djungel men det är som med det mesta andra att man får vad man betalar för. Vet en vän som köpte en vanlig traditionell billig dammsugare för länge sedan på öob, den tjöt mest o sög i princip inget.

Jag läste på sidan nu o ser inte det du säger. Det står att den tömmer i påsen.

IMG_5169.webp

Jo det är en djungel men det är som med det mesta andra att man får vad man betalar för. Vet en vän som köpte en vanlig traditionell billig dammsugare för länge sedan på öob, den tjöt mest o sög i princip inget.

Jag fattar ju att en för 1000 kr inte är riktigt lika rapp som en för tex 5tkr men sen fattar jag inte riktigt resten? Och är det så stor skillnad på en för typ 3tkr än en för 7tkr att jag kommer störa mig på den för 3? Eller kommer jag vara lika nöjd med den som en för 10?

Jag vill inte vara dumsnål men samtidigt vill jag inte slänga pengar i sjön på finesser jag inte behöver. Jag vill bli nöjd och dammsuga minimalt själv då jag hatar det men blir jag mer nöjd av att betala 2000 mer?

Jag vet ju att jag inte är nöjd med min gamla för att den är lite seg och inte klarar trösklarna tex.

Kan det vara så att man kan köpa bara damsugaren och enkel laddstation men att modellen även finns med laddstation med behållare? Och då att det ovan är med den enklel laddstation? Det valet fanns för vissa modeller när jag köpte min robotdamsugare för några år sen.

Nej modellen som jag print screenade har behållare, man ser den längst upp till vänster tror jag?

Liknande trådar

• Tips på robotdammsugare
  • Hjälp mig hitta boken (fantasy)
  • Robotdammsugare, vilken ska jag köpa?
  • Konsten att köpa soffa

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn