T
Tottboll
Sv: HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!
Hur mycket kostar isf röntgen av ben?
Vi är nu uppe i 4600kronor!
Hur mycket kostar isf röntgen av ben?
Vi är nu uppe i 4600kronor!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som liten en upplysning! Min senaste hältutredning gick på 50 000 och då var veterinären ändå inte helt hundra på orsaken.En hältutredning går sällan på under 10 000 kr totalt inkl. behandling och återbesök, bara den matematiken gör att det blir superintressant att veta att försäkringen täcker...
Spelar ingen roll var du försäkrar eller om hästen inte varit försäkrad innan. Du har dina karensmånader oavsett häst och land.
Även om det är en svenskfödd häst så kommer du inte undan om det förelegat en skada innan försäkringens tecknande! Och nej på en nyförsäkring så har du inte kvar vetvården, var har du fått det ifrån??
Detta har du fel i. Alla de fel som de skulle anse var innan tecknandet brukar gå som dolda fel!
Har du en häst som är vetbes och röntgad ua. oavsett land så finns det inget som kan göra den hästen oförsäkringsbar efter det att karensen gått ut
Om du tar över en försäkring på en häst som haft den sedan föl så ersätter visst försäkringsbolagen det! Jag vet detta av egen erfarenhet.
Nu skriver jag ju till TS om att hon bör röntga före köp för annars har hon ju ingenting att komma med om hon hittar fel en månad senare och jag skulle vilja veta vilket bolag som skulle ersätta henne för om de tex hittar OCD vid röntgen.
Jag har inget emot import hästar men jag tycker ändå det är viktigt att vet hur betydelse full en röntgen är vid köp av häst och särskillt då för försäkringens skull svensk el import. Har man plåtar från när man köpte hästen så har du ju bevis på att skadan inte fanns vid köp.
Jag har aldrig någonsin råkat ut för att de inte skulle ta något på en importhäst.
Det är precis likadant som på de hästar som är svenskfödda. Finns ingen skillnad alls i reglerna.
Fattar faktiskt inte var ifrån du fått detta??
Spelar ingen roll var du försäkrar eller om hästen inte varit försäkrad innan. Du har dina karensmånader oavsett häst och land.
Även om det är en svenskfödd häst så kommer du inte undan om det förelegat en skada innan försäkringens tecknande! Och nej på en nyförsäkring så har du inte kvar vetvården, var har du fått det ifrån??
Detta har du fel i. Alla de fel som de skulle anse var innan tecknandet brukar gå som dolda fel!
Har du en häst som är vetbes och röntgad ua. oavsett land så finns det inget som kan göra den hästen oförsäkringsbar efter det att karensen gått ut
Ditt resonemang grundar sig på importhästar som inte avrit i sverige eller inte är försäkrade i sverige.
Alla vi har tagit in har vi försäkrat innan de kommit till landet.
Vi har aldrig haft problem med någon importhäst öht när det gäller veterinärvård.
Inte ens på den store tysken som har en förändring i sin halskotpelare. vi har fått ut allt på honom och hade vi dömt ut honom så hade vi även fått ut livvärde.
Övertagande av försäkring är en sak och det kan du ju även göra med en importhäst.
Det finns inga reskriktioner så som du ville få det att låtaFörutom då ner det gäller dolda fel försäkringen, men å andra sidan så är det så pass ny att de lite äldre hästarna har ju inte den idag ändå
En svensk häst har oftast en befintlig försäkring som brukar ligga på sedan föl. Vilket innebär att den täcker medfödda fel som tex OCD och dyl.
Om du försäkrar en import som då är en oförsäkrad häst så har du inte detta skydd.
Mina svar öht på denna försäkringsfråga är riktade mot TS frågeställning. Om hon ska röntga eller ej. Om hon inte röntgar så har hon ju INGETING att visa försäkringsbolaget.
Om du tror att försäkringsbolag är så välvilliga att betala ut pengar när de kan hitta kryphål så är du rätt naiv. Du må ha haft tur med dina hästar men det räcker med att läsa vilken hästtidning som helst så hittar du hästägare som haft hur mycket problem som helst med försäkringsbolag som inte vill betalar då de anser att hästen haft detta innan nytecknadet. Och nytecknade är ju just det du är tvingad att göra på importhästar. Och ja även på svenska hästar men där finns iaf ett val att välja en med försäkringe eller en utan.
De hästar som försäkrades innan dolda fel försäkringen infördes går på de gamla reglerna att hästen ska varit i bolaget sedan födseln.
Tack! Precis sådana råd jag behöver!
Antar att det är lika bra att göra så, så att man inte tar hem en redan trasig häst!
Kan man "kräva" av ägarna att de ska hjälpa till? eller är det helt och håller vårt ansvar?
Lotta =)
Hur viktigt blir det med benröntgen om de böjer och longerar och inte tycker att det är nödvändigt? Är det absolut nödvändigt även om inte vet. tycker det?
Lotta =)
Och det finns INGA restriktioner i försäkring för hästar som är likvärdiga dvs som INTE har dolda fel försäkring oavsett import eller ej!
Sedan så byter väldigt många försäkringbolag rätt friskt och då försvinner alla förmåner man har med försäkring i samma bolag!
Har du haft avbrott på försäkring eller bytt till ett bolag som inte försäkrar för dolda fel så gäller detta INTE, även om du byter tillbaka till orginalbolaget igen!
---
Veterinärerna säger att efter 2år så är det väldigt svårt att besvisa att skadan fanns vid köpet.