HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tottboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 952
Sv: HjÄlp Mig Med Ev RÖntgen!!

Hur mycket kostar isf röntgen av ben?
Vi är nu uppe i 4600kronor!

Beror helt på klinik och om du vill röntga både knä och kotor (och eventuellt has bak)

Det kostar att köpa häst. Vill man veta vad man köper kostar det ännu mer. Men att INTE vara säker på att man får hem en frisk häst är nog det som kan bli dyrast av allt.

En hältutredning går sällan på under 10 000 kr totalt inkl. behandling och återbesök, bara den matematiken gör att det blir superintressant att veta att försäkringen täcker...

Var priserna du fick exkl. moms?

En hältutredning går sällan på under 10 000 kr totalt inkl. behandling och återbesök, bara den matematiken gör att det blir superintressant att veta att försäkringen täcker...
Som liten en upplysning! Min senaste hältutredning gick på 50 000 och då var veterinären ändå inte helt hundra på orsaken.

Japp! Det var de hela kostnaderna.
Jo, vi vet vad det kostar och att det är värt det!
Vi får se hur det hela slutar med den här vevan!

Tack för alla svar!

Lotta =)

Spelar ingen roll var du försäkrar eller om hästen inte varit försäkrad innan. Du har dina karensmånader oavsett häst och land.

Även om det är en svenskfödd häst så kommer du inte undan om det förelegat en skada innan försäkringens tecknande! Och nej på en nyförsäkring så har du inte kvar vetvården, var har du fått det ifrån??

Detta har du fel i. Alla de fel som de skulle anse var innan tecknandet brukar gå som dolda fel!

Har du en häst som är vetbes och röntgad ua. oavsett land så finns det inget som kan göra den hästen oförsäkringsbar efter det att karensen gått ut

Om du tar över en försäkring på en häst som haft den sedan föl så ersätter visst försäkringsbolagen det! Jag vet detta av egen erfarenhet.

Nu skriver jag ju till TS om att hon bör röntga före köp för annars har hon ju ingenting att komma med om hon hittar fel en månad senare och jag skulle vilja veta vilket bolag som skulle ersätta henne för om de tex hittar OCD vid röntgen.

Jag har inget emot import hästar men jag tycker ändå det är viktigt att vet hur betydelse full en röntgen är vid köp av häst och särskillt då för försäkringens skull svensk el import. Har man plåtar från när man köpte hästen så har du ju bevis på att skadan inte fanns vid köp.

Ta Absolut en Bes röntgen på din ev. häst ! Börja med att utesluta
Bakknä/hasproblem innan du lägger pengar på en ryggrtg! Kostar inte så mkt att lägga till de 3 bilderna på ryggen om du redan stå där med hästen sederad om ni inte hittat något "fel" på benen.
Arbetar med röntgen av häst så jag tror att jag fattat nåt ??!!
Importer har i mitt tycke Absolut mer problem än de "svenska" både vad gäller ponny/häst.
Om det sen beror på importörer eller vad spelar ju mindre roll för köparen ..
:angel: Hältutredning 50 000 och inga besked...?
Byt vet!!!

Senast ändrad av en moderator:

Blir inte riktigt klok om du har provridit den o vad tränaren såg på videon.:confused:
Är det en hopp eller dressyr?
Vad har den gjort med tanke på priset? Prutbart?
*finns det bra belgiska dressyrhästar:confused:*
En klinikbes o röntgen är att fördedra.
Satsa istället på en billigare sadel. förmodar att du måste köpa en del utrustning till den oxå:angel:

Om du tar över en försäkring på en häst som haft den sedan föl så ersätter visst försäkringsbolagen det! Jag vet detta av egen erfarenhet.

Ja om hästen inte har bytt försäkringbolag någon gång under sitt liv, annars nej!

Nu skriver jag ju till TS om att hon bör röntga före köp för annars har hon ju ingenting att komma med om hon hittar fel en månad senare och jag skulle vilja veta vilket bolag som skulle ersätta henne för om de tex hittar OCD vid röntgen.

OCD ersätts endast om hästen har dolda fel försäkring i samma försäkringbolag sedan 30 dygn, annars gäller det att försäkringbolagen tar det om hästen varit försäkrad ua under 2år. Och de tar OCD om det är så att de orsakar en hälta!!

Jag har inget emot import hästar men jag tycker ändå det är viktigt att vet hur betydelse full en röntgen är vid köp av häst och särskillt då för försäkringens skull svensk el import. Har man plåtar från när man köpte hästen så har du ju bevis på att skadan inte fanns vid köp.

Ja det är ju ingen som tycker något annat, eller?

Jag har aldrig någonsin råkat ut för att de inte skulle ta något på en importhäst.

Det är precis likadant som på de hästar som är svenskfödda. Finns ingen skillnad alls i reglerna.

Fattar faktiskt inte var ifrån du fått detta??

Spelar ingen roll var du försäkrar eller om hästen inte varit försäkrad innan. Du har dina karensmånader oavsett häst och land.

Även om det är en svenskfödd häst så kommer du inte undan om det förelegat en skada innan försäkringens tecknande! Och nej på en nyförsäkring så har du inte kvar vetvården, var har du fått det ifrån??

Detta har du fel i. Alla de fel som de skulle anse var innan tecknandet brukar gå som dolda fel!

Har du en häst som är vetbes och röntgad ua. oavsett land så finns det inget som kan göra den hästen oförsäkringsbar efter det att karensen gått ut

Om du NYFÖRSÄKRAR en svensk häst i ett ANNAT bolag så stämmer ditt resonemang.

Om du TAR ÖVER en befintlig försäkring, även om du ändrar den, så tappar du aldrig vetvården utan den gäller så långt tillbaka som hästen varit försäkrad. Har hästen bytt bolag för två år sen täcker det det som uppkommit under de två åren. Har hästen stått i samma bolag sen föl täcker den hela vägen tillbaka.

På en importhäst FINNS ingen försäkring att ta över, så om du köper, och 1 år efter köpet visar sig något som går att datera till INNAN du försäkrade så står du där, utan vetvård och livvärde.

Därför anser jag det är extra viktigt att röntga, spec som man i TS fall har knapert med pengar. För att stå där med ev problem sen och en vetvård som inte täcker är dyrare än en full exp.rtg innan köp. Och en ren rtg innan köp vid försäkringens tecknande ger en större säkerhet mot framtida problem som inte täcks.

Ditt resonemang grundar sig på importhästar som inte avrit i sverige eller inte är försäkrade i sverige.

Alla vi har tagit in har vi försäkrat innan de kommit till landet.

Vi har aldrig haft problem med någon importhäst öht när det gäller veterinärvård.

Inte ens på den store tysken som har en förändring i sin halskotpelare. vi har fått ut allt på honom och hade vi dömt ut honom så hade vi även fått ut livvärde.

Övertagande av försäkring är en sak och det kan du ju även göra med en importhäst.

Det finns inga reskriktioner så som du ville få det att låta :crazy: Förutom då ner det gäller dolda fel försäkringen, men å andra sidan så är det så pass ny att de lite äldre hästarna har ju inte den idag ändå

Mina svar öht på denna försäkringsfråga är riktade mot TS frågeställning. Om hon ska röntga eller ej. Om hon inte röntgar så har hon ju INGETING att visa försäkringsbolaget.

Om du tror att försäkringsbolag är så välvilliga att betala ut pengar när de kan hitta kryphål så är du rätt naiv. Du må ha haft tur med dina hästar men det räcker med att läsa vilken hästtidning som helst så hittar du hästägare som haft hur mycket problem som helst med försäkringsbolag som inte vill betalar då de anser att hästen haft detta innan nytecknadet. Och nytecknade är ju just det du är tvingad att göra på importhästar. Och ja även på svenska hästar men där finns iaf ett val att välja en med försäkringe eller en utan.

De hästar som försäkrades innan dolda fel försäkringen infördes går på de gamla reglerna att hästen ska varit i bolaget sedan födseln.

Ditt resonemang grundar sig på importhästar som inte avrit i sverige eller inte är försäkrade i sverige.

Alla vi har tagit in har vi försäkrat innan de kommit till landet.

Vi har aldrig haft problem med någon importhäst öht när det gäller veterinärvård.

Inte ens på den store tysken som har en förändring i sin halskotpelare. vi har fått ut allt på honom och hade vi dömt ut honom så hade vi även fått ut livvärde.

Övertagande av försäkring är en sak och det kan du ju även göra med en importhäst.

Det finns inga reskriktioner så som du ville få det att låta :crazy: Förutom då ner det gäller dolda fel försäkringen, men å andra sidan så är det så pass ny att de lite äldre hästarna har ju inte den idag ändå

Det grundar sig på TS frågeställning.

Och restriktionerna som du kallar det, finns att läsa svart på vitt i ALLA försäkringsbolags villkor. De reserverar sig, i samtliga försäkringar utom dolda fel försäkring, mot skador/sjukdomsfall som förelegat innan försäkringens tecknande, oavsett om skadan/sjukdomen är känd eller ej, upptäckt eller ej.

Dolda fel har snart tio år på nacken iofs, men innan dess gällde även då det att saker innan försäkringens tecknande inte omfattas, dvs skulle du ha optimalt skydd var det försäkrad oavbrutet i samma bolag sen födeseln. Skillnaden med dolda fel är att med dolda fel få du ut det försäkringsvärde som gällen den dag felet UPPTÄCKS, oavsett när det uppstod. Innan fick du vid försäkring obruten i samma bolag sen födseln ut det försäkringsbelopp som gällde när skadan UPPSTOD. Vilket kunde innebära en ekonomisk förlust livvärdesmässigt.

Jag blir lite rädd när du sitter och ger råd utan att ha en aning, och kommer med påståenden som går stick i stäv med bolagens villkor. Det kan kosta någon mycket dyrt, även om du klarat dig.

(Jag klarade mig också när jag bytte bolag på en häst som senare visade sig ha en defekt som fanns INNAN tecknandet. Men där var bolaget otroligt snällt, de hade kunnat låta bli att betala både vetvård och livvärde om de följt villkoren. Nu gjorde de ett avsteg från sina egna villkor och jag är otroligt tacksam för det. Men dte innebär inte att jag kallt räknar med att de ska köra över sina egna regler i framtiden..)

Nej du läser inte vad jag skriver!

Dolda fel försäkring tecknas innan fölet är 30 dygn, sedan bör hästen vara försäkrad oavbrutet i samma bolag för att fullt skydd skall gälla!

Nej alla försäkringbolag hade inte dolda fel försäkring så långt tillbaka som 10år. Agria var de som började med det har jag för mig. Folksam hade det inte!

Och det finns INGA restriktioner i försäkring för hästar som är likvärdiga dvs som INTE har dolda fel försäkring oavsett import eller ej!

Sedan så byter väldigt många försäkringbolag rätt friskt och då försvinner alla förmåner man har med försäkring i samma bolag!

Har du haft avbrott på försäkring eller bytt till ett bolag som inte försäkrar för dolda fel så gäller detta INTE, även om du byter tillbaka till orginalbolaget igen!

Hästar som är försäkrade ua under två år i vart fall Folksam räknas som "friska" och dessa tar i vart fall Folksam lösa benbitar på om dessa gör hästen halt!

Veterinärerna säger att efter 2år så är det väldigt svårt att besvisa att skadan fanns vid köpet.

Har haft många hästar under många år och aldrig råkat ut för problem förens nu med fullblodet född i Sverige och försäkrad sedan han föddes. Han har varit i samma bolag i över 8 år nu och de tar ändå INTE hans skada!

Jag anmärkte på att du skriver att importer inte har samma skydd försäkringsmässigt coh där anser jag att du har fel, förutom när det gäller dolda fel försäkringen!!

Finns inget som "friskriver" importer från andra likvärdiga hästar dvs hästar som bytt bolag, inte avrit försäkrade etc

En svensk häst har oftast en befintlig försäkring som brukar ligga på sedan föl. Vilket innebär att den täcker medfödda fel som tex OCD och dyl.
Om du försäkrar en import som då är en oförsäkrad häst så har du inte detta skydd.

Nej, alla försäkringar täcker INTE för medfödda fel. Då krävs av uppfödaren att en sådan tecknades innan fölet var max 14 dagar gammal. En vanlig försäkring gäller på samma sätt för svenskfödd häst som import.

Mina svar öht på denna försäkringsfråga är riktade mot TS frågeställning. Om hon ska röntga eller ej. Om hon inte röntgar så har hon ju INGETING att visa försäkringsbolaget.

Om du tror att försäkringsbolag är så välvilliga att betala ut pengar när de kan hitta kryphål så är du rätt naiv. Du må ha haft tur med dina hästar men det räcker med att läsa vilken hästtidning som helst så hittar du hästägare som haft hur mycket problem som helst med försäkringsbolag som inte vill betalar då de anser att hästen haft detta innan nytecknadet. Och nytecknade är ju just det du är tvingad att göra på importhästar. Och ja även på svenska hästar men där finns iaf ett val att välja en med försäkringe eller en utan.

De hästar som försäkrades innan dolda fel försäkringen infördes går på de gamla reglerna att hästen ska varit i bolaget sedan födseln.

Ni läser ju inte vad jag skriver!!

Det finns inga skillnader i försäkringen för att det just är en importhäst. Försäkringen kostar lika mycket omfattar samma saker etc.

Inbilla mig inte att alla hästar som föds i Sverige är dolda fel försäkrade eller har varit i samma bolag sedan födseln. Det är en utopi!

Av alla de hästar jag sålt har endast en enda person valt att överta min försäkring´alla andra har bytt till "sitt" bolag vilket automatiskt ger nyteckning av försäkring!

Nej jag har inte haft tur, jag har inte haft hästar med sådana skador som har varit av den typ som skulle kunna föreligga före tecknandet.

Jag har vetbes och röntgat alla utom två stycken och de köptes som väldigt unga direkt av uppfödare! Nu är även de röntgade!

Tack! Precis sådana råd jag behöver!
Antar att det är lika bra att göra så, så att man inte tar hem en redan trasig häst!

Kan man "kräva" av ägarna att de ska hjälpa till? eller är det helt och håller vårt ansvar?

Lotta =)

I egenskap av köpare, åligger det dig att ta reda på så mycket som möjligt om ditt tilltänkta objekt. Personligen skulle jag inte se till 5000 kr för en total besiktning som stort belopp, denna summa kan te sig skrattretande låg om hästen blir/är sjuk/skadad och det inte upptäcks pga man av ekonomiska skäl avstått från vissa saker.

Ben röntgen ska du inte utesluta, en sk exportröntgen bör göras. Om du sen väljer att lägga till för rygg så gör det. Nej det finns inget krav på säljaren att de måste betala för detta, man kan alltid resonera fram en ev lösning men det är köparen som har undersökningsplikten.

Hur viktigt blir det med benröntgen om de böjer och longerar och inte tycker att det är nödvändigt? Är det absolut nödvändigt även om inte vet. tycker det?

Lotta =)

Fråga din veterinär vad h*n tycker om benröntgen. Det är ändå dom som vet bäst i det läget. Sen kan du prata med säljarna tycker jag, tala om att hästen ligger på gränsen till vad din inköpsbudget klarar av. och se om dom kan hjälpa till ekonomiskt med besiktningen eller om dom kan göra något på priset.

Och det finns INGA restriktioner i försäkring för hästar som är likvärdiga dvs som INTE har dolda fel försäkring oavsett import eller ej!

Sedan så byter väldigt många försäkringbolag rätt friskt och då försvinner alla förmåner man har med försäkring i samma bolag!

Har du haft avbrott på försäkring eller bytt till ett bolag som inte försäkrar för dolda fel så gäller detta INTE, även om du byter tillbaka till orginalbolaget igen!

---

Veterinärerna säger att efter 2år så är det väldigt svårt att besvisa att skadan fanns vid köpet.

Du läser fel lika mycket.

När det gäller en nyteckning, oavsett om det är en förstagångsförsäkring eller ett byte av bolag är det INGEN skillnad på en svensk häst försäkrad från föl, eller en importhäst - nej.

Därmot kan du hitta massor med svenska hästar som stått i samma bolag sen födseln alt i många år bakåt. Det ger den ett BETYDLIGT bättre skydd än importhästen om du ger fan i att byta bolag. Byter du bolag har du sammadåliga skydd för som den nyförsäkrade importen. Men med importen kan du inte ens välja att ha kvar i samma bolag.

Just OCD är något som är väldigt lätt att tidsbestämma hyfsat. Ta min herres OCD, inga problem av det förrän han var åtta eller nio år. Plättlätt att datera till att det kom SENAST i 1½ årsålder. Han var införsäkrad som tvååring, bolagsbytt som fyraåring (jag visste inte bättre på den tiden). Bolaget tog det ändå, men de hade inte behövt.

På samma sätt som exvis nämnda Folksam inte BEHÖVER ta lösa benbitar om så hästen varit försäkrad i 2 år. De gör det dessutom inte alltid. Personligen skulle jag TRO att köpesumman spelar roll, mitt bolag antydde ganska tydligt när jag ringde ang min valack att med 'DEN (låga) llivförsäkringssummanl och försäkrad i fyra år, ja då ersätter vi'. De hade inte nödvändigtvis varit lika tillmötesgående om det handlat om 140 000 kr i liv isf 40 000 kr. Nu var det de facto billigare för dem att lösa ut honom än att inte göra det och betala vetvård. Hade de varit på dåligt humör hade de kunnat strunta i att bet vetvård med. Mer än en veterinär var förvånade (men gratulerade) till att de ersatte.

Hur man i slutänden gör, både med rtg och försäkring, är ju valfritt. Men man måste veta VAD man tar för risker. Sen får man bedöma om det är värt det eller ej.

/Alexandra - med en irlandsimport, fd galoppör, ej försäkrad sen föltiden, och oröntgad. Fullt medveten risk.

och du läser inte vad jag skriver...

Jag utgår från TS frågeställning där hon ska köpa en import häst utan någon försäkring och utan röntgen... Det är DÅ hon säkerligen kommer att få problem med försäkringen om hon inte röntgar och hästen tex blir halt och de finner fel på röntgen efteråt.

Du kan få massor med besvär med svenska hästar utan försäkring men det är inte det frågan gäller för TS.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 521
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 810
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 418
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna