Hjälp min hund håller på att dö

Bukefalos 30 år!

Castellini

Trådstartare
Igår åkte vi akut till veterinären för att vår hund hade satt ett tuggben i halsen. Vi trodde då att det bara skulle gå att ta ut det.

Eftersom det var kväll ville vetten avvakta med röntgen och operation till dagen efter, och lägga in henne med smärtstillande och dropp. Så blev det.

Idag har vi haft kontakt med kliniken under dagen. Undersökning, gastroskopi och till slut operation.

Under operationen ringde de. De berättade då att det hade fått bort benet, men det är OMFATTANDE skador i matstrupen. Den har inte gått hål, men det hänger på en skör tråd som jag förstår det.

Hon har lunginflammation också pga av att hon har kräkts och dragit ner det i lungorna.

Vetten som ringde ville veta hur vi vill göra. Hon var väldigt tydlig med att det är oklar prognos, att hunden kommer behöva sondmatning minst 3 veckor för att matstrupen ska få läka, att det säkerligen blir komplikationer när strupen läker och att det kan bli svårt med ätandet (vilket kan gå att behandla) att det är en stor bukoperation och att det kommer krävas väldigt mycket av hunden och oss för att det här ska gå bra, om det kommer att göra det.

Vi kom fram till efter ett långt samtal att de ska operera klart henne och låta henne vakna och se hur det går de första dygnen, där hon kommer behöva intensivvård, och att vi får se hur vi gör sedan.

Pengar är ingen faktor i det här.

Jag har 2 riktigt tuffa år bakom mig med en 2 stora kriser, en i arbetslivet och en i privatlivet, och håller på att ta mig tillbaka efter en lång tids sjukskrivning. Jag är väldigt dåligt mentalt förberedd för det här.

Jag har svårt att förstå hur det har kunnat blivit såhär och det är svårt att förstå informationen, men min hund kan dö närsomhelst och även om hon inte gör det kommer hon behöva gå igenom ett helvete de kommande veckorna (och kanske dö ändå) och närsomhelst från nu kan jag behöva fatta beslutet att hon ska få slippa, om det är den vägen det går.

Jag förstår inte hur jag ska hantera den här situationen. Det är semester. Vi skulle ha trevligt. Min friska hund ska ha massor med fina år framför sig. Såhär ska det inte vara.

Hur ska jag ta mig igenom de här dagarna? Hur ska jag stå ut med ovissheten? Hur ska jag stå ut med samvetet? Jag gav henne benet. Jag som ska ta ansvar för henne, skydda henne och ge henne ett bra liv har gett henne benet som kanske kommer döda henne, och, även om det inte gör det, tvingar henne att gå igenom det hon nu behöver gå igenom. Det är ett ben som hon har ätit hundratals i sitt liv. Jag visste verkligen inte att det skulle bli såhär. Men varför gav jag henne det där jävla benet? Ska det misstaget behöva kosta henne hennes liv och alla år som vi skulle ha haft kvar tillsammans?

Hur är det meningen att man ska göra när det blir såhär?

Som, alltid är mitt svar - fråga dig om hundenkommer att ha ett braliv efter operationen. Kommer hunden att lida av att inte få äta och - troligen - ha ont?

Jag personligen hade satt mina egna känslor åt sidan och avslutat hunden liv. Hundars liv ska vara värdiga och bra.

/bistertanten

Saker händer, man kan inte förutse allt här i livet. Min förra hund förolyckades precis mitt i livet och det krossade hela min tillvaro då. Det var många "om inte" och skuldkänslor.. I slutändan har jag insett att saker händer oförutsett och man kan aldrig helgardera sig för varenda scenario tyvärr. Det du råkade ut för verkar vara en himla otur 💔.

Som andra nämnt, vad får hunden för framtid även om den överlever? Du måste vara osjälvisk för hundens skull men också för din egen, orkar du med en lång rehab med risk att hunden aldrig blir helt återställd?
Hur lätt är det att få en hund att inte äta diverse saker under tiden den ska sondmatas? Hur påfrestande kommer det vara att vaka över den som en hök? Den kommer ju inte förstå att det är för den egens bästa den inte får äta tänker jag?
Personligen skulle jag låta hunden somna in med tanke på prognosen, rehaben och lidandet..

Igår åkte vi akut till veterinären för att vår hund hade satt ett tuggben i halsen. Vi trodde då att det bara skulle gå att ta ut det.

Eftersom det var kväll ville vetten avvakta med röntgen och operation till dagen efter, och lägga in henne med smärtstillande och dropp. Så blev det.

Idag har vi haft kontakt med kliniken under dagen. Undersökning, gastroskopi och till slut operation.

Under operationen ringde de. De berättade då att det hade fått bort benet, men det är OMFATTANDE skador i matstrupen. Den har inte gått hål, men det hänger på en skör tråd som jag förstår det.

Hon har lunginflammation också pga av att hon har kräkts och dragit ner det i lungorna.

Vetten som ringde ville veta hur vi vill göra. Hon var väldigt tydlig med att det är oklar prognos, att hunden kommer behöva sondmatning minst 3 veckor för att matstrupen ska få läka, att det säkerligen blir komplikationer när strupen läker och att det kan bli svårt med ätandet (vilket kan gå att behandla) att det är en stor bukoperation och att det kommer krävas väldigt mycket av hunden och oss för att det här ska gå bra, om det kommer att göra det.

Vi kom fram till efter ett långt samtal att de ska operera klart henne och låta henne vakna och se hur det går de första dygnen, där hon kommer behöva intensivvård, och att vi får se hur vi gör sedan.

Jag har 2 riktigt tuffa år bakom mig med en 2 stora kriser, en i arbetslivet och en i privatlivet, och håller på att ta mig tillbaka efter en lång tids sjukskrivning. Jag är väldigt dåligt mentalt förberedd för det här.

Jag har svårt att förstå hur det har kunnat blivit såhär och det är svårt att förstå informationen, men min hund kan dö närsomhelst och även om hon inte gör det kommer hon behöva gå igenom ett helvete de kommande veckorna (och kanske dö ändå) och närsomhelst från nu kan jag behöva fatta beslutet att hon ska få slippa, om det är den vägen det går.

Jag förstår inte hur jag ska hantera den här situationen. Det är semester. Vi skulle ha trevligt. Min friska hund ska ha massor med fina år framför sig. Såhär ska det inte vara.

Hur ska jag ta mig igenom de här dagarna? Hur ska jag stå ut med ovissheten? Hur ska jag stå ut med samvetet? Jag gav henne benet. Jag som ska ta ansvar för henne, skydda henne och ge henne ett bra liv har gett henne benet som kanske kommer döda henne, och, även om det inte gör det, tvingar henne att gå igenom det hon nu behöver gå igenom. Det är ett ben som hon har ätit hundratals i sitt liv. Jag visste verkligen inte att det skulle bli såhär. Men varför gav jag henne det där jävla benet? Ska det misstaget behöva kosta henne hennes liv och alla år som vi skulle ha haft kvar tillsammans?

Jag hade gjort som du och avvaktat de första dygnen efter operationen. Hon kommer att vara bra smärtlindrad att det inte skapar henne lidande. ❤️

Andas. :heart
Hunden har ju som du skriver ätit massor av ben i sina dagar. Massor med hundar har ätit massor med ben utan att något annat hänt än att de fått en trevlig tuggstund. Ni har helt enkelt haft en riktigt jävla otur, lasta inte dig själv för det. Hur man än gör kommer det alltid finnas individer som lyckas skada eller förolycka sig på de mest oväntade sätt. Hade du inte gett henne benet hade hon kanske tuggat i sig något annat farligt och blivit dålig av det istället.

Jag hade gjort som du om hunden egentligen var tänkt att ha många friska år kvar. Gett det några dagar och sett åt vilket håll det går. Kroppen kan ändå ha en fantastisk förmåga att läka. Sondmatning innebär ju ett jobb man måste vara beredd på om det ska vara värt att ge sig in på större operationer och dyr iva-vård, men har du tiden och pengarna behöver det ju inte nödvändigtvis vara ett jätteproblem för er. Och mår hon inte bra eller det på annat sätt inte känns rimligt att fortsätta kan du rent krasst avliva då, men iaf känna att du hunnit tänka över beslutet.

Åh, era stackare! Sån tuff situation och så synd om hunden. Vilken sabla otur!

Jag kan inte råda. Jag vet inte alls hur jag hade gjort i din sits. Börja med att avvakta det som hänt nu. Du hinner tänka.

:heart ❤️‍🩹❤️‍🩹

En gång när jag var hysterisk över en påkörd hund, som led på djursjukhuset, så fick jag en så klok kommentar av en kvinna:

Ibland måste man gå igenom ett stort lidande för att få en chans att läka. Kanske går det, kanske inte - men provar man inte ens, så berövar du hunden all glädje i livet som komma skall.

Jag valde att låta hunden fortsätta. Hon låg inne i två veckor, kom sedan hem. Hade rehab i 2 månader. Idag är hon 8 år och världens godaste lilla hund, helt utan men, hon var 8 månader vid olyckan. Jag är otroligt glad att jag gav henne chansen, även om jag tror att hon hade det väldigt jobbigt där och då.

Om chanserna är vettiga för att strupen kan läka och hunden kan äta normalt framöver - så hade jag kört. I synnerhet när du redan har beslutat om operation. Vore till viss del skillnad om hon nu låg sövd - skall hon behöva väckas till lidandet , eller inte. Eftersom det är en ung hund, och de har en otrolig förmåga att läka, så försök att montera in lite hopp i dig själv.

Och klandra dig inte för att du gav hunden ben att tugga på. Olyckor händer alla någon gång och handlingen var ju trots allt i all välmening
. Jag gillar tanken att alla gör så gott de bara kan, utifrån sin erfarenhet, möjlighet och kunskap. Trots det, sker olyckor hela tiden.

Håller tummarna att din hund tar sig igenom detta och att allt snart känns bättre ❤️

Men fy vad jag lider med dig. Så fruktansvärt hemskt. Min hund får oxå massor av ben och det har gått bra hittills och det har det ju gjort för din hund oxå tills nu. Det är inget du ska klandra dig själv för men jag förstår ju såklart att du gör det ändå. Jag hade gjort precis som du har gjort nu. Jag hade verkligen velat ge hunden en chans först och se hur det går och sedan tagit det därifrån. Veterinären kommer ju oxå visa dig i rätt riktning.

Först, släpp det dåliga samvetet. Du har inte gjort något fel. Det som hände nu var en olycka. Mina har fått ben nästan varje dag i 16 år och det har aldrig hänt något. Däremot råkade äldsta hund få i sig ett russin och de blev en akuttid hos veterinären. Då hatade jag mig själv men som tur var efter kräkning så hände inget.

Jag tror på att ge hundar en chans med rehab. Även om den är jobbig kommer ni ju förhoppningsvis få många år tillsammans om ni får hjälp efter sonden.

Men det är ditt val och man märker hur mycket du älskar henne och oavsett val kommer det bli det rätta och du har veterinären att bolla tankar med som ingen på ett forum kan ge dig.

Ge henne en chans, det är hon värd. Om hon är ung och frisk i botten så kan ett lidande under en period vara överkomligt. Hon kan faktiskt bli frisk, det behöver inte bli några bestående men. Det är en sak när man som veterinär med säkerhet kan säga att det kommer bli problem i framtiden men i detta läge är det ovisst och en ung och frisk hund hade jag absolut gett chansen. Det är skittufft när de är inlagda och svårt sjuka, hjärtat och huvudet går sönder, jag har själv varit där några gånger.
Och klandra dig inte. Hundar har ett stort tuggbehov och måste få tugga.
Jag som själv vet hur illa det kan gå ger ändå mina hundar tuggben. Men jag har lite regler jag följer. Aldrig tugga ensamma/när jag inte har uppsikt, aldrig tuggben med delar/knutar som kan lossna och fastna, aldrig råa ben och aldrig för små ben dvs jag tar ofta bort den sista biten då hundar är glupska och kan välja att svälja en för stor del. Trots dessa regler har jag fått dra ut en hel del ben som fastnat i svalget på mina hundar, därför är jag alltid beredd när de tuggar.

Tack fina ni för era svar 💕

Det var kaos igår och det var som att det inte gick att förstå informationen. Jag känner fortfarande att jag egentligen inte fattar vidden av det här.

Men min älskade hund kämpar för sitt liv nu :cry: Det duger inte att vi förfaller åt förtvivlan och självanklagelser. Det är inte hjälpsamt. Vi måste ta oss samman och förbereda oss för det som ska komma, så att vi kan vara så bra som möjligt för henne om hon kommer att få komma hem.

Operationen gick bra igår. Matstrupen är hel om än tunn och skör. Det är en stor bukoperation och jag fattar inte allt de har gjort med henne - det är bukhåla och diafragma och magsäck och kanske något mer.

Lunginflammationen är inte bra men de gör allt de kan för henne med andningshjälp och allt vad det är. Hon har haft 2 sköterskor hos sig under natten.

De säger att de första 3 dygnen är mest kritiska. Jag försöker hålla fast vid hoppet om att hon kommer att klara sig och att jag ska få höra ljudet av hennes tassar mot golvet igen men gud vad jobbigt det är!

Som, alltid är mitt svar - fråga dig om hundenkommer att ha ett braliv efter operationen. Kommer hunden att lida av att inte få äta och - troligen - ha ont?

Jag personligen hade satt mina egna känslor åt sidan och avslutat hunden liv. Hundars liv ska vara värdiga och bra.

/bistertanten
Hon kanske kommer att ha ett jättebra liv. Det vet du ingenting om.

Vi har inte förbundit oss till att hålla henne vid liv till varje pris. Vi har valt att ge henne en chans de här första dagarna för att se hur det utvecklar sig, med all den lindring och hjälp som finns att uppbringa.

Dialog om vad som är rimligt, etiskt osv har vi med behandlande veterinär. De har varit tydliga med att de stöttar oss vilken väg vi än väljer, och de är i sin fulla rätt att ta bort henne omedelbart om hon kraftigt skulle försämras.

Ge henne en chans, det är hon värd. Om hon är ung och frisk i botten så kan ett lidande under en period vara överkomligt. Hon kan faktiskt bli frisk, det behöver inte bli några bestående men. Det är en sak när man som veterinär med säkerhet kan säga att det kommer bli problem i framtiden men i detta läge är det ovisst och en ung och frisk hund hade jag absolut gett chansen. Det är skittufft när de är inlagda och svårt sjuka, hjärtat och huvudet går sönder, jag har själv varit där några gånger.
Och klandra dig inte. Hundar har ett stort tuggbehov och måste få tugga.
Jag som själv vet hur illa det kan gå ger ändå mina hundar tuggben. Men jag har lite regler jag följer. Aldrig tugga ensamma/när jag inte har uppsikt, aldrig tuggben med delar/knutar som kan lossna och fastna, aldrig råa ben och aldrig för små ben dvs jag tar ofta bort den sista biten då hundar är glupska och kan välja att svälja en för stor del. Trots dessa regler har jag fått dra ut en hel del ben som fastnat i svalget på mina hundar, därför är jag alltid beredd när de tuggar.
Tack för att du skriver det här. Det betyder mycket 💕 Får bara en känsla av att veterinärerna tycker att jag är galen som har gjort henne detta men det är nog bara inbillning för att jag dömer mig själv.

Hon kanske kommer att ha ett jättebra liv. Det vet du ingenting om.

Vi har inte förbundit oss till att hålla henne vid liv till varje pris. Vi har valt att ge henne en chans de här första dagarna för att se hur det utvecklar sig, med all den lindring och hjälp som finns att uppbringa.

Dialog om vad som är rimligt, etiskt osv har vi med behandlande veterinär. De har varit tydliga med att de stöttar oss vilken väg vi än väljer, och de är i sin fulla rätt att ta bort henne omedelbart om hon kraftigt skulle försämras.
Självklart vet ingen något om framtiden.
Jag bara framförde hur jag själv tänker och ditt beslut är ditt. Bara ditt.

För det första ska du inte skuldbelägga dig själv. Jag vågar säga att de flesta av oss hundägare ger våra hund ben och det är som regel en positiv sak för hunden och i majoriteten av fallen händer aldrig några olyckor. Att äta och tugga utgör alltid en viss risk, men det är nödvändigt. All slags mat kan hamna fel och orsaka skada, men det sker väldigt sällan.

Hur just du ska göra kan ingen av oss säga. Behandlande veterinär har bäst information om situationen för just din hund. Ibland vet vi som djurägare exakt hur vill göra redan från början, ibland behöver vi tid och det är inte fel att ta det dag för dag förutsatt att hunden mår (relativt) bra. Och olika hundar klarar behandlingar olika beroende på deras alldeles egna unika personligheter.

Hur går det för er?
Jag tänker på er

:heart❤️‍🩹
Tack för att du frågar 💕

Det går bra, sett till omständigheterna. Vi fick positiva lugnande besked från veterinären igår kväll.

Hon är relativt stabil förutom andningen där hon behöver hjälp, vilket inte är oväntat med tanke på hennes lunginflammation.

Sänkan är hög men det är också att förvänta utifrån lunginflammationen och den stora bukoperationen. Nu vill de bara att den börjar gå ner.

Annars ligger hon bra i blodtryck, blodsocker och vad mer de tittar på. De skulle börja ge henne mat i sonden igår kväll och se hur det gick. Eftersom de inte har hört av sig har det nog gått bra.

Hon hade inte kissat igår men veterinären var inte orolig över det. De skulle börja sätta ner hennes smärtstillande försiktigt och se om hon börjar kissa av sig själv när hon blir mindre omtöcknad, annars får hon kateter.

Hon är tydligen redan uppe och går, vilket jag absolut inte trodde. Trodde att hon bara låg utslagen. Det är såklart jättebra för cirkulation och lungorna.

Självklart kan vad som helst tillstöta när som helst och det är matstrupens läkning som är det mest kritiska men det känns ändå väldigt mycket mer positivt nu än i förrgår. Då var den opererande veterinären tydlig med att det inte lite av ett mirakel att hon klarade operationen.

Ett av tre kritiska dygn har gått nu. Kanske kommer det gå vägen 😭

Är så tacksam nu för att hon är frisk, i bra kondition och inte överviktig så att hon har bra förutsättningar att klara det här 💕

Det är jobbigt och jag är så trött. Har varit magsjuk dessutom och inte kunnat äta ordentligt på flera dagar. Men det känns lite lugnare nu 💕

Vi försöker tänka på annat och ta hand om oss så bra vi kan 💕

Tack för att du frågar 💕

Det går bra, sett till omständigheterna. Vi fick positiva lugnande besked från veterinären igår kväll.

Hon är relativt stabil förutom andningen där hon behöver hjälp, vilket inte är oväntat med tanke på hennes lunginflammation.

Sänkan är hög men det är också att förvänta utifrån lunginflammationen och den stora bukoperationen. Nu vill de bara att den börjar gå ner.

Annars ligger hon bra i blodtryck, blodsocker och vad mer de tittar på. De skulle börja ge henne mat i sonden igår kväll och se hur det gick. Eftersom de inte har hört av sig har det nog gått bra.

Hon hade inte kissat igår men veterinären var inte orolig över det. De skulle börja sätta ner hennes smärtstillande försiktigt och se om hon börjar kissa av sig själv när hon blir mindre omtöcknad, annars får hon kateter.

Hon är tydligen redan uppe och går, vilket jag absolut inte trodde. Trodde att hon bara låg utslagen. Det är såklart jättebra för cirkulation och lungorna.

Självklart kan vad som helst tillstöta när som helst och det är matstrupens läkning som är det mest kritiska men det känns ändå väldigt mycket mer positivt nu än i förrgår. Då var den opererande veterinären tydlig med att det inte lite av ett mirakel att hon klarade operationen.

Ett av tre kritiska dygn har gått nu. Kanske kommer det gå vägen 😭

Är så tacksam nu för att hon är frisk, i bra kondition och inte överviktig så att hon har bra förutsättningar att klara det här 💕

Det är jobbigt och jag är så trött. Har varit magsjuk dessutom och inte kunnat äta ordentligt på flera dagar. Men det känns lite lugnare nu 💕

Vi försöker tänka på annat och ta hand om oss så bra vi kan 💕
Åh så sköna besked så här långt. Vi hoppas på det bästa. Tag hand om er!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka