Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hm, inte någon vidare trevlig läsning...

Fast det som vore intressant vore att följa Dr Strassers klinik under ett år. Se vad för hästar som kommer in dit, hur deras vistelse där är och när de sedan lämnar kliniken. Hur hästarnas fortsatta liv därefter är.
Intressant vore att veta hur många hästar hon får in och vad de kommer dit för. Hur har deras tidigare liv sett ut och hur ser deras fortsatta prognos ut.

Att besöka kliniken en dag, ger förstås denna skräckscen. Hästarna hon får in är ju knappast de som lider av lindriga åkommor i första taget, utan oftast är det väl som sagt hästägarens sista hopp.

Och som sagt, om verksamheten finns kvar, så borde det finnas något bra med den, annars skulle den väl få lägga ner?

Men jag kan hålla med om att det inte är roligt att se hästar lida. Fast å andra sidan finns det ju fler sätt som en häst kan lida på också, den fysiska ömheten är ju inte det enda.
Rent psykiskt kan jag tänka mig att hästarna heller inte mår bra i detta läge. I det vilda hade de med en gång fallit offer för rovdjur, kanske ett värdigare slut för en häst? En häst i det vilda lider väl ganska sällan? Och i så fall under en kort tid, antingen blir den frisk eller så tar ett rovdjur den?
Hästar inom traditionell veterinärvård utsätts väl också för lidande. Bl a de hästar som ordineras strikt boxvila under många månaders tid. Frågan är hur humant det är mot hästen, när den i slutänden ändå inte blir frisk?

Borde det inte vara bättre att se till att hästarna inte hamnar i lidande över huvud taget, dvs mota Olle i grind?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Hittade artikeln om den svenska hästen med fång,d en som blev återställd men där det gjorde mig väldigt ont att läsa hur den haft det under tiden den blev återställd: http://hem.bredband.net/b271765/ovrigt/fang.html

Jag läste hela artikeln o jag vet faktist inte vad jag tycker om att annvända sej av strassers metod eller inte. Men efter att ha läst den du la in när strasser interjuvas så blev man lite fundersam, men sen när jag läst nästa om Askungen så började jag tänka ännu lite mer. Kanske metoden inte är så hemsk som vi tror, kankse en häst lider mer av att få stå instängd själv den största delen av dygnet i X antal månader för att bli frisk från något, än att få vara ute med sina kompisar fast med smärta, men den som ändå ska sätta igång läkandet av hoven?
Knepigt o mycket att ta ställning till. Men om vi ser på oss människor, en människa som blir isolerad o får smärtstillande i flera månader liggandes i en säng önskar nog att den får dö pga trisstess o längtar ut till världen, till sina nära o kära, som kanske bara kan vara ute på stan o umgås i ett kort tag för att sen gå hem o vila pga smärtan, men h*n lär sej leva med den o lider mindre av att få komma ut o umgås när h*n vill.

Sen vet man ju inte hur hög smärta man klarar av, o hur smärtsamt det är för hästen att gå ute med fång.

Mycket svårt att ta ställing till vad jag tycker är rätt o fel.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jag har lite svårt att förstå att hästar får fång av att gå i hagen (undantag raser som är "avlade" att leva på sten tex shetland, fjording och island)
en häst som inte får snabba foderförändringar och har ett varierat bete borde väl rent logiskt inte få fång? och om den får det borde det vara fel på hästen ämnesomsättning eftersom den då inte tillgodogör sig ämnena i maten på ett naturligt sätt. (?)

våra hästar går barfota så mycket som möjligt. Skos enbart när vägarna sliter för mycket på sommaren (eftersom det är arbetande hästar kan vi inte byta underlag vilket fungerar på hobbyhästar.)
samt en dam som var så plattfotad att hon var i princip blockhalt barfota, dock symptomfri med skor.
har haft hovböld vid enstaka tillfällen annars helt skadefria vad gäller allt annat än sårskador. varför?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Men är inte Askungen avlivad, pga fång? Tror jag har läst det i någon tråd.:confused:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ja det är ju helt klart. Men om nu vet eller hovslagare garanterar att hästen kommer bli frisk, det är det jag är rädd för. En människa som verkligen tror på det den gör kan ganska lätt övertyga andra att just detta är rätt. Det borde man ju se i detta fall då det finns folk som praktiserar det Strasser vill få ut. Vem ska man lita på?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

barfota i all ära men det ska f***n i mej göras på rätt sätt.:mad:
Jag låter gärna mina hästar gå barfota, så länge de kan göra det men de ska inte gå barfota om det förstör fötterna på dem!!

Det var nån som undrade vem som anlitade en strasser "hovslagare".
Jag skulle tro att de är de okunniga som gör det. För vad jag har hört om dem som är verksamma i sverige så är de nästan som en sekt. De blir aggresiva om du påpekar det de gör och skulle det gå riktigt åt h-vete så får du inte ut nåt på försäkringen. De har en väldigt bra övertalningsförmåga och alla vet vi ju hur vissa kan vara väldigt bra på att övertala:devil:
Det man oxå ska tänka på är att de strasser "hovslagare" som finns i sverige inte enbart sysslar med detta utan har även ett jobb vid sidan av. (Så att ingen ska påpeka så menar jag inte alla men 99% av dem)

Och om nu förre "chefen" för hovslagarskolan i Skara har gått ut och varnat om detta så kanske man ska se stopp signalen. Han har även blivit hotad av strasser anhängare
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alltså, jag kan inget om strasser eller "hovslagar-hovvård"...

Men som hästägare säger jag bara;
Skulle aldrig låta mina hästar genomgå något sånt. Hon predikar som gud själv om naturliga hästar, men hur naturligt är det att ha så ont i hovarna att man inte ens kan stå?!:eek:
En häst som har sådana smärtor att den inte kan stå, gå och då inte heller fly är en död häst i det vilda. Och jag tro knappast att mustager och divese vilda hästar någosin får sina hovar "verkade" så brutalt.

Bättre att man istället, redan när dom är unghäst, låter hästen på ett naturligt sätt få starka friska hovar och verka dom utifrån naturliga former på ett helt smärtfritt sätt. Istället för att när hästen är 10 år gammal börja verka sönder dom för att få "friska" hovar..

Det hon nu gör är i mina ögon plågeri, hon utsätter sina hästar för ondödigt lidande och det är straffbart.
Visst, det är väl att utsätta en häst för onödigt lidande genom ha felverkade hovar som orsakar skador och förslitningar på hästen men..Jag hoppas att inga hovslagare eller hästägare låter hästars hovar medvetet bli felverkade...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag är ju ingen strasseranhängare, och jag fördömer helt klart sånt lidande som jag läst om här ovan.. Även om jag själv nog hellre vill ha min sjuka häst ute än instängd.. det tycker jag verkar klokt, en sjuk häst lär veta om den kan springa runt eller inte... Till en viss gräns!

Ville bara påpeka att jag nyligt läste en solskens(?)historia om en häst (islänning tror jag) i Hästfocus (tror jag det var). Hästen hade drabbats av hovbensfraktur och historien om vad den hästen tvingades vara med om gav mig kalla kårar. Och detta var veterinärer och ingen Strasser som var inblandad :eek:
Nu har jag inte artikeln här, men i korta drag stod den väl på box närmare ett halvår utan att läkning kunde påvisas.. sen tröttnade ägaren väl och gjorde en pyttesjukhage som hästen fick vara i ännu fler månader, tills den rev hela skiten och rymde till de andra hästarna... Ja, detta var ju inget vidare referat, men summan av kardemumman är att jag vet inte om den hästen led mindre än tex Askungen... Så det är inte bara Strasserfolk vi ska dra över en kam och hänga... :crazy:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Precis, lite sektvarning på de som vet precis hur det ska göras och vad som är rätt. Stänger av allting annat. :(
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Känner mig lite korkad här:angel: Men handlar det om verkning av hovar eller något annat? Kan ingen förklara lite kort vad det är?:confused:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tack för ett balanserat inlägg. Det finns ett par till som reflekterar och tänker.

Vem säger att livet ska vara utan smärta? Kanske har Strasser en poäng i att hästen skall känna smärtan i hoven för att läkningsprocessen ska gå rätt? Även om det i vissa fall tar bortåt året innan en hov är helt återställd, betyder ju inte det att det smärtar hela detta år!

Om hästen får bestämma, är jag övertygad om att den tar en kortare tids smärta för att sedan kunna leva ett bättre och längre liv.

Det vore intressant att diskutera smärtlindring mm direkt med Strasser, att få bolla tankar och åsikter. Så här långt har jag varken sett eller hört något som kan kallas objektiv information i ämnet. Antingen vinklar man mot eller smörar med! :smirk:
Den sortens kritik av typ sektanklagelser som förekommer här visar bara att man inte är insatt i ämnet. Jag har träffat ett par "lärjungar" och det har varit mycket trevliga och öppna personer som villigt diskuterat för och emot Strassers lära. Avstå från ovederhäftiga påståenden och för fram relevanta uppgifter för och emot istället.

Jag kan, för egen del, slå fast att det bästa för våra med fleras hästar är barfotagång + lösskor vid vissa arbeten. Dom hästar som skodda haft hovproblem har sluppit ifrån dessa och dom som aldrig varit skodda, har inte haft några problem. Vi putsar våra hästars hovar regelbundet och har hovslagare som gör riktiga verkningar varannan månad. Enligt "normalmetod".

Att gå omkring med järnskor på fötterna är inte ett naturligt tillstånd för en häst. I en del fall klarar sig hästen barfota, i andra måste man komplettera med hovbeklädnad beroende på omständigheterna. Men hur många hästar måste ha järnskor på fötterna?

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

LIA
Har du nånsin haft så jäkla ont att du har ätit tabletter mot smärtan? Om du har det så kan du ju börja med att slänga alla de tabletterna och se hur bra du mår av det?
Skulle du vilja bli opererad utan bedövning?

Jag för min del vill ha mina smärtlindrande tabletter när jag får migrän, jag är oxå väldigt glad att jag har fått rejält med smärtlindrande efter knäoperationer.

Är ganska bra insatt i ämnet då jag läst mycket om det. (Även Strassers egna skrifter.) Har en kompis som är djurskyddsinspektör som i sin tur är mycket insatt i ämnet
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Forts.

Man sänker Strasser och hela hennes koncept p g av hennes inställning till smärtlindring. Men resten då? Själva barfotaprinciperna?
Ponera att man tänker sig Strassers hantering och åsikter och lägger till smärtlindring under den mest akuta tiden, hur blir det då?
Om somliga här plötsligt måste börja tänka järnskor eller inte i st f "hästplågare Strasser" - vad kommer ni då fram till?
Att somliga hovslagare reser ragg är begripligt, för hur kul är det att få se sin kundkrets/inkomst krympa, men ni övriga?

Reflektion ang första inlägget.
Det vore intressant att veta betr dom 7+7 hästarna det skrivs om, hur länge dom varit hos Strasser, hur länge dom varit verkade osv. På tal om det, så reser sig inte våra hästar heller om man går fram till dom. Gör det oss till djurplågare då? :eek:

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Har du nånsin haft så jäkla ont att du har ätit tabletter mot smärtan? Om du har det så kan du ju börja med att slänga alla de tabletterna och se hur bra du mår av det?
Hehe, nu hopade du på fel person. Ja, jag har haft ondare än vad tabletter kan ta bort. Ja, jag har nekat till tabletter och hellre haft smärta och värk. Varför, jo för att skona resten av kroppen, fr a magen, och för att veta när jag gjort rätt eller fel visavi det smärtande stället. Smärta är nämligen en utmärkt signal för det.
Därför är jag inte heller så himla blödig som andra här när det gäller smärta och värk. Inte så att jag gillar det, men jag kan acceptera och stå ut.

Opereras utan bedövning? Nej, helst inte.

Är ganska bra insatt i ämnet då jag läst mycket om det. (Även Strassers egna skrifter.) Har en kompis som är djurskyddsinspektör som i sin tur är mycket insatt i ämnet
Jaha, och ...? :confused:

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det finns tydligen många frågetecken när det gäller hästens hovar, hur de ska verkas, skos eller inte. En sak gör mig däremot undrande:confused:

I kommande citat framgår det att hovens vinkel mot marken enligt strasser ska vara 45grader men att denna häst hade 60graders vinkling.

Till frågan: Är det någon som vet vad svenska hovslagare får lära sig under sin utbildning med tanke på detta med vinklingsgarden? För jag har stött på många olika hovslagare som har många olika sätta att vinkla hoven på samt sett andras hästar med stora olikheter:o Detta verkar ju väldigt konstigt! :crazy:

Tänk dig själv hur det känns att gå i högklackat en hel dag (eller alltid) och dessutom springa i det...(med någon på ryggen) och hur skulle det kännas om det istället vore tårna som höjdes och hälen som lutade bakåt:eek: Självklart skulle det uppstå spänningar, ledvärk, inflammationer och till sist sjukdommar så vidare. Om vi blir trötta slänger vi ju av oss skorna men hästen står på sina hovar hela dagarna. Vinkling för absolut comfort och minimal spänningsgrad borde ju vara oerhört viktig!!!!

[/QUOTE]Vi hade tyckt att Askungen hade fina hovar. Med Strassers handbok i handen upptäckte vi sammanväxningen i trakterna. Hon hade utvecklat klackar som tryckte hovbenet framåt mot hovväggen med motsvarande ökad belastning på lamellskiktet. Främre hovväggens vinkel mot markplanet är normalt ca 45 grader. Hon hade 60 graders vinkel. När lamellskiktet kollapsade sjönk hovbenet ner mot sulan med spetsen just mot månskäran i tån, där sulan lossnade efter fem veckor. [/QUOTE]

Någon som vet något om detta?????
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Som nån annan skrev, nutidens hästar är inte alltid byggda för att vara barfota.
Jag ser inget fel i att ha hästarna barfota men det ska ske på rätt sätt. Utan smärta!!
Jag har heller inget problem med att sätta på min häst skor!
Hovslagarna jag pratat med är inte rädda för att mista sina kunder men de tycker att det är djurplågeri!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Du i frågasatte hur insatt jag var i ämnet. Glömde kanske säga att jag och min kompis pratar med varandra. Trodde du skulle förstå det?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Du i frågasatte hur insatt jag var i ämnet. Glömde kanske säga att jag och min kompis pratar med varandra. Trodde du skulle förstå det?
Var har jag ifrågasatt det? Och vad har kompisen med det här att göra? :confused:

Du får ursäkta, men jag är inte tankeläsare.

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Som nån annan skrev, nutidens hästar är inte alltid byggda för att vara barfota.
Vad menar du? Nutidens hästar? Tror du att våra hästar plötsligt blivit annorlunda konstruerade bara för att vi haft skor på en del av dom de senaste några hundra åren?
En sådan förändring torde ta ett antal tusen generationer under nya förutsättningar. Eller att man medvetet avlat på dåliga hovar.
Tror du alltså på fullaste allvar, att dagens hästar är prefabricerade för att kompletteras med järnskor? :confused:

Vad trodde du hovslagarna skulle säga? :angel: Kan du förresten förklara för mig, varför det är djurplågeri att ha hästarna barfota?

Ett par klipp ur ditt första inlägg:

Det man oxå ska tänka på är att de strasser "hovslagare" som finns i sverige inte enbart sysslar med detta utan har även ett jobb vid sidan av. (Så att ingen ska påpeka så menar jag inte alla men 99% av dem)
Vad är det för fel i det då? Tänker efter och kommer fram till att både vår nuvarande och dom båda tidigare hovisarna har/hade andra jobb utöver hovslageriet. Detsamma gäller ytterligare ett par stycken jag känner till. Faktum är att jag inte vet någon som enbart får sin inkomst från hovslageriet, utbildade eller inte.

Och om nu förre "chefen" för hovslagarskolan i Skara har gått ut och varnat om detta så kanske man ska se stopp signalen. Han har även blivit hotad av strasser anhängare
Är det inte dags att stoppa skitsnack och obekräftade uppgifter? "Chefen" kan väl knappast kallas objektiv eller hur? Och finns det någon yrkesgrupp som inte hotats? Kan slå vad om att även "Strassers anhängare" har blivit det.

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Då jag inte är speciellt insatt i ämnet så kan jag inte kommerntera så mycket mer än att jag tycker att det låter fasanfullt. Speciellt att utsätta hästen för smärta som gör att den inte ens kan stå upp.

Varför smärtstillande skulle vara onaturligt förstår jag inte, hur naturligt är det då för hästarna att gå på en inhägnad yta och bli hanterade av människor? Ska det vara så naturligt så borde hästarna leva vilda utan större kontakt med människan och inte heller då inte behöva verkas...
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 923
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
852
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp