Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Intressant läsning, dock för mig tankarna till det Dr Mengele gjorde med judarna, han tyckte att de inte heller behövde smärtlindring....


Sen tror jag till viss del att det är kulturellt, djur ska leva till vilket pris som helst.
Ta tex hästen som fick ett ben amputerat och en protes, jag tror inte vi skulle göra så i SVerige.
Eller på många håll i USA, man kan se skräck exempel på AnimalPlanet där de försöker rädda djur/hästar som kanske borde avlivas av det vi tycker är djurskydds skäl.

Vad är humant och vad är inte?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Enligt erfaren och mycket duktig hovslagare ska man eftersträva ca 45 graders vinkel av den främre hovväggen mot markplan.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
En tanke bara...
Alternativet för dessa hästar är förmodligen slakt pga kronisk fång och strålbenshälta? Strasser vet att hon kan bota dem.

Vore roligt att få fakta kring rehabiliteringen. Dvs hur många hästar blir återställda och hur låg tid tar det.

Vem kan mäta smärta? Vad är två veckor av ett helt hästliv?
Andra förespråkar boxvila i månader för olika åkommer, vilken häst lider mest? Psykiskt och fysiskt.

Jag har ingen fakta att komma med men man bör fundera lite. Varför skulle Strasser öht ta emot en reporter om hon inte trodde det hon gör fungerar. Om hon är en djurplågare av stort mått varför har hon då möjlighet att driva sin verksamhet vidare? Varför har inte myndigheter i Tyskland stängt hennes klinik?

Det skrivna ordet kan tolkas, förvrängas och läsas med färgade glasögon.

/T

Alla hästar kan inte botas. Om de kan botas ska detta ske till vilket pris (hästen betalar) som helst?

Hästar lever i nuet och kan inte tänka -Ok jag blir bra om två veckor så det är bara bra att jag liter.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

LIA skrev:
Vad menar du? Nutidens hästar? Tror du att våra hästar plötsligt blivit annorlunda konstruerade bara för att vi haft skor på en del av dom de senaste några hundra åren?
En sådan förändring torde ta ett antal tusen generationer under nya förutsättningar. Eller att man medvetet avlat på dåliga hovar.
Tror du alltså på fullaste allvar, att dagens hästar är prefabricerade för att kompletteras med järnskor? :confused:

Nej LIA, - men däremot används den moderna hästen till att ridas och dra människor, och det på underlag som inte direkt är stäppens underlag där den "naturliga hästen" gick i forntiden...att alla hästar kan fungera bra barfota eller med barfota skor under ryttare i det arbete vi kräver av dem som innefattar mer än lite lätt promenad ridning på mjukt underlag i skog och mark, är tyvärr en överdrift, för det fungerar inte på alla hästar, och då är det järnskor som gäller.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

mackan skrev:
Nej LIA, - men däremot används den moderna hästen till att ridas och dra människor, och det på underlag som inte direkt är stäppens underlag där den "naturliga hästen" gick i forntiden...att alla hästar kan fungera bra barfota eller med barfota skor under ryttare i det arbete vi kräver av dem som innefattar mer än lite lätt promenad ridning på mjukt underlag i skog och mark, är tyvärr en överdrift, för det fungerar inte på alla hästar, och då är det järnskor som gäller.

Håller med! :bow:

Hästen har också förändrats genom avel. Många gånger kommer hovkvalite efter prestationer i vad man avlar på. Inte avlar någon efter enbart hovkvalite o sen får hästen röra sig o hoppa som en kråka.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu var det väl inte riktigt det det gällde?
Utan om hovarna ändrats. "nutidens hästar är inte alltid byggda för att vara barfota."

Varför skulle inte "lätt promenadridning" på hårt underlag och med lösdojor fungera för alla hästar?

Vi har hoppat häst med lösskor, kört långt och mycket med lösskor utan problem. Låt vara inte i tävlingssammanhang men hästarna har då inte verkat bry sig. Det vore intressant att få veta om någon som tävlingshoppar seriös provat med lösskor.

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Så du menar att man avlar på prestation och så blir automatiskt allt annat på hästen sämre och sämre?

Man kan på relativt få generationer påverka och förändra ett djurs egenskaper genom medveten avel. Det räcker med att titta på avarter inom häst och hund för att se vad människan kan ställa till med när man vill nå ett specifikt mål, gärna utseendemässigt. Då glömmer man ofta bort funktionaliteten.
Så framavlade för små hovar t ex, skulle kunna tänkas ge dåliga dito. Eller smala huvuden ge felaktiga ätrörelser.

Men att prestationsavel automatiskt skulle ge sämre hovar mm, det får du inte mig att tro.

LIA
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Vad är lösskor????
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag tror inte att man har avlat specifikt på bra hovkvalitet utan andra egenskaper har gått före. Nuförtiden kan man ju rida och avla på en häst som i det vilda eventuellt inte klarat sig länge...

Det är verkligen skrämmande det här med Strasser metoden och barfotaverkningen. Dessa människor som sysslar med detta är otroligt bra retoriker och lyckas övertyga stackars människor att det är rätt väg att gå.
Eftersom jag jobbar inom djursjukvården har jag sett många skrämmande exempel tyvärr...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Man sänker Strasser och hela hennes koncept p g av hennes inställning till smärtlindring. Men resten då? Själva barfotaprinciperna?

Det beror väl på att den strider mot djurskyddslagen, att inte utsätta djuret för medveten och långvarig smärta. Om det skulle ske med smärtlindring, skulle förmodligen diskussionen inte ligga på denna nivå.

Hehe, nu hopade du på fel person. Ja, jag har haft ondare än vad tabletter kan ta bort. Ja, jag har nekat till tabletter och hellre haft smärta och värk. Varför, jo för att skona resten av kroppen, fr a magen, och för att veta när jag gjort rätt eller fel visavi det smärtande stället. Smärta är nämligen en utmärkt signal för det.

Men nu finns det sjukdomar som utvecklas i en människokropp just pga långvarig och hög smärta, de är ofta åkommor av livslång karaktär så frågan är varför man vill utsätta sig för det.
Jag kan inte svara dig på det, trots att jag gjorde samma sak själv nämligen skippade smärtstillnade i tron om att det var bättre. Idag kan jag säga så här, med facit i hand hade det inte skett i dagsläget för så korkad blir jag inte igen.

Precis på samma sätt utvecklar hästen felbelastningar i sin kropp pga smärta, därför är det ofta angeläget att få bort smärtan så fort som möjligt för att undvika dessa felbelastningar som i sin tur kan ställa till med mycket problem för hästen.

Smärta är inte alltid en signal på rätt eller fel, smärta kan också vara en varningssignal som man defentivt bör ta hänsyn till där kroppen säger ifrån och behöver en viss vila. Det finns ju lite olika smärtsignaler, skärande, molande, ihållande osv, hästen kan ju tyvärr inte förmedla vilken typ av smärta den har drabbats av vi ser bara att det sker. Gemensamt för smärtsignaler är en viss vila, antingen genom att inte alls belasta utsatt område eller till att göra detta i liten utsträckning. Ett brutet ben lär inte botas med att hästen är i rörelse, å andra sidan kan en häst få livslånga skador om den blir för stilla med en sen eller ligamentskada.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Funderar på hovkavlitet.

Min erfarenhet är att mina unghästar under uppväxt tiden är ömfotade på grus med stenar, inte direkt av hårt underlag.

Unghästar är ju tämligen "naturliga"

Min valack ex var väldigt ömfotadsom unghingst, men idag skulle jag kunna dra av skorna och rida utan att han ömmade.

Min tinker, när han kom från irland, kunde knappt gå utan skor första 2 åren.
Idag är han barfota utan problem, men ska vi köra mycket på
grusvägen under en bestämd period, så åker skorna på.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

LIA skrev:
Hehe, nu hopade du på fel person. Ja, jag har haft ondare än vad tabletter kan ta bort. Ja, jag har nekat till tabletter och hellre haft smärta och värk. Varför, jo för att skona resten av kroppen, fr a magen, och för att veta när jag gjort rätt eller fel visavi det smärtande stället. Smärta är nämligen en utmärkt signal för det.
Därför är jag inte heller så himla blödig som andra här när det gäller smärta och värk. Inte så att jag gillar det, men jag kan acceptera och stå ut.


LIA

Problemet med långvarig, svår smärta är att den påverkar så mycket andra delar av kroppen (och knoppen!) än den del som gör ont. Djur, och människor, med svår smärta äter dåligt t ex, de lägger sig till med ett starkt avlastande rörelsemönster. Och när dett flyktdjur som är helt beroende av sina ben för att kunna fly och följa sin instinkt, inte längre står, då har det sett ur NATURLIG synvinkel förvandlat sig själv till lejonföda/att bli lämnad bakom flocken och gå en mer eller mindre utdragen död till mötes. Av rovdjur, svält etc. Det ska alltså mycket till innan de lägger sig och inte vill resa sig t ex.

Jag har en kronisk ryggskada med tillhörande kronisk värk. Och man vänjer sig vid värk. Men, man felbelastar och kompensationsbelastar och avlastar och har sig också, vilket gör att andra strukturer tar skada.

Med lagom smärtlindring så kommer fortfarande kroppen säga ifrån när det blir för häftigt, men man slipper en rad av följdproblemen. Det är lika 'illa' att smärtstilla bort för mycket som att inte smärtstilla alls egentligen
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

LIA skrev:
Forts.

Man sänker Strasser och hela hennes koncept p g av hennes inställning till smärtlindring. Men resten då? Själva barfotaprinciperna?
Ponera att man tänker sig Strassers hantering och åsikter och lägger till smärtlindring under den mest akuta tiden, hur blir det då?

Det där har jag också funderat på, ta metoden och lägga på smärtlindring i lagom dos. Jag har inga synpunkter på själva verkningen, jag kan förlite. Däremot vet jag att det är mycket omdiskuterat om man verkligen skall eftersträva ett markparallellt hovben, men som sagt jag kan för lite.

Men med tanke på att hon ändå (påstår sig iaf) kunnat 'bota' hästar med höga obelgrader fång etc, så kanske finns det en del av verkningen som är bra? Det som gör att jag tycker strasser borde låsas in är hennes idiotiska vägran att smärtstilla.

Kanske skulle det bli så att Strassertrim + smärtlindring = paj mage på hästen, och nej då är det inte heller ett alternativ.

Att hästarna inte reser sig när folk kommer in är i sig inget fel, de flesta reser sig inte för ägaren/välkända människor men för främmande. Men när de ligger hela tiden i hagen - då är något på tok.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Corminta skrev:
jag har lite svårt att förstå att hästar får fång av att gå i hagen (undantag raser som är "avlade" att leva på sten tex shetland, fjording och island)
en häst som inte får snabba foderförändringar och har ett varierat bete borde väl rent logiskt inte få fång? och om den får det borde det vara fel på hästen ämnesomsättning eftersom den då inte tillgodogör sig ämnena i maten på ett naturligt sätt. (?)

De två jag har haft som fått fång har både varit invanda på betet under låååång tid. De gick i hagen från när snön tinat. Dvs de betade succesivt mer gräs. Bägge två med välskötta hovar, och i övrigt välskötta. Båda dock i överhull (sån sort). Båda var gamla (en 18 och en 28). Båda fick fång samma vecka, men olika år.

På samma bete, under samma tider, båe med lång invänjning och utan invänjning har det gått gamla (äldsta 33 och kolikbenägen), unga, tjocka, smala, ponnyer och stora hästar etc etc. Utan att få fång.

Så det är ju verkligen SKITSVÅRT att veta vad det är som gjorde att just de två individerna som fick det fick det. Och inte någon av alla de andra. Och inte ens veterinärerna vet ju.

Mitt sto fick flera fånganfall efter det första, alla mycket lindriga dock. Det sista fick hon i januari (!). Veterinärerna på Ultuna berättade då att de ser flera vågor av fång på kliniken. Ett i maj/juni vid betessläpp, ett efter midsommar, ett på hösten och så ett i januari/februari. De kan förklara ALLA vågorna utom den i januari/februari. Vad sjutton det är som händer då som utlöser det hos vissa hästar.

Så, det är ju otroligt svårt att säga varför de får fång. Och tyvärr kan de få fång av att gå i hagen. Och det ironiska är ju att det inte bara är naturraserna som drabbas. Även om överviktig, lättfödd och glupsk häst tycks vara överrepresenterad. Men varför fick inte någon av mina tjockisar det tidigare då? 18-åringen hade gått flera år på samma bete, 28-åringen hade gått 26 år på samma bete, varit lika fet och fetare, men inte drabbas. Ja så kanske det är åldern då, att de var gamla. Men varför klarade sig 33 åringen? Kanske för han inte var fet. Men varför klarade sig då andra äldre, feta ponnyer?

Man kan få magsår av mindre än att försöka räkna ut VARFÖR..
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Lyrik skrev:
Men är inte Askungen avlivad, pga fång? Tror jag har läst det i någon tråd.:confused:

Inte den blekaste aning, jag vet bara vad som står på den där sidan jag länkade till.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Läskigt värre!! Jag satte en ej hästintresserad killkompis med sunt förnuft på att läsa också och hans kommentar var att den tanten nog inte hade alla hemma... Och vidare så köpte han inte att hästar skulle ha likadana hovar allihop, alla andra fötter, tassar, klövar mm är ju unika...
Och aldrig en stasserverkare på mina hästar, då kan jag barfotaverka dem själva...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Blivit ombedd via PM att översätta det engelska, så här kommer det. De engelska citaten är markerade i fetstil, min översättning direkt under i kursiv stil. Ev felöversättningar tar jag på mig hela ansvaret för.

Första frågan till S är varför alla hästarna ligger ner?
Strasser svarar (citerar ordagrant för att inte felöversätta):
because their feet are sore. They worry when they're in the field that they might stand on a stone, so they lie down. They only move aropund when they're in the barn on the rubber matting.

För att de är hovömma. De är oroliga när de är ute i hagen att det kanske ska stå/ställa sig på en sten, så de ligger ner. De rör sig bara/går bara runt när de är i stallet/ladan på gummimattan.

Reportern påpekar att de ju inte äter någonting heller?
Strasser svarar: No, they'll eat when they come in. They have plenty of hay

Nej, de äter när de kommer in. De har gott om hö.


Sen frågar reportern vad som skiljer strassers metod från annan barfotaverkning. De flesta vet väl vad Strasser gåt ut på men drar det snabbt, hästarna ute dygnet om, hovarna ska blötas i vatten varje dag, inga täcken och verkade enligt strassers metod, trakthöjd på ca 3,5 cm, 30 graders hovvinkel, coffin bone (hovben?) parallellt med marken. Och att alla hästar trimmas på samma sätt, inga individuella undantag, precis som i det vilda (där hon anser att alla hästars hovar ser exakt likadana ut). Hon påpekar också att i hennes mening har alla skodda hästar deformerade hovar som leder till muskelproblem, problem med gångarterna och smärta.

reportern ber henne berätta om hästarna på gården.
Strasser svarar: 7 are patients and 7 are mine - horses who have been left with me when their owners have given up on them. My patient mainly suffer from either laminitis (fång, min översättning) or navicular (strålbenshälta, min övers)

Sju är patienter och sju är mina - hästar som ägarna har lämnat hos mig/gett till mig när de gett upp om dem. Mina patienter lider mestadels av endera fång eller strålbenshälta.

Förklarar sen lite vad hon gör med dem, och att om de har för ont för att stå så verkar hon dem när de ligger ner.

Reporten frågar varför Strasser aldrig använder smärtstillande.
Strasser svarar att i det vilda har hästarna inget smärtstillande att tillgå, att hästarna måste känna smärtan för att läkningsprocessen ska börja. Och att hästen pga smärtan gör precis så mycket/lite som krävs för att läkning ska ske. Och att de inte vill ha hästarna springandes runt på ömma hovar, men har de oont gör de inte det utan är lugna. Strasser anser också att 'chemical drugs' gör fruktansvärda saker med hästens inre organ. Men att hon använder homeopatiskt smärtstillande i de riktigt svåra fallen, men bara om hästen förlorar intresset för att äta, då är det riktigt illa.

Reportern tycker att vissa skulle anse att det i det läget är humanare att avliva hästen än att då börja ge smärtstillande?
Strasser svarar (här hoppade jag till):
Who am I to decide if a horse should live or not? If the horse is stll interersted in his surroundings then I belive he should live. I have never put a horse down,
If a horse who has stopped eating start again once he is given pain relief then he still wants to go on. I won't give up on him.


Vem är jag att bestämma om en häst skall leva eller ej? Om hästen fortfarande är intresserad av sin omgivning så är det min tro/min mening att den ska leva. Jag har aldrig avlivat en häst. Om en häst som slutat äta börjat äta igen när den fått smärtstillande, då vill den fortfarande leva. Jag tänker inte ge upp med den/en sådan häst.


Sen kommer ett långt svar på att Strassers metod är hårt kritiserad i England av djurskyddsorganisationerna och flera fall gått till domstol. Och undrar vad Strasser har att säga om det.
Strasser svarar ett långt svar där hon bland annat påpekar att fullblodsgaloppörer minsann inte har ett naturligt liv och tänk vilken effekt det måste ha på dem. Och de flesta inser inte hur skadade hästar är. Och att djurskyddsorganisationerna helt enkelt inte vill ge hästarna tid att ställa om till det naturliga sättet att leva, utan tycker det är djurplågeri på vägen dit.
Och säger sist: As for the court cases, how can a judge stop us when all we are doing is allowing the horse the freedom to live as naturer intended?

Vad gäller rättegångsfallen, hur kan en domare stoppa oss när allt vi gör är att tillåta hästen friheten att leva som naturen menat?

Sen är det lite anra frågor som jag inte anser var så relevanta, Strasser svarar emot sig själv lite men låter mest som en politiker ;)

Sen frågar reportern om det är sant att verkningen orsakar blödningar och att Strasser verkar i levande vävnad (live tissue)?

Strasser svarar: Yes, this is sometimes unaviodable. If the hooves are very deformed, then the corium (live tissue) can be displaced and then it's caught during the trim. X-rays don't show soft tissue so we can't stop it happening. Och lägger på reporterns följdfråga till att nej de ger inte smärtstillande ens när det ovan händer.

Ja, detta är ibland oundvikligt. Om hovarna är väldigt deformerade, då kan levande vävnad bli felplacerad/placerat ur sitt läge och 'komma' med under vekningen/man kan nå till den under verkningen (och verka i levande vävnad, mitt förtydligande). Röntgenbilder visar inte levande vävnad, så vi kan inte förhindra det från att hända/stoppa det från att hända.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Översätter här med. orginalcitat i fetstil, mina översättningar direkt under i kursiv stil. Mitt fel om det är felöversättningar.

Ang återställda etc så svarar Strasser på frågan om vad som händer sen med hästarna som kommer till henne:

They recover and go home. altough this often takes a while. Many of them go back to being ridden and live a happy life.

De återhämtar sig och åker hem. Detta tar dock ofta ett tag. Många av dem (hästarna) återvänder till att bli ridna, och lever ett lyckligt/glatt liv.

På frågan hur lång tid det tar för de som inte behöver intensivvård att återgå i arbete svarar S:

It depends on the state of their hoof. If they are a pretty good shape to start with they can be ridden immeditley.

Det beror på skicket på deras hovar. Om de (hovarna) är i ganska gott skick/form från början kan de bli ridna omedelbart.

Senpratar de om hovbölder, om att Strasserverkade hästar ofta får upprepade hovbölder. Strasser menar att hovbölderna kommer av att hovarana är skadade (av den föregående verkningen/skoningen) och att hovbölderna är kroppens sätt att reparera hovarna. Inget smärtstillande ges.

Sen svarar S på frågan om alla hästar kan räddas:
I believe every horse can be helped by my methods because more often than not the horses recover. -klipp- It's true that a lot of people comes to us as a last resort - but that doesent make it wrong. The owner needs good information so that they can make an informed choice about whats best, and thats often lacking.

Jag anser/det är min tro/det är min övertygelse att alla hästar kan bli hjälpta av mina metoder, eftersom hästarna oftare blir återställda än att de inte blir det. - klipp - Det är sant att många människor kommer till oss som en sista utväg - men det gör det inte fel. Ägarna behöver få bra/tillräcklig information så att de kan göra ett informerat/faktabaserat val om vad som är bäst, och det saknas ofta.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Den historien läste jag i Islandshästen. Det gör mig vannisnnig.
Jag vet så många hästar som låter sina hästar plågas i månader och ibland år innan de avlivar dem. De säger att det beor på att de älskar sin häst. För mig är det inet kärlek till sin häst, det är egoistiskt och handlar om att man inet själv klarar av att släppa sin häst.
strasser borde avlivas...... Hästarna kanske blir bra efter några år men de åren de får lida......... Ush, men så länge folk inet bergiper bättre så kommer hon att fortsätta.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu har jag läst alla inläggen här, och hur mycket jag än försöker hitta något vettigt i det som Strasser gör, så måste jag ändå säga att sättet hon gör det på trots allt måste klassas som djurplågeri. Det är möjligt att hennes metoder i vissa fall kan leda till att en häst blir bättre - men om vägen dit ska bestå av ett sådant otoligt lidande för hästen - är det då verkligen vad hästen vill?? Som någon annan skrev - hästar har ingen då-nu-sedan-känsla. De lever i nuet. De vet inte att de kanske kan bli bra om några månader-något år-flera år??

En häst som inte vågar resa sig upp och gå - den har rejält ont. En häst som inte går in och äter fastän den är hungrig - den har rejält ont. Om vi, i ett sådant läge, vet att hästen kan bli bra, då ska vi se till att den lider så lite som möjligt på vägen till tillfrisknande. Att stå och se en häst lida utan att göra något åt dess smärta - det är grymt. Och hur ska jag kunna tro att en person som medvetet utsätter hästarna för sådan smärta är en person med god hästkunskap. Varför ska jag "köpa" hennes metoder i övrigt när hon har så uppenbart fel i sin behandling?
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 923
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
852
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp