Bukefalos 28 år!

Öronen bakåt, hur ska jag tolka det?

SprinkleOfStars

Trådstartare
Min häst har varit lite svårfångad i hagen för min medryttare så jag har tränat mycket inkallning med honom. I början kom han gående till mig men nu travar eller galopperar han fram, sen följer han mig hack i häl eller vid sidan både när jag går och springer. Ändrar jag riktning gör han det, stannar jag gör han det, backar jag gör han det osv. Han verkar tycka det är roligt och busar en del men både när jag går och springer (och han följer efter) har han öronen bakåt och jag har problem med hur jag ska tolka det? :confused: Så fort jag stannar är öronen spikade framåt igen. Springer jag iväg följer han efter med öronen bakåt. Jag är väldigt noga med att han inte får driva mig utan jag bestämmer i vilken riktning vi ska och flyttar i så fall på honom om det behövs.

Någon som kan hjälpa mig tolka vad öronen bakåt betyder i det här fallet?
Jag har inte lyckats fånga oss på bild eller film eftersom han är så nära men han ser ut som hästarna bakom Lorenzo på den här bilden: BILD
 
Koncentrerar sig? När vi rider eller jobbar med hästarna på andra sätt har de ju sällan öronen rakt framåt hela tiden. För jag antar att du inte menar att han slickar dem bakåt och sträcker fram huvudet med uppdragna näsborrar, för det är en hotfull gest.
 
Min häst har varit lite svårfångad i hagen för min medryttare så jag har tränat mycket inkallning med honom. I början kom han gående till mig men nu travar eller galopperar han fram, sen följer han mig hack i häl eller vid sidan både när jag går och springer. Ändrar jag riktning gör han det, stannar jag gör han det, backar jag gör han det osv. Han verkar tycka det är roligt och busar en del men både när jag går och springer (och han följer efter) har han öronen bakåt och jag har problem med hur jag ska tolka det? :confused: Så fort jag stannar är öronen spikade framåt igen. Springer jag iväg följer han efter med öronen bakåt. Jag är väldigt noga med att han inte får driva mig utan jag bestämmer i vilken riktning vi ska och flyttar i så fall på honom om det behövs.

Någon som kan hjälpa mig tolka vad öronen bakåt betyder i det här fallet?
Jag har inte lyckats fånga oss på bild eller film eftersom han är så nära men han ser ut som hästarna bakom Lorenzo på den här bilden: BILD

Hästar vänder öronen bakåt när de känner att de ligger i lä, så att säga. Lite "ok, du vara boss, du bestämma!"

Som Cornelia beskriver ser det annorlunda ut när de stryker öronen bakåt för att de är aggressiva och vill skrämmas.
 
@Cornelia @Mabuse Tack så mycket för svaren, nej han har inte öronen slickade bakåt och jag får inte alls känslan av att han är arg utan han tycker det är roligt och väntar ivrigt på att få sin belöning för att han är duktig ;) men häromdagen hade vi en åskådare (inte så erfaren inom hästvärlden) som sa att "han är duktig men vad arg han ser ut..." och jag visste inte riktigt vad jag skulle svara, hade velat säga "han är inte arg han....(förklarat varför öronen är halvvägs bakåt)" men istället sa jag bara "det är han inte :)". Men nu vet jag vad jag ska svara nästa gång.
 
Jag har lärt mig att sista hästen i flocken har öronen bakåt för att ha koll på rovdjuren som förföljer. Hästarna i mitten litar på att första hästen har öronen framåt. Sitter ryttaren och pratar konstant med första hästen så viftar den konstant och klipper med öronen.:).
 
Är han tränad inkallning med godis?

Jag har både läst och nu upplevt att godistränade hästar gärna fäller bak öronen när man gör uppgifter. Alla mina göra samma sak och de vill verkligen inget hellre än att få förtjäna sin belöning!
wpid-dsc_0566_20141029171237861.jpg

Kveikja o jag som tränar frihetsdressyr, hon har alltid öronen bak när vi jobbar, är ändå väldigt följsam och samarbetsvillig. Kan inte tänka mig att hon är sur, då hade hon inte dansat med mig så! :)
 
Jag har lärt mig att sista hästen i flocken har öronen bakåt för att ha koll på rovdjuren som förföljer. Hästarna i mitten litar på att första hästen har öronen framåt. Sitter ryttaren och pratar konstant med första hästen så viftar den konstant och klipper med öronen.:).
Vaddå om de går på led just då i flocken eller hur menar du ?
 
Kvandi. Lite svårt med manen o de små söta öronen men de tolkar jag som avslappnat lyssnande precis som de brukar vara när man rider.

De öronen jag tolkar negativt är supervanligt vid frihetsdressyr o inget positivt för mig. Mer spända.
 
Ja just då. Byter de position byter öronen position.

Det märker man ju lätt själv om man är ute o går med hästen. Är man framför huvudet lyssnar hästen bakåt o är man bakom lyssnar den framåt. Om den inte stirrar efter nåt såklart. Precis som att ena lyssnar framåt o andra bakåt om man är ute o rider i bredd med en vän på långa tyglar.

Åtm har alla mina hästar funkat så, ville alltid rida först med min första ponny för då såg ponnyn glad ut ju :D
 
Ibland gör de så när man leker, går in i rollen så att säga när man springer.
Upplever också att det görs så när de blir stressade, "får jag godis nu?, men nu då?" Då är det lät att de åker bak och kommer fram igen när man stannar.
 
Är han tränad inkallning med godis?

Jag har både läst och nu upplevt att godistränade hästar gärna fäller bak öronen när man gör uppgifter. Alla mina göra samma sak och de vill verkligen inget hellre än att få förtjäna sin belöning!

Ja jag har använt/använder klicker och godis. Han ser precis ut som hästen på din bild (bara annan ras och färg ;)). När jag kommer till hagen kommer han oftast skrittande eller småtravande mot mig och då är öronen så mycket framåt som det bara går att få dem, han har aldrig öronen bakåt när han kommer mot mig utan det är bara när han leker "följa john" och skrittar eller travar bredvid eller precis bakom mig. Så fort jag stannar är öronen så mycket framåt som det bara går igen.
 
Är han tränad inkallning med godis?

Jag har både läst och nu upplevt att godistränade hästar gärna fäller bak öronen när man gör uppgifter. Alla mina göra samma sak och de vill verkligen inget hellre än att få förtjäna sin belöning!
Kveikja o jag som tränar frihetsdressyr, hon har alltid öronen bak när vi jobbar, är ändå väldigt följsam och samarbetsvillig. Kan inte tänka mig att hon är sur, då hade hon inte dansat med mig så! :)

Min ser exakt så ut när han jobbas fri eller i repgrimma, dock aldrig vid ridning. Han är INTE tränad med godis alls, dock. Har alltid också undrat över detta med "öronen bakåt"....
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 322
Senast: Whoever
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 237
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 229
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp