Bukefalos 28 år!

Aggressiv häst i hagen...

Sv: Aggressiv häst i hagen...

Var en gång medryttare på ett äldre fuxsto som vissa dagar vintertid absolut inte ville bli hämtad i hagen alls utav mig. Men vi lyckades faktist lista ut varför. De dagar hon inte ville bli hämtad hade hon dagen innan inte fått gå in i sin box innan ridning. Damen i fråga pinkade gärna inte ute när det var kallt och ville då inte bli riden utan att få pinka i boxen först. Jag och ägaren var ju "ryttare" medan stallägaren kunde gå och hämta henne för stallägaren var ju inte ryttare och då fick man gå direkt in i boxen :).

min äldsta häst jag har nu, också sto, hade perioder då hon inte ville bli hämtad i hagen av mig om jag var ridklädd och det var ofta efter en lite mer träningsintensiv vecka hon var väl helt enkelt lite trött eller uttråkad kanske. Då fick hon helt enkelt vara ledig i 3-4 dagar.

Ett annat sto, fullblod, gick inte att fånga om man hade bil med transport framkörd på stallplan. hon var inte svårlastad alls när man väl fick tag i henne men stod transporten framkörd ja då blev det livat i hagen. Lösningen var helt enkelt ta in henne i boxen innan man körde fram släpet ;). Fult att luras kanske men ibland är transportering nödvändigt



För att luras kan man dra på sig ett på träningsbyxor över ridbyxorna men kanske du skulle fundera på vad du har gjort dagarna innan en "grinig" dag. Behöver inte vara själva ridningen utan det kan faktiskt vara någonting annat.
Haha, ja de vet vad de vill. Min häst hade en period då hon alltid kissade i stallgången så fort jag lämnade henne en kort, kort stund...som någon slags blöt protest. Brukade då ta in henne i boxen både före och efter ridning, då gjorde hon inget...men så fort hon kom ut i stallgången utan uppsikt så släppte hon på spärrarna! Tyckte det var lustigt för folk brukade säga att deras hästar tyckte det var obehagligt att kissa i gången på grund av stänk, men nej, inte min dam :P

Får väl försöka maskera mig lite mindre rid-aktigt, grejen är den att hon rids inte hårt och nu när det hände sist hade hon vilat två dagar och bara gått i hagen och softat, ridpasset innan dess var en lugn och trevlig ridtur så det känns konstigt om hon skulle lacka ur på grund av det. Hon är väldigt lättfödd så hon behöver regelbunden motion, hon pendlar i vikt värre än något annat jag stött på. Blir väldigt "svullen" lätt. Så att låta henne vara när hon inte har lust känns därför inte riktigt som ett hållbart alternativ tyvärr :/ Hon vilar mycket som det är ändå. Jobbiga är dock att veta när man ska "maskera sig", då det inte märks något på henne förrän man står 10 meter ifrån och hon bestämmer sig för att...nä, idag har jag INTE lust, dra! Haha...

Ahh, nu med lite distans till händelsen så känns det verkligen som hon testar mig. Hon surar ju till och när jag håller avståndet står hon och halvsover, utan ett problem i världen tills jag närmar mig - då surnar hon till igen och så håller det på. Hade jag varit mer modig hade jag gått fram men vet inte vad hon gör då...hon har aldrig gjort mig illa, när hon "sparkat" mot mig har det varit på långt avstånd och det har inte känts som att hennes avsikt varit att träffa, utan mer att ytterligare visa att hon inte har någon lust och att jag ska hålla avstånd. Och att hon gör så visar ju att hon inte riktigt accepterat mig som ledare, eller att hon tänker att i hagen så är det hennes "domäner" och då bestämmer hon?
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Hon surar ju till och när jag håller avståndet står hon och halvsover, utan ett problem i världen tills jag närmar mig - då surnar hon till igen och så håller det på. Hade jag varit mer modig hade jag gått fram men vet inte vad hon gör då...hon har aldrig gjort mig illa, när hon "sparkat" mot mig har det varit på långt avstånd och det har inte känts som att hennes avsikt varit att träffa, utan mer att ytterligare visa att hon inte har någon lust och att jag ska hålla avstånd. Och att hon gör så visar ju att hon inte riktigt accepterat mig som ledare, eller att hon tänker att i hagen så är det hennes "domäner" och då bestämmer hon
Så tränar man hangarhundar. Skickar fram individer som backar när hunden skräms eller bara låter i början. Triggar betéendet.
 
Sv: Aggressiv häst i hagen...

Så tränar man hangarhundar. Skickar fram individer som backar när hunden skräms eller bara låter i början. Triggar betéendet.
Detta är ingen hund, det är en häst. Inget rovdjur, utan ett flyktdjur. Borde väl vara skillnad på hur de tolkar situationen och vad som triggar igång beteendeen eller? Hon vaktar inte sin hage - utan hon verkar väl emellanåt mer anse att "detta är mitt hem, här kan jag göra lite som jag vill om jag känner för det". Och visst är det hennes hem där hon ska få vara avslappnad och vara häst. Sen brukar det inte vara jag som flyttar på mig (sålänge hon inte chargar då vilket är mer sällan även om det händer, hon brukar mer sura och vandra omkring och se tjurig ut) - utan hon som vänder om eller prompt går iväg från mig. Vet inte vart du ville komma - att mitt beteende triggar hennes beteende att attackera ännu mer? Det förstår jag ju att om hon märker att det lönar sig så fortsätter hon...men hade det varit hennes plan hade hon nog gjort det mer ofta. Detta händer med månaders mellanrum :)
 
Min ansvarshäst har tidigare visat sådana tendenser mot sin förra ryttare. Jag har dock sluppit, tills igår. Blev otålig då hon inte kom fram och gick in och skulle hämta. När hon insåg att jag inte tänkte ge mig (hon gick undan ett par ggr) så ändrade hon taktik. Jag tänker undvika just den situationen, dvs ta en morot med när jag hämtar, och träna ledarskap i andra situationer. Precis som jag skulle jobba med en större hund om den visade hot.
 
Min ansvarshäst har tidigare visat sådana tendenser mot sin förra ryttare. Jag har dock sluppit, tills igår. Blev otålig då hon inte kom fram och gick in och skulle hämta. När hon insåg att jag inte tänkte ge mig (hon gick undan ett par ggr) så ändrade hon taktik. Jag tänker undvika just den situationen, dvs ta en morot med när jag hämtar, och träna ledarskap i andra situationer. Precis som jag skulle jobba med en större hund om den visade hot.
Tråden är från 2013 och förhoppningsvis inte aktuell längre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 749
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 376
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 307
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp