Hobson & Dorell

Re: Hobson & Dorell

Nä självklart vet man väl att en dressyrhäst aldrig går att jämföra med en löphäst :smirk: Men förstår du inte att 1 timmes dressyr för en OTRÄNAD och omusklad häst är hårt arbete för DEN hästen!?(såvida man inte sitter o skrittar lite öppna o sluta tex o tränar på halter hela passet)Dock inte sagt att man ska lägga hästen på 100% tillägg. 100% tillägg är inte hård träning, det är extremt tung träning.
 
Re: Hobson & Dorell

:rofl: men bara för att man har en travare så betyder det ju heller inte att man skall lägga på 100% för det....den är ju inte högpresterande förrän den är i tävlingsmässigt skick...eller nära inpå....en otränad häst är inte högpresterande hur man än vrider o vänder på det......den är under uppbyggnad.
 
Re: Hobson & Dorell

Det handlar inte om hästen är högpresterande eller ej. Sitter man och rider en otränad häst i 1 tim ordentlig dressyrträning eller till den får mjölksyra så är det hård träning för den hästen. Sen hur många % man tycker hård träning är kan man diskutera men man kan ju gå efter freefarm tex.
När hästen är mer vältränad så behöver ju hästen sen inte lika mycket energi för samma arbete.
 
Re: Hobson & Dorell

Hmm om man skulle ridit dressyr på min pålle i 1 timme ett par gånger i veckan och sen bara satt den på lätt träningstillägg(för det är ju tydligen alltså inte hård träning för en enda häst här i världen att gå på dressyrbanan i 1 tim o jag fattar er rätt!?) så skulle det resulterat i bla en väldigt smal och slö häst pga att den då hade fått i sig aldeles för lite energi. Varför? jo för min häst endast rids i skogen och har inga direkta krav på sig vilket jag anser är promenadridning. Hade jag satt min häst på dressyrträning hade det varit hård träning för MIN häst. Det är ju så individuellt vad som är hård träning resp. lätt träning. För en häst är det ett träningspass rena döden för en annan en piss i missisippi.
 
Re: Hobson & Dorell

Vet du verkligen vad högpresterande betyder????? Om en häst tömmer sig totalt som en t ex travare i tävling...ligger naturligtvis ljusår i från vad en dressyrhäst gör...allt annat än högpresterande är ju uppbyggnad och då tömmer man aldrig sin häst...eller hur?? UPPBYGGNAD......
Min travare skulle naturligtvis tycka att det är skitjobbigt att gå ett dressyrpass då han skulle få enorm TRÄNINGSVÄRK utav det....då finns en del mer att önska...speciellt ökat intag av E vítaminer
Fatta att dressyr och trav inte är samma sak....
..och stadier i uppbyggnadsträning är oxå olika...annars kunde jag ju ge min 1 och 2 åring lika foderstat som den gamla tävlingshästen...för bägge tränas ju för trav :crazy:
sen skall man ju inte träna t ex som du säger en häst som inte är van ...att få mjölksyra upp över öronen...då är det inte foderstaten som skall granskas, utan den som utsätter hästen för detta....att träna en häst är ju succesivt...förhoppningsvis.
 
Re: Hobson & Dorell

Hmm du verkar inte förstå vad vi skriver och vi verkar inte förstå dig tydligen så vi kommer nog inte så mycket längre i denna diskussion. Du tycker att en häst inte kan gå hårt om den tränas i dressyr och vi tycker tvärtom. För mig är inte hårt arbete endast om hästen är galoppör, travare el. distanshäst så vi tycker olika och det är ju bara att acceptera. ;)
 
Re: Hobson & Dorell

ärligt talat är det nog du som inte förstår vad en högpresterande häst är.......
 
Re: Hobson & Dorell

Precis som martha skriver så är allt annat uppbyggnad. Om jag har en häst som jag håller på att bygga konditionen på så får jag öka på foderstaten en massa gånger undertiden som jag bygger upp hästen. Att hästen går några jobbiga dressyrpass ibland och efter några veckors träning klarar samma dressyrpass lättare betyder inte att första gången gick den så hårt att jag behövde öka på foderstaten. Utan det är först när efter några veckor när jobbet går lättare och konditionen har ökat som jag ökar på foder mängden. Man ska aldrig ge foder efter vad den ska göra utan efter vad den gör.

Sen är det en helt annan sak att hästen har gjort ett hårt träningspass eftersom den inte hade så bra kondition men för den delen betyder det inte att fodermängden ska ökas.

Du ska inte blanda ihop att gå ett hårt arbetspass så att hästen har tagit ut sig fullständigt och vilken nivå i träning man ligger på.

Om du jämför med människor så är det kanske lättare att förstå. en vanlig motionär kan ta ut sig fullständigt under en träning och verkligen ge järnet. Men mängden träning blir ändå aldrig den samma som en elitidrottare. Men båda är lika trötta efter sitt träningspass. Men som vanlig motionär behöver du inte extra vitaminer och proteiner m.m. för att kunna genomföra ditt träningspass. Men om inte elitidrottaren hade tagit extra vitaminer m.m så skulle dom inte orka träna och tävla på den nivå som de gör.

Jag hoppas att du förstår vad vi menar nu.
 
Re: Hobson & Dorell

Ja nu förstår jag lite mer vad du menar.
Dock tycker jag fortfarande att viss dressyr kan klassas som hård träning men som sagt inte tung och extrem träning som exempelvis en löphäst utför. Hård träning är ju tex enligt freefarm allt i från 50-74% träningstilägg och jag kan garantera att de som rider svår dressry eller de i landslaget inte lägger träningstillägget under detta.
 
Re: Hobson & Dorell

Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så är ridning på ELIT nivå berättigad det högsta tillägget. Mycket pga att dessa hästar tävlar och transporteras mycket. De blir stressade och pressade på ett helt annat vis än den "normala" tävlingshästen. Täta miljöombyten tar hårt på hästarna. Och sen är alla hästar individer det får man aldrig glömma. Vissa klarar sig utmärkt på 80% tillägg medan nästa måste ha nästan 100% tillägg för att kunna prestera max.
 
Re: Hobson & Dorell

Herre Gud vilken förvirrande tråd :rofl:

Jag har lyckats fatta iallfall att:

Monke menar att utan hästen blodvärden får man iallafall inte till exakt vad hästen behöver med en analys eftersom man inte vet vad hästen har brist på, men hon är inte emot en analys.

Martha håller med men vill gärna ha en analys iallfall.

Bucus har inte riktigt fattad det där :crazy:

Om högpresterande hästar skall jag inte skriva så mkt men om man rider dressyr en timme på en otränad häst så är det högpresterande för den hästen???? Vet inte vem som skrev det,men förutom att man är jädrigt korkad och hästen får träningsvärk så kan inte det räknas som högpresterande iallfall.
För en timmes dressyr är lätt arbete även om hästen är otränad eller ej i den mallen ni talar om.
 
Re: Hobson & Dorell

Ja nu förstår jag lite mer vad du menar.
Dock tycker jag fortfarande att viss dressyr kan klassas som hård träning men som sagt inte tung och extrem träning som exempelvis en löphäst utför. Hård träning är ju tex enligt freefarm allt i från 50-74% träningstilägg och jag kan garantera att de som rider svår dressry eller de i landslaget inte lägger träningstillägget under detta.




Nej dom hästarna lever på ca 2kg hö och 40kg kraftfoder.
 
Re: Hobson & Dorell

Nä självklart vet man väl att en dressyrhäst aldrig går att jämföra med en löphäst :smirk: Men förstår du inte att 1 timmes dressyr för en OTRÄNAD och omusklad häst är hårt arbete för DEN hästen!?(såvida man inte sitter o skrittar lite öppna o sluta tex o tränar på halter hela passet)Dock inte sagt att man ska lägga hästen på 100% tillägg. 100% tillägg är inte hård träning, det är extremt tung träning.






Men vad är det för konstig jämförelse, jag tror inte tilläggstabellerna är skapade för otränade hästar som övertränas.
En häst som har vilat i ett år och tas ut dag 366 för att skrittas,travas och galopperas lite lätt är otroligt hårt för den hästen , det innebär ju inte att du kan säga att "ja denna hästen skall ha tillägg för högpresterande".

Det är ägaren som skall ha mentaltillägg och inget annat.

Om du tycker att 1 timmes dressyrpass är hårt arbete , vad är då trav eller galopp? eller på vissa tävlingar i fälttävlan så rider vi alla 3 momenten samma dag, dvs typ medelsvår dressyr efter en halvtimme hoppar vi 125 och sedan efter ett par timmar gör ett terrängprov på 4km.

Jag tror inte det kan jämföras med en timme på dressyrbanan för det har vi avverkat redan efter dressyrprovet och då har vi 2 moment till att göra.
 
Re: Hobson & Dorell

Herre Gud vilken förvirrande tråd :rofl:

Jag har lyckats fatta iallfall att:

Monke menar att utan hästen blodvärden får man iallafall inte till exakt vad hästen behöver med en analys eftersom man inte vet vad hästen har brist på, men hon är inte emot en analys.

Martha håller med men vill gärna ha en analys iallfall.

Bucus har inte riktigt fattad det där :crazy:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Låter som ett utdrag ur Lödder :D :D
 
Re: Hobson & Dorell

Jag har upptäckt i den här tråden att vissa bara läsre vad de vill och resten som inte "stämmer" glömmer man. Enkelt och bra. Kallas nog selektiv demens
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 920
Senast: arabia
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
12 776
Senast: Leroy Udsen
·
P
Foder & Strö Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus...
Svar
6
· Visningar
1 625
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 819
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp