Hobson & Dorell

Re: Hobson & Dorell

Först höll du med Monke om att man int ebehövde ha analys och att man kan göra lite som man själv vill och sen så hade du analys helt plötsligt?Vad är det du vill få fram egentligen?
 
Re: Hobson & Dorell

Vadå tjafsar emot. För att jag motsäger en person som säger att det inte är krävande för en häst att gå 1 timme dressyr? Är det att tjafsa emot för att man har svar på tal?
 
Re: Hobson & Dorell

Jag vill att du tar fram de inlägget som jag skriver att man INTE skall ha analys...Tackar....däremot så håller jag med Monke om det mesta ...OCH så skriver heller inte H'n nåt om att man inte ska ha anlys.....snälla LÄS inläggen..
 
Re: Hobson & Dorell

vad är det du vill ha fram, då>? Det är inte bra med analys och itne bra utan enligt dig om man läser dina inlägg..
 
Re: Hobson & Dorell

Men förstår du inte vad du läser?? VART har jag skrivit att det INTE är bra med analys?
Det jag har försökt att förklara är all överdramatisering av foderstater...att pedantiskt räkna gram hit o dit och tro att bara för det kunna få en hållbar häst....i den riktiga världen funkar det inte så...en del litar så fullständigt på sina analyserande foderstater att dom glömmer bort att SE sin häst....att få krupp om dom äter halm....att få krupp om dom äter gräs, och i sin förtvivlan "föröka" få in DET i räkningen av foderstaten....men det GÅR inte...RIKTLINJER är mitt ledord...och inget annat.
 
Re: Hobson & Dorell

jag menar inte att du skrivit just dem orden förstår du väl men du har skrivit saker OM det. nu har du ju äntligen skrivit vad du ville ha fram och jag har ingen direkt lust att fortsätta diskutera med dig mer.
 
Re: Hobson & Dorell

Precis vad jag menade att vissa inte vet vad HÅRT ARBETE är utan tror att deras häst utför ett hårt arbete när det igentligen enligt alla experter inte är det utan kanske bara är lätt träning.

Enligt Christina Planck så är Lätt träning när hästen anstränger sig dagligen utan att bli ordentligt svettig. ansträngningen kan vara både fysisk och psykisk. Hård träning är när hästen under ett arbetspass svettas ordentligt och både den fysiska och psykiska ansträngningen är påtaglig.

Till Högpresterande hästar räknas tävlings och arbetshästar som ex skogshästar, kör, trav och ridhästar på ELIT nivå. Stressen för dessa hästar gör att de behöver extra av allt. :)
 
Re: Hobson & Dorell

Men hör du inte själv hur knäppt det låter? Bara för att en häst svettas i mängder behöver inte det betyda att den arbetat särskilt hårt.
Som sagt vi har många hästar i vårt stall som svettas av bara lite skritt o trav beroende på många olika saker. En har väldigt dålig kondition, en annan är väldigt långhårig och den tredje är superkänslig mot värme.
 
Re: Hobson & Dorell

Jag tror inte att DU förstår HUR man delar in i vilken nivå som den EGNA träningen ligger på. om du har en häst i väldigt dålig kondition så kan det ju rimligt vis inte vara högpresterande!!!!! eller om den svettas bara för att den är långhårig!!! Om det hade varit min häst som svettades av bara lite skritt och trav i ca 15-20 min så hade jag bedömt det som lätt träning. Jag räknar ex min travare i full kontition som tränas var annan till var tredje dag som hårt arbetande. Hon går 1,7 mil varje gång och går i ett raskt tempo hela vägen rundan tar ca 40-45 min inklusive 1 km skritt. Jag bara undrar vad du skulle räkna henne som??? Lätt träning eller hård? Eller kanske bara promenad körning?
 
Re: Hobson & Dorell

Du förstår inte riktigt vad jag menar.
Du skrev i ditt första inlägg att många tycker 1 timmes dressyrträning är hård träning och du tycker inte det är hård träning och då svarade jag att det beror ju helt på individen. TEX VAR hästen är i sin utbildning, vad den har för kondition osv. Har hästen dålig kondition så¨nog sjutton är endast 1/2 timmes dressyr jobbigt för den då.
Man kan ju dessyra på många olika sätt. (Du kan ju såklart träna enbart halter, skänkelvikning i skritt och enklare saker i 1 tim utan att det är jobbigt för hästen)
 
Re: Hobson & Dorell

Om det hade varit min häst som svettades av bara lite skritt och trav i ca 15-20 min så hade jag bedömt det som lätt träning.
Men det är ju det Bucus försöker säga. För DIN häst är det kanske lätt träning. För en annan häst är det kanske lite mer krävande. Den kanske inte har gått på ett tag, har dålig kondis, är rädd o nervös mm mm och då blir det genast lite mer än bara lätt träning för hästen. Det är sådant man tar med i beräkningarna när man räknar på foderstater.
När hästen är i bättre kondition så blir ju genast det arbetet rena barnleken för hästen och då räknar man med det i beräkningarna osv osv.
 
Re: Hobson & Dorell

Ja du förstår mig helt rätt i den saken. I det andra ska jag försöka förtydliga mig ytterligare.
Hon skriver att C.P har skrivit i sin bok: Hård träning är när hästen under ett arbetspass svettas ordentligt, och vad skrev jag då? Jo att det behöver INTE vara hård träning bara för att hästen svettas ordentligt. Då skulle det vara hård träning om hästen råkar svettas av att skritta o trava i 20 min för att den tex har lång päls, har dålig kondis, är nervös mm mm.
Det stod klart o tydligt i mitt inlägg men jag får väl citera mitt egna inlägg:
Bara för att en häst svettas i mängder behöver inte det betyda att den arbetat särskilt hårt.
 
Re: Hobson & Dorell

Utan att ha läst hela tråden, för det ORKADE jag inte, men det verkade allmänt förekomma en del missuppfattningar och begreppsförvirringar.

Får se om jag kan klargöra något, eller virra till det ännu mer. :D

En analys och en uträkning av hästens foderstat och det är en planering och uppskattning av vad hästen kan tänkas behöva.
Blodproverna är ett resultat på om hästen faktiskt har fått och tillgodosett sig de ämnen den behöver.
Allmän bedömning Vikten, hårremmen och det allmänna välbefinnandet kan ögat (och ett måttband) uppfatta.

Alltså, tre olika bedömningar som inte utesluter varandra utan kompletterar varandra.
 
Re: Hobson & Dorell

Mycket kort och koncist svar och mitt i prick. :bow:
Jag har ju för länge sedan gett upp, det är roligt att någon annan vill fösöka förklara vad jag sagt hela tiden. :p

Monke :)
 
Re: Hobson & Dorell

Så då menar du att "din" häst som blir svett av bara sin päls och att röra sig skall ha lika mycket tillägg som "min" som tränar trav och startar på V75???
jag undrar VEM av hästarna som är högpresterande???
enligt freefarm så skall en "dressyrhäst ha 50% i arbetstillägg och en travare i träning 100%

Ja, jag vet inte men det verkar som att ni bara vill missförstå för att ha rätt.....och inte läser inläggen som det står.....
 
Re: Hobson & Dorell

Nä det har jag väl aldrig påstått. Jag tar det en gång till:
Enligt C.P ska en häst som svettas mycket ha ett träningstillägg för hårt arbete och då skulle som sagt väääldigt måga hästar gå i hårt arbete även om de bara skrittas o travas lite bara för att de svettas o det är ju rent fel.
 
Re: Hobson & Dorell

jo, men man kan ju kanske försöka fatta själv att det inte är exakt precis ordagrant(farligt med tolkningar)
 
Re: Hobson & Dorell

Ja jag fattar men det finns tyvärr jättemånga som inte fattar som jag räknar foderstater åt. De säger
-Räkna på hårt arbete. Jaha och så frågar man HUR rider du då, hur länge, vad ingår i den ridningen osv osv och då visar det sig att de kanske bara rider lite promenadridning men hästen blir ju svettig förklarar de då :smirk:
 
Re: Hobson & Dorell

Men om man ska försöka klassa in sin egen häst i hur mycket den tränar så kan man inte bara räkna med hur svettig den är utan måste läsa NOGRANT igenom hur man klassar de olika tilläggen och precis som martha sa så kommer en dressyr häst aldrig upp i mer än 50% tillägg medan en travare, galoppör, distans eller 3 dagars fälttävlanshäst kommer upp på 100% tillägg. Om du håller med om det så förstår jag inte varför du klagade när jag sa att en timmes dressyr är inte hårt arbete?? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 920
Senast: arabia
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
12 776
Senast: Leroy Udsen
·
P
Foder & Strö Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus...
Svar
6
· Visningar
1 625
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 819
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp