Hö eller hösilage till häst med bronkit?

Noak

Trådstartare
Vilka erfarenheter har ni av att ge hö till en häst med bronkit? Är det bättre med hösilage? Min häst som fick diagnosen förra året har inte haft hosta i år, endast hostat till enstaka gånger, i stallet, vid ridning men däremot märker man att hans lungfunktion är nedsatt. Hänsyn tas till det och han promenadrids mest.
Enligt veterinären går det bra att ge hö om det är ett hö med bra kvalitè, vilket jag kan få tag i. Men jag funderar ändå om det är bäst med hösilage.
Är det någon här som märkt skillnad av egen erfarenhet? Året som gått har han fått både hö och hösilage och som jag sa inte hostat, men man vill att hans lungfunktion ska förbättras. Och hur mycket kan fodret påverka det.
 
Min häst diagnostiserades med lindrig bronkit vintern 2012/2013. Innan dess har han hos sin förra ägare alltid hostat lite vid uppvärmning om det var fuktigt i luften, utan att någon tänkt så mycket över det.

Jag gick över till hösilage i mars 2013 och sedan dess har hostan helt upphört.

Utöver grovfoderbytet så bytte jag även spånleverantör (VIDA Stallspån :love: ) och behandlade i två omgångar med cortisoninhalator, men det blev inte helt bra förrän jag bytte till hösilage.
 
jag hade en med allergisk bronkit och hö fungerade inte alls, trots att det var väldigt fint. På hösilage var han symptomfri :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 036
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 132
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 038
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 392
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp