Höfrågor!

Nillizan

Trådstartare
Ska slå hö i år med, hoppas på lite mer regn och sol, så det börjar växa. Tycker det går trögt. Har gödslat med grisgödsel, men bonden som lovade oss det, kom flera veckor för sent med det.
Har tänkt om 2 år plöja upp marken och så i nytt. Är inte gjort på 30 år och det växer bara en massa ogräs. Vad behövs så i? Vilka sorter? Låter man det växa igen samma år eller tar man hö på det?

Hur många hektar mark behövs för att försörja en häst (endast hö).
Är smörblommor giftiga fast de har torkat? Har mängder av smörblommor på vallen i år.

Lite nybörjarfrågor...
 
Sv: Höfrågor!

Hektarskörden på torrhö snittar på ca 3-3,5 ton torrsubstans...
Så det räcker för det mesta med mindre än 1 hektar för att ge hö åt en häst... hö ligger ju med en ts-halt på 84%.

Men mycket beror ju på i vilket skick vallen är i och vad man använder för maskiner, bara bladspill m.m. ute på åkern pga för hårdhänt hantering vid tex vändning kan komma upp 0,5 ton ts per hektar.

Därför är det bättre att ta in höt vid 70% ts och torka klart med skulltork för när höt blir torrare än 70% så blir det sprött - då får man onödigt mycket spill och sämre näringsvärden eftersom bladen bryts lättare än stjälken (stor del av näringen sitter ju i bladen)... personligen skulle jag nog hävda att kostnaden för att köra skulltorken i en veckas tid uppvägs av minskat spill och bättre näringsvärden vilket leder till att man behöver mindre eller inget kraftfoder.

En gammal vall ger lägre avkastning än en som är insådd nyligen gör, är vallen så gammal som du säger så ska du nog räkna med att du bara får hälften så stor skörd av vad du får på en ordentlig vall - dessutom är ju stor del av det du skördar faktiskt ogräs så näringsvärdet på fodret blir ju dåligt... fast att det går åt lika mycket tid och diesel som om du skördar från ett bra fält :grin:

Därför bör man försöka att plöja upp och så in nytt vart 5:e år på sina slåttervallar - det är helt enkelt slöseri med tid, diesel och kraftfoder att inte göra så.

När det är gammla vallar som inte har plöjts på jättelänge så är gräsvålen seg som f** självt, då är det bra om du på sensommaren/hösten först putsar, sedan kör med knivfräs eller tallriksharv för att slå sönder gräsvålen lite grann och sedan plöjer. Då kan du låta tiltorna ligga och frysa sönder under vintern så blir det mera lättharvat sedan till våren.

Ska du ta torrhö så ska du välja att så in med Timotej, det är ett högt växande gräs som ger stora skördar och som funkar bra att hantera med många olika maskiner. Ska du ta en skörd per år väljer du lämpligen timotejsorten Ragnar och om du ska ta flera skördar så ska du ta sorten Grindstad - Grindstad har vid odlingsförsök i flerskördsystem kommit upp i otroliga 11 ton ts per hektar :love:

Klöver kan vara svårt att torka ordentligt när man gör torrhö, men har i gengäld den fördelen att det är kvävefixerande vilket behövs om du inte brukar använda konstgödning. Även klöver tillsammans med andra saker som man sår in kommer ju att försvinna från vallen efter några år precis som den gräsorten som du sådde in... och då blir det ju dags att plöja igen.

Sår du i renbestånd så kan det första året bli skralt med skörden så räkna inte med någon skörd första året, då är bra om du kör några gånger med betesputsen för att slå ner fröogräsen innan dom hinner fröa av sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Med en fånghäst i bagaget blir man ju rätt stirrig.... Har en häst som fick fång för 3 år sedan, har inte visat symptom sen dess men...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 089
Senast: Piraja
·
Anläggning Har en hage där det växer mer och mer smörblommar för varje år, jag tror marken är ganska sur (mkt mossa där också) så vi tänkte kalka...
Svar
8
· Visningar
1 825
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 747
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp