Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Men fy fan för folk som går förkylda till jobbet, man smittar ju för fan ner alla andra, det går ju som en löpeld genom oss! Först hon, sedan nästa kollega, som inte heller stannade hemma som hon skulle, sedan blev nästa sjuk....
Mm, jag har behövt jobba tätt ihop med en sjuknärvarande kollega i veckan. Guess what, nu är jag också sjuk. Håller mig hemma och är rätt sur.
 
Hos oss har vi rätt låg sjukfrånvaro. Under 2022 var jag sjuk rekordmånga gånger och jag tror jag var hemma vid 3 eller 4 tillfällen på hela året. Min kollega som verkligen aldrig är sjuk, var också hemma ett par gånger förra året.
 
Om folk är sjuka ofta/mycket, och man som chef misstänker att det beror på att personen inte har motivation att gå till jobbet, ja då kanske man som chef ska fundera på hur arbetsmiljön är också.

Jag har tex en person i min närhet som vid sjukdom flera gånger har stannat hemma någon dag extra, trots att hen säkert skulle kunnat jobba. Men, hen vet att det från första sekund tillbaka på jobbet kommer vara sjukt högt tempo, rejält med övertid osv, så det gäller att inte bara vara frisk, utan att ha lite "extra" energi för att inte krascha på en gång. Hade personen haft ett mer rimligt jobb, då hade hen säkert kunnat komma tillbaka tidigare, kanske tagit det något lugnare första dagen eller så och sedan jobbat på som vanligt.

Men på den arbetsplatsen är "jobba som vanligt" betydligt mer pressande och jobbigt än vad andra arbetsplatser räknar som en stressig dag. Det har framkommit vid jobbsökande när personen fått frågan om hur hen hanterar stress. Personen tog till sig mitt tips att be om ett exempel på stressig situation som kan förekomma i aktuella jobbet. Det förslaget, alltså, det lät som en lugn och slapp dag jämfört med normaldag på nuvarande jobbet. Och när det är så, tja, då är det inte konstigt om medarbetarna inte trivs, om de blir sjuka ofta osv.

Självklart finns det väl en och annan som sjukanmäler sig i onödan, men med tanke på hur mycket mindre pengar man får då skulle jag gissa att de som gör så, de är verkligen inte många.
 
Med migränproblem och barn i lägre skolåldern så är min sjukfrånvaro högre än vad jag önskar. Jobbar skift, nätter inkluderat, och har förstått att immunförsvaret kan ta stryk, men det låter jag vara osagt. Det är dock inget extremt på nåt sätt, men mer än de unga singlarna på laget. Just mitt skiftlag och avdelning (jobbar inom tung industri på stort företag) är det väldigt hög närvaro på faktiskt, till skillnad mot grannavdelningen där det är mer regel än undantag att folk är sjuka.
Jag har aldrig förstått mig på fenomenet att man skulle "fuska" sig sjuk, man "fuskar" sig ju rätt fattig på köpet också. Jag hatar att vara borta sjuk, vet ju att det påverkar både kollegor och produktion. Med det sagt skulle jag aldrig jobba om jag faktiskt är sjuk, vilket vissa verkar sätta prestige i att göra.
Sitter för övrigt bitter här hemma, dag fyra med feber, hosta och halsont. Hela familjen drabbad, helt vedervärdigt. Och förra skiftcykeln åkte jag på en av de värsta migränattackerna på månader, blir en rolig lön nästa gång 😑
 
Fast att inte ens ha varit sjuk åtta gånger låter väldigt udda, om du har jobbat i några år. Jag har jobbat i nästan 40 år, och jag skulle tro att de kollegor jag haft snittat på tre sjuktillfällen per år.

Kanske raljerar lite, men har jobbat (heltid) i typ 15 år, brukar få någon typ av influensa vartannat år - that’s it. Innan pandemin fanns det säkert gånger jag borde varit hemma men jobbat ändå, men sen dess har jag varit ovanligt frisk. Men ödmjuk inför att det kommer att förändras med barn på förskolan.

Jag tycker också att man måste se skillnad på om man har problem på hela arbetsplatsen eller enstaka personer. Dåligt ledarskap kan leda både till hög sjukfrånvaro men också till extremt låg, att man inte vågar vara hemma när man är sjuk. Jag tycker också att det är viktigt att man tar sitt ansvar som arbetsgivare och utreder när man ser tecken på ohälsa, vilket hög korttidsfrånvaro är. Ofta kan man genom dialog komma på lösningar för att den enskilda individen ska må bättre, ibland är det arbetsgivaren som måste göra förändringar och ibland är det arbetstagaren.
 
Mm, jag har behövt jobba tätt ihop med en sjuknärvarande kollega i veckan. Guess what, nu är jag också sjuk. Håller mig hemma och är rätt sur.
Det är ett jädrans ofog det där. En persons förkylning kan ju dessutom bli någon annan persons öroninflammation (det vill jag undvika till varje pris för då spricker mina trumhinnor och min hörsel försämras ytterligare) eller lunginflammation.

Kollegans ursäkt är att hon har hög korttidsfrånvaro så hon kan inte vara hemma. hon tar sitt problem och lägger på andra med andra ord så att deras korttidsfrånvaro ökar. Utöver stressen över att man aldrig vet om man ska göra flera personers jobb aka brandsläckning eller om man får utföra sina arbetsuppgifter som man ska.
 
Jag har varit orimligt mycket sjuk denna vinter. Jag brukar få lite längre sjukfrånvaro när jag åker på en luftvägsinfektion pga min astma men denna vinter har jag åkt på infektion efter infektion. Ingen aning om varför, men så är det. Jag avundas de som "aldrig" blir sjuka, men jag är tydligen klen.
 
Kanske raljerar lite, men har jobbat (heltid) i typ 15 år, brukar få någon typ av influensa vartannat år - that’s it. Innan pandemin fanns det säkert gånger jag borde varit hemma men jobbat ändå, men sen dess har jag varit ovanligt frisk. Men ödmjuk inför att det kommer att förändras med barn på förskolan.

Jag tycker också att man måste se skillnad på om man har problem på hela arbetsplatsen eller enstaka personer. Dåligt ledarskap kan leda både till hög sjukfrånvaro men också till extremt låg, att man inte vågar vara hemma när man är sjuk. Jag tycker också att det är viktigt att man tar sitt ansvar som arbetsgivare och utreder när man ser tecken på ohälsa, vilket hög korttidsfrånvaro är. Ofta kan man genom dialog komma på lösningar för att den enskilda individen ska må bättre, ibland är det arbetsgivaren som måste göra förändringar och ibland är det arbetstagaren.
Såna kollegor har jag kanske haft en fem stycken på alla år, och då har jag oftast jobbat i arbetsgrupper med 5-10 pers.

Anställda reagerar olika på dåligt ledarskap, och det beror säkert på vad man jobbar med. Den arbetsplats som jag främst tänker på där sjuktalet gick ner drastiskt vid chefsbyte försökte utreda men lyssnade inte på oss anställda. Istället för att ta till sig det vi sa blev vi beskyllda för olika saker, så att det blev till vårt eget fel att vi mådde dåligt på arbetsplatsen. Så gör man en sådan utredning måste man också ta till sig vad de anställda säger. Sättet som det bemöttes på denna arbetsplats blev istället något som ytterligare bekräftade det dåliga ledarskapet.
 
Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker jag. Jag har haft tur och på 3 år på denna anställning har jag haft 2 sjukdagar pga maginfluensa.

Med tanke på att vi måste vara hemma vid minsta lilla förkylningssymptom så har vi mycket frånvaro. Jag har själv fått ringa mig sjuk för jag varit lite tjock i halsen ihop med kanske huvudvärk, sen raka vägen in och ta covidtest, får svaret dagen efter som är negativt, kan återgå till jobbet dagen efter eftersom det inte blev så mycket mer med halsen, och huvudvärken har gått över. Normalt sätt så hade det blivit en Alvedon och gå till jobbet, men inte under covid.

Mycket vab för många i början av coviden blev det eftersom barnen ringdes hem bara det rann lite under näsan efter att ha varit ute i tjugo minuter i 8 minus på rasten. Nu har det lugnat sig med det tack och lov!
Jag jobbar på ett äldreboende.
 
Jag har varit orimligt mycket sjuk denna vinter. Jag brukar få lite längre sjukfrånvaro när jag åker på en luftvägsinfektion pga min astma men denna vinter har jag åkt på infektion efter infektion. Ingen aning om varför, men så är det. Jag avundas de som "aldrig" blir sjuka, men jag är tydligen klen.

Det är många som haft jobbiga sjukdomar i år, där de tagit om flera gånger. Sonen kom hem med en förkylning i början på december, och det är typ först nu jag, sonen och särbon är friska igen. Långdraget elände som tog om och gick runt. Jag åkte på tre omgångar med dyngförkylning, och hemsk hosta med halsont i över en vecka. Särbon fick två vändor och t.o.m. feber i andra omgången. Jag låg och vägde på 38 grader, men har annars låg temp så kände absolut av det. Halsontet och slemhostan var värst! Aldrig varit med om halsont som sitter i över en vecka vid en vanlig förkylning. Jag och särbon testade för covid men var negativt alla gånger.
 
Ja, visst är det tröttsamt att som arbetsgivare ha personal som ofta är sjuka, men det finns faktiskt folk som har sämre immunförsvar/motståndskraft mot virus än andra.

Jag känner bland annat en riktigt driven (egen företagare bör tilläggas, så ingen sjuklön betalas ut och alla sjuktillfällen drabbar enbart denne själv) som är sjuk var och varannan månad. I övrigt en person som är i god fysik rent generellt så finns ingen riktigt uppenbar förklaring visuellt iallafall. Vissa är nog bara mer mottagliga för virus och blir sjukare av dom än andra.
 
Vi har rätt lite sjukfrånvaro i teamet nu. Ovanligt så faktiskt. Det är framför allt vabande och inte folk som själva är sjuka.

Jag räknar krasst med att det går upp när sommarsäsongen kommer igång och skolungdomarna kommer tillbaka för att arbeta under lovet. :p Det låter kanske illa, men det är mycket festande, mycket baksmällor och falska sjukanmälningar, det går inte komma ifrån.
 
Jag har tagit 3 sjukdagar, tror jag, på 8 år jag bott i Australien. Då har det varit matförgiftning alla gångerna.

Skadade foten för inte så länge sedan, var dålig i 3 dagar och kunde inte gå på foten men det var långhelg och jag var ledig ändå.
Hade massor med kul inplanerat men det blev det inget av med!

Ramlade av en häst för några år sedan och drog axeln ur led. Fick ridförbud i 2 helst 3 veckor av doktorn men jobbade då istället på ranch-kontoret att checka in kunder samt mötte upp på stranden och tog foton åt kunderna.
När detta hände jobbade jag svart där så det var ju tur jag inte skadade mig värre.
Efter olyckan blev jag anställd vitt illa kvickt :angel:

Jobbar 80% och har alltid gjort på de jobb jag haft här. Känner att livet är mer värt än att jobba hela tiden. Bidrar säkert till låg stress med
 
De flesta på min arbetsplats har barn i förskoleålder så det blir många vab-dagar som ofta följs av ett par sjukdagar för den anställde. Tror att det är rätt genomsnittlig frånvaro, oftast högre under vinterhalvåret men inget som är konstigt. Jag föredrar om folk håller sig hemma med dunderförkylningar, influensor och annat framför att hosta och kraxa i veckor på jobbet...

Jag som är barnfri och kan arbeta hemifrån om jag känner mig lite hängig har inte behövt ta ut särskilt många sjukdagar genom åren. Hade jag haft en annan typ av tjänst (fysiskt/socialt/krav att vara på plats) så hade det sett väldigt annorlunda ut.
 
Fast att inte ens ha varit sjuk åtta gånger låter väldigt udda, om du har jobbat i några år. .

Min erfarenhet av folk som "skryter" med att de minsann inte har några sjukdagar på x antal år, är att de går till jobbet fastän de är sjuka..

Visst, några sjukdagar får man ju inte när man gör så och att smitta kollegor som kan bli avsevärt mer sjuka än en själv av samma virus, är uppenbart helt ok för såna människor.
 
Min erfarenhet av folk som "skryter" med att de minsann inte har några sjukdagar på x antal år, är att de går till jobbet fastän de är sjuka..

Visst, några sjukdagar får man ju inte när man gör så och att smitta kollegor som kan bli avsevärt mer sjuka än en själv av samma virus, är uppenbart helt ok för såna människor.

Det värsta är att det är de människorna som anses vara "normalen".
När det fanns som mest restriktioner på grund av Covid, blev jag inte förkyld en enda gång på två år. Det är det längsta för mig hittils. Jag har lite svårt att tro att det är just bara mig det hängde på.

Ska min arbetsgivare "rehabilitera" mig från förkylningar så vill jag jättegärna se hur det ska gå till. Den trollstaven har jag önskat mig i hela mitt liv!

/förkyld nu för tredje gången på 30 dagar, jätteroligt, verkligen, här sitter jag och slapp-njuter medans jag har nyst hela framsidan på tröjan blöt :yuck:
 
Jag sjuk extremt ofta när jag hade barn i förskoleåldern!!

Min man jobbar med människor och de hsr fortfarande regel att man ska sjukskriva sig för minsta lilla snuva. Jag kan jobba hemifrån. Han har mer sjukskrivningar än jag har. Mycket mer!! Jag hoppas att de återgår till det normala snart! Där man stannar hemma om man är sjuk på riktigt.

Vår dotter har blivit alldeles för påverkad av pandemireglerna och tror att man ska vara hemma för minsta lilla. Det kommer ta ett bra tag att få henne bekväm med att vara lite snuvig i skolan. Det är ohållbart att vara hemma för minsta snuva som kanske inte ens utvecklar sig till en förkylning!
 
Jag sjuk extremt ofta när jag hade barn i förskoleåldern!!

Min man jobbar med människor och de hsr fortfarande regel att man ska sjukskriva sig för minsta lilla snuva. Jag kan jobba hemifrån. Han har mer sjukskrivningar än jag har. Mycket mer!! Jag hoppas att de återgår till det normala snart! Där man stannar hemma om man är sjuk på riktigt.

Vår dotter har blivit alldeles för påverkad av pandemireglerna och tror att man ska vara hemma för minsta lilla. Det kommer ta ett bra tag att få henne bekväm med att vara lite snuvig i skolan. Det är ohållbart att vara hemma för minsta snuva som kanske inte ens utvecklar sig till en förkylning!

Fast det är väl inte jobbet/dagis/skolan som bestämmer, utan folkhälsomyndigheten som har de rekommendationerna?

Stanna hemma från arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter om du är sjuk och har symtom som kan bero på covid-19. Exempel på symtom är halsont, snuva, feber eller hosta. Rekommendationen om att stanna hemma gäller alla åldrar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-sjalv-och-andra-rekommendationer-om-covid-19/stanna-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/

Som sagt, när folk stannade hemma för " Minsta lilla snuva" så var knappt någon alls på jobbet sjuk. Men nu står man och jobbar och blir hostad på.

Men vill arbetsgivaren så kan jag givetvis stå och attacknysa på de jag jobbar med/för....

Men visst, det jag blir sjuk av som "inte är på riktigt" kan leda till någon annans död, men är det struntsamma alltså?
 
Fast det är väl inte jobbet/dagis/skolan som bestämmer, utan folkhälsomyndigheten som har de rekommendationerna?



https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-sjalv-och-andra-rekommendationer-om-covid-19/stanna-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/

Som sagt, när folk stannade hemma för " Minsta lilla snuva" så var knappt någon alls på jobbet sjuk. Men nu står man och jobbar och blir hostad på.

Men vill arbetsgivaren så kan jag givetvis stå och attacknysa på de jag jobbar med/för....

Men visst, det jag blir sjuk av som "inte är på riktigt" kan leda till någon annans död, men är det struntsamma alltså?

Det blir väldigt snedvridet när man släpper på allt i samhället = folk blir förkylda. Och sen pekar man ut vissa grupper (t.ex. vården) som måste leva kvar med samma hårda krav på att vara frisk på jobbet. De får ju betala dyrt för det genom karensavdrag och minskad inkomst. När det var pandemiregler för alla så funkade det bättre för då fanns det inte lika många förkylda människor som kunde smitta en. Nu finns det massor överallt och de inom vården måste fortfarande sjukskriva sig för minsta lilla kli i näsan eller halsen och därmed dra på sig karensavdrag och lägre inkomst. Ska de fortfarande följa pandemireglerna så tycker jag att de definitivt inte borde få karensavdrag!
 
Fast folkhälsomyndighetens rekommendation gäller ALLA, inte bara de i vården.

Tycker också att man skulle fortsätta slopa karensdagen, jag vill inte ha folks äckliga förkylningar!

"Normen" att komma till jobbet och smitta sina arbetskamrater, smitta andra barn på skola/dagis och sen alla andra när man är ute och sprider sitt slem, det är den som ska väck, helst igår.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 796
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
458
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp