Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Igår var det en intervju med en på radion nyheter som sa att det med att stanna hemma för minsta lilla var dags att ändra på..

Ja, när en person går hemma och förlorar pengar p.g.a. lite lätt snuva (ej förkylning) men känner sig fullt frisk i övrigt så förstår jag det! Inkomstförlusten måste kompenseras fullt ut om man tvingas vara hemma trots att man hade orkat jobba. Speciellt i såna här ekonomiska tider! Är man verkligen förkyld är det en annan sak. Men de där småsnuvorna är nåt annat och det tycker jag inte man ska behöva förlora inkomst för.
 
Jag tycker att det är viktigt att man skiljer på arbetsrelaterad sjukfrånvaro och annan. Den första får inte vara för hög! Men den andra är ju svår att ändra på? Beror ju mycket på immunförsvar, stort eller litet umgänge osv.
 
Jag tycker att det är viktigt att man skiljer på arbetsrelaterad sjukfrånvaro och annan. Den första får inte vara för hög!

Jag håller helt med! Många arbetsgivare bryr sig inte om skillnaden. Och många inser inte heller att småbarnsföräldrar kan bli sjuka oftare utan att det är för att de försöker fuska sig till mer ledighet! Blir man smittad av sitt förskolebarn för femtioelfte gången så är det de stora barngruppernas fel, inte föräldern som försöker få mer ledighet.
 
Min partner som jobbar inom industrin och är på plats på jobbet varje dag har mååånga fler sjukdagar än vad jag har. De verkar dessutom ha en kultur av att man går till jobbet med "lite snuva". På mitt jobb jobbar man hemifrån när man inte känner sig helt hundra och jag har bara varit förkyld typ två gånger sen början av pandemin trots att flera nära kollegor har småbarn och är sjuka ständigt. Dessutom har jag kunnat jobba mig igenom en lättare förkylning genom att sitta hemma och kunna vila mer.

Sen har jag haft lite sjukdagar på grund av ej jobbrelaterad psykisk ohälsa. Om jag inte sjukanmält mig då så hade jag sannolikt drabbats av en stor krasch och inte kunnat jobba på betydligt längre tid än enstaka dagar.
 
Nu har jag precis bytt arbetsplats och kan inte uttala mig om den. Men på min förra var det några som hade hög sjukfrånvaro. Hemma ofta pga olika anledningar, allt från förkyld, huvudvärk, ont i knä, mage osv. Ett par hade riktigt dålig grundhälsa överlag med övervikt osv. Men andra hade det inte. Jobbet kan vara stressigt ibland och tungt, men inte alltid.

Tror det blir lite av en mentalitet också. Att är det ok att några sjukskriver sig titt som tätt är det ok för andra att också göra det.

Nu räknar jag inte tiden under pandemin. Av förklarliga själv var det ju väldigt hög frånvaro då.
 
Är mycket sällan sjuk, ja alltså sjuk så jag är hemma. Är jag småförkyld jobbar jag ändå. Så gör vi där jag jobbar, ingen är hemma för förkylning. Jag stänger åtminstone in mig på mitt kontor och använder inte gemensamma ytor som lunchrum eller toalett. Jag har hostat i typ ett halvår och hade såklart inte kunnat vara hemma hela den tiden, stör sig någon på att jag hostar och är på jobbet så får den väl göra det. Jag skulle tro att jag snittar på typ en dag per år som jag är hemma från jobbet.

Finns vissa som är sjukare oftare, men jag tycker inte det är min ensak. Ingen annan har att göra med varför någon kollega är sjuk. Ingen ska känna sig tvingad att förklara varför man är hemma för sina kollegor.
 
Väldigt hög på min. Beror väl delvis på att det är en stor skola så alla baciller i världen hamnar här men också skulle jag tro att stämningen/turbulensen på arbetsplatsen har varit en stor del i det hela. Trivseln är inte skyhög om man säger så.
 
Är mycket sällan sjuk, ja alltså sjuk så jag är hemma. Är jag småförkyld jobbar jag ändå. Så gör vi där jag jobbar, ingen är hemma för förkylning. Jag stänger åtminstone in mig på mitt kontor och använder inte gemensamma ytor som lunchrum eller toalett. Jag har hostat i typ ett halvår och hade såklart inte kunnat vara hemma hela den tiden, stör sig någon på att jag hostar och är på jobbet så får den väl göra det. Jag skulle tro att jag snittar på typ en dag per år som jag är hemma från jobbet.

Finns vissa som är sjukare oftare, men jag tycker inte det är min ensak. Ingen annan har att göra med varför någon kollega är sjuk. Ingen ska känna sig tvingad att förklara varför man är hemma för sina kollegor.
Om du hostat i ett halvår hoppas jag du sett till att gå till läkare och blivit utredd!
 
Generellt väldigt låg där jag jobbar. Lägre än liknande enheter inom samma kommun.

Med det sagt drog jag på mig 3 förkylningar under höstterminen så.. ja... :meh:
 
Där jag jobbade med juldekorationer och man missbrukade Whatsappgrupperna (finns en tråd om det) var det i mina ögon extremt hög sjukfrånvaro. Nu har typ alla slutat och managern är så gott som ensam kvar. Så man behöver ju inte direkt vara någon Einstein för att räkna ut vad den höga sjukfrånvaron minus coronasjukdom berodde/beror på där = dålig ledning 🤐
 
Jag tycker mig märka att sjukfrånvaron är högre för de som har sitt första barn på förskolan. Ofta då VAB och sedan själva sjuka. Så var det för oss också och jag tror det är oerhört vanligt.

Jag har varit med om 2 personer som uppenbart sjukskrev sig för annat än sjukdom. Den ene var alltid "sjuk" om hen skulle jobba förmiddag på måndagar. Festade rätt rejält på helgen och blev någon gång intvingad av chefen i ett extremt bakis skick.

Nr 2 fick epitetet sursjuk då hen alltid fick migrän om hen tilldelades en mindre rolig uppgift. Sjukskrev sig även flera dagar för bråk med partnern, ont i tummen osv. 2-3 dagar per vecka var hen borta hela eller delar av dag.

Jag har svårt att förstå hur man har råd att sjukskriva sig så ofta. 🤷‍♀️
 
Senast ändrad:
Såna kollegor har jag kanske haft en fem stycken på alla år, och då har jag oftast jobbat i arbetsgrupper med 5-10 pers.

Anställda reagerar olika på dåligt ledarskap, och det beror säkert på vad man jobbar med. Den arbetsplats som jag främst tänker på där sjuktalet gick ner drastiskt vid chefsbyte försökte utreda men lyssnade inte på oss anställda. Istället för att ta till sig det vi sa blev vi beskyllda för olika saker, så att det blev till vårt eget fel att vi mådde dåligt på arbetsplatsen. Så gör man en sådan utredning måste man också ta till sig vad de anställda säger. Sättet som det bemöttes på denna arbetsplats blev istället något som ytterligare bekräftade det dåliga ledarskapet.
Det får mig att tänka på när jag hamnade i samtal med chefen pga hög sjukfrånvaro, som i det fallet berodde enbart(!) på överbelastning från jobbet. Chefen frågade såklart vad som skulle kunna ändras osv. Jag förklarade att den höga belastningen gjorde att jag fick för ont i kroppen för att jobba och att jag inte "kunde" vara hemma tills jag faktiskt blev helt bra pga ledningen, så det blev många, korta sjukfrånvarotillfällen istället. Chefens svar? "Men sluta skylla ifrån dig! Vad ska DU göra för att det här inte ska fortsätta?!" :grin:
 
Jag har aldrig hört någon diskussion om sjukfrånvaron på mitt jobb så jag antar att den är normal. Vi har kontorsarbete och möjlighet att arbeta hemifrån, vilket innebär att folk enbart sjukskriver sig när de är så pass sjuka att de inte kan arbeta alls. Det händer såklart, vi har ju haft pandemi och dessutom har vi många med småbarn vilket för med sig vinterkräksjukor och dylikt. Men har ingen uppfattning om att någon på mitt arbete skulle vilja vara sjukskriven mer än nödvändigt. Folk verkar gilla sitt jobb, och har fullt upp så mellan VAB är de flesta bara väldigt glada att de kan jobba 😊
 
Jag var inte sjuk många dagar innan jag fick barn.

Men känns som mitt immunförsvar försämrades avsevärt med graviditeterna (mådde riktigt purket) och barnen drar hem massa sjukdomar från förskolan.
Jag har nog sjukdagar i snitt drygt var tredje månad blandat med VAB minst en gång i månaden, är ofta även själv sjuk när jag vabbar så är själv sjuk betydligt mer än mina sjukfrånvarodagar är 😒

Min man är också sjuk mer men då jobbar han bara hemifrån via datorn i 99,9% av fallen och det märks därför inte i hans ’statistik’. Jag måste alltid vara på plats och träffa massa folk 🤷‍♀️
 
Vi har hög sjukfrånvaro. Detta sen Covid kom. Jobbar i vården och vi får knappt jobba med tandvärk ens. Vi har dessutom fått fler delade turer och heltdsresan (dock ej jag pga sjukersättning) Detta har drivit upp sjukskrivning för psykiskt mående. Spiken i kistan blev när kontinuitet infördes, dvs att vi har samma vårdtagare hela tiden. För en del blev detta väldigt tungt fysiskt och psykiskt beroende på turer. Vi har tappat mycket personal till sjukhus och mottagningar av dessa anledningar. Samtidigt har rekryteringen avstannat helt pga dessa tre faktorer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
458
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp