Bukefalos 28 år!

Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Jag jobbar i sjukvården och vi har fortfarande mer strikta regler kring förkylningssymtom vilket såklart leder till mer frånvaro. Innan pandemin var folk sjuka väldigt sällan på mitt jobb, nu är det bättre än det varit men fortfarande ganska mycket sjukdom. Vi är dock inte exakt samma personer, har iaf någon nyrekryterad som blir förkyld ovanligt ofta.

Nu kan vi i viss mån jobba hemifrån (även om någon annan behöver täcka upp beroende på vad man hade inbokat).

Innan pandemin gick jag alltid till jobbet sålänge jag kände att jag kunde utföra jobbet. Jah tänker kanske inte att vi ska till ska dit, men jag tycker inte heller att vi ska fortsätta som vi har det i vården nu. Nuvarande regler leder till att vi får ställa in vård en del, det tror jag aldrig ens hade hänt innan pandemin. Det är dessutom lite löjligt när vi som personal inte får vara på jobbet med småsymptom, samtidigt som patienterna får komma med lindrig förkylning. Vi har gruppbesök så då kan de ju smitta varandra..

Man tolkar ju dessutom reglera lite olika. Jag stannar tex inte hemma bara för att det kittlar lite i halsen en stund på morgonen, men jag tror att iaf någon av mina kollegor gör det. Jag tänker att det med 99,9% säkerhet beror på trötthet och kommer gå över, kollegan chansar inte och stannar då hemma vid fler ”falsklarm”. Den delen skulle jag vilja bli av med.

Har förövrigt också någon kollega som blir ordentligt sjuk ganska ofta, där tror jag det beror på stress. Tror att vår chef fångar upp sånt.
 
Är olika hur mycket folk är hemma från jobbet, vissa inte alls och andra massor.
Jag hade inte en tanke på att stanna hemma när jag hade förkylningsblåsa i munnen förrförra veckan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså, det är ju inte farligt att få en förkylning? Snarare tvärtom?
Folk är ju sjukare nu för att immunförsvaret inte fick jobba under pandemin.. Det är ju inte enbart av godo att hålla sig undan alla virus och bakterier?

Jag har inte heller råd att gå hemma varenda gång jag är småförkyld, jag får den typen av symtom så fort jag sovit för lite liksom.
Beror väl på vad man menar med farligt. Jag får problem med blodtrycket. Står jag upp längre tid än någon minut så tuppar jag av. Jag blir bunden till sängen i minst 1,5 vecka av förkylning där jag har kraftigt ökad andningsfrekvens i åtminstone 4 dagar. Min sambo tror att jag är döende varje gång.

Och nej. Folk är inte sjukare nu för att de inte har stött på virus på några år. Jag är friskare än jag någonsin har varit. Kroppen har fått en chans att återhämta sig.

Så nej. En förkylning är inte så bara som du vill få det till.
 
Om vi ska vara hemma mer och arbeta mindre, oplanerat och med kort varsel, så får vi acceptera också att det innebär att en massa saker blir inställda och försenade. Lektioner i skolan ställs in, ett bygglov får längre handläggningstid, bussar och tåg ställs in, ett rehabsamtal med medarbetare måste skjutas fram, ett möte som ska leda fram till ett beslut om utbetalning måste skjutas fram, ett platsbesök vid vägarbetet som orsakar långa köer blir inte av, sopor blir inte hämtade vilket drar till sig råttor o.s.v.

Någonstans finns det en gräns för när "detta kanske utvecklar sig till en förkylning" faktiskt inte är värt att alla ska stanna hemma för, för då stannar Sverige.
 
En del på mitt jobb är sjuka eller "sjuka" väldigt ofta men de flesta är "normalsjuka". En del kan sjuka sig för allt möjligt så det är lite tröttsamt.

Jag är extrem åt andra hållet :D Senast jag var hemma p.g.a. sjukdom var i tvåan på gymnasiet. Alltså 19 år sedan :p
Har tagit ut fem dagar VAB totalt sett. Senast januari 2016. Sedan några år tillbaka är ju dottern så stor att jag inte heller behöver ta ut VAB utan hon är hemma ensam.
 
Om vi ska vara hemma mer och arbeta mindre, oplanerat och med kort varsel, så får vi acceptera också att det innebär att en massa saker blir inställda och försenade. Lektioner i skolan ställs in, ett bygglov får längre handläggningstid, bussar och tåg ställs in, ett rehabsamtal med medarbetare måste skjutas fram, ett möte som ska leda fram till ett beslut om utbetalning måste skjutas fram, ett platsbesök vid vägarbetet som orsakar långa köer blir inte av, sopor blir inte hämtade vilket drar till sig råttor o.s.v.

Någonstans finns det en gräns för när "detta kanske utvecklar sig till en förkylning" faktiskt inte är värt att alla ska stanna hemma för, för då stannar Sverige.
Samtidigt skulle det också underlättas om fler arbetsgivare var öppna för att låta folk jobba hemifrån. Jag håller lite lätt utkik efter nytt/ett till jobb. Det är många som anser att man ska vara på kontoret och jobba. Hela tiden. Hör också många vänner och bekanta säga att nu när pandemin anses vara över så kommer det tillbaka krav på att jobba på kontor. Gärna såna där moderna, öppna kontorslandskap där det absolut inte blir någon isolering/avgränsning för hur en eventuell sjukdom kan röra sig runt i rummet och smitta allt och alla.
 
Samtidigt skulle det också underlättas om fler arbetsgivare var öppna för att låta folk jobba hemifrån. Jag håller lite lätt utkik efter nytt/ett till jobb. Det är många som anser att man ska vara på kontoret och jobba. Hela tiden. Hör också många vänner och bekanta säga att nu när pandemin anses vara över så kommer det tillbaka krav på att jobba på kontor. Gärna såna där moderna, öppna kontorslandskap där det absolut inte blir någon isolering/avgränsning för hur en eventuell sjukdom kan röra sig runt i rummet och smitta allt och alla.
Jag tycker också det är smidigt och bra med arbetsgivare som godkänner hemarbete - att delvis kunna göra det är en viktig parameter om jag skulle byta jobb (kan jobba mkt hemifrån nu..). Men.. hur ofta spreds förkylningar runt på kontor innan pandemin? Var det ett jätteproblem? Jag har alltid jobbat i öppet kontorslandskap, innan pandemin var förkylda kollegor ofta på kontoret, kan inte minnas att jag eller nån annan blev smittad av det. Självklart hände det säkert nån gång, men kan inte minnas att det var ett problem. I de flesta kontorsjobb kan man ju ändå hålla avstånd :)
 
Jag tycker också det är smidigt och bra med arbetsgivare som godkänner hemarbete - att delvis kunna göra det är en viktig parameter om jag skulle byta jobb (kan jobba mkt hemifrån nu..). Men.. hur ofta spreds förkylningar runt på kontor innan pandemin? Var det ett jätteproblem? Jag har alltid jobbat i öppet kontorslandskap, innan pandemin var förkylda kollegor ofta på kontoret, kan inte minnas att jag eller nån annan blev smittad av det. Självklart hände det säkert nån gång, men kan inte minnas att det var ett problem. I de flesta kontorsjobb kan man ju ändå hålla avstånd :)
Kan inte heller minnas att arbetsplatsen var något smittocentrum.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Samtidigt skulle det också underlättas om fler arbetsgivare var öppna för att låta folk jobba hemifrån. Jag håller lite lätt utkik efter nytt/ett till jobb. Det är många som anser att man ska vara på kontoret och jobba. Hela tiden. Hör också många vänner och bekanta säga att nu när pandemin anses vara över så kommer det tillbaka krav på att jobba på kontor. Gärna såna där moderna, öppna kontorslandskap där det absolut inte blir någon isolering/avgränsning för hur en eventuell sjukdom kan röra sig runt i rummet och smitta allt och alla.
Fast jobba hemifrån löser ju inte så mkt av det du citerade. En del saker måste ske på plats.
 
Jag tycker också det är smidigt och bra med arbetsgivare som godkänner hemarbete - att delvis kunna göra det är en viktig parameter om jag skulle byta jobb (kan jobba mkt hemifrån nu..). Men.. hur ofta spreds förkylningar runt på kontor innan pandemin? Var det ett jätteproblem? Jag har alltid jobbat i öppet kontorslandskap, innan pandemin var förkylda kollegor ofta på kontoret, kan inte minnas att jag eller nån annan blev smittad av det. Självklart hände det säkert nån gång, men kan inte minnas att det var ett problem. I de flesta kontorsjobb kan man ju ändå hålla avstånd :)

Kan inte heller minnas att arbetsplatsen var något smittocentrum.
Men om det inte är ett problem: varför ska då folk stanna hemma även om de bara har små symptom? Då är det ju en icke-diskussion, om man inte smittar kollegor för att man råkar jobba på samma kontor.
 
Samtidigt skulle det också underlättas om fler arbetsgivare var öppna för att låta folk jobba hemifrån. Jag håller lite lätt utkik efter nytt/ett till jobb. Det är många som anser att man ska vara på kontoret och jobba. Hela tiden. Hör också många vänner och bekanta säga att nu när pandemin anses vara över så kommer det tillbaka krav på att jobba på kontor. Gärna såna där moderna, öppna kontorslandskap där det absolut inte blir någon isolering/avgränsning för hur en eventuell sjukdom kan röra sig runt i rummet och smitta allt och alla.

Fast det är en annan fråga, inom samma ämne. Hemmajobb lyfts ofta som Den Ultimata Lösningen, men det finns jättemånga arbeten som i sin helhet eller i vissa moment, inte kan utföras hemifrån. De exempel på arbeten jag tog upp är sådana, och där konsekvensen av att stanna hemma blir att jobbet inte blir gjort eller skjuts fram. Och om jobbet i sig självt inte är meningslöst (vilket få arbeten är) så blir det konsekvenser för den som skulle haft nytta av arbete. Eleven, bussresenären, den sjuka patienten eller medarbetaren, husägaren som planerat kunna använda sina semesterveckor till att bygga ut huset, personen som väntar på sitt myndighetsbeslut, den körskortslösa som redan väntat flera månader på uppkörningen osv.

Om vi ska stanna hemma vid minsta tjockhet i halsen, täppa i nästan eller tunghet i huvudet för att det KAN vara en förkylning på gång, så måste väl det i så fall gälla alla? För alla kan vara den som smittar de i tråden som absolut inte vill riskera någon smitta överhuvudtaget.

Men i ett avseende ingår kontorsdiskussionen i detta. Det är att det jag tycker vi ska ta med oss efter pandemin är, inte att stanna hemma för minsta lilla utan lära oss en bättre smitthygien än den som var innan pandemin. Och det måste avspegla sig även i kontorsplaneringen, att undvika trängsel och många som delar på samma ytor, en vana att tvätta händerna när man kommer in och efter man varit på toa osv. Detta rör dock bara dem som faktiskt jobbar på kontor, mitt inlägg gällde sånt som inte går att göra hemifrån.
 
Om folk är sjuka ofta/mycket, och man som chef misstänker att det beror på att personen inte har motivation att gå till jobbet, ja då kanske man som chef ska fundera på hur arbetsmiljön är också.

Jag har tex en person i min närhet som vid sjukdom flera gånger har stannat hemma någon dag extra, trots att hen säkert skulle kunnat jobba. Men, hen vet att det från första sekund tillbaka på jobbet kommer vara sjukt högt tempo, rejält med övertid osv, så det gäller att inte bara vara frisk, utan att ha lite "extra" energi för att inte krascha på en gång. Hade personen haft ett mer rimligt jobb, då hade hen säkert kunnat komma tillbaka tidigare, kanske tagit det något lugnare första dagen eller så och sedan jobbat på som vanligt.

Men på den arbetsplatsen är "jobba som vanligt" betydligt mer pressande och jobbigt än vad andra arbetsplatser räknar som en stressig dag. Det har framkommit vid jobbsökande när personen fått frågan om hur hen hanterar stress. Personen tog till sig mitt tips att be om ett exempel på stressig situation som kan förekomma i aktuella jobbet. Det förslaget, alltså, det lät som en lugn och slapp dag jämfört med normaldag på nuvarande jobbet. Och när det är så, tja, då är det inte konstigt om medarbetarna inte trivs, om de blir sjuka ofta osv.

Självklart finns det väl en och annan som sjukanmäler sig i onödan, men med tanke på hur mycket mindre pengar man får då skulle jag gissa att de som gör så, de är verkligen inte många.
Haha tänka på arbetsmiljön ja! Innan jag sa upp mig från hemtjänsten som sjönk snabbare än ett skepp, så fick jag ju pga min höga korttidsfrånvaro bli kallad till "feel good" ja HR. Som tog upp massa frågor om sömnvanor, relationer, mat, alkohol osv men inte ett jävla ord om den sjuka arbetsmiljön som var anledningen?!?! Helt jäkla obegripligt.
 
Jag tycker också det är smidigt och bra med arbetsgivare som godkänner hemarbete - att delvis kunna göra det är en viktig parameter om jag skulle byta jobb (kan jobba mkt hemifrån nu..). Men.. hur ofta spreds förkylningar runt på kontor innan pandemin? Var det ett jätteproblem? Jag har alltid jobbat i öppet kontorslandskap, innan pandemin var förkylda kollegor ofta på kontoret, kan inte minnas att jag eller nån annan blev smittad av det. Självklart hände det säkert nån gång, men kan inte minnas att det var ett problem. I de flesta kontorsjobb kan man ju ändå hålla avstånd :)
Du kommer nog få helt skilda svar på frågan hur ofta spreds förkylningar på kontor....

För mig som blir tvärsjuk och smittas om typ någon som är förkyld råkar smsa mig så skulle jag säga, ja. Det var ett jätteproblem för mig.


Men för någon med ett starkt immunförsvar så kommer svaret kanske bli "Jag har aldrig smittats av någon på kontoret".

Men fakta är att det finns folk som blir smittade. Och i början av sjukdomen vet man heller inte om det är förkylning, covid, influensa eller magsjuka rent av. Man vet alltså inte alls vilka konsekvenser ens sjuknärvaro får. Framförallt eftersom man smittar innan man blir sjuk. Att du smittar kollega X med influensa på fredagen när personen ska träffa sina morföräldrar på söndagen kan innebära att dessa dör. Extremt exempel, javisst, men inte otänkbart på något sätt.

Man får liksom tänka steget längre här. Att en själv inte blir dålig av något säger noll och inget om hur andras kroppar kommer att reagera på det.
 
Men om det inte är ett problem: varför ska då folk stanna hemma även om de bara har små symptom? Då är det ju en icke-diskussion, om man inte smittar kollegor för att man råkar jobba på samma kontor.
På mitt jobb har man just nu inget val. Fortfarande pandemiregler.
 
Du kommer nog få helt skilda svar på frågan hur ofta spreds förkylningar på kontor....

För mig som blir tvärsjuk och smittas om typ någon som är förkyld råkar smsa mig så skulle jag säga, ja. Det var ett jätteproblem för mig.


Men för någon med ett starkt immunförsvar så kommer svaret kanske bli "Jag har aldrig smittats av någon på kontoret".

Men fakta är att det finns folk som blir smittade. Och i början av sjukdomen vet man heller inte om det är förkylning, covid, influensa eller magsjuka rent av. Man vet alltså inte alls vilka konsekvenser ens sjuknärvaro får. Framförallt eftersom man smittar innan man blir sjuk. Att du smittar kollega X med influensa på fredagen när personen ska träffa sina morföräldrar på söndagen kan innebära att dessa dör. Extremt exempel, javisst, men inte otänkbart på något sätt.

Man får liksom tänka steget längre här. Att en själv inte blir dålig av något säger noll och inget om hur andras kroppar kommer att reagera på det.
Virus smittar ju ofta innan man fått symtom så smitta från människor man arbetar nära med kommer man bli utsatt för oavsett. Vill man skydda sig själv från att bli sjuk ofta om man är känslig så måste man satsa på ett jobb där man kan ha få mänskliga kontakter.
 
Vad i hela friden är "minsta lilla snuva"???? Vad är det för sjukdom??

Uppenbarligen är det nåt jag aldrig nånsin haft, inte heller någon i min närhet, så långt jag kan minnas.

Visst, en förylning kan börja med liten snuva och att man börjar känna sig hängig, innan sjukdomen bryter ut helt.
Men när snuvan kommer så vet man inte i förväg om det blir en dunderbrakförkylning som man blir helt däckad av, eller nåt som går över på 3-4 dagar. När de första symptomen som lite ont i halsen, hängighet och liten snuva kommer, det är ju då man smittar som värst!
Så håll din "lilla snuva" hemma tack, jag vill inte ha den!

Sen om det finns folk som på nåt vis lyckas ha riktiga glidar-förkylningar där man får bara lite snuva nån dag, grattis till er då, den lilla snuvan blir en dunderförkylning för mig, för att man inte har vett att hålla sig borta och inte smitta andra.

Jag räknar inte in allergi och kall näsa-snuva dit, för man vet ganska omgående varför man är snuvig. Det är ingen som stannar hemma från jobber för det.

Det är intressant för småsnuvig är jag inte hela tiden. Inte när folk som är sjuka håller sig borta. Och det är just det som är poängen, man är inte ens småsnuvig när man slutar gå sjuk till jobbet. Då är man frisk mest hela tiden, förut om sjuk enstaka gånger.

Så nej, småsnuviga tycker jag inte folk är, sådana som går sjuka till jobbet ständigt är kanske.

Det är tråkigt att ni blir så väldigt sjuka vid förkylningar, men ni kan glädja er åt att ni till skillnad från många av oss andra å andra sidan inte verkar ha några halvdassiga dagar däremellan. Jag känner mig ofta hängig när jag har sovit dåligt, och jag har väldigt skiftande sömnkvalitet så det inträffar åtminstone flera gånger i månaden att jag vaknar hängig men piggnar på mig under dagen. Jag har även återkommande men oregelbunden nästäppa, som jag inte vet vid varje tillfälle vad den beror på då jag inte har någon konstaterad allergi. Men har inte heller gjort någon utredning eftersom jag inte har större problem än just "lite täppa" eller "lite snuva" då och då, och den vanligtvis är borta några timmar senare och antagligen har berott på pollen/kvalster/doftljus/blommor/värme/stillasittande eller en kombination av flera faktorer. Jag kan dock aldrig veta när det inträffar vad det är, och att det den här gången kommer att gå över precis som 98% av gångerna kan jag inte heller vara helt säker på förrän det faktiskt har gått över.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Du kommer nog få helt skilda svar på frågan hur ofta spreds förkylningar på kontor....

För mig som blir tvärsjuk och smittas om typ någon som är förkyld råkar smsa mig så skulle jag säga, ja. Det var ett jätteproblem för mig.


Men för någon med ett starkt immunförsvar så kommer svaret kanske bli "Jag har aldrig smittats av någon på kontoret".

Men fakta är att det finns folk som blir smittade. Och i början av sjukdomen vet man heller inte om det är förkylning, covid, influensa eller magsjuka rent av. Man vet alltså inte alls vilka konsekvenser ens sjuknärvaro får. Framförallt eftersom man smittar innan man blir sjuk. Att du smittar kollega X med influensa på fredagen när personen ska träffa sina morföräldrar på söndagen kan innebära att dessa dör. Extremt exempel, javisst, men inte otänkbart på något sätt.

Man får liksom tänka steget längre här. Att en själv inte blir dålig av något säger noll och inget om hur andras kroppar kommer att reagera på det.

På mitt jobb där vi har flexkontor kan de med särskilda behov få eget rum. Att man nedsatt immunförsvar borde kunna vara ett sådan skäl tycker jag, precis som när man av andra skäl har svårt att ha andra människor runt sig när man arbetar.
 
Jag tycker också det är smidigt och bra med arbetsgivare som godkänner hemarbete - att delvis kunna göra det är en viktig parameter om jag skulle byta jobb (kan jobba mkt hemifrån nu..). Men.. hur ofta spreds förkylningar runt på kontor innan pandemin? Var det ett jätteproblem? Jag har alltid jobbat i öppet kontorslandskap, innan pandemin var förkylda kollegor ofta på kontoret, kan inte minnas att jag eller nån annan blev smittad av det. Självklart hände det säkert nån gång, men kan inte minnas att det var ett problem. I de flesta kontorsjobb kan man ju ändå hålla avstånd :)
För mig blev det en markant skillnad när mitt dåvarande jobb bytte från egna rum till landskap. Både jag och mina kollegor blev sjukare än vi var då vi satt på egna rum.
 
På mitt jobb där vi har flexkontor kan de med särskilda behov få eget rum. Att man nedsatt immunförsvar borde kunna vara ett sådan skäl tycker jag, precis som när man av andra skäl har svårt att ha andra människor runt sig när man arbetar.
Förutsatt att man kan få läkarintyg på det antar jag? Sånt kan vara knepigt att få.
Virus smittar ju ofta innan man fått symtom så smitta från människor man arbetar nära med kommer man bli utsatt för oavsett. Vill man skydda sig själv från att bli sjuk ofta om man är känslig så måste man satsa på ett jobb där man kan ha få mänskliga kontakter.
Jo absolut, det nämnde jag också i inlägget du har citerat. Men man behöver ju inte vara kvar på jobbet för att "man har antagligen redan smittat de andra ändå". Som vi har lärt oss med hela covidresan så finns det ett samband mellan hur stor smitta man blir utsatt för och hur pass sjuk man blir. Så det finns ändå en poäng att stanna hemma när sjukdomen bryter ut. Därmed inte sagt att man måste sjukskriva sig. Har man ett arbete som man får göra hemifrån så är det självklart en ypperlig lösning om man är så pass pigg och fräsch.
 
Som vi har lärt oss med hela covidresan så finns det ett samband mellan hur stor smitta man blir utsatt för och hur pass sjuk man blir.
Hur menar du nu? Snarare visar studier att immunförsvaret (hos de men normalfungerande immunförsvar) fungerar sämre om det inte regelbundet utsätts för smittor? Menar du att människor utsöndrar mer virus om de har sjukdomssymtom än innan?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 224
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 934
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
255
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 401
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp