Bukefalos 28 år!

Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Mitt jobb verkar ha en del sjukfrånvaro just nu. Innan jul blev många förkylda och några fick covid. Den här veckan blev några sjuk på grund av magen. Uppenbarligen går det vinterkräksjuka på mitt jobb för nu är jag hemma och är bästa vän med en hink. Tur att magen vändes ut och in innan jag åkte till jobbet. Första gången på säkert 14 år som jag har kräksjuka! Jag vet inte varför folk på de andra skiften har varit hemma. Jag vet att det har saknats folk då jag får erbjudande att jobba var och varannan ledigvecka och ibland på mina lediga helger också.
 
Det är många som haft jobbiga sjukdomar i år, där de tagit om flera gånger. Sonen kom hem med en förkylning i början på december, och det är typ först nu jag, sonen och särbon är friska igen. Långdraget elände som tog om och gick runt. Jag åkte på tre omgångar med dyngförkylning, och hemsk hosta med halsont i över en vecka. Särbon fick två vändor och t.o.m. feber i andra omgången. Jag låg och vägde på 38 grader, men har annars låg temp så kände absolut av det. Halsontet och slemhostan var värst! Aldrig varit med om halsont som sitter i över en vecka vid en vanlig förkylning. Jag och särbon testade för covid men var negativt alla gånger.
Ja, jag var hemma flera ongånger med förkylning förra året. Det har ALDRIG hänt tidigare.
 
Jag har varit sjuk till och från sedan i höstas nu ( gissa vad jag jobbar när jag extra jobbar - jo förskola ). Hinner knappt bli frisk så är det dags igen och det värsta för mig är dels att jag blir skit dålig varje gång det händer, sen sitter det i upp till två månader efteråt. Hosta och små snuvig till dö dagar, likadant nu fortfarande snuvig på morgonen och kvällen. Och ja det är många barn som aldrig hade fått vara på förskolan under pandemin som är där nu som inte borde vara där nu heller. Det var rätt skönt när det var strängare regler folk gick inte till sina jobb och skickade heller inte sina uppenbart sjuka barn till förskolan.
 
Ibland har en helt enkelt inte något val. Jag har jobbat i princip på knäna när jag haft stalljobb - det finns ingen att ringa in och hästarna måste ha mat och skötsel. Visserligen ingen jätterisk att smitta ned annan personal/hästägare utöver om det är något med magen och man måste använda den enda toan som finns.
Sedan kanske en helt enkelt inte har råd. Ibland blir man självisk. Jag kan verkligen inte stanna hemma för minsta lilla nästäppa eller torrhosta. Det går inte.
 
Ibland har en helt enkelt inte något val. Jag har jobbat i princip på knäna när jag haft stalljobb - det finns ingen att ringa in och hästarna måste ha mat och skötsel. Visserligen ingen jätterisk att smitta ned annan personal/hästägare utöver om det är något med magen och man måste använda den enda toan som finns.
Sedan kanske en helt enkelt inte har råd. Ibland blir man självisk. Jag kan verkligen inte stanna hemma för minsta lilla nästäppa eller torrhosta. Det går inte.

Ditt första stycke får mig att tänka på när jag var liten och mina föräldrar var mjölkbönder. Det var inte bara en gång min pappa fick släpa sig runt ladugården och kräkas i skitrännan eftersom korna behövde mat, mjölkas och skötas även om pappa hade magsjuka.


Själv har jag lyckats vara sjuk tre gånger sen jag började nytt jobb i november. Innan dess var jag nog inte sjuk på två år vilket inte berodde på att jag är en supermänniska utan att jag bor ensam och bara jobbade hemifrån. Antar att mitt immunförsvar är lite sämre nu efter att det fått ligga av sig under pandemin.
 
Ibland har en helt enkelt inte något val. Jag har jobbat i princip på knäna när jag haft stalljobb - det finns ingen att ringa in och hästarna måste ha mat och skötsel. Visserligen ingen jätterisk att smitta ned annan personal/hästägare utöver om det är något med magen och man måste använda den enda toan som finns.
Sedan kanske en helt enkelt inte har råd. Ibland blir man självisk. Jag kan verkligen inte stanna hemma för minsta lilla nästäppa eller torrhosta. Det går inte.
Fast det är rätt korkat att gå sjuk till jobbet. Man smittar ner sina kollegor som blir sjuka vilket gör att man själv får mer att göra medan sjukdomarna går runt runt och slutligen blir man sjuk igen själv.
 
Fast det är rätt korkat att gå sjuk till jobbet. Man smittar ner sina kollegor som blir sjuka vilket gör att man själv får mer att göra medan sjukdomarna går runt runt och slutligen blir man sjuk igen själv.
Korkat och korkat. Jag kan inte stanna hemma en vecka för att jag har lite sniffles. Det går inte, då har jag inte råd med hyran helt enkelt.
 
Du ser inte att du bidrar till att det går runt runt? Om alla var mer noga med att vara hemma vid sjukdom vore man mindre sjuk också och alltså behöver man inte vara hemma!
Jag håller med! Jag skulle åka ut med en kollega igår, hon hör av sig dagen innan och säger att hennes man eventuellt är magsjuk, men hon är fräsch. Jag säger, trots att jag VERKLIGEN behöver hennes kompetens, då jag aldrig utfört uppgiften förut (eller ens i närheten) att jag klarar mig själv. För jag vill absolut inte risker satt bli sjuk, det medför så många problem för mig. Kollegan har dock möjlighet att jobba hemifrån, så trots att hon känner att hon är frisk gör hon det för mig och övriga kollegors skull. Det är så jag vill att en arbetsplats ska fungera.

Sen är jag väldigt medveten om problematiken som uppstår när man måste vara på plats. Jag har haft den sortens arbete i tio år. Slopa karensdagen säger jag.
 
Jag håller med! Jag skulle åka ut med en kollega igår, hon hör av sig dagen innan och säger att hennes man eventuellt är magsjuk, men hon är fräsch. Jag säger, trots att jag VERKLIGEN behöver hennes kompetens, då jag aldrig utfört uppgiften förut (eller ens i närheten) att jag klarar mig själv. För jag vill absolut inte risker satt bli sjuk, det medför så många problem för mig. Kollegan har dock möjlighet att jobba hemifrån, så trots att hon känner att hon är frisk gör hon det för mig och övriga kollegors skull. Det är så jag vill att en arbetsplats ska fungera.

Sen är jag väldigt medveten om problematiken som uppstår när man måste vara på plats. Jag har haft den sortens arbete i tio år. Slopa karensdagen säger jag.
Bra att det kunde lösas så, förstår verkligen att du inte ville riskera magsjuka!

Det är ju trots allt så sjukdomar sprids, jag ser ju det gång efter gång på jobbet. Så blev jag sjuk två gånger i höstas. Först den ena, sedan andre, sedan tredje osv. Så är det nu igen, väntar bara på att fjärde och gravid blir sjuk.... och det är inte så schysst mot sin gravida kollega att gå sjuk till jobbet. "Jag har kollat med ett hemmatest så det inte är covid", jaha, fungerar de på covid nu?? Mig smittar de inte då jag sitter 50 mil därifrån, men annars hade jag antagligen varit sjuk redan.
 
Du ser inte att du bidrar till att det går runt runt? Om alla var mer noga med att vara hemma vid sjukdom vore man mindre sjuk också och alltså behöver man inte vara hemma!
Fast småsnuviga är ju folk mest hela tiden. Jag vet inte om jag minns en mogon då jag vaknat och inte varit täppt i minst ett näshål, det blir ju ohållbart. Vart går gränsen?
Sedan har jag inte råd oavsett, som sagt. Vi är många som arbetar och snörvlar en smula, ingen har råd att vara hemma om en inte är nere för räkning.
Sedan ser förstås sjuklönen annorlunda ut här än i Sverige - hos min arbetgivare får man ingen ersättning alls.
 
Sedan beror det också lite på vilken typ av jobb man har. Jag har i princip ingen kontakt alls med mina kollegor utöver morgonens hälsning när vi fyller upp våra arbetsstationer, till och med lunchen spenderas utomhus och kundkontakten är låg. Jag ser det som mycket mer troligt att jag smittas av en gäst som anlänt sjuk till hotellet än att jag eller någon annan kollega smittar varandra (eller en gäst).
 
Fast småsnuviga är ju folk mest hela tiden. Jag vet inte om jag minns en mogon då jag vaknat och inte varit täppt i minst ett näshål, det blir ju ohållbart. Vart går gränsen?
Sedan har jag inte råd oavsett, som sagt. Vi är många som arbetar och snörvlar en smula, ingen har råd att vara hemma om en inte är nere för räkning.
Sedan ser förstås sjuklönen annorlunda ut här än i Sverige - hos min arbetgivare får man ingen ersättning alls.
Det är intressant för småsnuvig är jag inte hela tiden. Inte när folk som är sjuka håller sig borta. Och det är just det som är poängen, man är inte ens småsnuvig när man slutar gå sjuk till jobbet. Då är man frisk mest hela tiden, förut om sjuk enstaka gånger.

Så nej, småsnuviga tycker jag inte folk är, sådana som går sjuka till jobbet ständigt är kanske.
 
En annan sak apropå jobb och dåligt mående. Jag har nästan bara jobbat på kontor och där finns det vilrum. För mig som hade stora problem med mensvärk under årtionden kunde en timme eller två i vilrum göra mig arbetsför igen. Men placeringen är viktig, man måste kunna koppla av. På ett kontor låg vilorummet bredvid kopiatorn vilket var helt värdelöst. Jag var tvungen att åka hem istället för att vila av mig värken, det lät väldigt mycket där inne. Jag tror inte att en enda av oss någonsin använde det.
 
Det är intressant för småsnuvig är jag inte hela tiden. Inte när folk som är sjuka håller sig borta. Och det är just det som är poängen, man är inte ens småsnuvig när man slutar gå sjuk till jobbet. Då är man frisk mest hela tiden, förut om sjuk enstaka gånger.

Så nej, småsnuviga tycker jag inte folk är, sådana som går sjuka till jobbet ständigt är kanske.
Folk är ju olika. Jag har allergier också, ibland är det svårt att skilja det ena från det andra, men vintertid är lite snor och lite snork helt normalt tycker jag. Jag kan ju inte rimligtvis sitta hemma två - tre veckor utan lön och vänta på att det ska gå över för att någon kanske, eventuellt, möjligtvis blir mer sjuk än jag är när jag egentligen är 100% arbetsför.
 
Folk är ju olika. Jag har allergier också, ibland är det svårt att skilja det ena från det andra, men vintertid är lite snor och lite snork helt normalt tycker jag. Jag kan ju inte rimligtvis sitta hemma två - tre veckor utan lön och vänta på att det ska gå över för att någon kanske, eventuellt, möjligtvis blir mer sjuk än jag är när jag egentligen är 100% arbetsför.
Fökylning och allergi är ju inte samma sak. Men att gå förkyld till jobbet är i mina ögon inte ok. Så där tycker vi olika.
 
Fökylning och allergi är ju inte samma sak. Men att gå förkyld till jobbet är i mina ögon inte ok. Så där tycker vi olika.
Nej, men ibland är det inte så lätt att veta vilket som är vilket, och förkylning är ju ett sådant enormt spektrum. Allt från en tät näsa vid läggdags, lite rossel i halsen tidigt på morgonen, lite trött och snörvlig - till däckad. En förkylning kan ju dessutom ge restsymptom flera veckor, det är liksom inte rimligt att stanna hemma från jobbet när man kan utföra sitt jobb till 100% tycker jag.
Uppenbarligen olika, ja.
 
På mitt jobb så blir det lite tråkiga miner om man är hemma för minsta lilla så jag går till jobbet även om jag är lite förkyld. Så länge jag låter ok, inte hostar mkt, inte snorar mkt, ingen feber och inte magsjuk så har jag liksom inte mage att sjukskriva mig.
Så är de flesta på mitt jobb också, tyvärr.
 
På min nuvarande arbetsplats är det relativt låg sjukfrånvaro, uppfattar jag det som iaf.

Dock får jag väl säga att jag udda nog inte verkar bli sjuk/förkyld, trevligt för mig men kan vara provocerande för omgivningen. Låter bli att nämna det i vanliga fall så stör det inte någon.

Jag var sjuk senast när jag var 12 år i maginfluensa (hade jullov så gav inte frånvaro ens) och för två år sedan blev större delen av bröllopssällskapet rejält sjuka efter bröllopet. Det var inte covid, själv fick jag en krypande känsla i halsen i en vecka (hade semester). Så jag har faktiskt aldrig tagit en sjukdag, trots att det närmar sig 15 år som heltidsanställd.
 
Fökylning och allergi är ju inte samma sak. Men att gå förkyld till jobbet är i mina ögon inte ok. Så där tycker vi olika.
Alltså, det är ju inte farligt att få en förkylning? Snarare tvärtom?
Folk är ju sjukare nu för att immunförsvaret inte fick jobba under pandemin.. Det är ju inte enbart av godo att hålla sig undan alla virus och bakterier?

Jag har inte heller råd att gå hemma varenda gång jag är småförkyld, jag får den typen av symtom så fort jag sovit för lite liksom.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 849
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
536
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp