Bukefalos 28 år!

Högkänslighet

Mmm men även artiklarna som alltför mycket fokuserar på ADHDs superkrafter stör lite (även om det såklart också är positivt), liksom det kan vara så att de läkare som tycker att (för?) många får diagnosen har en poäng. Dvs hur stor andel av befolkningen kan ha en diagnos innan det urholkar den hjälp människor med extremspektrat av diagnosen kan få och är det något fel på samhället som gör att diagnoserna ökar (gifter/undergrävande av koncentration i skolan (ingen egen bänk, inga ringningar till raster)) eller försvårar för alla och speciellt för de utanför en allt smalare kolumn för normal.

Jag la ingen värdering i om den typen av artiklar har någon poäng, det var bara en reflektion till de inlägg som menar att högkänslighet bör avfärdas på grunderna att det i artiklar och inlägg har presenterat som att det (också) kan finnas positiva sidor med det, och att det är så många som känner igen sig att det tas som bevis för att det hela är påhittat för att locka och snärja följarskaror.
 
Nej, eller snarare, beskrivningen som HSPs grundare gjorde beskrev autister. Så den diagnosen finns om man vill söka den, men även den är faktiskt ett luddigt paraplybegrepp som blir luddigare ju djupare man dyker i de olika kriterierna, deras ursprung, och vetenskapliga relevans.

Det hade varit intressant att veta hur höga poäng de som identifierar sig som "högkänslig" får på testerna AQ och RAADS.

Tror du inte att det är möjligt, att på grund av den fördomsfulla bild av autism som vi kulturellt fortfarande blir matade med, har gjort att de som känner igen sig med HSP inte har tänkt tanken att det kanske är autistiska dom egentligen är?

Men varför är det viktigt för dig att andra personer blir diagnosticerade med autism? När jag läser dina inlägg får jag känslan av att det handlar om din egen upprättelse. Att du tolkar alla som känner igen sig som högkänsliga men inte andra delar av autism, som att de ser ner på autister, och att det är därför du vill putta in dem i samma fack som du själv. Så att de inte kan se ner på dig, som du läser in att de gör nu.
 
Min trådstart handlade om hur folk som upplever sig högkänsliga känner och tänker.
Och hur det påverkar vardagen.
Det är inte mycket av det som diskuteras så jag lämnar tråden nu.

Jag förstår dig. Jag ser mig inte som högkänslig själv, men blev engagerad i tråden å mina vänners vägar när jag såg hur mycket som tydligen förutsätts om personer som beskriver sig som högkänsliga.

Tycker det är rätt oskönt faktiskt, när personer som har en autismdiagnos sitter och klassificerar andra "halvautistiska" personer och säger att deras upplevelse av sig själva är hittepå, flum och inget som är värt att tas på allvar förrän de bekänner sig till den riktiga och erkända diagnosen autism. (Med tillägget att det självklart inte är så att alla som skrivit så har en autismdiagnos, likväl som alla vi som försvarar rätten att få beskriva sig själv med de ord man känner sig hemma i inte ser oss som högkänsliga.)
 
Jag förstår dig. Jag ser mig inte som högkänslig själv, men blev engagerad i tråden å mina vänners vägar när jag såg hur mycket som tydligen förutsätts om personer som beskriver sig som högkänsliga.

Tycker det är rätt oskönt faktiskt, när personer som har en autismdiagnos sitter och klassificerar andra "halvautistiska" personer och säger att deras upplevelse av sig själva är hittepå, flum och inget som är värt att tas på allvar förrän de bekänner sig till den riktiga och erkända diagnosen autism. (Med tillägget att det självklart inte är så att alla som skrivit så har en autismdiagnos, likväl som alla vi som försvarar rätten att få beskriva sig själv med de ord man känner sig hemma i inte ser oss som högkänsliga.)
Fast, jag har inte sett någon i tråden tycka att personers upplevelser av sig själva är hittepå, flum och inte värt att tas på allvar, snarare tvärtom. Däremot att "diagnosen" högkänslig är flummig.
 
Fast, jag har inte sett någon i tråden tycka att personers upplevelser av sig själva är hittepå, flum och inte värt att tas på allvar, snarare tvärtom. Däremot att "diagnosen" högkänslig är flummig.

En person som ser sig själv som högkänslig (utan att kalla det för en diagnos, för det är väl det enda alla är överens om att det inte är?) - är det då flummigt?
 
Jag gjorde ett test. Tydligen är jag högkänslig.
Ärligt talat, min högst personliga åsikt om testet och resultatet: ren och skär dynga.
 
Nej. Det är att använda ett funkofobiskt uttryck för sin känslighet. Känsligheten är inte ett dugg flummig, exakt var har någon påstått det?

Och vem har bestämt att det är funkofobiskt då?

Det har skrivits av flera användare dels att högkänslighet är flum, och dels att högkänslighet är = Elaine Arons koncept, trots att flera andra skriver att begreppet INTE bara används som referens till henne, och att t o m vården använder det. Antingen så tar ni inte in vad andra skriver, eller så tar ni på er en rätt att diktera hur andra ska tänka och prata om sin problematik utifrån era egna perspektiv.
 
Kommunikation på nätet, alltid som bäddat för missförstånd. Och här verkar det bitvis gå rundgång i missförstånd just nu.

Termen "högkänslig" kommer från HSP, även om det kanske idag inte är lika sammankopplat, många (om inte alla) egenskaper som tas upp som högkänsliga är även sådana som stämmer in på autistiska.

Det är inget fel att ha egenskaper som att vara empatisk, känslig mot ljud, ljus med mera, med mera, oavsett vad man kallar det. Om alla inblandade i pajkastningen som pågår just nu skulle ta ett steg tillbaka och fundera lite över hur man anklagar varandra, tror jag det skulle kunna vara fördelaktigt för samtliga.

Sedan kanske vi, som delar av samhället, borde försöka inse att det nog är fel använda ordet diagnos på egenskaper som sammantaget kallas exempelvis autism, ADHD och liknande. Jag skulle jättegärna se att samhället anpassas så att alla får plats, utan att man för den skull skulle behöva ha en diagnos.

Hjälper en diagnos? Kanske, men varför inte bara titta på vilka styrkor och svagheter någon har, och att vi som samhälle ger stöd för det som behövs?
 
Tycker det är rätt oskönt faktiskt, när personer som har en autismdiagnos sitter och klassificerar andra "halvautistiska" personer och säger att deras upplevelse av sig själva är hittepå, flum och inget som är värt att tas på allvar förrän de bekänner sig till den riktiga och erkända diagnosen autism. (Med tillägget att det självklart inte är så att alla som skrivit så har en autismdiagnos, likväl som alla vi som försvarar rätten att få beskriva sig själv med de ord man känner sig hemma i inte ser oss som högkänsliga.)
Detta var en väldigt märklig sammanfattning. Det är ingen som säger att intryckskänslighet är flum, hittepå etc.
 
Sedan kanske vi, som delar av samhället, borde försöka inse att det nog är fel använda ordet diagnos på egenskaper som sammantaget kallas exempelvis autism, ADHD och liknande. Jag skulle jättegärna se att samhället anpassas så att alla får plats, utan att man för den skull skulle behöva ha en diagnos.

Ja, det vore det ideala. Det är därför jag gärna ser att folk som är känsliga för intryck fortsätter att berätta om det.

Hjälper en diagnos? Kanske, men varför inte bara titta på vilka styrkor och svagheter någon har, och att vi som samhälle ger stöd för det som behövs?

Varför skulle en NPF-diagnos hjälpa individer mindre än andra diagnoser? Var ska man dra gränsen för vad som ska ses som styrkor och svagheter och vad som faktiskt är funktionsnedsättningar eller sjukliga beteenden?
 
Och vem har bestämt att det är funkofobiskt då?

Det har skrivits av flera användare dels att högkänslighet är flum, och dels att högkänslighet är = Elaine Arons koncept, trots att flera andra skriver att begreppet INTE bara används som referens till henne, och att t o m vården använder det. Antingen så tar ni inte in vad andra skriver, eller så tar ni på er en rätt att diktera hur andra ska tänka och prata om sin problematik utifrån era egna perspektiv.

Jag ger upp. Vi kan ju använda andra ord med negativ betydelse hur vi vill då känner jag typ om dessa diskussioner här 🙃
 
Detta var en väldigt märklig sammanfattning. Det är ingen som säger att intryckskänslighet är flum, hittepå etc.

Ett flertal användare har skrivit att när de och de de känner använder ordet högkänslig så menar de det du tycker ska heta intryckskänslighet, trots det mals det på om att högkänslighet = HSP och det är flum.

Ett flertal användare påstår att när man använder begreppet högkänslig så ser man ner på autister, trots att flera andra skriver att de och andra som använder begreppet INTE använder det i den betydelsen.

Ett flertal inlägg har gått ut på att de som säger sig vara högkänsliga/intryckskänsliga har "egentligen" autism.

Du och andra kanske inte menar att trampa på som du/ni uppfattas, men det är trist att det är sån tråkig ton.
 
Alltså, på detta forum brukar ju ändå belagd vetenskap stå ganska högt i kurs (om man bortser från några specifika användare) - men det ska alltså inte gälla denna diagnos? Som jag har förstått det har "diagnosen" HSP (Highly Sensitive Person, menar jag nu, inte intryckskänslig/högkänslig pga annan underliggande diagnos) ingen egentlig vetenskaplig uppbackning och myntades även på väldigt vaga grunder, för att sammanfatta diskussionen kort.

Jag ser inte tonen som "nedvärderande" eller "tråkig". Jag ser den som väldigt saklig? Konkret? Tonen blir liksom inte "tråkig" för att man backar upp sin argumentation med fakta. Att påstå det är ju ganska trist diskussionston, minst sagt.
 
Jag ger upp. Vi kan ju använda andra ord med negativ betydelse hur vi vill då känner jag typ om dessa diskussioner här 🙃

DU tycker att det är ett alltigenom negativt ord, andra tycker inte det eftersom det inte används på samma sätt inom alla kretsar. Det är väl typ det som är en stor del av tråden?

Men ja, jag tror också att det är bra om ett annat ord blir mer etablerat eftersom detta ord är så infekterat. Jag tycker förslaget om högsensitiv var bra, kanske är det något som kommer. Det är ju dock inget som kan "bestämmas" på Buke.
 
Varför skulle en NPF-diagnos hjälpa individer mindre än andra diagnoser? Var ska man dra gränsen för vad som ska ses som styrkor och svagheter och vad som faktiskt är funktionsnedsättningar eller sjukliga beteenden?
Ja, var går gränsen, det är en bra fråga. Min tanke var mer att man inte måste få en diagnos för att kunna få stöttning, utan att vi behöver se till att anpassa samhället så att fler kan passa in. Jag kan absolut se nyttan av diagnoser, så länge de används enbart för att ge stöd, och inte som en anledning att diskriminera.

Har svårare än vanligt att uttrycka mig bra ikväll, även om hjärnan börjar fungera lite grann igen, efter 4 dagar med jobb och diverse aktiviteter efteråt, så lyckas jag inte helt få ut mina tankar i skrift.
 
Alltså, på detta forum brukar ju ändå belagd vetenskap stå ganska högt i kurs (om man bortser från några specifika användare) - men det ska alltså inte gälla denna diagnos? Som jag har förstått det har "diagnosen" HSP (Highly Sensitive Person, menar jag nu, inte intryckskänslig/högkänslig pga annan underliggande diagnos) ingen egentlig vetenskaplig uppbackning och myntades även på väldigt vaga grunder, för att sammanfatta diskussionen kort.

Jag ser inte tonen som "nedvärderande" eller "tråkig". Jag ser den som väldigt saklig? Konkret? Tonen blir liksom inte "tråkig" för att man backar upp sin argumentation med fakta. Att påstå det är ju ganska trist diskussionston, minst sagt.

Hur mycket har Elaine Arons koncept försvarats då i tråden då? Det är ju främst möjligheten att få använda ordet högkänslighet utan att köpa hela hennes paket som försvarats. Eller menar du också att har man problematik med intryckskänslighet så har man autism, punkt?
 
Hur mycket har Elaine Arons koncept försvarats då i tråden då? Det är ju främst möjligheten att få använda ordet högkänslighet utan att köpa hela hennes paket som försvarats. Eller menar du också att har man problematik med intryckskänslighet så har man autism, punkt?

Du tänker att det är fel att medvetandegöra att det inte finns någon vetenskaplig grund oavsett? Jag menar, det finns någon teori om att bärnstenshalsband håller fästingar borta, men det saknar vetenskaplig grund. Ändå kan givetvis folk uppleva att det minsann stämmer. Men det får ju inte mer vetenskaplig grund för det, liksom. Att folk känner igen sig på svepande personlighetsbeskrivningar gör de inte riktiga för det.

Ditt sista påstående är ju halmgubbe-varning. Det är inget påstående som drivits i tråden. Du får inte en autismdiagnos enbart för att du är intryckskänslig. Och nu var det ju inte symtomet intryckskänslighet jag diskuterade heller.
 
Du tänker att det är fel att medvetandegöra att det inte finns någon vetenskaplig grund oavsett? Jag menar, det finns någon teori om att bärnstenshalsband håller fästingar borta, men det saknar vetenskaplig grund. Ändå kan givetvis folk uppleva att det minsann stämmer. Men det får ju inte mer vetenskaplig grund för det, liksom. Att folk känner igen sig på svepande personlighetsbeskrivningar gör de inte riktiga för det.

Ditt sista påstående är ju halmgubbe-varning. Det är inget påstående som drivits i tråden. Du får inte en autismdiagnos enbart för att du är intryckskänslig. Och nu var det ju inte symtomet intryckskänslighet jag diskuterade heller.

Just därför frågade jag hur mycket stöd Elaine Arons koncept har fått i tråden? Eftersom du kände dig nödgad att kritisera att hennes arbete inte får kritiseras, så undrar jag hur mycket stöd du tycker att hon har fått? Är det många som köpt hennes paket i sin helhet? Annars är det ju du som gör en halmgubbe.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 192
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 956
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
618
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 557
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp