Högskoleprovets orddel hösten 2022

20/20, kändes enkelt i år.
Kändes enkelt förra året också.
Kommer inte alls ihåg det som enkelt när jag skrev det för närmare 20 år sedan.
 
Får alltid full pott på den där delen, det är tur att det inte är DTK-delen som testas i tidningarna varje år, då hade jag inte kunnat vara mallig precis. Orddelen känns liksom förbluffande lätt och DTK minns jag kändes i det närmaste obegriplig (säger bara: vinddiagram, hu!).
Jag minns NOG-delen med fasa. Gick ändå bra, men tror det hade varit betydligt svårare i dag. Matten var ju hyfsat enkel då med tanke på att jag gick teknisk och var inne i det tänket.
 
Jag brukar ha svårt för orddelen men tog 15/20 denna gången. Inte jättemycket bättre än tidigare gånger. Men till skillnad från tidigare så tyckte jag att det var mer ord som jag kan använda i vardagligt tal, som var med?

Ord är inte min starkaste sida så jag är i alla fall nöjd med mina 15/20 :)
 
Jag brukar ha svårt för orddelen men tog 15/20 denna gången. Inte jättemycket bättre än tidigare gånger. Men till skillnad från tidigare så tyckte jag att det var mer ord som jag kan använda i vardagligt tal, som var med?

Ord är inte min starkaste sida så jag är i alla fall nöjd med mina 15/20 :)

Tänk också på att majoriteten av de som svarat i tråden är betydligt äldre än dig. Ordförrådet ökas med åren och om en läser mycket med :)
 
Jag minns NOG-delen med fasa. Gick ändå bra, men tror det hade varit betydligt svårare i dag. Matten var ju hyfsat enkel då med tanke på att jag gick teknisk och var inne i det tänket.
Haha, ja, har för mig att jag inte tyckte den var så gräslig, men just DTK minns jag extra väl. Men det är å andra sidan typ 20 år sen jag gjorde högskoleprovet första och enda gången också. Moget nog crazy bakfull och trött. Tur jag fick bra betyg, så jag slapp förlita mig på det resultatet... :o
 
19/20
Minns inte vilket ord men det var nåt där jag tyckte två svar var lite svåra att välja mellan. Att det var tvetydigt, så jag hade väl lite fel betydelse på det ordet i mitt huvud...
 
På heterogen tänkte jag på hästar, om de är heterozygota eller homozygota för ett färganlag.
Nu minns jag inte vilket som är vilket men heterozygot är väl när en häst, tex en tigrerad knabstrup, har fått anlaget från båda föräldrarna? Så den kan bara lämna tigrerade avkommor?
 
Jag brukar ha svårt för orddelen men tog 15/20 denna gången. Inte jättemycket bättre än tidigare gånger. Men till skillnad från tidigare så tyckte jag att det var mer ord som jag kan använda i vardagligt tal, som var med?

Ord är inte min starkaste sida så jag är i alla fall nöjd med mina 15/20 :)
Ja och du är ju långt duktigare på engelska än vad många andra är.
Själv fick jag 19/20 och är nöjd med det. Mindre nöjd att jag inte minns vilket ord som var fel men inget av dem som nämnts i tråden iaf :p
 

Liknande trådar

Tjatter Gör ordtestet här https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-mars-2022/
7 8 9
Svar
177
· Visningar
8 027
Senast: Mineur
·
Tjatter Lättaste ordkunskapsprovet hittills skulle jag vilja påstå. https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2021/
2
Svar
23
· Visningar
1 775
Senast: Tulip
·
Samhälle SVT har skrivit om hur Ryssland redan nu börjar sin påverkanskampanj. Hur tänker ni att vi bäst står emot denna typ av yttre påverkan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 947
Senast: Jeffery
·
Tjatter https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-vt-2021/ :)
Svar
14
· Visningar
678
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp