Högskoleprovets orddel. Hur många ord klarar du?

Förlåt, jag borde taggat dig. Tänkte göra det först och vet inte varför jag ändrade mig.

Nej, det är det inte. Tror att jag helt enkelt tar åt mig personligt då jag "hela mitt liv" trott att jag haft ett bra språk med god ordförståelse.

Och sorry igen att jag inte taggade.

Men har du klarat att läsa kurslitteratur och förstå den har du ju inte dålig ordförståelse?

Jag lägger ingen värdering i att ha ett starkt språk, vi har alla olika förmåga och intressen. Men när det gäller högre studier förväntar jag mig faktiskt att en har mer än en allmänbildningsnivå på språket. Just för att det annars blir enormt svårt att ta till sig undervisningen. Att säga något annat är faktiskt att lura folk, det är inte en lättsam bagatell att studera på universitet och det är inte för alla (återigen, jag lägger ingen värdering i det).
 
@athena_arabians en av mina nära släktingar är föreläsare på ett av Sveriges största universitet. Hen berättar förfärat om hur studenters språkfärdighet gått ner, folk förstår inte litteratur som använts i många år (standardverk), essäer som knappt går att begripa för att språket är så magert.
Dvs undervisningen måste börja från en lägre nivå numera jämfört med hur det var tidigare.

Min personliga synpunkt är att om man vill ha ett mångsidigt språk så är det bra att läsa så mångsidiga texter som möjligt. Läsa mer än bara det som intresserar en allra mest. "Utsätta" sig för både skönlitteratur och facktexter, rapporter och allt däremellan.
Helst sådant som är redigerat av kunniga personer så att man får en stark känsla och mall för hur det "ska" se ut.
 
Men har du klarat att läsa kurslitteratur och förstå den har du ju inte dålig ordförståelse?

Jag lägger ingen värdering i att ha ett starkt språk, vi har alla olika förmåga och intressen. Men när det gäller högre studier förväntar jag mig faktiskt att en har mer än en allmänbildningsnivå på språket. Just för att det annars blir enormt svårt att ta till sig undervisningen. Att säga något annat är faktiskt att lura folk, det är inte en lättsam bagatell att studera på universitet och det är inte för alla (återigen, jag lägger ingen värdering i det).
Ja herregud vad jag önskar jag haft mer(bättre?) engelska tidigare i skolan, det hade underlättat så mycket nu när vi har engelsk litteratur på högskolan och jag verkar inte vara ensam om att känna så.

Om det även är så inom det svenska språket måste det verkligen vara tufft som student,
 
Mattedelen hade inte fått samma effekt då vi äldre oftare har tappat i det.
Läste lite för snabbt och fick det till "... då vi äldre oftare har tappat det" och ville bara skrika ut (vilket brukar vara den övergripande tonen i trådar som dessa):
  • "på min tid minsann!!"
  • "... dagens ungdom..."
  • "ju förr desto bättre!"
osv osv i all oändlighet :meh::angel:
 
Sedan är det viktigt att inte pressa barnen med läsningen. Jag kunde inte läsa när jag började skolan (eller ja, jag hade lekt med mitt namn och diverse bokstäver innan men läste inte) "trots" att jag var dotter till en lärare. Mamma visste hur fel det kan bli... och det var inga problem, efter en vecka i skolan läste jag. Givetvis hade det också med att göra att jag fick mycket uppmuntran (utan press) hemifrån och en ärvd begåvning (båda mina föräldrar var mycket smartare än mig).

En annan sak som gör enorm skillnad för läsutvecklingen är om föräldrarna läser högt för barnen. Något jag är rädd för är något av en förlorad konst idag :(
Fast jag vet inte? Jag har pressat ganska mycket,

jag har till och med typ lärt ungen läsa i första klass, en kvart varje dag med Elsa Beskows "mor, mor, o orm" osv (skolan var inte jättebra på det, de skippade att försöka knäcka läskoden och gick direkt från bokstäver till hela svåra meningar från F-klass till ettan. (F-klass verkade tro att barn skulle lära sig läsa i ettan och ettan verkade anse att de lärde sig i F-klass. De första läseböckerna hade korta meningar men långa ord med svår stavning, som stjärna.). Jag har till och med mutat, faktum är att Svd hade en artikel om läsning där en professor sa att vad som helst, inklusive mutor är tillåtet för att få barn att läsa. Försökt släpa hem precis rätt böcker, besökt biblioteket som bara mys, fikat på biblioteket, läst böckerna själv först osv. Han totalt älskar att läsa! Man kan alltid säga att nu är det nog med dataspel, läs en bok. Men hade jag inte gjort någonting alls vet jag inte om han hade läst faktiskt.

Och vi har läst högt såklart, varje kväll, varannan mamma varannan pappa, gör fortfarande men tror nog vi kanske slutar snart.

Antar iofs att press kanske kan ha olika betydelse för olika personer dock.

(Jag lärde mig också läsa i första klass, knäckte läskoden på julen med Kalle Anka. Mamma tyckte inte heller man måste kunna läsa när man började skolan och så körde ju jag med.)
 
Senast ändrad:
Fast jag vet inte? Jag har pressat ganska mycket, jag har till och med typ lärt ungen läsa i första klass, en kvart varje dag med Elsa Beskows "mor, mor, o orm" osv (skolan var inte jättebra på det, de skippade att försöka knäcka läskoden och gick direkt från bokstäver till hela svåra meningar från F-klass till ettan. (F-klass verkade tro att barn skulle lära sig läsa i ettan och ettan verkade anse att de lärde sig i F-klass. De första läseböckerna hade korta meningar men långa ord med svår stavning, som stjärna.). Jag har till och med mutat, faktum är att Svd hade en artikel om läsning där en professor sa att vad som helst, inklusive mutor är tillåtet för att få barn att läsa. Försökt släpa hem precis rätt böcker, läst dem själv först osv. Han totalt älskar att läsa! Man kan alltid säga att nu är det nog med dataspel, läs en bok. Men hade jag inte gjort någonting alls vet jag inte om han hade läst faktiskt.

Det är skillnad på uppmuntra och pressa.

Givetvis kan det ha kommit nya rön vad gäller läsinlärning men jag utgår ifrån att min mor som var erfaren specialpedagog visste vad hon pratade om. En av hennes kollegor pressade båda sina söner med läsningen... båda hade problem. Att jag vet det beror på att vi känner dem privat också.
 
Justja 20/20 (Jag brukade hämta in mina poäng där när jag gjorde det på riktigt också, men var det alla ord nu? har för mig det brukade vara fler. Tror också att orddelen blir lättare ju äldre man är eftersom man haft mer tid på sig att läsa eller höra orden.)
 
Det är skillnad på uppmuntra och pressa.

Givetvis kan det ha kommit nya rön vad gäller läsinlärning men jag utgår ifrån att min mor som var erfaren specialpedagog visste vad hon pratade om. En av hennes kollegor pressade båda sina söner med läsningen... båda hade problem. Att jag vet det beror på att vi känner dem privat också.
Ja eller hur man uppfattar ordet pressa. Jag tycker ju tex att mutor och mycket stark uppmuntring tillsammans med idogt letande efter riktigt underhållande händelsedrivna böcker ingår i pressa. Märkte att böckerna i början inte fick ha långa beskrivningar av utseenden och miljö utan skulle vara starkt händelsedrivna.

(Men hon kanske innefattar tjata, skuldbelägga, tråkigt urval osv.)
 
Ja eller hur man uppfattar ordet pressa. Jag tycker ju tex att mutor och mycket stark uppmuntring tillsammans med idogt letande efter riktigt underhållande händelsedrivna böcker ingår i pressa. Märkte att böckerna i början inte fick ha långa beskrivningar av utseenden och miljö utan skulle vara starkt händelsedrivna.

(Men hon kanske innefattar tjata, skuldbelägga, tråkigt urval osv.)

Hon menade ditt senare exempel. Jag vet att hon var beklämd över hur kollegan behandlade sina söner, hon visste ju att det inte skulle göra någon nytta.

Sedan såg naturligtvis skolan annorlunda ut på den tiden (och allt var inte bättre). Jag kommer inte exakt ihåg omständigheterna men det kan ha varit i samband med klassresan i åk 6 som jag vägrade vara med på. Då fick jag ju en lite märklig anpassad undervisning den veckan. Eftersom jag var en duktig och skötsam elev (samt att jag var dotter till min mor, det kan ha spelat in) så sattes jag bla att ha högläsning med några lågstadieelever O_o
 
Hon menade ditt senare exempel. Jag vet att hon var beklämd över hur kollegan behandlade sina söner, hon visste ju att det inte skulle göra någon nytta.

Sedan såg naturligtvis skolan annorlunda ut på den tiden (och allt var inte bättre). Jag kommer inte exakt ihåg omständigheterna men det kan ha varit i samband med klassresan i åk 6 som jag vägrade vara med på. Då fick jag ju en lite märklig anpassad undervisning den veckan. Eftersom jag var en duktig och skötsam elev (samt att jag var dotter till min mor, det kan ha spelat in) så sattes jag bla att ha högläsning med några lågstadieelever O_o
Jo men det var lite så, inte bara till att det var dåligt. Minns en tjej i klassen som läste väldigt bra, vi hade högläsning ofta till teckning till exempel och när läraren inte orkade läsa längre och vi tjatade fick hon läsa istället :). Det känns som en skillnad, att högläsning i klassrummet i 1-3 var väldigt vanligt och det var ofta väldigt spännande och bra böcker som lästes.

Och det verkade ingå i kursen att ha hand om lågstadieelever i mellanstadiet. Vi fick en var som vi skulle ta hand om och undervisa lite osv. Det verkade ha ngn pedagogisk grej. Jag var usel på det btw.

Men jag räknar mycket stark uppmuntran också som press faktiskt trots allt.

Men just nu är jag jätteglad för ungen har fått ett tips av en annan pojke om Hungerspelen som de läser och diskuterar och det känns mysigt.
 
Jag klarade 17, får säga mig nöjd med det då jag är helt självlärd (med hjälp av Buke) vad gäller svenska!
Det gör du verkligen bra. Jag har trott när jag läst dina inlägg att du var svensk som flyttat ut för "länge sedan" och svorskade in norska ord som inflytande av att det varit ditt enda vardagsspråk länge.

Jag räknar mig som närmast flytande på att läsa (även komplicerad facktext) och höra norska (i alla fall typ radioprogram, har ingen erfarenhet irl i närtid). Men jag skulle aldrig drömma om att försöka skriva, det skulle bara bli dåligt.
 
Har man för dålig ordförståelse för att förstå t.ex. studiematerial för universitetsnivå om man har mer än 1-2 fel? Får intryck av det av diskussionen :p.

Jag hade 80 resp 85 % på testen och har ändå kunnat läsa på universitetsnivå utan att få problem med att förstå studiematerialet (fick nog översätta en del engelska dock!) men det beror kanske på vilket ämne man läser.
Provet är ju inte för att testa om en har en användbar nivå av kunskap eller inte. Det ska bara rangordna de sökande inbördes för att fungera som urvalskriterium. En del utbildningar tar in alla sökande och då blir man inte ratad för man har för dåligt resultat.

Däremot är det en indikation på genomsnittliga nivån bland provskrivarna som grupp.
 
Provet är ju inte för att testa om en har en användbar nivå av kunskap eller inte. Det ska bara rangordna de sökande inbördes för att fungera som urvalskriterium. En del utbildningar tar in alla sökande och då blir man inte ratad för man har för dåligt resultat.

Däremot är det en indikation på genomsnittliga nivån bland provskrivarna som grupp.

Absolut men jag sticker också ut hakan lite och säger att har en ordentliga problem med högskoleprovet så kan fortsatta studier bli tuffa.
 
Läste lite för snabbt och fick det till "... då vi äldre oftare har tappat det" och ville bara skrika ut (vilket brukar vara den övergripande tonen i trådar som dessa):
  • "på min tid minsann!!"
  • "... dagens ungdom..."
  • "ju förr desto bättre!"
osv osv i all oändlighet :meh::angel:
Fast ingen klagar väl på "dagens ungdom".
Däremot är många samstämmiga i kritiken mot skolväsendet.
Elever lämnar grundskolan med bristfälliga förmågor i ex,vis läsförståelse. De läser för lite helt enkelt

Klaga på läroplan och lärarutbildning. Inte på eleverna.
 
Fast ingen klagar väl på "dagens ungdom".
Däremot är många samstämmiga i kritiken mot skolväsendet.
Elever lämnar grundskolan med bristfälliga förmågor i ex,vis läsförståelse. De läser för lite helt enkelt

Klaga på läroplan och lärarutbildning. Inte på eleverna.

Ja, jag tycker snarast synd om (många) av dagens ungdom som faktiskt inte får med sig ordentliga verktyg från skolan. Det är inte schysst att gå ut ett teoretiskt gymnasium med bra betyg och sedan få veta på universitetet att ens kunskaper inte räcker till för normal ingångsnivå.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 200
Senast: sorbifolia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 938
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 669
Senast: _Elly_
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 731
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp