Högskoleprovets orddel. Hur många ord klarar du?

40/40 och det är ord jag absolut kan använda i dagligt tal :D Tiden var absolut inget problem.
Mtp mitt resultat ville jag förstått ca hälften av det du säger på en dag då :laugh: dvs fick typ hälften rätt, men har svårt att koncentrera mig, galet trött idag...och jaaa, jag försöker hitta på en ursäkt 😅😴

Intressant ändå med dom olika testen, definitivt svårare med den senare. Och när man gör de kan man förstå lättare varför det uppstår missförstånd mellan människor, tänker om ordförråd och förståelse kan skilja sig väldigt i relation till ålder, hur mkt man läser etc så öppnar det upp för förvirring.
 
Eh, jo det säger rätt mycket. Flera högre lärosäten har slagit larm de senaste åren om att studenterna inte har tillräckliga grundkunskaper för att tillgodogöra sig undervisningen. Dålig ordfördståelse påverkar ens studier oavsett vad en studerar.
Tror du missar min poäng, syftar inte på provet i stort utan snarare ett random test på nätet. Jag har gjort högskoleprovet och det är annorlunda än det där testet.
 
Tror du missar min poäng, syftar inte på provet i stort utan snarare ett random test på nätet. Jag har gjort högskoleprovet och det är annorlunda än det där testet.

Testet i trådstarten ÄR ordfördståelsedelen på senaste högskoleprovet. Provet har gjorts om, det såg annorlunda ut när jag gjorde det en gång i forntiden.

Men även om det hade varit ett "random test på nätet" så är det illa om någon som vill studera på högre nivå inte klarar majoriteten av orden. Det är en grundförutsättning för att kunna tillgodogöra sig studierna.
 
20/20 och 40/40. Testet från 2010 var mycket mer likt de jag minns från när jag gjorde Högskoleprovet i fråga om svårighet och likartade svarsalternativ. Känns oroväckande att det förenklats så mycket.

Instämmer helt. Det är ju ett test som ska bana väg för högre studier.

Jag brukade hjälpa min korridorsgranne (ingenjör) med hens kurslitteratur på engelska trots att det inte var inom mitt ämne. Hans engelska var för dålig.

Universitetet hade upptäckt redan då att det ofta brast i språket och hade en kurs i engelska för naturvetare (jag gick den för jag trodde jag skulle ha nytta av den... det hade jag inte, den var extremt basic så jag var rätt förvånad).
 
Mtp mitt resultat ville jag förstått ca hälften av det du säger på en dag då :laugh: dvs fick typ hälften rätt, men har svårt att koncentrera mig, galet trött idag...och jaaa, jag försöker hitta på en ursäkt 😅😴

Intressant ändå med dom olika testen, definitivt svårare med den senare. Och när man gör de kan man förstå lättare varför det uppstår missförstånd mellan människor, tänker om ordförråd och förståelse kan skilja sig väldigt i relation till ålder, hur mkt man läser etc så öppnar det upp för förvirring.

Jag anpassar mig givetvis efter mottagaren när jag kommunicerar med folk :)

Men visst, jag kan glömma bort mig... "konstiga" ord är ju inte konstiga för mig :o Tom min svensklärare på Komvux tyckte jag hade lite ålderdomligt språk ibland :rofl:
 
Instämmer helt. Det är ju ett test som ska bana väg för högre studier.
Hade 20/20 och 40/40 utan att någonsin ha varit det minsta intresserad av högre studier 😁

Är däremot en bokmal av stora mått sedan späd ålder och tycker nog att jag haft och har stor nytta av ett ordförråd som täcker även de mer "styltiga" och gamla orden. Framförallt när jag måste vara ytterst formell i skrift :up:
 
Hade 20/20 och 40/40 utan att någonsin ha varit det minsta intresserad av högre studier 😁

Är däremot en bokmal av stora mått sedan späd ålder och tycker nog att jag haft och har stor nytta av ett ordförråd som täcker även de mer "styltiga" och gamla orden. Framförallt när jag måste vara ytterst formell i skrift :up:

Klart att en kan ha stort ordförråd ändå. Men som sagt, för att klara studier oavsett ämne behöver en ha ett rätt bra språk. Min korridorsgranne fick det ju så mycket jobbigare när hen fick slita med att förstå litteraturen och ämnet i sig.
 
20/20 men jag har lätt för svenska och för språk. Svårare däremot med matte och diagram. Gjorde högskoleprovet för en del år sedan på skoj. Då hade jag inte pluggat på 27 år men lyckades ändå få ihop 1,7. Så lite stolt blev jag...

Det vete sjutton om jag skulle klara det idag :D När jag gjorde det sista gången fick jag 1,8 men då var hjärnan fräsch och hade inte nosat på väggen ett antal gånger...
 
Hogskoleprovet är rätt mycket mer än bara en ordförståelse del. Tycker du låter rätt negativ nu.
Men du är det ju ordförståelsedelen tråden handlar om. Och du skrev att det säger ingenting och inte kan ha något annat värde än att vara en kul grej?
Vad menar du då? Att allt annat i HP är bra tester men att ordförståelsen är värdelös och borde uteslutas?

Det är faktiskt ett bra sätt att någorlunda enkelt och träffsäkert approximera förmåga att tillgodogöra sig studier. Och en stor fördel är att det i väldigt liten grad går att öva sig specifikt på att klara uppgifterna.
 
Hogskoleprovet är rätt mycket mer än bara en ordförståelse del. Tycker du låter rätt negativ nu.

Tack, jag har gjort högskoleprovet så jag vet hur det ser ut. Men faktum kvarstår, bristande ordförståelse och språkförmåga är ett hinder för högre studier eftersom kurslitteraturen i allmänhet inte är direkt lättläst, oavsett ämne. Sedan anser jag att nyfikenhet och en allmän vilja att lära sig mer kanske inte är nödvändigtvis grundläggande för högre studier men iaf underlättande.

Jag är naturvetare och under kursen i matematik kände universitet att de behövde samtidigt ge oss en kurs i svenska... som var obligatorisk. Syftet var att vi skulle klara av senare rapportskrivning under utbildningen vilket för mig var helt barockt. De hade alltså redan då sett tecken på undermåliga kunskaper i det svenska språket (och de allra flesta jag läste med var födda i Sverige). Det är ju inte bara en fråga om att tillgodogöra sig det som lärs ut men även förmedla det en lärt sig genom rapportskrivning etc.

Jag har nästan enbart haft kurslitteratur på engelska och gjorde mitt examensarbete på engelska (tämligen vanligt inom geovetenskap och naturvetenskap generellt). Universitetet såg som sagt brister där också och började ge en kurs i engelska för naturvetare ett av de sista åren jag studerade.

Personligen tycker jag det är rätt alarmerande att gymnasieprogram som ska vara förberedande för högre studier inte uppfyller det. Jag studerade för som sagt länge sedan nu men med tanke på senaste årens larm om kunskapsnivån i den svenska skolan så inbillar jag mig att det inte blivit bättre.
 
Har man för dålig ordförståelse för att förstå t.ex. studiematerial för universitetsnivå om man har mer än 1-2 fel? Får intryck av det av diskussionen :p.

Jag hade 80 resp 85 % på testen och har ändå kunnat läsa på universitetsnivå utan att få problem med att förstå studiematerialet (fick nog översätta en del engelska dock!) men det beror kanske på vilket ämne man läser.
 
Har man för dålig ordförståelse för att förstå t.ex. studiematerial för universitetsnivå om man har mer än 1-2 fel? Får intryck av det av diskussionen :p.

Jag hade 80 resp 85 % på testen och har ändå kunnat läsa på universitetsnivå utan att få problem med att förstå studiematerialet (fick nog översätta en del engelska dock!) men det beror kanske på vilket ämne man läser.

Jag antar att det är mig du syftar på (i så fall hade det varit klädsamt att tagga mig)?

Det är något jag aldrig sagt eller ens vill säga vilket antal ord en böra klara. Men är det så konstigt att se sambandet mellan ett svagare språk och en svårighet att förstå kurslitteratur på högre nivå? Bevisligen ser ett antal lärosäten ett problem med det eftersom det är något som uppmärksammats i media under rätt många år nu.
 
Jag antar att det är mig du syftar på (i så fall hade det varit klädsamt att tagga mig)?

Det är något jag aldrig sagt eller ens vill säga vilket antal ord en böra klara. Men är det så konstigt att se sambandet mellan ett svagare språk och en svårighet att förstå kurslitteratur på högre nivå? Bevisligen ser ett antal lärosäten ett problem med det eftersom det är något som uppmärksammats i media under rätt många år nu.

Förlåt, jag borde taggat dig. Tänkte göra det först och vet inte varför jag ändrade mig.

Nej, det är det inte. Tror att jag helt enkelt tar åt mig personligt då jag "hela mitt liv" trott att jag haft ett bra språk med god ordförståelse.

Och sorry igen att jag inte taggade.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 200
Senast: sorbifolia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 936
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 668
Senast: _Elly_
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 731
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp