Högskoleprovets ordförståelse

Nu är jag nog relativt duktig på språk men för mig är språkdelen på HP oerhört enkel jämfört med mattedelen. Språkdelen skriver jag klart med runt en kvart kvar av tiden och får nästan full pot på medan jag inte hinner titta på alla frågorna på mattedelen om jag ska hinna räkna nåt också. Men om man sen jämför hur mycket jag pratar med hur lite jag räknar i mitt vardagsliv så är det kanske inte så konstigt.
 
Jag kan ju bara relatera till mina egna ungar och det verkar onekligen som om ordförrådet brister då och då. Det kan finnas en hel del ord som jag tycker är självklara i språket medan kidsen inte vet alls vad orden betyder. Däremot är de ruskigt mycket bättre på engelsk ord- och läsförståelse och har definitivt större ordförråd när det gäller engelskan än vad jag har. men det är mina kids det. Andra har väl andra saker de är bra på tänker jag.
Jag tycker dock att det är lite tråkigt att man inte försöker utveckla sitt svenska ordförråd. Det är ju trots allt det språk som vi växer upp med här.
 
Nu är jag nog relativt duktig på språk men för mig är språkdelen på HP oerhört enkel jämfört med mattedelen. Språkdelen skriver jag klart med runt en kvart kvar av tiden och får nästan full pot på medan jag inte hinner titta på alla frågorna på mattedelen om jag ska hinna räkna nåt också. Men om man sen jämför hur mycket jag pratar med hur lite jag räknar i mitt vardagsliv så är det kanske inte så konstigt.

Jag skrev 2.0 på verbala delen och 1.0 på mattedelen.
Tycker hela ord och läsförståelse är jättelätt. Skrev mitt första HP när jag gick på gymnasiet och har skrivit totalt 3 ggr. 1.7, 1.8, 1.8 och sen 1.5 med nya (2.0 + 1.0).

Min gamla pappa på 76 år sätter alla rätt på orddelen med. Så tror inte det handlar om imbecill befolkning utan att det är lätt med ett rikt ordförråd och - viktigt - de som svarar är ju sådana som är intresserade
 
Min gamla pappa på 76 år sätter alla rätt på orddelen med. Så tror inte det handlar om imbecill befolkning utan att det är lätt med ett rikt ordförråd och - viktigt - de som svarar är ju sådana som är intresserade

:bow:
Jag fick tre fel här, är en mattemänniska och tycker din poäng är väldigt relevant!
:bow: igen! :p
 
Det är lite skillnad att sitta hemma framför datorn och att sitta på provet, med tidspress, flera prov bakom och framför sig. Samtidigt som resultatet kan bli livsavgörande, då känns det inte lika enkelt.

På ett sätt är högskoleprovet lika mycket ett test på stresstålighet, koncentrationsförmåga och uthållighet, som det är ett test i faktiska färdigheter.

Jag är en av dem som lyckats bra på högskoleprovet och är evigt tacksam för att det finns, mina gymnasiebetyg var inte mycket hänga i julgranen.
 
Sonen utmanade mig när HP var i sin linda, han blev mäkta stolt när morsan kammade in 1,8, själv fick han 1,9 vid 20 års ålder. Tror inte vi är unika på något sätt. Kanske handlar om sättet att tänka/strukturera? Själv är jag urusel på matte, men hyfsad på logik.
 
Det är lite skillnad att sitta hemma framför datorn och att sitta på provet, med tidspress, flera prov bakom och framför sig. Samtidigt som resultatet kan bli livsavgörande, då känns det inte lika enkelt.

jag har skrivit HP två ggr och bägge gångerna hade jag 1-2 fel på ordförståelsen, däremot var matte- och diagramdelen inte ngt att hurra över första gången. Andra gången höjde jag mig till 1.7 tack vare att jag la lite tid på just matten/diagrammen.
 
Det var ju lätt, jag fick 20 av 20. Har ganska lätt för språk/ordförståelse men har inte vågat utföra HP eftersom jag ser mig själv som logiskt/matematiskt handikappad och vill inte förnedra mig själv i onödan :p :angel:
 
Det finns som någon sagt ingen som helst korrelation mellan betyg och HP. Utan för att skriva högt på HP måste man kunna ta in info snabbt, sålla och prestera under upprepad press.

En klasskompis i gymnasiet gick ut grundskolan med 5.0 och gymnasiet med raka MVG hela vägen på natur. Och skrev 0.8 på sitt första HP. Blev sjukt stressad helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord? Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Ainon
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 754
Senast: Hoarfrost
·
Tjatter Testa själv: https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ord-ht-2019/
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 781
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
835
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp