Jag undrar om inte skolverket måste fundera över hur engelskan ser ut överlag i skolorna, här började de i åk 2, men läraren konstatera redan i åk 1 att i stort sätt alla eleverna kunde det som skulle läras ut året därpå. Ämnet har inte utvecklats i samma hastighet som samhället helt enkelt, nivån i åk 2 ha de flesta barnen redan skaffat sig genom datorer och tv, vilket gör att eleverna vill kliva framåt snabbare men blir bromsade av systemet.
Självklart ska engelskan vara en viktig del av undervisningen men frågan är om man inte även måste lyfta upp svenska lite och göra den "viktig" igen. Även jag ser problemet med att ungarna inte kan skriva för hand, eller läsa handskriven text, nu får mina ungarna träning i det tack vare att mormor och moster skickar mycket vykort men det är deras handstilar de har lärt sig. I övrigt så är det få som skriver för hand, jag är själv skyldig där.
Men jag förstår samtidigt att det är inte lätt när alla ämnen är viktiga, svenska är viktigt, engelska är viktigt, matte är viktigt, idrott är viktigt.. Skulle man lägga på så mycket som man tycker att varje ämne ska ha så skulle barnen gå i skolan 8 h om dagen från fsk klass.