Högskoleprovets ordförståelse

jag har skrivit HP två ggr och bägge gångerna hade jag 1-2 fel på ordförståelsen, däremot var matte- och diagramdelen inte ngt att hurra över första gången. Andra gången höjde jag mig till 1.7 tack vare att jag la lite tid på just matten/diagrammen.

Det var ingen personlig kritik mot någon i tråden, bara en observation.
 
Ja det finns tydligen såna tecken att ungdomar inte har alls lika stort språk- och ordförråd som ungdomar för 20 år sen hade. Detta ska bl.a. bero på att ingen läser tidningar idag, det är bara korta texter på nyhetssajter, appar m.m. Bokläsandet i vissa åldrar har gått ner och ungdomar chattar eller kommunicerar via sms där du kanske inte helt och hållet behöver tänka på hur de uttrycker sig.

Har en arbetskamrat som sa att läraren till hans barn har påpekat detta. Det är ungdomar på högstadiet som särskriver, inte kan använda punkt och kommatecken och i stor utsträckning stavar fel vid t.ex uppsatsskrivning. Skriva något för hand klarar de knappt längre. Då handlar det inte om nyanlända eller flyktingar som kommit hit sent utan svenska barn med svenska föräldrar som gått i svensk skola under hela sin uppväxt.

Skolan försöker lära dem men vissa kategorier av ungdomar bryr sig tydligen inte. Inställningen är t.ex. att lära sig behöver de inte , det rättar ordbehandlingsprogrammet i datorn till eller så behöver de inte bry sig av andra skäl för de har inte nytta av språket i dagliga livet på det sättet. Detta enligt läraren på högstadiet alltså.

Om man aldrig läser längre texter utan bara korta meningar på appar, i sms samt inte läser böcker i någon större utsträckning så blir väl ordförståelsen sämre helt enkelt. Tydligen ser de också en klar skillnad när högskoleprovet rättas att ungdomar klarar läsförståelse och orddelen sämre än lite äldre som gör högskoleprovet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6402988
 
Har aldrig vågat skriva provet eftersom jag tänker att jag inte kommer klara av den verbala delen alls (mattedelen är jag inte det minsta oroad för). Men detta kändes ju som typ mellanstadienivå? Inte kan allt vara så lätt?
 
17 av 20 hade jag. Gissade på knuten och ellips och svarade fel på eftermäle. Jag ser mig inte som imbecill för att jag inte klarade dem. Resterande ord var ju ganska lätta, för mig vill säga.
Jag fick däremot på min utbildning till medicinsk sekreterare lära mig att det finns något som kallas föråldrade ord och att de ska undvikas både i brev till patienter och inom vården och i journaler. Ordet "angående" är ett föråldrat ord tex. Det tycker inte jag, och använder det lika ofta som tidigare (nu jobbar jag inte som sekreterare), det var fler ord, som jag inte kommer på nu. Men för mig var det liksom normala ord egentligen

Fick en dag beröm av sonens ena lärare att det märks att jag pratar mycket med mina barn om olika saker för de har ett större ordförråd än barn i deras ålder i skolan. Det kändes kul att höra, men samtidigt tänkte jag att jag pratar liksom inte mer med "konstiga" ord än andra väl? Är det inte normalt att prata med sina barn om vad som händer i världen och att rätta dem när de säger fel ord eller förklara när de inte förstår ett ord? Enligt läraren så har hon märkt att det är många föräldrar som inte pratar med sina barn speciellt mycket nuförtiden. Det är väl märkligt att man som förälder inte "har tid" att prata om världsliga ting och händelser någon gång under dygnet.
 
Ja det finns tydligen såna tecken att ungdomar inte har alls lika stort språk- och ordförråd som ungdomar för 20 år sen hade. Detta ska bl.a. bero på att ingen läser tidningar idag, det är bara korta texter på nyhetssajter, appar m.m. Bokläsandet i vissa åldrar har gått ner och ungdomar chattar eller kommunicerar via sms där du kanske inte helt och hållet behöver tänka på hur de uttrycker sig.

Har en arbetskamrat som sa att läraren till hans barn har påpekat detta. Det är ungdomar på högstadiet som särskriver, inte kan använda punkt och kommatecken och i stor utsträckning stavar fel vid t.ex uppsatsskrivning. Skriva något för hand klarar de knappt längre. Då handlar det inte om nyanlända eller flyktingar som kommit hit sent utan svenska barn med svenska föräldrar som gått i svensk skola under hela sin uppväxt.

Skolan försöker lära dem men vissa kategorier av ungdomar bryr sig tydligen inte. Inställningen är t.ex. att lära sig behöver de inte , det rättar ordbehandlingsprogrammet i datorn till eller så behöver de inte bry sig av andra skäl för de har inte nytta av språket i dagliga livet på det sättet. Detta enligt läraren på högstadiet alltså.

Om man aldrig läser längre texter utan bara korta meningar på appar, i sms samt inte läser böcker i någon större utsträckning så blir väl ordförståelsen sämre helt enkelt. Tydligen ser de också en klar skillnad när högskoleprovet rättas att ungdomar klarar läsförståelse och orddelen sämre än lite äldre som gör högskoleprovet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6402988
Det ligger nog mycket i det. Fast jag associerar det till arv o miljö, finns det böcker i hemmet? Läser man böcker i hemmet?
 
Det ligger nog mycket i det. Fast jag associerar det till arv o miljö, finns det böcker i hemmet? Läser man böcker i hemmet?
Jag hade 20/20, det finns böcker högt och lågt och alla läser, trots det har barnen betydligt sämre ordförråd på svenska jämfört med mig själv i samma åldrar. Men de har betydligt större ordförråd på engelska och djupare förståelse för engelska än vad jag hade i samma ålder. Dottern har börjat läsa romaner på engelska, jag läste någon för att man var tvungen i skolan i samma ålder men läste helst på svenska för det var enklare. Båda barnen tittar på youtube klipp på engelska och kan återberätta vad de har sagt, dottern tittar på filmer och serier utan textning och förstår.
Så jag tror att svenskan nog har fått gett vika för engelskan på gott och ont, och frågan är om inte skolan kanske bör lägga större krut på svenskan istället för engelskan.
 
Jag hade 20/20, det finns böcker högt och lågt och alla läser, trots det har barnen betydligt sämre ordförråd på svenska jämfört med mig själv i samma åldrar. Men de har betydligt större ordförråd på engelska och djupare förståelse för engelska än vad jag hade i samma ålder. Dottern har börjat läsa romaner på engelska, jag läste någon för att man var tvungen i skolan i samma ålder men läste helst på svenska för det var enklare. Båda barnen tittar på youtube klipp på engelska och kan återberätta vad de har sagt, dottern tittar på filmer och serier utan textning och förstår.
Så jag tror att svenskan nog har fått gett vika för engelskan på gott och ont, och frågan är om inte skolan kanske bör lägga större krut på svenskan istället för engelskan.

Svår avvägning. Engelskan är viktig. Nästan all utbildningslitteratur och yrkesutövning i mitt område sker på engelska.

På min tid var problemet för en del att deras engelska läsförståelse gjorde det svårt att ta till sig de 600-sidiga mastodontverken om partikelfysik och termodynamik.

Sedan finns det kopplingar mellan god kunskap i modersmålet och att lära sig nya språk, men den kanske inte är så stor som man kan tro?
 
Svår avvägning. Engelskan är viktig. Nästan all utbildningslitteratur och yrkesutövning i mitt område sker på engelska.

På min tid var problemet för en del att deras engelska läsförståelse gjorde det svårt att ta till sig de 600-sidiga mastodontverken om partikelfysik och termodynamik.

Sedan finns det kopplingar mellan god kunskap i modersmålet och att lära sig nya språk, men den kanske inte är så stor som man kan tro?
Jag undrar om inte skolverket måste fundera över hur engelskan ser ut överlag i skolorna, här började de i åk 2, men läraren konstatera redan i åk 1 att i stort sätt alla eleverna kunde det som skulle läras ut året därpå. Ämnet har inte utvecklats i samma hastighet som samhället helt enkelt, nivån i åk 2 ha de flesta barnen redan skaffat sig genom datorer och tv, vilket gör att eleverna vill kliva framåt snabbare men blir bromsade av systemet.
Självklart ska engelskan vara en viktig del av undervisningen men frågan är om man inte även måste lyfta upp svenska lite och göra den "viktig" igen. Även jag ser problemet med att ungarna inte kan skriva för hand, eller läsa handskriven text, nu får mina ungarna träning i det tack vare att mormor och moster skickar mycket vykort men det är deras handstilar de har lärt sig. I övrigt så är det få som skriver för hand, jag är själv skyldig där. ;)

Men jag förstår samtidigt att det är inte lätt när alla ämnen är viktiga, svenska är viktigt, engelska är viktigt, matte är viktigt, idrott är viktigt.. Skulle man lägga på så mycket som man tycker att varje ämne ska ha så skulle barnen gå i skolan 8 h om dagen från fsk klass. ;)
 
Det ligger nog mycket i det. Fast jag associerar det till arv o miljö, finns det böcker i hemmet? Läser man böcker i hemmet?

Jag tror också mycket på böcker i hemmet! Min pappa har 7 års folkskola. Min mamma har gymnasieutbildning. Pappa arbetade med ett praktiskt yrke, mamma först administrativt och idag med IT. Men vi hade hyllmeter på hyllmeter på hyllmeter böcker hemma. Pappa läste massor, mamma läste massor. Jag läste massor. Och när jag inte förstod ett ord frågade jag. Om jag frågade nåt om vikingar uppmuntrades jag att ta reda på svaret (typ "vad åt vikingar"). Det gjorde man i uppslagsverk eller på biblioteket. Vi hade hel serie med uppslagsverk. Den stod längst ner - i barnhöjd. Bredvid barnböckerna. Vi fick också läsa andra böcker tidigt om vi ville sålänge de inte var alldeles för mordiga och blodiga.

Jämför jag med min partner som är några år äldre, men är uppvuxen med få böcker så känns det inte konstigt att han har ett betydligt mindre ordförråd. Det är ganska ofta han frågar vad ett ord betyder, senast vad "mästrande" betyder... Idag läser han en del böcker, och har läst på högskolenivå. Men fick aldrig det där att lära sig en massa ord som liten, och hoppar ofta över (vilket man kan förstå) att slå upp ord så länge helheten förstås. Samma sak i tal.

Jag tackar helt mamma, pappa och alla böckerna för mitt ordförråd och för att jag blev ganska intresserad av hur man kan leka med ord, hur mycket man kan förändra i ordval osv.
 
Har aldrig vågat skriva provet eftersom jag tänker att jag inte kommer klara av den verbala delen alls (mattedelen är jag inte det minsta oroad för). Men detta kändes ju som typ mellanstadienivå? Inte kan allt vara så lätt?

Tyckte just ordförståelsen var ovanligt lätt i år men det svåra med HP är ju inte uppgifterna i sig utan att man måste göra allt så oerhört fort. Jag som läser enormt fort naturligt har väldigt mycket gratis.
 
Sonen utmanade mig när HP var i sin linda, han blev mäkta stolt när morsan kammade in 1,8, själv fick han 1,9 vid 20 års ålder. Tror inte vi är unika på något sätt. Kanske handlar om sättet att tänka/strukturera? Själv är jag urusel på matte, men hyfsad på logik.
Min fetning. Nej unika är nog att ta i men ni är per definition ovanliga. Vet du hur normeringen fungerar?
 
Jag fick också alla rätt, men jag pluggade in flera tusen ord för några år sedan (till just högskoleprovet). Jag tyckte också just denna orddel var ovanligt enkel men det är svårt att bedöma det när man från början har ett ganska stort vokubulär... Då blir ju det mesta enkelt. Jag skulle INTE tro att det hör till vanligheterna att i alla fall unga personer kan alla dessa ord. Jag får ofta kritik och påpekanden om att jag använder för svåra ord när jag pratar, som ingen vet vad de betyder. Ord som jag själv inte kan förstå är svåra. Det är lätt att bli förblindad i sin egna bubbla :)

Jag skulle tro att de som svarar i tråden till största delen är de som fått höga poäng när de gjort testet, och det blir alltså inte särskilt representativt....

Och jag håller för övrigt helt med @Teilani i hennes tankar om högskoleprovet.
 
Väldigt enkelt i år. Jag fick tänka till gånger på ett ord - eftermäle - som är ett sådant där som jag väl aldrig lärt mig ordentligt, antar jag.

En väninna ska testa det på sina sjuor idag, det blir roligt att höra hur det gick :)
 
Jag undrar om inte skolverket måste fundera över hur engelskan ser ut överlag i skolorna, här började de i åk 2, men läraren konstatera redan i åk 1 att i stort sätt alla eleverna kunde det som skulle läras ut året därpå. Ämnet har inte utvecklats i samma hastighet som samhället helt enkelt, nivån i åk 2 ha de flesta barnen redan skaffat sig genom datorer och tv, vilket gör att eleverna vill kliva framåt snabbare men blir bromsade av systemet.
Självklart ska engelskan vara en viktig del av undervisningen men frågan är om man inte även måste lyfta upp svenska lite och göra den "viktig" igen. Även jag ser problemet med att ungarna inte kan skriva för hand, eller läsa handskriven text, nu får mina ungarna träning i det tack vare att mormor och moster skickar mycket vykort men det är deras handstilar de har lärt sig. I övrigt så är det få som skriver för hand, jag är själv skyldig där. ;)

Men jag förstår samtidigt att det är inte lätt när alla ämnen är viktiga, svenska är viktigt, engelska är viktigt, matte är viktigt, idrott är viktigt.. Skulle man lägga på så mycket som man tycker att varje ämne ska ha så skulle barnen gå i skolan 8 h om dagen från fsk klass. ;)
Kan barn inte läsa handskriven text? På vilket sätt, är det svårt att läsa handskriven text? Bokstäver är ju bokstäver, tänker jag.

Jag har märkt två stora skillnader på mina barns skolgång och min egen.
När jag var liten skulle man skriva läsligt och ordentligt. I dag bryr sig inte lärarna. Min lata son har tagit fasta på det och skriver oläsligt. Jag kunde inte läsa vad han skrivit så till slut fick jag nog (jag känner ju min son och vet när han har svårt för vissa saker och när han är lat) och sa att jag tänker inte läsa ett enda dugg till om han inte skriver så att jag kan läsa det, och till läraren sa jag att inga prov skrivs på av mig om jag inte kan läsa vad sonen har skrivit. Sonen, han skriver sedan dess läsligt när det är riktat till mig och sedan bryr han sig inte när han skriver till andra. ;)

Den andra grejen är att rättstavning har försvunnit ur svenskan. Vi hade rättstavning som barn, men mina barn har inte haft det på samma vis, sönerna i stort sett inte alls, medan min dotter har haft "Veckans ord" rätt ofta, men hon har också en lärare som kör mycket med äldre stil, de har till och med fått träna att både läsa och skriva skrivstil eftersom barnen själv bett om det och då har hon så klart snabbt nappat på det. :bump:

Jag tycker också att svenskan tar för liten plats i skolan i dag. Barn får så mycket engelska från omvärlden, men sitt eget modersmål tappas på vägen nästan. Jag har alltid rättat mina barn när de säger fel ord och menar annat, tex när de säger han och menar honom. Lärare säger däremot att man inte ska rätta barn när de säger fel, för det rätta ordet kommer när de läser mer böcker. Fast nu finns det ju faktiskt barn som avskyr att läsa och inte kommer bry sig om läsning utanför skolan, ska de inte få lära sig rätt då?
 
Kan barn inte läsa handskriven text? På vilket sätt, är det svårt att läsa handskriven text? Bokstäver är ju bokstäver, tänker jag.
Hur ofta träffar du på handskrivna texter till vardags? Och ja det är skillnad på tryckt text och handskriven, och är den skriven med skrivstil så kan det bli väldigt svårt att läsa för någon som inte är van.
 
Jag tror också mycket på böcker i hemmet! Min pappa har 7 års folkskola. Min mamma har gymnasieutbildning. Pappa arbetade med ett praktiskt yrke, mamma först administrativt och idag med IT. Men vi hade hyllmeter på hyllmeter på hyllmeter böcker hemma. Pappa läste massor, mamma läste massor. Jag läste massor. Och när jag inte förstod ett ord frågade jag. Om jag frågade nåt om vikingar uppmuntrades jag att ta reda på svaret (typ "vad åt vikingar"). Det gjorde man i uppslagsverk eller på biblioteket. Vi hade hel serie med uppslagsverk. Den stod längst ner - i barnhöjd. Bredvid barnböckerna. Vi fick också läsa andra böcker tidigt om vi ville sålänge de inte var alldeles för mordiga och blodiga.

Jämför jag med min partner som är några år äldre, men är uppvuxen med få böcker så känns det inte konstigt att han har ett betydligt mindre ordförråd. Det är ganska ofta han frågar vad ett ord betyder, senast vad "mästrande" betyder... Idag läser han en del böcker, och har läst på högskolenivå. Men fick aldrig det där att lära sig en massa ord som liten, och hoppar ofta över (vilket man kan förstå) att slå upp ord så länge helheten förstås. Samma sak i tal.

Jag tackar helt mamma, pappa och alla böckerna för mitt ordförråd och för att jag blev ganska intresserad av hur man kan leka med ord, hur mycket man kan förändra i ordval osv.
Jag minns inte många böcker från barndomen. Mamma läser inte och har aldrig gjort, men enligt henne läste pappa en del och jag har sett några böcker på danska (han var dansk) i hans hem efter de skilde sig. Enligt mamma läste han också lite för mig som barn, men eftersom han var dansk blev svenskan lidande när han läste. Läsning har jag definitivt inte fått hemifrån och av mammas 5 barn är jag den enda som läser och också den som har störst ordförråd och lättast förstår skriven text. Men jag är också den som tycker att det är roligt med ord, det är ju riktigt kul hur man kan skriva ord och meningar olika och få olika innebörd av samma ord! :D

Här hemma har vi böcker, massor och barnen tittar i dem ofta även om de ännu inte riktigt är speciellt intresserade av att läsa som jag gjorde som tonåring. Jag hoppas att det kommer snart, de vet ju inte hur mycket roligt de missar när de inte läser! :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord? Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Ainon
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 754
Senast: Hoarfrost
·
Tjatter Testa själv: https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ord-ht-2019/
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 781
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
835
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp