Högskoleprovets ordförståelse

En del "rätta svar" var inte helt rätt och jag tolkade "imbecill" i första inlägget som att de som utformade provet inte själva riktigt vet vad orden betyder :)
Jag tror att de försöker utforma provet så att man får rätt om man kan ordets betydelse men kanske fel om man bara pluggat in ord utan kontext.
 
Det var verkligen inte min mening att kränka människor genom att notera att en ung människa använde ett ord som mer än hälften av oss trådskribenter nyfiket googlade (inklusive undertecknad), men eftersom vi nu lever i kränkthetens tidevarv inser jag att så fort man yttrar sig riskerar någon nånstans bli kränkt.

Botemedlet mot det här är naturligtvis att alltid vara tyst.
Om du nu inte dubbelnickar så var det nog inte ditt ord som åsyftades. Och det är nog en ganska stor skillnad på att avsiktligt kränka någon och på upplevd kränkthet i "kränkthetens tidevarv" som mer syftar till upphöjning av det egna jagets plats och brist på allmän omgivningsuppfattning i en alltmer egocentrerad värld. Och du kanske upplever dig kränkt av det jag nu skriver - det handlade inte om dig.
 
Det ligger nog mycket i det. Fast jag associerar det till arv o miljö, finns det böcker i hemmet? Läser man böcker i hemmet?

Jo självklart har det även med det att göra. Intressant aspekt i detta är att högläsningen för barn som föräldrar eller vuxna gör har minskat väldigt mycket. För 10 år sen läste 74% av föräldrarna dagligen högt för sina barn ca en kvart om dagen. 1984 så läste föräldrar högt för sina barn i ungefär samma utsträckning men då en halvtimme om dagen. När en undersökning gjordes 2012 på uppdrag av Junibacken och Läsrörelsen så läste 35% av föräldrarna högt för sina barn. Språket formas ju tidigt.

En 17-åring som blivit läst för och läser själv eller lyssnar på texter har ett ordförråd på 50000-70000 ord. En 17-åring som inte läser och inte har blivit läst för som barn har ett ordförråd på 15000-17000 ord. Källor är Läsrörelsen, läsundersökningarna PISA och PIRLS. De flesta ungdomar ligger väl kanske någonstans emellan detta.
 
Som ung för länge sen läste vi Svensk Uppslagsbok som underhållning hemma. Min pappa trodde mycket på att "kunskap är ingen börda". :)
 
Det finns som någon sagt ingen som helst korrelation mellan betyg och HP. Utan för att skriva högt på HP måste man kunna ta in info snabbt, sålla och prestera under upprepad press.

Bara ett inflikande, men visst finns det forskning på korrelationen mellan HP och genomförda högskolestudier? För det måste ändå vara det som är det relevanta i frågan. Syftet med högskoleprovet är inte testande av kunskap (vilket betygen är) utan testandet av förmågan att ta in information (något som är avgörande för att klara av högskolestudier).

Jag menar inte att argumentera emot citerat inlägg utan bara förtydliga syftet med högskoleprovet :)
 
Och jag förstår inte hur matten kan vara svår. Kan svenskar inte räkna? ;)

Vi är bra på olika saker, att ordförståelse är svårt för en person innebär inte att den personen är imbecill. Den kanske har dyslexi? Kanske fick full pott på mattedelarna? Kanske blev för stressad, kanske skrev fel?

Jag har inte gjort expressens test. När jag skrev provet 2007 hade jag 1,8 och var tredje bäst i länet. Mina betyg var på topp, i alla ämnen (läste samhäll med inriktning kultur + naturvetenskapligt basår).
Sedan dess har jag gått 7 åt på universitet och läst utbildningar/kurser i allt från etologi till riskanalys. Trots det är jag rädd att bli "imbecill" och få för lågt resultat i en kvällstidnings test. Jag har läst tråden på samma sätt som @Lajke med en väldigt tråkig känsla av att bli dumförklarad..
 
Bara ett inflikande, men visst finns det forskning på korrelationen mellan HP och genomförda högskolestudier?
Jag sökte och fann! Korrelationen mellan högskoleprovet och studieresultat på civilingenjörsutb. var väldigt låg, i storleksordningen 0.1, så på individnivå var högskoleprovet i princip värdelöst för att förutsäga hur det kommer att gå.
 
Bara ett inflikande, men visst finns det forskning på korrelationen mellan HP och genomförda högskolestudier? För det måste ändå vara det som är det relevanta i frågan. Syftet med högskoleprovet är inte testande av kunskap (vilket betygen är) utan testandet av förmågan att ta in information (något som är avgörande för att klara av högskolestudier).

Jag menar inte att argumentera emot citerat inlägg utan bara förtydliga syftet med högskoleprovet :)

Ja. Det skrev jag med senare. Att de som kommer in på HP har generellt sämre förutsättningar och klarar sina studier sämre än de som tas in på betyg.

Dock så citatet är korrekt. Det finns ingen direkt korrelation att om man har bra betyg skrivet man bra på HP och tvärtom. Det kan naturligtvis vara så att någon har höga betyg och högt HP och omvänt, men lika ofta råder motsatsen. Just för att de mäter och premierar olika saker, betyg och HP.
 

Liknande trådar

Hundträning Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord? Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Ainon
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 754
Senast: Hoarfrost
·
Tjatter Testa själv: https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ord-ht-2019/
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 781
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
835
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp