Bukefalos 28 år!

högt proteinvärde på hö

nellie96

Trådstartare
Ett hö som har ett proteinvärde på strax över 80, är det för högt? Hur ska man tänka när man gör foderstat på ett sånt hö?
 
Sv: högt proteinvärde på hö

Tänk på att inte ge så stor mängd kraftfoder. Vad är det för energivärde? Är proteinvärdet per kg foder eller per kg TS?
 
Sv: högt proteinvärde på hö

Har tyvärr inte hela analysen ännu. Det jag vet är att proteinvärdet är högt i förhållande till energivärdet på nästa lass med hö som vi får. Värdet är g/kg foder. Kan återkomma när jag har analysen i sin helhet. Kan det vara skadligt om det är så högt proteinvärde i förhållande till energi? Om vi utgår från energinivån som är på vårt nuvarande hö som ligger på 8.1 MJ/kg foder.
Vilket typ av kraftfoder är då bäst att ge? Jag ger havre och betfor idag.
 
Sv: högt proteinvärde på hö

Jag hade tänkt "Så skönt, det blir en billig foderstat!" (förutsatt att höet inte är svindyrt vill säga)

Har själv haft grovfoder med en smrp på 113 gr/kg foder, fodrat utan problem (självklart vänjer man in under lång period, som med allt foder). Det blev en billig säsong, allt jag fodrade till var lite morötter så det blev skrammel i krubban när de andra hästarna fick sitt kraftfoder.

Har du tur slipper du ge kraftfoder ö h t.
 
Sv: högt proteinvärde på hö

Jag skulle fortsätta med havre och betfor, men bara så det blir skrammel i krubban. Är hästen svårfödd kan man lägga till lite olja för att få upp energin lite.
 
Sv: högt proteinvärde på hö

Hm, mitt hö har 10 MJ och cirka 120 g smrp (har ej fått se analyspappret än men har fått veta lite i förhand). Och våra hästar har ätit det i 2 nätter nu och de har inte dött än :D

Som sagt, har du tur så får du en billig vinter. Grattis :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 378
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: mily
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 228
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp