Höinköp vid inakodering

Hortensia

Trådstartare
Hejsan!

Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.

Hur gör ni med betalning och kg?/ person?

Som jag har det nu köper jag hem hö, har ett visst max kg inakoderingarna får ta per dag och det är "inbakat" i stallhyran så dom betalar samma stallhyra om dom så väljer att ta maxkg eller under det, det är upp till dom själva hur mycket dom vill ge hästen.

Kom att fundera på idag om man skulle ändra det så att jag fortfarande köper hem höet sen får inakoderingarna betala hur många kg dom tar/dag , skriva upp det någonstans och sen betala det i slutet av månaden.
Då kan dom ta hur mycket dom vill men betala för allt dom tar.

Är det någon som har det systemet?

Jag är lite trött på det systemet som jag har nu då vissa tycker att betalar man för det då ska det tas, och som det är nu gödslas det med höet i både boxarna och ute i hagarna då hästarna inte äter upp det, betalar dom själv så slipper åtminstonde jag betala att det bara slängs på gödselstacken eller trampas ner i hagen.

Hur gör ni i så fall med kg priset? Tar ni betalt precis vad ni köper in det för eller ni lägger på lite?

Har ni andra förslag så är dom naturligtvis också välkomna =)

Tacksam för lite inputt från andra stallägare =)
 
Tror inte det hjälper. Brunte ska ha 9 kg. Sen blir det ändå massor i hagen osv. Jag satte fast månadspris, för jag vill inte smyga omkring och kontrollväga. Ska du byta till det systemet måste du definitivt sätta högre pris, räcker att två personer tar ett halv kg mer i varje påse för att kg du inte får betalt för ska bli många varje månad.
 
Hejsan!

Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.

Hur gör ni med betalning och kg?/ person?

Som jag har det nu köper jag hem hö, har ett visst max kg inakoderingarna får ta per dag och det är "inbakat" i stallhyran så dom betalar samma stallhyra om dom så väljer att ta maxkg eller under det, det är upp till dom själva hur mycket dom vill ge hästen.

Kom att fundera på idag om man skulle ändra det så att jag fortfarande köper hem höet sen får inakoderingarna betala hur många kg dom tar/dag , skriva upp det någonstans och sen betala det i slutet av månaden.
Då kan dom ta hur mycket dom vill men betala för allt dom tar.

Är det någon som har det systemet?

Jag är lite trött på det systemet som jag har nu då vissa tycker att betalar man för det då ska det tas, och som det är nu gödslas det med höet i både boxarna och ute i hagarna då hästarna inte äter upp det, betalar dom själv så slipper åtminstonde jag betala att det bara slängs på gödselstacken eller trampas ner i hagen.

Hur gör ni i så fall med kg priset? Tar ni betalt precis vad ni köper in det för eller ni lägger på lite?

Har ni andra förslag så är dom naturligtvis också välkomna =)

Tacksam för lite inputt från andra stallägare =)

Tror der är risk för att oärliga personer skriver upp mindre än vad dom egentligen tar tyvärr. Ingår det hemkörning i ditt pris skulle jag ta de priser för inackorderingarna också. Hämtar du själv, lägg på lite.
 
Inte stallägare, men har svart bälte i inackordering.
Att man "ska skriva upp" funkar inte. Du som stallägare får springa omkring och väga och jag som inackordering känner att stallägaren inte litar på mig. På senaste stallet med det systemen hade jag och stallägaren en diskussion då jag hängde på en påse på vågen, nollställde och la på mina fyra kg.
Stallägaren kom och ställde om vågen och undrade vad jag höll på med. Jag förklarade att min häst inte åt IKEA-påsar.

Bästa systemen hitintills, kräver utrymme. Var när varje inackordering hade en ruta på loftet i runda slängar lika stor som boxen. Det här i Sthlm, så varje utrymme var låst. Sen fick man välja. Antingen köpte man hö av stallägaren som la i din ruta veckans mängd du köpt. Alt. att du själv fyllde din ruta med vad du fann lämpligt.

Aldrig nåt snack.
 
Vi har systemet att inackorderingarna anger vilken grovfodergiva de skall ge inne (har fri tillgång ute) och sen betalar de självkostnadspris för det.
Det fungerar inte bra alls. Jag kontrollväger nästan jämt och har massor med gånger funnit att de tagit 1-2kg mer än det de ska, bara för att det är "för jobbigt" att väga givan. Senast igår tog jag ur ett kg ur ponnyn's nät :meh:
 
Förr betalade inackorderingar per kilo. Det fungerade inte alls då folk tog mer än de betalade för... När man påtalar det känner de sig förorättade och blir sura = dålig stämning. Nu är det "fri tillgång" men hyran är satt efter hästens storlek. Tex en C-ponny äter mindre än en stor häst. Så olika hyror för a, b, c, d, liten häst, stor häst. Fungerar bra här!
 
Inte stallägare själv men står inackorderad i ett stall där vi tar antal kilo och skriver upp och slutligen betalar för det vi tagit. Det verkar fungera bra här, trots stort stall men det är garanterat spill/de som tar mer etc. Jag tycker att stallägaren skulle lägga på och inte bara ha det till självkostnadspris. Jag i min tur tycker inte det är konstigt att det kontrollvägs, jag gör ju rätt för mig = inte pinsamt/obekvämt. Känner heller inte att stallägaren in litar på mig utan vill ha koll i så fall.

Majoriteten väger dock noggrant och tar det som de betalar för det är väl därför det fungerar antar jag. Jag skulle vid den typen av upplägg tänka på följande:
- Lägg på kostnad för eventuell hemkörning/hämtning
- Lägg på för spill, viss mängd av en bal används inte utan blir svinn
- Var noggrann med att påtala att kontrollvägning kan komma att göras för att du vill ha koll på mängden hö som går åt

Har man ett stall med vettiga människor ser jag ingen anledning till varför det inte skulle fungera!
 
Mina hästar har fri tillgång vilket jag tycker är jätteskönt. jag behöver inte bry mig om hur mycket mina hästar äter utan de får äta så mycket de vill.

När jag stått uppstallad har jag alltid betalat extra för min häst vill ha mycket grovfoder. Jag har varit i tvärtom situation än vad vissa av er stallägare beskriver, jag betalar för extrakilon och väger upp påsarna själv och upptäckte efter ett tag att någon plockade ur påsarna. Började bli misstänksam när hästen trots rejäla mängder foder rasade i vikt. Flyttade förstås.
 
När jag stått uppstallad har jag alltid betalat extra för min häst vill ha mycket grovfoder. Jag har varit i tvärtom situation än vad vissa av er stallägare beskriver, jag betalar för extrakilon och väger upp påsarna själv och upptäckte efter ett tag att någon plockade ur påsarna. Började bli misstänksam när hästen trots rejäla mängder foder rasade i vikt. Flyttade förstås.

Oj! Fick du reda på vem det var som tog ur påsarna?
 
TS: glöm inte räkna in spillet också. Det är ju rätt stora mängder som sopas ut, slängs etc, dessa kg ska också täckas av priset per kg.

Om du kallar till möte och förklarar att om inte folk börjar tänka på hur de fodrar, kommer kg-priset öka rejält för att täcka allt svinn. Brukar fungera om folk är normalbegåvade.
 
Har stått i stall med lite olika varianter. Bland annat ett stall där man först betalade det hästen åt, men pga ett alldeles för stort svinn bestämde Stallägaren att helt sluta med hö och vi inackorderade fick varsitt utrymme som vi själva fick fylla med grovfoder. Tyckte det var Apjobbigt då det givetvis är smidigare när man slipper hämta hö själv, och eftersom jag själv inte fifflade utan tog bara det jag betalade för var det ju irriterande. Men jag har full förståelse för Stallägaren!
 
Där jag var inackorderad tidigare, ingick fri mängd grovfoder i hyran.
Det var dock enkelt där, eftersom det var stallägaren som fodrade. Alltså behövde det inte bli någon misstänksamhet gällande mängden.
Alla hästar var fina i hullet (utom en av mina som var överviktig men det var inte stallägarens fel).

Visst svinn blev det förstås, eftersom stallägaren ansåg att hästarna skulle ha lite, lite grovfoder kvar i boxen på morgonen när han släppte ut dem. De skulle alltså ha helt fri tillgång under den tid de stod på box.

Han var löjligt billig i stallhyra. Jag betalade - för fem år sedan - 2000kr i månaden för storhäst och 1600kr för ponny. Då ingick allt grovfoder och den havre som gick åt (fri mängd, stallägaren fodrade), torvströ, mockning, in- och utsläpp osv.
Hösilaget köptes vitt av en av områdets dyrare leverantörer och kostade redan då ca 2kr/kg plus moms så han gick inte med mycket plus för sin verksamhet.
 
Tack snälla för ni tar er tid att svara =)

Jag är jättekluven hur jag ska göra.....

Har haft stallmöte ang mängden att det går åt mer än det ska, har även kontrollvägt ( vill absolut inte det o litar på alla men ville vara säker innan jag tog upp det o såklart används mer än maxkg) även sagt till utan stallmöte att det är viktigt att inte hö hamnar på gödselstacken då bonden inte vill ta den då om där är för mycket hö....men nej inget händer..

Tyvärr har jag bara plats till att jag köper hem foder så det är inget alternativ att dom själva ska köpa hem.

Trött på att vara "polis" med, vill kunna lita på alla och jag har även i tanken att dom tar mer än man skriver upp men om jag lägger på lite på kg priset så är det inkluderat om man "fuskar" om ni förstår vad jag menar.

Tycker eg det är smidigast så som jag har det nu att det inkl i stallhyran samtidigt som jag tycker det är synd att det gödslas med det i box o i hage... =(

Usch svårt det här...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 484
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp