Höinköp vid inakodering

Då hade jag haft ett möte och meddelat eftersom svinnet fortsätter så kommer det bli en rejäl höjning av priset.
Sluta dalta.
 
Då hade jag haft ett möte och meddelat eftersom svinnet fortsätter så kommer det bli en rejäl höjning av priset.
Sluta dalta.

Det finns ju inte mycket annat att göra. Varje kg som betals ska ju också betala det som försvinner som ingen betalar för. Det är ju en sak om man får mocka ut det man betalar för, det är ett problem i gödselhanteringen men i alla fall betalt.

Men ofta fuskas det och snuskas (sopar inte, mycket som ligger vid uppsägningsplatsen etc) vilket leder till att många kg bara försvinner. Fördyrande.
 
Inte stallägare, men har svart bälte i inackordering.
Att man "ska skriva upp" funkar inte. Du som stallägare får springa omkring och väga och jag som inackordering känner att stallägaren inte litar på mig. På senaste stallet med det systemen hade jag och stallägaren en diskussion då jag hängde på en påse på vågen, nollställde och la på mina fyra kg.
Stallägaren kom och ställde om vågen och undrade vad jag höll på med. Jag förklarade att min häst inte åt IKEA-påsar.

Bästa systemen hitintills, kräver utrymme. Var när varje inackordering hade en ruta på loftet i runda slängar lika stor som boxen. Det här i Sthlm, så varje utrymme var låst. Sen fick man välja. Antingen köpte man hö av stallägaren som la i din ruta veckans mängd du köpt. Alt. att du själv fyllde din ruta med vad du fann lämpligt.

Aldrig nåt snack.
Min häst åt också IKEApåsar ett bra tag tills jag såg det och sa till. Det hade SÄ aldrig tänkt på. Jag betalade för vad jag tror han åt men jag är helt 100 på att jag betalade åt de andra då min aldrig fick äta ifred på sin hög ute. Spelar inte nån roll då han inte föll ur.
 
Min häst åt också IKEApåsar ett bra tag tills jag såg det och sa till. Det hade SÄ aldrig tänkt på. Jag betalade för vad jag tror han åt men jag är helt 100 på att jag betalade åt de andra då min aldrig fick äta ifred på sin hög ute. Spelar inte nån roll då han inte föll ur.

Nej fast vem betalade då för svinnet?
Stallägaren?
 
Den här frågan är nog lite av ett dilemma för alla stallägare med undantag för de fall inackorderingarna köper in sitt eget grovfoder.

Jag är själv inackorderad och har stått i tre olika stall med olika förfaringssätt.

I första stallet ingick fri mängd torrhö. Stallägaren hade egna åkrar så han tyckte det var enklast så. Jag hade vid det tillfället ett normalfött halvblod som åt 12 kg hö per dygn. Inga krusiduller med det.

Det andra stallet tog betalt per kg som hästen åt och eftersom det var ett litet stall med bara fyra hästar totalt så fixade stallägarna alla höpåsar. Det var bara att tala om hur många kg man ville att hästen skulle få per mål så fixade dom det. Smidigt. :)

I nuvarande stall ingår 10 kg hö i hyran men jag har numera en väldigt lättfödd häst så just nu får hon bara 7,5 kg. Och, nej, jag begär inte avdrag på hyran för det. Den är tillräcklig billig ändå. ;)Däremot köper jag in egen halm och tilläggsfodrar med för att förlänga ättiden.

Är man bara lite samarbetsvillig och låter bli att vara girig så funkar det mesta. :)
 
Vägde precis en av mina som jag har till ved, frågan gjorde mig nyfiken (vägde på livsmedelsvåg).

100 gram. Exakt. Vägde om den tre gånger.
Jag tror de nyare är lättare. För 15 år sen var det ett annat material. Skit samma det var inte stort problem men rätt ska vara rätt.
 
Ingen stallägare, men i ett stall jag arbetade i (med inackorderade hästar) så var det fri mängd hösilage MEN man fick inte slänga ut ratat/överblivet hösilaget på gödselstacken. Detta gjorde att grovfodergivorna höll sig inom rimliga mängder, sen om det är ekonomiskt hållbart för ett mindre stall vet jag ej, då detta gällde för en 30+ hästarsgård.

I "mitt" stall har vi en maxgiva som ingår i hyran, alla extra kilo utöver dessa kilo måste hästägarna betala extra för. Tyvärr händer det att någon/ra inte gör rätt för sig när dagsransonen kontrollvägs...
 
Här har vi inga direkta problem med att det hamnar hö på gödselstan eftersom att det är så vansinnigt mycket jobbigare att mocka om det ligger hö blandat med ströet, det har alla som "överfodrat" själva märkt av. Någon har löst det med hönät om de vill att hästens hö aldrig ska ta slut :)

Jag tror också att du får höja hyran för de som kastar hö på gödselstacken. Har haft en liknande situation, hyran baserad på att alla strör med torv. Någon vill strö med halm, men detta fyller upp containern mycket fortare och den behöver bytas med kortare intervaller - då får den som vill strö med halm betala en högre hyra helt enkelt för att täcka upp det.
 
Hejsan!

Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.

Hur gör ni med betalning och kg?/ person?


Såg att det gällde där stallägaren köper in hö.
I vårt stall köper alla in sitt eget foder. Då behöver man inte bekymra sig alls, man är rädd om sitt eget.
Ja vi har stora utrymmen att förvara foder på och man får bestämma helt själv vad hästen ska äta.
 
Såg att det gällde där stallägaren köper in hö.
I vårt stall köper alla in sitt eget foder. Då behöver man inte bekymra sig alls, man är rädd om sitt eget.
Ja vi har stora utrymmen att förvara foder på och man får bestämma helt själv vad hästen ska äta.
I vissa stall så tar man inte bara av sitt eget. Min kompis blev av med en hel del hö på det viset.
 
Hejsan!

Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.

Hur gör ni med betalning och kg?/ person?

Som jag har det nu köper jag hem hö, har ett visst max kg inakoderingarna får ta per dag och det är "inbakat" i stallhyran så dom betalar samma stallhyra om dom så väljer att ta maxkg eller under det, det är upp till dom själva hur mycket dom vill ge hästen.

Kom att fundera på idag om man skulle ändra det så att jag fortfarande köper hem höet sen får inakoderingarna betala hur många kg dom tar/dag , skriva upp det någonstans och sen betala det i slutet av månaden.
Då kan dom ta hur mycket dom vill men betala för allt dom tar.

Är det någon som har det systemet?

Jag är lite trött på det systemet som jag har nu då vissa tycker att betalar man för det då ska det tas, och som det är nu gödslas det med höet i både boxarna och ute i hagarna då hästarna inte äter upp det, betalar dom själv så slipper åtminstonde jag betala att det bara slängs på gödselstacken eller trampas ner i hagen.

Hur gör ni i så fall med kg priset? Tar ni betalt precis vad ni köper in det för eller ni lägger på lite?

Har ni andra förslag så är dom naturligtvis också välkomna =)

Tacksam för lite inputt från andra stallägare =)

Min inack betalar vad hästen äter, jag fodrar alla mål o anpassar så de äter fritt med så lite spill som möjligt. Brukar lägga på 10 % o avrunda till något enkelt. Jag står för allt arbete, alla risker osv. Känns rimligt för mig o det är en (numera) vän som är helt underbar o ha i stallet.
 
Jag och min inackordering köper hö tillsammans och delar kostnaden på antalet hästar. De äter ungefär lika mycket och det känns enkelt och smidigt. Då får jag dessutom hjälp med att stapla balar när de kommer hit
 
Hejsan!

Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.

Hur gör ni med betalning och kg?/ person?

Som jag har det nu köper jag hem hö, har ett visst max kg inakoderingarna får ta per dag och det är "inbakat" i stallhyran så dom betalar samma stallhyra om dom så väljer att ta maxkg eller under det, det är upp till dom själva hur mycket dom vill ge hästen.

Kom att fundera på idag om man skulle ändra det så att jag fortfarande köper hem höet sen får inakoderingarna betala hur många kg dom tar/dag , skriva upp det någonstans och sen betala det i slutet av månaden.
Då kan dom ta hur mycket dom vill men betala för allt dom tar.

Är det någon som har det systemet?

Jag är lite trött på det systemet som jag har nu då vissa tycker att betalar man för det då ska det tas, och som det är nu gödslas det med höet i både boxarna och ute i hagarna då hästarna inte äter upp det, betalar dom själv så slipper åtminstonde jag betala att det bara slängs på gödselstacken eller trampas ner i hagen.

Hur gör ni i så fall med kg priset? Tar ni betalt precis vad ni köper in det för eller ni lägger på lite?

Har ni andra förslag så är dom naturligtvis också välkomna =)

Tacksam för lite inputt från andra stallägare =)
Vi är ett kollektiv, så när man flyttar in lägger man en deposition för grovfoder och strö. Sedan debiteras man efter förbrukning, alla har samma giva i hagen och i boxen fodrar man sedan individuellt. Vi har lagt på några ören extra per kg än motsvarande inköp, för att täcka ev spill. Lika gäller för strö, funkar jätte fint hos oss.
 
ska försöka skaffa hit en inackordering och kommer då göra som @the_connemara, gör en ordentlig foderstat efter årstiden och debiterar för vad hästen äter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 484
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp