Höinköp vid inakodering

Mitt kollektivstall erbjuder gårdens egna hö och hösilage till de inackorderade, man får tala om för stallägaren hur många kilon hästen äter och betalar därefter.
Jag har aldrig hört något om att det skulle vara problem med svinn utöver det normala (mögel i vissa balar osv) eller att någon tar för mycket, men däremot vet jag att hon har svårt att få betalt av vissa och får tjata ihjäl sig.

Själv har jag i alla år köpt eget hö eftersom gårdens hö, i min mening, inte har den kvalitet jag vill ha så jag är väl egentligen inte så jätteinsatt i hur de gör.
 
Jag är otroligt nöjd med hur vi har det.
Vår stallägare väger och vi betalar per kilo.
Då får man precis så mycket som man vill ha och betalar precis det som hästen får.
Alla hästar i stallet är väldigt fina i hull så jag tror att alla verkar ha väl anpassad foderstat utefter vad de äter. Det är i dagsläget bara halvblodshästar (10 st) och de äter mellan 9 och 16 kilo om dagen fördelat på 4 mål.
 
Hejsan!

Skulle vilja höra med er som har inakoderingar där ni sköter inköp av hösilage/hö.

Hur gör ni med betalning och kg?/ person?

Som jag har det nu köper jag hem hö, har ett visst max kg inakoderingarna får ta per dag och det är "inbakat" i stallhyran så dom betalar samma stallhyra om dom så väljer att ta maxkg eller under det, det är upp till dom själva hur mycket dom vill ge hästen.

Kom att fundera på idag om man skulle ändra det så att jag fortfarande köper hem höet sen får inakoderingarna betala hur många kg dom tar/dag , skriva upp det någonstans och sen betala det i slutet av månaden.
Då kan dom ta hur mycket dom vill men betala för allt dom tar.

Är det någon som har det systemet?

Jag är lite trött på det systemet som jag har nu då vissa tycker att betalar man för det då ska det tas, och som det är nu gödslas det med höet i både boxarna och ute i hagarna då hästarna inte äter upp det, betalar dom själv så slipper åtminstonde jag betala att det bara slängs på gödselstacken eller trampas ner i hagen.

Hur gör ni i så fall med kg priset? Tar ni betalt precis vad ni köper in det för eller ni lägger på lite?

Har ni andra förslag så är dom naturligtvis också välkomna =)

Tacksam för lite inputt från andra stallägare =)

Skulle aldrig låta hyresgäster betala per kg de tog i efterhand.
Risken är stor att de tar betydligt mer än de betalar för och foderkostnaderna går minus.
Folk är snåla och ger man tjuven tillfället så..


Samma förutsättningar och vad som ingår i hyran per månad och hyresgäst bör man väl ändå utgå från. Och att det därifrån kan byggas på, men inte att man kan minska hyror hur som genom att plocka bort delar ur grundkonceptet..låter ologiskt.
Möjligtvis två prissättningar: en för ponny, en för storhäst och att det där skiljer hömängd som ingår i grundhyran och att tillägg får betalas för som extra, som vanligt.

Mina tankar på lösning:

- Uppdelad prissättning för ponny och häst med olika begränsad mängd grovfoder som ingår i hyran

- Grovfoder betalas per förbrukning utöver grundhyra
Ska man ha full kontroll och att det betalas per kg prick för att vara rättvist tror jag att man nästan antingen måste göra i ordning påsarna och ställa ut till resp hyresgäst dagligen, alternativt servera balar per vecka åt hyresgästerna och behöver de mer får de köpa mer då.
Jag vet stall som kör så, men det kräver en hel del jobb men ja..då får hyresgästen exakt det kg som efterfrågas och det är ett påslag på en grundhyra och inget som ingår i hyran i stället.

Kanske ett system som skulle fungera för er? Varje hyresgäst får meddela inför varje ny månad eller vecka hur många kg som önskas och varje hyresgäst blir tilldelad sin mängd och vill de ha mer måste de köpa mer. (boxnr sätts ut på balarna tex: box 10 har 16 balar och markeras med box nr 10 och detta skriver hyresvärd ner efter markeringen). Man bör dock tänka på att bara ge tillgång till veckans eller månadens balar och inte ge tillgång till hela höförrådet.

- Fri tillgång under ansvar...
Stallen som inte haft något tjafs öht gällande grovfoder jag stått i hade kalkylerat i hyran "fri tillgång" på grovfoder men också att inget spill i hagar eller box var tillåtet utan den mängd som serverades skulle ätas upp och inte hamna på skithögen annars kunde hyreskorrigering utgå för den som missbrukade.
Skönt som inhyrd tyckte jag, att inte tänka i exakta kg varje dygn utan kunna justera som man vill. Ett system som dock ändå kräver att man har koll på vad som förbrukas och hur..och vad som händer för den som tar för mycket.


Men helst så hade jag nog struntat i frågan om prissättningen/rättvis hyra eller ej och om de inte använder 2kg eller vad det nu må vara..de har alternativet att köpa det eller inte så att säga. Att bedriva stall och uthyrning är inte välgörenhet utan det finns faktiska kostnader och intäkter som måste in för att göra det möjligt.
Förutsättningarna för min verksamhet och om det nu inte rör sig om orimliga summor i diff hade fått gå före snålhet faktiskt från hyresgästens sida och att jag valt att ha ett paketpris och jag då väljer att erbjuda en viss mängd som ingår i hyran..samt tydliggjort att det inte är frågan om att man måste förbruka 10kg eller vad som bara för att det ingår utan all form av slöseri kommer bidra till ökade utgifter pga obalans och därmed högre hyra

Påslag på inköpt hö låter rimligt, vill man inte gå back och har problem med ev svinn låter inköpspris dumt.
 
Sen är kanske hur saker formuleras också ett sätt att komma runt problemet. Det är lite skillnad på dessa:

"i hyran ingår 10kg grovfoder/dygn" och
"i hyran ingår grovfoderförbrukning upp till 10kg/dygn därefter självkostnadspris per/kg. Serverat foder ska ätas upp och inte kastas på gödselhögen eftersom att det medför ökade utgifter för gödselhantering"
 
Senast ändrad:
Sen är kanske hur saker formuleras också ett sätt att komma runt problemet. Det är lite skillnad på dessa:

"i hyran ingår 10kg grovfoder/dygn" och
"i hyran ingår grovfoderförbrukning upp till 10kg/dygn därefter självkostnadspris per/kg. Serverat foder ska ätas upp och inte kastas på gödselhögen eftersom att det medför ökade utgifter för gödselhantering"

Varför "självkostnadspris"?
Och vad ingår i det? Tidsåtgången för att beställa? Leverans/hämtning?
Bättre då att specificera ett kilopris.
 
Inte stallägare men har stått på samma stall i nio år och har sett diverse system komma o gå. O eftersom jag blivit god vän med stallägaren vet jag hur hen har sett på saken.

1) I början ingick höet i stallhyran. Okej då, men det var ju så att såna som t ex jag som hade en lättfödd arab som åt 9 kg upplevde alltid att vi betalade orättvist mycket jämfört med t ex hon med jättehalvblodet som åt 15 kg…..(och som dessutom var överviktig).

2) Stallägaren tyckte inte riktigt att detta funkade och bytte till att hon tog hem hö som vi fick ta av, o vi betalade henne i slutet på månaden. Funkade OK fast det fanns ju alltid folk som använde stallägaren som bank och dröjde med betalningen. Om folk vägde ärligt eller inte vet jag inte.

3) Sen bytte vi till att alla köper eget o tar hem, vi har mycket utrymme o då har alla ett eget ställe att ha sitt eget hö. Stallägaren tyckte att det blev superbra, hen slapp ansvaret för att ta hem hö till alla, slapp diverse synpunkter på att höet var lite si eller så, men viktigast av allt, hen slapp gå back ekonomiskt för att det var ju alltid hen som stod för att folk inte vägde ärligt och för spillet.

Som inackorderad tycker jag att det är jättebra att kunna välja foder själv (jag har själv köpt ett magert hö till min häst t ex) men tycker att det är lite drygt att hämta. Nästa säsong ska vi nog gå ihop 2-3 st o sambeställa o få hemkörning.

4) Nu är vi inne på fjärde systemet, vilket är fri tillgång i hagen med gemensamt hö i storbal som vi delar rakt av på antalet hästar i hagen (går ju inte att avgöra hur mycket var och en äter) + eget inköpt hö inne, mängd bestämmer man fritt eftersom det är eget hö.

Som inack. tycker jag att både 3 och 4 funkar bra och vet att stallägaren har också varit nöjd med dom 2 uppläggen ffa för att hen slipper gå back.

Edit: ser nu att du inte har utrymme till att folk tar hem eget….då tycker jag att du ska köra med systemet att folk köper kilovis av dig, o då ska du räkna ut inköpspris + hämtningskostnad + spillmarginal.

Lycka till :)
 
PS begriper mig inte på folk som tar extra hö för att det är "den mängden jag betalar för" som dom sen slänger. :confused::confused: Skulle aldrig falla mig in :mad:
 
Vi har fri tillgång på hö som ingår i hyran. Funkar bra och jag skulle aldrig drömma om att sura över att t.ex. andras hästar äter mer hö än min som får höblandat halm på natten (vi köper in hö själv). Det brukar gå åt ganska precis en höbal i veckan här åt fem hästar (eller tja 5-8 dagar).

Enda kravet är att man ska fodra i hönät för att minimera spillet. Jag har inget emot det då det hjälper till att förlänga mattiderna och gör det möjligt för min att gå på fri tillgång. :)
 
Vi har fri tillgång under ansvar av både strö och grovfoder. Ingen ren halm på gödselhögen och ensilage ska inte fodras så mycket att det i praktiken blir som strö är det som gäller. Fri tillgång i hagarna i foderhäck. Förbrukar kring 4 ton grovfoder per häst och år och de äter inget producerat grovfoder utan betar bara under tiden maj-augusti på ett ungefär. Har kört så i snart 12 år och upplever att det är enklast och man undviker tjafs. Vill dessutom inte ha in annat än det strö och foder jag själv ansvarar för, är inte intresserad av att få ogräsfrön med gödseln ut på mina åkrar.
 
I vårt stall köper storhästägarna (samtliga hästar av ungefär samma storlek och äter ungefär lika mycket) en bale var. Alltså att person ett betalar balen första gången, sen person två och så vidare. Ponnyerna som av förklarliga skäl äter mycket mindre går i egen hage och där har varje hästägare eget hö.

Eftersom jag har ponny och alltid har en häst som äter mycket mindre än alla andra (såvida jag inte står i ett stall med enbart ponnyer i samma storlek) är det här med eget hö något jag förespråkar starkt. Alla har sitt egna, och vill därmed inte slösa så mycket, och var och en ansvarar själv för sig/sin häst/sina egna kostnader.
 
I mitt stall har vi en viss mängd som ingår i stallhyran, men den mängden är olika för ponny och storhäst. För ponny är det 8 kg/dygn och för häst 12 kg/dygn. Inte varit några problem vad jag hört iaf, men vi kanske bara har tur eller något...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 485
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp