Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

Vi får inga hyreshöjningar som det ser ut. Och inga restriktioner (svårt lägga restriktioner med fri tillgång i hagarna). Om det skulle krävas så verkar det stå mellan höja hyran eller säga upp ett par hyresgäster.

Jag skulle utan att blinka betala så höjd hyra som krävdes i år om den höjs pga foderbrist. 500 kr extra skulle jag tycka var att komma lindrigt undan.

Södra Norrland. Stallägaren tar eget foder. Fått in för stallet men inte att sälja som han brukar (brukar sälja ungefär tre ggr så mkt som stallet förbrukar. Nu har han fått in vad stallet förbrukar enbart)

Mycket hänger dock i luften beroende på när man måste börja fodra. Kommer inte regn snart måste man stödfodra och då blir det en helt annan sak ang foder jmf med om bete till hösten.
 
Jag tycker också 500 är en lindring höjning. Min stallägare är också min kompis och hon har inte pratat om höjd hyra men skulle jag betala hela den ökade foderkostnaden - vilket jag självklart är beredd att göra! - handlar det om en ökning på ca 1000-1200 kr i månaden. Per häst. Jag har två. :cry:

Blir en fattig vinter.
 
Jag förstår helt varför man som stallägare/arrendator höjer hyran, och hade jag stått i ett stall där det varit aktuellt hade jag inte haft någonting emot det. Däremot ställer jag mig frågande till det restriktioner av grovfodermängden. Jag har då aldrig stått i något stall där man fått ta hur mycket man har velat. :confused: I samtliga av de stallen jag stått i har 10-14 kg ingått i hyran, och därutöver har man fått betala extra alt. köpa eget om stora mängder mer har krävts. Detta har dock aldrig varit något problem för oss personligen, då H.H beroende på värden äter ca. 8-10 kg/dygn.
 
Jag tycker också 500 är en lindring höjning. Min stallägare är också min kompis och hon har inte pratat om höjd hyra men skulle jag betala hela den ökade foderkostnaden - vilket jag självklart är beredd att göra! - handlar det om en ökning på ca 1000-1200 kr i månaden. Per häst. Jag har två. :cry:

Blir en fattig vinter.
Jo för många har ju priset dubblats och då är det ungefär de där summorna det hamnar för de flesta är jag rädd

Jag förstår helt varför man som stallägare/arrendator höjer hyran, och hade jag stått i ett stall där det varit aktuellt hade jag inte haft någonting emot det. Däremot ställer jag mig frågande till det restriktioner av grovfodermängden. Jag har då aldrig stått i något stall där man fått ta hur mycket man har velat. :confused: I samtliga av de stallen jag stått i har 10-14 kg ingått i hyran, och därutöver har man fått betala extra alt. köpa eget om stora mängder mer har krävts. Detta har dock aldrig varit något problem för oss personligen, då H.H beroende på värden äter ca. 8-10 kg/dygn.

Finns stall där fri mängd hö/hösilage ingår i hyran.
 
Jag förstår helt varför man som stallägare/arrendator höjer hyran, och hade jag stått i ett stall där det varit aktuellt hade jag inte haft någonting emot det. Däremot ställer jag mig frågande till det restriktioner av grovfodermängden. Jag har då aldrig stått i något stall där man fått ta hur mycket man har velat. :confused: I samtliga av de stallen jag stått i har 10-14 kg ingått i hyran, och därutöver har man fått betala extra alt. köpa eget om stora mängder mer har krävts. Detta har dock aldrig varit något problem för oss personligen, då H.H beroende på värden äter ca. 8-10 kg/dygn.
Om stallägaren inte har fått tag i tillräckligt med foder och valet är att säga upp folk eller begränsa mängden. Jag tror inte någon begränsar mängden för att de tycker det är trevligt. Det går att komplettera med exempelvis lucern.
 
Om stallägaren inte har fått tag i tillräckligt med foder och valet är att säga upp folk eller begränsa mängden. Jag tror inte någon begränsar mängden för att de tycker det är trevligt. Det går att komplettera med exempelvis lucern.

Nej, jag menade inte så. Jag menade att mängden (åtminstone utan att köpa till) alltid varit begränsad i de stall jag stod, så jag förstod liksom inte "nyheten" i det, trodde det "alltid" var så.
 
Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå någorlunda runt, eller? Jag räknar fram och tillbaka om det är värt att fortsätta hyra ut platser. Om fodret går upp 100% i pris, alltså dubblas, så kommer jag nog inte kunna ta ut den ökade kostnaden helt på hyresgästerna då det betyder 4-500 kr/häst och månad.

Jag har ingen gräns med hur mycket foder man får ta per dygn i dagsläget men så kommer det med största sannolikhet inte bli kommande installningssäsong. Jag vill egentligen inte ha någon gräns, jag har stått i stall med de reglerna innan jag skaffade egen gård och det var alltid någon/några som smög och smusslade till sin (ofta feta) häst extramat utan att de trodde stallägaren skulle märka detta. Det ger lite slitningar i stallat och jag gillar inte det... Jag behöver dessutom gå ut med information ganska snart då jag enligt avtalet ska ge besked om ändringar 2 mån innan.

Hur tänker ni stallägare, och ni som står inackorderade?
Jag tänker så som så att behövs stallhyran höjas för att täcka foderkostnaden så är det självklart! Är det så att man behöver begränsa tillgången p.g.a. brist på foder så var VÄLDIGT tydlig med att det är just därför som det är av vikt att man inte tar mer än vad som ingår.
Eventuellt så gör man så att fodret inte ingår i stallhyran utan att man betalar för självkostnaden (d.v.s. för höt, frakten samt lite spill) som ni tillhanda håller. Är det inte ett stort stall så brukar det fungera bra.
Bättre än att det "ska ingå" och man inte får ta mer än så här.
 
I mitt stall har jag som inackorderad faktiskt sett till att det blir begränsad istället för fri tillgång. På det sättet så kommer stallets hö att räcka den här vintern. De andra på gården har äntligen fattat att det måste bli så. Alla är dock fria att köpa mer hö från annan leverantör om de så vill men på detta sättet blir det ingen höjd hyra vad jag hört än iaf :).
 
Jag förstår helt varför man som stallägare/arrendator höjer hyran, och hade jag stått i ett stall där det varit aktuellt hade jag inte haft någonting emot det. Däremot ställer jag mig frågande till det restriktioner av grovfodermängden. Jag har då aldrig stått i något stall där man fått ta hur mycket man har velat. :confused: I samtliga av de stallen jag stått i har 10-14 kg ingått i hyran, och därutöver har man fått betala extra alt. köpa eget om stora mängder mer har krävts. Detta har dock aldrig varit något problem för oss personligen, då H.H beroende på värden äter ca. 8-10 kg/dygn.
Jag hade fritt hur mycket jag ville, med en lättfödd häst :bow:. blev inte många kg där. Fritt halm också, då köpte jag eget spån. :)
 
Jag har aldrig haft eget stall men med foderbrist hade jag som inackorderad förstått att en hyreshöjning måste ske.

Alternativt begränsa hömängd och tar man mer så betala överskottet. (Men det hjälper ju inte hur mycket du tar betalt om fodret tar slut tyvärr).

Svårt som du säger dock med folk som smusslar... alternativet är att inackorderingar får köpa eget hö eller köpa av dig men är det storbalar kan man ju inte ha 4 öppna balar till 4 olika hästar då lär fodret hinna bli dåligt... samt förvaringsplatser till alla.
 
Vi har våra hästar inackorderade och det kommer bli en höjning av stallhyran i vinter, vet ännu inte hur mycket. Är just nu väldigt glad att ha islandshästar - de äter väl ca halva fodermängden jämfört med ett stort halvblod...
Hos oss tar stallägaren eget hö, i betydligt större mängd än vad som går åt i stallet. Så våra hästars vintermat är säkrad, däremot allt det hö som brukar säljas till andra "fattas" ju fortfarande.
 
Nej, jag menade inte så. Jag menade att mängden (åtminstone utan att köpa till) alltid varit begränsad i de stall jag stod, så jag förstod liksom inte "nyheten" i det, trodde det "alltid" var så.
Jag har inte haft en sådan begränsning på de senaste åtta åren. Vi har haft torrt hösilage och de stora hästarna har ätit från 10 kg upp till en som får 16 kg på vintern. Men i år blir det någon form av begränsning, tänker mig 10-12 kg. Vill man ha mer får man nog börja betala per kg för det.
Hästarna står på halm och äter den del av det också.

Jag är emot en begränsning, har stått i sådant stall för länge sedan och vissa smusslade och stack till sin hästar extra mat och det ledde till konflikter.
 
Jag tänker så som så att behövs stallhyran höjas för att täcka foderkostnaden så är det självklart! Är det så att man behöver begränsa tillgången p.g.a. brist på foder så var VÄLDIGT tydlig med att det är just därför som det är av vikt att man inte tar mer än vad som ingår.
Eventuellt så gör man så att fodret inte ingår i stallhyran utan att man betalar för självkostnaden (d.v.s. för höt, frakten samt lite spill) som ni tillhanda håller. Är det inte ett stort stall så brukar det fungera bra.
Bättre än att det "ska ingå" och man inte får ta mer än så här.
Tack för svar. Jag funderar på en gräns på vad som ska ingå och sedan får man betala extra (faktisk kostnad) om man vill ha mer. Vi har de senaste åren haft så fint hösilage så inte så mycket annat än selen behövs. Vi får väl se vad som händer i år.
 
Jag har inte haft en sådan begränsning på de senaste åtta åren. Vi har haft torrt hösilage och de stora hästarna har ätit från 10 kg upp till en som får 16 kg på vintern. Men i år blir det någon form av begränsning, tänker mig 10-12 kg. Vill man ha mer får man nog börja betala per kg för det.
Hästarna står på halm och äter den del av det också.

Jag är emot en begränsning, har stått i sådant stall för länge sedan och vissa smusslade och stack till sin hästar extra mat och det ledde till konflikter.
Kommer kostnaden för halm också att öka? Kan ju vara värt att fundera på att gå från halm till annat strö, eller även höja hyran så pass att den täcker den ökade kostnaden för både halm och foder.

Edit: Hade jag varit inackorderad hade jag förstått både höjning och restriktioner av mängd.
 
Vår stallägare har pratat om att sätta tillfälligt högre hyra detta år pga högre foderkostnader. Tanken är i så fall att det ska gå tillbaka till den vanliga hyran nästa år. Än så länge har de inte fått något pris för fodret, så det återstår att se hur mycket höjning det blir.
 
Jag tycker det är självklart att hyran måste höjas motsvarande merkostnad för foder ett sånt här år, alternativt begränsa hur mycket som ingår. Hade jag stått i ett sånt stall hade jag inte ens reflekterat över att det INTE skulle vara så.

Nu köper vi in foder själva, så jag behöver inte oroa mig, och tur är det. Har förstått att andra i stallet får betala typ 4 ggr så mycket för sitt foder som jag gör för mitt, eftersom deras vanliga leverantör inte fått ihop tillräckligt. Tror det är 3 ggr deras normalpris. Det blir ju en hel del extra varje månad!
 
Vår stallägare har pratat om att sätta tillfälligt högre hyra detta år pga högre foderkostnader. Tanken är i så fall att det ska gå tillbaka till den vanliga hyran nästa år. Än så länge har de inte fått något pris för fodret, så det återstår att se hur mycket höjning det blir.
Jag tror inte vi kommer komma tillbaka till de låga foderpriser vi haft. Här är tredje året med dålig skörd så om priserna kommer att gå tillbaka till tidigare nivåer kommer nog i så fall dröja mer än ett år. Ockerpriserna jag läser om kommer dock förhoppningsvis inte upprepas. Jag har varit i kontakt med min gräsbonde om en höjning blir det, ännu oklart hur mycket.
 
Jag tror inte vi kommer komma tillbaka till de låga foderpriser vi haft. Här är tredje året med dålig skörd så om priserna kommer att gå tillbaka till tidigare nivåer kommer nog i så fall dröja mer än ett år. Ockerpriserna jag läser om kommer dock förhoppningsvis inte upprepas. Jag har varit i kontakt med min gräsbonde om en höjning blir det, ännu oklart hur mycket.
Vi hade en höjning redan förra året, så jag misstänker att stallägarna helst inte höjer permanent ännu en gång så tätt inpå. Vissa i stallet är nog inte lika förstående som jag som tidigare haft eget stall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 191
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 106
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 304
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp