Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

Det ser jag inte som ett problem personligen, tack och lov. Min höbonde har stora och utmärkta lagringsmöjligheter och många av hans kunder gör som jag, dvs hämtar lite i taget. Hans torrhö ar alltid lika fint i slutet av perioden som det är när det precis har tagits in.
Tänkte mer på de som importerar dyrt hö. Jag har själv funderat på om jag ska göra det men är osäker på mina lagringsmöjligheter. Min ena granne har en tom loge men rampen är rutten och har rasat så då måste jag bygga en ny, min markägare där hästarna går har inte möjligheter att lagra storbal öht.
 
Nu har jag det klart hur det blir för mig, hälften av vinterfodret är slaget och balat från egen mark (inhyrt jobb) och hälften köps från min höbonde plus bokat upp halm och spanmål.

Första året med inplastat hö.
 
För oss kostade det 0,7kr/kg för att hyra in chaufför, maskiner och plast.
Gödning har gått på mellan 2000 till 3000kr/ hektar, detta gjort själv med egna maskiner, detta skiljer även på vad som växer på marken.

Sedan kommer kostnader för att ta upp gammal vall och så in nytt, hur ofta detta behöver göras beror på hur hög avkastning som behövs och vad som växer på vallen,
Våran gamla hade legat mer än 15år innan vi bröt upp och sådde nytt och gick åt skogen men vid 3 skörds system kan det behövas var tredje år.
Detta är betydligt dyrare och mer jobb med än slå, bala och gödsla tillsammans.

Sedan tillkommer lånens ränta.
 
Tänkte mer på de som importerar dyrt hö. Jag har själv funderat på om jag ska göra det men är osäker på mina lagringsmöjligheter. Min ena granne har en tom loge men rampen är rutten och har rasat så då måste jag bygga en ny, min markägare där hästarna går har inte möjligheter att lagra storbal öht.
Min höbonde tar eget, men det räcker inte i år. Han kommer att importera och lagra.
 
Risken med importerat hö är att vi får in sjukdomar eller ogräs vi absolut inte vill ha. Afrikansk svinpest t ex. Detta innebär att bönder avsagt sig att ta hand om andras gödsel då de inte kan garantera hur "rent" det är. Så höbristen kommer kunna ge många följdproblem :crazy:

Den risken ser jag som försumbar om man importerar från just grannländerna. Holland och dyl. är nog isf mer problematiskt.
 
Den risken ser jag som försumbar om man importerar från just grannländerna. Holland och dyl. är nog isf mer problematiskt.
Danskarna är livrädda att få in just svinpesten så de försöker utrota vildsvinen och hindra fler från att komma in i landet. Det är ju en miljardindustri som riskerar att krascha annars.. :crazy:
 
Den risken ser jag som försumbar om man importerar från just grannländerna. Holland och dyl. är nog isf mer problematiskt.
http://www.sva.se/djurhalsa/epizootier/afrikansk-svinpest
Sedan 2014 förekommer afrikansk svinpest även i Litauen, Polen, Lettland och Estland, och 2017 påvisades den i Tjeckien och Rumänien.

Däremot är nog risken försumbar om du importerar från Norge och Danmark, om det är det du menar med grannländer.
 
http://www.sva.se/djurhalsa/epizootier/afrikansk-svinpest
Sedan 2014 förekommer afrikansk svinpest även i Litauen, Polen, Lettland och Estland, och 2017 påvisades den i Tjeckien och Rumänien.

Däremot är nog risken försumbar om du importerar från Norge och Danmark, om det är det du menar med grannländer.

Finland är väl senast jag kollade också ett grannland. Men där är det dessvärre lika torrt som här. Jag menade t ex Estland och Litauen men där verkade det ju finnas. Läser man länken så verkar det dock som att det vanligaste är att det smittar via direktkontakt och via köttprodukter. Framgår inte alls hur troligt det är att det skulle smittas via vallfoder. Då krävs det ju dessutom att vildsvin varit där och bajsat i vallen och ja, det kanske kan smitta så men känns lite långsökt.
Vad är för övrigt alternativet? Att våra djur svälter ihjäl?
 
Finland är väl senast jag kollade också ett grannland. Men där är det dessvärre lika torrt som här. Jag menade t ex Estland och Litauen men där verkade det ju finnas. Läser man länken så verkar det dock som att det vanligaste är att det smittar via direktkontakt och via köttprodukter. Framgår inte alls hur troligt det är att det skulle smittas via vallfoder. Då krävs det ju dessutom att vildsvin varit där och bajsat i vallen och ja, det kanske kan smitta så men känns lite långsökt.
Vad är för övrigt alternativet? Att våra djur svälter ihjäl?

Nu har jag ju inte sagt att man inte ska importera alls, utan bara påpekat att det finns risker med det och att det kan påverka i nästa led, med gödselhanteringen... Och om man läser länken som @BornAgain la in så ser du rekommendationerna från JV :up:
 
Min kompis får en höjning på 100 kr i månaden. Maxmängd 10 kg hösilage/dag.
Och stallägaren kommer att väga vissa kassar
 
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.

Min stallägare har inte direkt stenkoll. Jag har sagt åt honom att han ska ställa höet "månadsvis" nu när han kör hem från vallen för att hålla en översikt hur mycket som går åt. Det är milt uttryckt sura miner från en del i andra stallet på gården, men nu har de "gått med på" att ransonera på max 12 kg/dag:meh:. Då är vi ändå 20 balar kort-men de VILL INTE fatta hur illa läget är:banghead:. En av dom vill tom betala MINDRE stallhyra nu för att de måste fixa en lunchfodring. Det är kris på både foder och stallplatser i området så jag fattar inte hur hen tänker.
 
Min stallägare har inte direkt stenkoll. Jag har sagt åt honom att han ska ställa höet "månadsvis" nu när han kör hem från vallen för att hålla en översikt hur mycket som går åt. Det är milt uttryckt sura miner från en del i andra stallet på gården, men nu har de "gått med på" att ransonera på max 12 kg/dag:meh:. Då är vi ändå 20 balar kort-men de VILL INTE fatta hur illa läget är:banghead:. En av dom vill tom betala MINDRE stallhyra nu för att de måste fixa en lunchfodring. Det är kris på både foder och stallplatser i området så jag fattar inte hur hen tänker.
Ibland undrar man om vissa öht förstår vart höet kommer ifrån. Det är inte bara att åka och hämta hö från någon slags fabrik.
 
Min stallägare har inte direkt stenkoll. Jag har sagt åt honom att han ska ställa höet "månadsvis" nu när han kör hem från vallen för att hålla en översikt hur mycket som går åt. Det är milt uttryckt sura miner från en del i andra stallet på gården, men nu har de "gått med på" att ransonera på max 12 kg/dag:meh:. Då är vi ändå 20 balar kort-men de VILL INTE fatta hur illa läget är:banghead:. En av dom vill tom betala MINDRE stallhyra nu för att de måste fixa en lunchfodring. Det är kris på både foder och stallplatser i området så jag fattar inte hur hen tänker.
Folk är bortskämda, helt enkelt.
 
Ibland undrar man om vissa öht förstår vart höet kommer ifrån. Det är inte bara att åka och hämta hö från någon slags fabrik.

Ja precis. Man hsr ju sett kommentarer som - ”vadå nödslakta för att man inte har något hö? Då får man ju lösa det på annat sätt!”.
Hur då tänker man ju då.
 
Blir lite trött när jag ser en artikel där journalisten ber folk att äta hästkött så alla "vi" som nödslaktar får det sålt. Eh, nej. Nödslaktade djur kasseras sedan drygt 20 - 25 år sedan och anses inte tjänliga som människoföda.

Min första häst nödslaktades i hagen för exakt 30 år sedan i höst, köttet klassades som prima. I år kan jag vara tvungen att avliva två hästar och en ponny, finns inget slakteri som tar emot i närheten så de kommer grävas ner isf. :(

Känns otroligt om många lever i en rosa bubbla fortfarande trots alla larmrapporeter. :crazy:
 
Ser många hästägare som inte är ett dugg beredda att göra nått eget jobb för att ta in hö från andras åkrar. Folk som erbjuder gratis, men nej det går inte att göra nått extra för att få tag på extra hö.
Agree

När jag var liten tog ’alla’ eget hö. Man är uppväxt med vilket jobb det är. Man kan göra det, vet hur och gör det om så krävs.

Idag köper väl väldigt många. - ingen aning om vad som krävs-finns alltid ’någon annan’ som fixar.

Iår får man ju se över sitt eget hus först sas,
 
Ser många hästägare som inte är ett dugg beredda att göra nått eget jobb för att ta in hö från andras åkrar. Folk som erbjuder gratis, men nej det går inte att göra nått extra för att få tag på extra hö.
Jag hade nappat direkt! Problemet är att jag måste ta hjälp pga av inga maskiner. Och i dagsläget har min granne som jag anlitat till det väldigt mycket att göra så det är väldigt svårt att få till det. Och tänker att det är inte helt lätt att få tag på personer mitt i juli i denna kris.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 107
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 305
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp